... na stronie www. Tam są rozmaite maszyny które chętnie bym widział na torach jako czynne.
My też. Proszę zwrócić uwagę, że na kilku stronach tychże jednostek taboru znajdują się stosowne adnotacje jak np:
Mx203
... wagon odkupiło FPKW i z powrotem sprowadziło do Rogowa, gdzie oczekuje na swoją kolej do odbudowy. Zakres prac jaki go czeka jest jednak ogromy:
* rekonstrukcja układu napędowego,
* rekonstrukcja układu sterowania, pneumatycznego i elektrycznego,
* naprawa główna podwozia, w tym wymiana obręczy kół,
* naprawa główna nadwozia, w tym wymiana skorodowanych fragmentów poszycia i odtworzenie oryginalnego układu drzwi.
Opisany zakres prac wymaga znacznych funduszy, dlatego poszukujemy sponsorów mogących przyczynić się do odbudowy tego wagonu.
...
Sama pneumatyka do tego wagonu będzie kosztowała przeszło 70 tyś. PLN. Obręczowanie to wydatek minimum 10 tysięcy (po znajomości). Rekonstrukcja układu napędowego szacuję na ok 30 tyś PLN. Jak widać koszt remontu na pewno przekroczy 100 tysięcy złotych oraz zajmie minimum rok.
MBd1-133
...
Wagon jest w trakcie rekonstrukcji, jednak do przywrócenia jego pełnej sprawności potrzeba między innymi:
* wykonania naprawy głównej silnika,
* zmontowania przekładni osiowych (ich naprawę wykonano we współpracy z ZNTK Mińsk Mazowiecki),
* rekonstrukcji układu sterowania z drugiej kabiny,
* rekonstrukcji układu pneumatycznego oraz elektrycznego,
* naprawy blacharki i wymiany wewnętrznego poszycia nadwozia,
* rekonstrukcji brakującej ścianki działowej.
Sama pneumatyka do tego wagonu będzie kosztowała przeszło 70 tyś. PLN. Naprawa silnika 10 tysięcy. Remont układu napędowego 5 tysięcy. A gdzie oszklenie, wnętrze, blacharka itp...
PKS M1
Zamierzeniem Fundacji jest rekonstrukcja wagonu do stanu czynnego pojazdu trakcyjnego.
Zakres prac przewiduje:
* pozyskanie silnika Ford V8 Flathead wraz ze skrzynią biegów,
* zrekonstruowanie przekładni osiowych z wykorzystaniem elementów przekładni głównych od samochodu STAR 742,
* zrekonstruowanie przekładni redukcyjno-rozdzielczej,
* rekonstrukcja układu pneumatycznego oraz elektrycznego,
* rekonstrukcja nadwozia,
* naprawa główna ostoi oraz układu biegowego.
Ogromny zakres prac wymaga znacznych funduszy, dlatego poszukujemy sponsorów mogących przyczynić się do odbudowy tego wagonu.
Przekładnie osiowe to wydatek 6 tyś. PLN (rekonstrukcja zazębienia w zaprzyjaźnionej firmie) lub 3 tyś. PLN przy wykorzystaniu elementów z samochodu Star 742. Silnik Ford V8 można sprowadzić z Kanady już za naście tysięcy w stanie do remontu, sama styropianowa imitacja silnika jest za wielką wodą ceniona na parę tysi. Przekładnie Red.-Roz. to ok. 20 tysięcy. Pneumatyka jedyne 50 tysięcy. Nadwozie kolejne 20-30 tysięcy... Ktoś chętny na wsparcie?
Bxhpi 1908
...Niestety wagon jest w fatalnym stanie technicznym, pozbawiony okien, wyposażenia wnętrza oraz części drzwi zewnętrznych. Oczywiście mamy nadzieję, że pomimo ogromu prac uda nam się przeprowadzić jego remont kapitalny i wagon wróci na szlak…
Delikatny face lifting to koszt ponad 20 tysięcy PLN. I to tylko dzięki temu, że od 10 lat pozyskujemy części zamienne.
Wmc-014
Uszkodzona drezyna z niesprawnym silnikiem oraz pękniętą osią napędową stoi w pomieszczeniu drezyniarni i oczekuje naprawy. Drezyna posiada benzynowy silnik S-21.
Sama oś napędowa to koszt ok. 7 tysięcy PLN. A gdzie reszta?
Jak więc widać zakup Lydki uszczuplił konto FPKW w sposób znaczny, ale nie znaczy, że przez to nie będziemy robić planowanych remontów - gdyż i tak byśmy niektórych z nich nie wykonali ze względu na chroniczny brak kasy, a także organizacyjnych mocy przerobowych.
Do tego dochodzi kwestia prozaiczna... sypiący się dach parowozowni... Kajetan ile to tam wychodziło z kalkulacji?
Reasumując:
Gdybyśmy cudem dostali
milion PLN to by on wsiąkł w remonty niczym kropla w piach pustyni.
Na 10 milionów też szybko
byśmy znaleźli zastosowanie... :wink:
PS. A może kolega dołączy do grona nawołujących obywatela ZT do przekucia swojej Riesy na 750 mm wszak skoro będzie robił nowe osie, zaś cała reszta i tak jest obecnie rozmontowana to dodanie po 75 mm na stronę nie będzie przysparzało problemów. Za to może już na Euro 2012 mieli
byśmy sprawny parowozik.