Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 17:43:52 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: MBxd2 - ma ramę, ostoję czy coś jeszcze innego?  (Przeczytany 10363 razy)
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« : 24 Lipca 2014, 21:57:43 »
+1

Nie wspominam o MBxd2 z MKW w Gryficach. Super, och, ach! Tyle że to zdjęcie w ofercie, to chyba sprzed dekady... Oczywiście pamiętamy, że jest po "dzwonie" z ciężarówką i ma skrzywioną ramę - co dyskwalifikuje go z ruchu.  Z politowaniem

Tylko że MBxd2 nie ma ramy
Zapisane
TreleMorele
Gość
« Odpowiedz #1 : 24 Lipca 2014, 22:55:49 »
0

Puryści językowi używają słowa "ostoja" ale funkcyjnie jest to "rama".

A jak dokładniej popatrzeć na A20D-P to nie jedną się ramę w nim znajdzie... od ramy wózka (dwie sztuki) poprzez różne ramki pomocnicze, po ramy okienne 

Zatem proponuję aby jak już się czepiać to spraw istotnych
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 25 Lipca 2014, 15:08:50 »
0

Tylko że MBxd2 nie ma ostoi
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #3 : 25 Lipca 2014, 15:23:05 »
+2

Bardziej ma szkielet, jak to zwał tak zwał... wszak to konstrukcja samonośna.
Zapisane
TreleMorele
Gość
« Odpowiedz #4 : 25 Lipca 2014, 18:15:10 »
+2

Konstrukcja samonośna na kolei oznacza, tylko tyle, że konstrukcja pudła jest na stałe zintegrowana z ostoją.
Tak samo konstrukcją samonośną jest 1Aw, 3Aw.... A20D-P.
Zaś dawne konstrukcje składają się z ostoi oraz osobnego pudła, które można było rozdzielić i z ostoję przerobić na wagon platformę albo na żyletki, zaś pudło ustawić w charakterze kurnika.
Stwierdzenie, że A20D-P nie ma ostoi jest prawie tak samo dobre jak określenie, że współczesny samochód nie ma podwozia... wszak gdzież te czasy, gdy można było kupi podwozie i po ustawieniu krzesła ze stołówki jeździć.. albo oddać je do karosowania?

Nawet nowoczesny tabor spawany z ekstrudowanych profili aluminiowych ma pudło składające się z:
  • Ostoi
  • Dachu
  • Ścian szczytowych
  • Ścian bocznych

Zatem jeśli chcieć być dokładnym, to należałoby opisać, że A20D-P ma konstrukcję samonośną złożoną z ostoi oraz kratownicowej konstrukcji pudła.

Niedowiarków odsyłam do literatury fachowej lub po poradę u producentów taboru kolejowego.
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 320 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 25 Lipca 2014, 18:42:24 »
0

Cytuj
Stwierdzenie, że A20D-P nie ma ostoi jest prawie tak samo dobre jak określenie, że współczesny samochód nie ma podwozia...
Współczesne samochody nie miewają podwozia, a jedynie nadwozie samonośne. Ale to tak poza tematem 
Zapisane
TreleMorele
Gość
« Odpowiedz #6 : 25 Lipca 2014, 19:12:39 »
0

Współczesne samochody nie miewają podwozia, a jedynie nadwozie samonośne. Ale to tak poza tematem 

A najważniejszym elementem nadwozia jest płyta podłogowa - dlatego podkreślam celowe użycie słowa "prawie".

A jak pojedziesz samochodem na przegląd to wołasz "proszę sprawdzić płytę podłogową nadwozia" czy może pytasz o przegląd podwozia? I dokładnie na tej samej zasadzie współczesny tabor posiada ostoję... tuż nie ta ostoja jak to "drzewiej bywało", ale jednak ostoja (zwana czasem nieelegancko ramą).
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 25 Lipca 2014, 19:19:59 »
0

