Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:43:30 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Infrastruktura  (Przeczytany 9721 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« : 31 Sierpnia 2009, 19:24:26 »
0

To tak na początek, aby deko przynudzić:

Linia kolejowa Piaseczno Miasto - Grójec - Nowe Miasto nad Pilicą jest linią wąskotorową jednotorową o szerokości toru 1000mm. Zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem jest Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej. Linia kolejowa wąskotorowa GKD pod względem administracyjnym przebiega przez województwo mazowieckie i jest wpisana do rejestru zabytków.
    
Podstawowe wiadomości dotyczące toru głównego zasadniczego:

1. Droga główna zasadnicza - linia jednotorowa.
-   Początek linii – Piaseczno Miasto km 12,265;
-   Koniec linii – Nowe Miasto n. Pilicą  km 83,908;
Długość całkowita 71,663 km. 27 rozjazdów zwyczajnych w drodze przebiegu.

2. Droga główna zasadnicza bocznicy Piaseczno Przeładunkowa - linia jednotorowa.
-   Początek bocznicy km 0,000 – Post. Odg. Przeładunkowa  –  km 13,280 szlaku Piaseczno – Nowe Miasto n. Pilicą;
-   Koniec km 0,203;
Długość całkowita 0,203 km. 1 rozjazd zwyczajny w drodze przebiegu.


Grójecka Kolej Dojazdowa eksploatuje obecnie odcinek Piaseczno Miasto – Grójec, który posiada tor główny zasadniczy łącznej długości 28,285 km o nawierzchni z szyn typu S49, S42 i 6 z przytwierdzeniem bezpośrednim i pośrednim typu K. Tor główny zasadniczy ułożony jest na podkładach drewnianych typu 1WO i 1WB. W skład eksploatowanego odcinka wchodzi także 0,875 km torów głównych dodatkowych i 1,176 km pozostałych torów stacyjnych. Do ich budowy wykorzystano szyny typu S49, S42, 6, 31, S24, podkłady drewniane typu 1WO i 1WB i betonowe typu KL.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 351 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« Odpowiedz #1 : 31 Sierpnia 2009, 19:36:25 »
0

Cytat: "Kucyk"
Początek linii – Piaseczno Miasto km 12,265;

Cytat: "Kucyk"
Post. Odg. Przeładunkowa – km 13,280 szlaku Piaseczno – Nowe Miasto n. Pilicą


Skąd tyle kilometrów?
Przecież to początek szlaku...
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 31 Sierpnia 2009, 20:14:42 »
0

Tak, ale należy pamiętać, że po wojnie szlak linii grójeckiej wiodący do Nowego Miasta nad Pilicą zaczynał się na Dworcu Południowym i tam był słupek hektometrowy 0,0. Po skróceniu w 1971 czy 1972 r. szlaku Warszawa Południe - Nowe Miasto (nazwa oryginalna) do Piaseczna nie zmieniono pikietażu, bo wiązało by się to z koniecznością przestawiania słupków zwanych potocznie i pieszczotliwie babami. Dla zarządzającego infrastrukturą nie stanowi owo dwunastokilometrowe "przesunięcie" początkowego punktu problemu, gdyż liczy się precyzyjne określenie miejsca na linii na co ów "dodatek" nie ma wpływu.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 351 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« Odpowiedz #3 : 31 Sierpnia 2009, 20:24:35 »
0

Dzięki za wyjaśnienie.
Tak właśnie myślałem.

A jak temat infry to może powiesz nam Drogi Kucu coś o obiektach mostowych na trasie kolei?
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #4 : 31 Sierpnia 2009, 20:42:48 »
0

Aja bym się chętnie dowiedział o nieistniejących już bocznicach na naszej linii. Np. o bocznicy do cegielni w Gołkowie?
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #5 : 31 Sierpnia 2009, 21:03:37 »
0

Obiekty mostowe, to trochę taki temat rzeka (wszak po to są zazwyczaj budowane).

Pomijając dziesiątki przepustów i mostków po 3-5 m długich do najznamienitszych obiektów inżynierskich na linii zaliczyć trzeba:

- Wiadukt żelbetowy z 1934r. nad linią normalnotorową do Radomia.
- Most stalowy na przyczółkach betonowych leżący w km 18,950 nad rzeczką Głoskówką wyremontowany przez PTKW w 2005r.
- Most stalowy w km 27,524 - ewenement, gdyż belkę stanowi dźwigar obrotnicy normalnotorowej 16m!
- Most trzyprzęsłowy nad rzeką Jeziorką w km 35,715 też z ciekawą historią, bo w 1976r. całą jego konstrukcję nośną przesuwano na rolkach ze starych przyczółków o kilkadziesiąt metrów. Długość 43,2 mb.
- Most żelbetowy w km 39,295 o długości 17m przed słynnym przejazdem na Janówku.
- Most kolejowy stalowy o długości 47,2 mb nad rzeką Mogielanką. Blachownica nitowana wsparta na przyczółkach i 2 filarach murowanych. Kilometr linii 69,648. Stanowi on najnowszy obiekt, bo wymieniono go na nówkę w końcu lat 80.
- Piękny most stalowy o długości 16 m  nad rzeką której nazwy nie pamiętam leżący w km 77,754 (za stacją Brzostowiec). Posiada przyczółki ceglane.


@Marcin117

Ja też bym się dowiedział, więc prośba do Kolegów historyków o jakieś informacje co do bocznic. Ja znalazłem ich kilka (GS Kępina, żwirownia Odrzywołek, GS Goliany, GS Mogielnica i ostatnio rozebrana GS Nowe Miasto), ale o tym później napiszę, bo zebrać materiały muszę.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Hypnos
Nowicjusz
*
Długość toru:: 37 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 31 Sierpnia 2009, 21:12:31 »
0

W temacie nieistniejących odnóg i bocznic, jeśli Kucyk pozwoli  :wink:  

Prawdopodobnie stacja Jasieniec:



Gdzieś na odnodze Grójec - Jasieniec:



źródło: Wojenne Tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE - niestety trzeba być zalogowanym.
Zapisane

bzykanie co większych much ...
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #7 : 31 Sierpnia 2009, 22:22:36 »
0

Jeszcze w Grójcu byla bocznica do Młyna.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 31 Sierpnia 2009, 22:34:38 »
0

Tak, oczywiście! Młyn "Greno" był obsługiwany jeszcze w latach '70 przez kolej bezpośrednio, później po wprowadzeniu wagonów transporterów korzystał z ramp przeładunkowych.
Bocznicę na terenie młyna (odgałęzienie od torów stacji Grójec zlikwidowano dużo wcześniej) rozebrano na początku maja 2005r. Sam młyn zburzono dwa lata później. Dziś jest tam osiedle domów...
A w Grójcu była jeszcze bocznica do GS-u. Odgałęziała się niedaleko wjazdu do Greno.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!