Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:52:09 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Gdzie miło spędzić wakacje na żelaznych szlakach  (Przeczytany 5130 razy)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« : 28 Lipca 2010, 10:24:41 »
0

Gdzie miło spędzić wakacje na żelaznych szlakach? Cz.I

http://www.rynek-kolejowy.pl/17180/Gdzie_milo_spedzic_wakacje_na_zelaznych_szlakach_CzI.htm

 Gdzie miło spędzić wakacje na żelaznych szlakach? Cz.I

Jeżeli nie masz jeszcze pomysłu na wakacyny wyjazd lub myślisz, że byłeś już wszędzie, gdzie tylko prowadzą tory zobacz naszą listę propozycji na letnią podróż koleją po Polsce. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

NORMALNY TOR

1. Kłodzko i okolice. Wielu hobbystów za najpiękniejszą z czynnych linii kolejowych w Polsce uważa 50-kilometrowy odcinek Kłodzko – Wałbrzych. Powód? Cztery monumentalne wiadukty kratownicowe, trzy tunele, malownicze górskie stacyjki i przystanki z charakterystyczną poniemiecką infrastrukturą (przejścia podziemne!). Linia została reaktywowana w ruchu pasażerskim przed dwoma laty, obecnie kursują po niej szynobusy Kolei Dolnośląskich. Szkoda, że tylko szynobusy – w „dobrych czasach”, gdy kursował tam tabor konwencjonalny, wrażenia zdjęciowe były niezapomniane!

2. Kotlina Jeleniogórska. Hitem tego lata jest oczywiście reaktywowany po 60 latach w ruchu pasażerskim odcinek Szklarska Poręba – Jakuszyce, czyli fragment legendarnej Kolei Izerskiej. Docelowo pociągiem po odbudowanych torach będzie można dojechać aż do Czech, ale na razie na odcinku Jakuszyce – Harrachov kursują autobusy… Ale Kotlina Jeleniogórska to nie tylko Jakuszyce. Godna zauważania jest także linia Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna, szczególnie odcinek Piechowice – Szklarska: najpierw wije się w górę serpentynami przez malowniczy las, a już na terenie Szklarskiej jedzie w głębokim skalnym wąwozie. Po powrocie do Jeleniej Góry warto natomiast udać się (niestety – szynobusem) do Lwówka Śl. przez Wleń. Po drodze trzy tunele i wielka Zapora Pilichowicka. Najładniejsze plenery do zdjęć znajdują się w rejonie stacji we Wleniu (tuż za stacją zaczyna się tunel) i przystanku Pilichowice Jezioro (tuż przy zaporze).

3. Z Pomorza na Kujawy przez Kościerzynę (dawna „węglówka) Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz to jedna z najładniejszych polskich linii nie leżących w górach. Pomiędzy Gdynią i Kościerzyną wrażenie robią wzgórza morenowe (wzniesienie pomiędzy Gdynią Gł., a Wielkim Kackiem przypomina miejscami górską linię), a dalej w kierunku Wierzchucina i Bydgoszczy można się zachwycać urzekającym widokiem Borów Tucholskich. Jeśli ktoś ma więcej czasu, polecamy zatrzymać się na dłużej na stacjach w sercu Borów, w Wierzchucinie albo w Bąku (żeby dojechać do Bąka samochodem, trzeba jechać 8-kilometrową drogą gruntową) – tu czas płynie jakby zdecydowanie wolniej. Na koniec wycieczki proponujemy przejechać się z Bydgoszczy przez Unisław Pom. do Chełmży. Przez większość trasy linia jest poprowadzona na nasypie przez las. Ładne motywy zdjęciowe można znaleźć na moście drogowo-kolejowym w Bydgoszczy-Fordonie, a nawet na kilku przystankach na terenie samej Bydgoszczy (Akademia, Brdyujście).

4. Beskid Śląski, Beskid Żywiecki. Większość turystów zmierzających do Wisły wysiada na centralnej stacji Uzdrowisko. Osoby żądne kolejowych wrażeń powinny jednak jechać dalej – do końcowej stacji Głębce. Pociąg najpierw wjeżdża na wysoką skarpę, dzięki której można oglądać Wisłę niemal z lotu ptaka, a tuż przed Głębcami pokonuje monumentalny kamienny most. Sama stacja Głębce, „obudowana” z trzech stron górami, też jest godna obfotografowania… Warto też wybrać się pociągiem z Bielska-Białej przez Żywiec do Zwardonia. W samym Bielsku wrażenie robi tunel kolejowy biegnący pod samym centrum miasta. Natomiast linia Żywiec – Zwardoń pełna jest kolejowych „serpentyn” i malowniczych przystanków, jak np. Cięcina czy Laliki. Na ostatnim odcinku, pomiędzy Solą i Zwardoniem, pociąg pokonuje bardzo dużą różnicę wzniesień (przed Zwardoniem tuż koło torów jest ogromne urwisko).