Cytuj
Stwierdzenie, że A20D-P nie ma ostoi jest prawie tak samo dobre jak określenie, że współczesny samochód nie ma podwozia... wszak gdzież te czasy, gdy można było kupi podwozie i po ustawieniu krzesła ze stołówki jeździć.. albo oddać je do karosowania?
Ano nie ma a takim sensie, że obciążenia przenosi całość konstrukcji (dlatego kabriolety są obecnie pojazdami niszowymi a kiedyś były typem podstawowym). I właśnie przy poważnych dzwonach to się ujawnia. Uszkodzenie ramy (czy ostoi) w skrajnym przypadku wymagało wspawania kilku metrów ceownika czy innego typowego kształtownika. Tu masz tłoczone elementy cienkościenne o skomplikowanym kształcie i układzie, co więcej odkształcenia przenoszą się na całą budę. Dlatego w tym akurat przypadku odpowiedź na pytanie rama czy konstrukcja samonośna ma kluczowe znaczenie.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 320 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 26 Lipca 2014, 11:44:46 »
0

A najważniejszym elementem nadwozia jest płyta podłogowa - dlatego podkreślam celowe użycie słowa "prawie".
Słowo klucz - nadwozia. Podwozia nie ma i koniec
A jak wiadomo z pewnej reklamy już jakiś czas temu emitowanej - prawie robi wielką różnice

A jak pojedziesz samochodem na przegląd to wołasz "proszę sprawdzić płytę podłogową nadwozia" czy może pytasz o przegląd podwozia? I dokładnie na tej samej zasadzie współczesny tabor posiada ostoję... tuż nie ta ostoja jak to "drzewiej bywało", ale jednak ostoja (zwana czasem nieelegancko ramą).
Nie wiem jak u ciebie wygląda przegląd, ale ja nic nie wołam  A swoją drogą to zawsze idę do kanału obejrzeć jak wygląda zawieszenie i układ jezdny. O nadwozie się akurat nie martwię puki co.
Niemniej jednak widzę do czego zmierzasz, i uważam że na fachowym forum powinno się używać fachowej nomenklatury więc nie można używać takich uproszczeń.. Chyba że celowo, gdy wiemy że inni rozmówcy zrozumieją

Co mnie zawsze irytowało, to wielokrotne powtarzanie na forach o tematyce samochodowej że w samochodzie z jednopunktowym wtryskiem paliwa czujnik temperatury cieczy chłodzącej odpowiada za włączenie i wyłączenie ssania
Chyba rozumiesz co mam na myśli?

No i to określenie "współczesny" odnośnie A20D-P to też chyba lekka przesada 
Zapisane
TreleMorele
Gość
« Odpowiedz #9 : 26 Lipca 2014, 19:37:42 »
0

Samochody utraciły ramę na rzecz płyty podłogowej, która jak koledzy wspomnieli wyżej wymaga "wsparcia" przez resztę struktury nadwozia. Mimo tego samochody dalej posiadają podwozie... a w skład podwozia wchodzi cały układ zawieszenia, znaczna część układu hamulcowego itd... daliście się trochę wmanewrować moim skrótem myślowym.

Jeśli zerkniemy na konstrukcję wagonów to zauważymy, że praktycznie wagony przedwojenne posiadają wydzieloną ostoję. Wszystkie późniejsze posiadają ostoję zespoloną z pudłem wagonu... i w tym sensie wszystkie wagony są samonośne - nie posiadają dwu wyodrębnionych systemów: Ostoja - pudło.

Przypomnijcie sobie jak była wykonana:
- Syrena: Rama + nadwozie
- Polonez: Nadwozie samonośne
- Dawne wagony: Ostoja + pudło nadwozia (tu polecam oglądanie zdjęć np. z kasacji wagonów na Helu)
- Wagony powojenne: Pudło wagonu zintegrowane z ostoją

Pisząc współczesne wagony miałem na myśli naprawdę nowoczesne konstrukcje z normalnego toru, gdzie już zupełnie trudno pokazać palcem gdzie jest ostoja a gdzie płyta podłogowa... a przy zastosowaniu sprzęgów Scharfenberga trudno wskazać czołownicę.
Takie nowoczesne wagony są produkowane mimo wszystko w miarę podobnie jak to robił PaFaWag spawając 3Aw.

Na jednym stanowisku spawana jest OSTOJA i ona po spawaniu jest poddawana jak dawniej pomiarom i ew. prostowaniu.
Na odrębnym stanowisku spawany jest dach i on również przechodzi szczegółową kontrolę.
Na odrębnych stanowiskach spawane są panele ścian bocznych oraz ściany szczytowe.
Gotowa ostoja jest łączona z panelami ścian bocznych, ścianami szczytowymi oraz dachem na stanowisku montażu końcowego.

