Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Października 2025, 08:39:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przekucie WLS40/WLS50 na szerszy rozstaw  (Przeczytany 7639 razy)
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1038 m

W terenie W terenie


« : 30 Listopada 2006, 11:02:52 »
0

Witam

Postanowiłem utworzyć ten wątek z uwagi na zainteresowanie kilku osób tematem przekucia lokomotyw serii WLS-40/WLS-50 z rozstawu 600m na szerszy.
Jedyną, znaną mi dotąd przekutą lokomotywą tej serii jest WLS-50 stacjonująca na terenie starachowickiego Wielkiego Pieca (obecnie Muzeum Przyrody i Techniki). Lokomotywa ta znajduje się w końcowej fazie remontu i o ile nie wyjdą jakieś problemy to będzie zrobiona do wiosny. W trakcie remontu wykonano większość czynności przewidzianych naprawą główną, temat było poruszany tu:Klik

Proponuję zebrać tu do kupy wszystkie zagadnienia potrzebne to wykonania przekucia lokomotywy. Są to m. in:
1. Poszerzanie zestawów kołowych
- wyprasowanie kół z istniejących osi
- wytoczenie nowej osi
- wprasowanie kół na nową oś.
Przy okazji warto przetoczyć obręcze i czopy - o ile jest taka potrzeba oraz założyć nowe panewki osiowe

2. Ślepa oś - starachowicka WLS-50 ma dospawany dłuższy czop, prawdopodobnie nasunięty jako tuleja na stary czopy i obspawany po obwodzie. Wygląda to następująco:

Z technicznego punktu widzenia nie jest to rozwiązanie idealne, nie wiemy też jak się sprawdzało w eksploatacji. Najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem byłoby wykonanie nowej ślepej osi.  

2. Układ hamulcowy - trzeba dotoczyć nowe wieszaki, oraz dorobić część nowych płaskowników. Nie są to skomplikowane elementy i łatwo będzie je dorobić.

Liczę na merytoryczną dyskusję tym temacie.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 30 Listopada 2006, 14:35:41 »
0

Cytat: "Rogoz"
Najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem byłoby wykonanie nowej ślepej osi.

Nowej ślepej osi (tak naprawdę jest to wał) - jak rozumiem - dłuższej. To nie rozwiąże problemu! Owszem moment gnący czopów korbowych się zmniejszy, ale kosztem zwiększenia momentu gnącego "wystających" odcinków ślepego wału. Obok zastosowania dłuższego ślepego wału należałoby poszerzyć ostoję i skrzynię przekładniową tak, by łożyska znajdowały się jak najbliżej korb.

Cytat: "Rogoz"
Układ hamulcowy - trzeba dotoczyć nowe wieszaki, oraz dorobić część nowych płaskowników.

A co konkretnie? Płaskownik to nazwa hutniczego półwyrobu, a nie części. Musicie dorabiać jakieś dźwignie, cięgna?

S posdravem Adam
Zapisane

Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 30 Listopada 2006, 21:04:10 »
0

Cytat: "Adam W"
To nie rozwiąże problemu! Owszem moment gnący czopów korbowych się zmniejszy, ale kosztem zwiększenia momentu gnącego "wystających" odcinków ślepego wału.

Wał się przedłuży tylko o około 7-8 cm na strone. Skoro czopy w Starachowicach to wytrzymują to tymbardziej wał, który na pewno jest sporo przewymiarowany.

Cytat: "Adam W"
Obok zastosowania dłuższego ślepego wału należałoby poszerzyć ostoję i skrzynię przekładniową tak, by łożyska znajdowały się jak najbliżej korb.

To może od razu zbudowac nową lokomotywe? Pozatym nie jest powiedziane że łozyska bliżej korb będą lepiej zabezpieczały wał przed gięciem.
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #3 : 30 Listopada 2006, 21:17:59 »
0

Cytat: "Adam W"
Cytat: "Rogoz"
Najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem byłoby wykonanie nowej ślepej osi.

Nowej ślepej osi (tak naprawdę jest to wał) - jak rozumiem - dłuższej. To nie rozwiąże problemu! Owszem moment gnący czopów korbowych się zmniejszy, ale kosztem zwiększenia momentu gnącego "wystających" odcinków ślepego wału. Obok zastosowania dłuższego ślepego wału należałoby poszerzyć ostoję i skrzynię przekładniową tak, by łożyska znajdowały się jak najbliżej korb.

Cytat: "Rogoz"
Układ hamulcowy - trzeba dotoczyć nowe wieszaki, oraz dorobić część nowych płaskowników.

A co konkretnie? Płaskownik to nazwa hutniczego półwyrobu, a nie części. Musicie dorabiać jakieś dźwignie, cięgna?

S posdravem Adam


ROTFL Chichot

Zbudujmy nową lokomotywę...
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 30 Listopada 2006, 21:29:29 »
0

Cytat: "AXEL"
ROTFL

Cytat: "Rogoz"
Z technicznego punktu widzenia nie jest to rozwiązanie idealne, nie wiemy też jak się sprawdzało w eksploatacji. Najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem byłoby wykonanie nowej ślepej osi.


Wydłużenie wału nie rozwiąże problemu. Zamiast zginania wydłużonego czopa będzie zginana wydłużona oś. Tak więc nie jest to żadne ulepszenie. ROTFL

S posdravem Adam
Zapisane

Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 01 Grudnia 2006, 07:20:29 »
0

Cytat: "Adam W"
Wydłużenie wału nie rozwiąże problemu. Zamiast zginania wydłużonego czopa będzie zginana wydłużona oś. Tak więc nie jest to żadne ulepszenie.

Ja w swoim poscie pisałem swoje przemyślenia na podstawie swojej wiedzy i doświadczeń. Mogę się mylić w tym co napisałem o wale ślepym. Rozumiem że ty dokonałes stosownych obliczeń i wiesz na pewno że to nie rozwiąze proble a tylko stworzy nowe :Co?:
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!