Obecnie często ściany boczne są wykonywane jako pojedyncze panele a nie jako cała ściana, jak to miało miejsce właśnie w 3Aw... uważne prześledzenie konstrukcji 3Aw pozwoli wam dokładnie rozróżnić:
- Ostoję
- Ścianę boczną
- Dach
Dla ułatwienia dodam, że struktura ściany bocznej jest na górze zakończona zimnogiętym do którego jest spawany zimnogięty ceownik obwodowy dachu... całość od zewnątrz jest maskowane obwodziną w postaci płaskownika.

I mimo, że taki 3Aw był projektowany w tak zamierzchłych czasach, że ostoja jest "po byku" i można spokojnie obciąć górę wagonu i tak pozyskany spód wykorzystać jako platformę (polecam zapoznanie się ze zdjęciami z byłego ZSRR, gdzie takie coś zrobiono).
Nie oszukujmy się... Również A20D-P nie jest wagonem nowoczesnym i nie był projektowany z wykorzystaniem MESu tylko pospawali OSTOJĘ, na nią nałożyli podłogę i dospawali panele ścian bocznych, by całość przykryć panelem sufitu.

Pod względem konstrukcji wagon A20D-P nie różni się szczególnie od 3Aw... tyle tylko, że zamiast zimnogiętych ceowników i zetowników (uzupełnionych kątownikami i płaskownikami) są zimnogięte prostokątne profile zamknięte. I podobnie jak w przypadku 3Aw z Mławy... z teraz z Sułowa większe bum kończy się na podgięciu ostojnic i zwichrowaniu całego pudła.

Jedynie współczesne wagony są liczone w sposób całościowy, gdzie naprężenia przenosi cała struktura... a i w dokumentacji takich wagonów znajdziemy rysunek ostoi (mimo, że jak pisałem wcześniej bliżej jej do płyty podłogowej współczesnego samochodu).
Zapisane
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 320 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 26 Lipca 2014, 20:31:12 »
0

Podwozie
http://pl.wikipedia.org/wiki/Podwozie_%28motoryzacja%29
o którym teraz napisałeś nie ma nic wspólnego z ramą, którą zapewne miałeś na myśli wcześniej 
« Ostatnia zmiana: 27 Lipca 2014, 09:13:38 wysłane przez kalito » Zapisane
TreleMorele
Gość
« Odpowiedz #11 : 26 Lipca 2014, 23:10:00 »
0

Dokładnie wiem co napisałem wcześniej i tym bardziej wiem co miałem na myśli.

Podlinkowany opis podwozia jest zilustrowany zdjęciem podwozia wyposażonego w ramę rurową - klasykę w wydaniu Tatr.

Dawne podwozia składały się z Ramy jako głównego elementu niosącego oraz tego co dziś jest nazywane podwoziem (układ hamulcowy,  kierowniczy, napędowy, zawieszenie pojazdu) i podobnie sytuacja wygląda dziś z wagonami.

Nie da się w nowoczesnym wagonie osobowym pokazać... patrz synku to jest podwozie = ostoja, wózki, układ hamulcowy...
Teraz wózki, sprzęgi, różne inne podzespoły i podukłady są montowane wprost do monolitycznego pudła wagonu. Mimo tego w strukturze pudła nadal wyodrębniamy Ostoję... a w przypadku A20D-P wskazać ją jest szczególnie łatwo... zwłaszcza, gdy sparcieje podłoga i po zerwaniu drewnianej podłogi oraz blachy podłogi nasze oczy zobaczą OSTOJĘ.

Zatem mniemam, że osoby piszące o "samonośności" i braku ostoi (lub ramy) po prostu znają ten wagon z kolorowych zdjęć i ew. twardego siedzenia, a nie zgłębiały konstrukcji jako takiej.

Jeśli zatem to forum ma być
na fachowym forum powinno się

Rozpowszechniać wiedzę i prostować nieścisłości a nie wyśmiewać się
MBxd2 nie ma ramy

Z użycia potocznego słowa Rama zamiast fachowego Ostoja*.

* - zwłaszcza, że ostoja z punktu widzenia konstrukcji nośnych jest ramą (sztywne węzły konstrukcyjne).
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!