5. Pomorze Zachodnie. Wśród kilku linii godnych „zaliczenia” warto wymienić m.in. odcinek Szczecinek – Runowo Pomorskie, poprowadzony przez malownicze lasy, skrajem linii brzegowej kilku jezior Pojezierza Szczecineckiego. Godną zauważenia jest linia Szczecin – Świnoujście, jeden z ciekawszych odcinków magistralnych w Polsce. Ładne zdjęcia można zrobić m.in. w rejonie mostu na wyspę Wolin, a także w okolicy Międzyzdrojów, gdzie pociągi pokonują pełen zakrętów leśny wąwóz. Odcinek Runowo – Szczecinek, podobnie jak trasa Szczecin – Gryfice – Kołobrzeg są też atrakcyjne z punktu widzenia miłośników fotografii kolejowej także dlatego, że kursują na tych trasach sprowadzone z Niemiec autobusy szynowe VT624 (polskie oznaczenie SA 110), będące znacznie atrakcyjniejszym obiektem fotograficznym niż rodzime szynobusy z PESY czy Kolzamu.

6. Elbląg – Tolkmicko – Braniewo. Tzw. Kolej Nadzalewowa, reaktywowana w tym roku w ruchu turystycznym dzięki współpracy Arriva PCC i Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych. Turystów przyciąga głównie tym, że fragmentami jest poprowadzona praktycznie kilkadziesiąt centymetrów od linii brzegowej Zalewu Wiślanego. Dodatkową atrakcją w tym sezonie jest skomunikowanie pociągów ze statkami, pływającymi w relacji Tolkmicko – Krynica Morska.

7. Mazury, Suwalszczyzna. Z trzech linii kolejowych Olsztyn – Ełk, biegnących przez Mazury, najładniejsza jest, niestety, ta zamknięta, wiodąca przez Mikołajki i Mrągowo. Ale i dwie pozostałe mają się czym „poszczycić”. Linia przez Kętrzyn i Giżycko poprowadzona jest w sąsiedztwie kilku jezior (żeglarzy można spotkać zwłaszcza w rejonie Niegocina i Giżycka), a linia przez Szczytno i Pisz urzeka pięknymi lasami Puszczy Piskiej. Na Suwalszczyźnie uwagę przykuwa oczywiście linia w kierunku Augustowa i dalej do Sokółki (widoki w rejonie Augustowa - podobnie jak w okolicy Giżycka), ale z Suwałk warto przejechać się też w drugą stronę, do litewskiego Sestokai. Po litewskiej stronie granicy linia jest częściowo poprowadzona torem splecionym (cztery szyny, dla normalnego i szerokiego rozstawu kół).

8. Przedmurze Bieszczad. Zagrożona likwidacją linia Zagórz – Łupków na razie przetrwała, więc kto jej nie zna, niech czym prędzej się po niej pociągiem przejedzie. Lasy, góry, rzeka, serpentyny… Jest tam wszystko, czego dusza zapragnie. Ładna krajobrazowo jest także m.in. linia Zagórz – Jasło (ciekawe zdjęcia można zrobić m.in. w miejscach, gdzie linia wije się pomiędzy osiedlami Sanoka).

9. Kraków i okolice. Pierwszym miejscem godnym polecenia jest stacyjka w tunelu. Magiczne miejsce do robienia zdjęć w plenerze – góry z wszystkich stron i Intercity Warszawa – Kraków wyłaniające się z tunelu… Cały odcinek Kozłów – Tunel – Kraków jest zresztą bardzo atrakcyjny krajobrazowo (dużo pagórków i zakrętów na trasie pociągu, a przed Krakowem – rozlewisko). Na terenie samej aglomeracji krakowskiej polecamy wycieczkę szynobusem do Balic (obecna linia pasażerska była dawną bocznicą wojskową, co widać na każdym kroku – przystanek Balice jest położony na terenie dawnej jednostki) oraz wycieczkę do Wieliczki pociągiem elektrycznym przypominającym tramwaj (w Wieliczce warto ustawić się koło torów i zrobić zdjęcie pociągu na tle kopalni soli). Miłośnikom miejskiej komunikacji polecamy wycieczkę jedyną w Polsce linią tramwajową poprowadzoną pod ziemią (Krakowski Szybki Tramwaj; w tunelu są dwa przystanki, w tym jeden pod dworcem Kraków Gł.).

10. Jarocin – Leszno. Linia położona w miarę malowniczo (duża zmienność terenu: pola, lasy, pola, lasy…), ale warta zauważenia głównie ze względu na ciekawostki „techniczne”. W kilku miejscach pociąg staje przed przejazdem, kierownik pociągu, ubrany w odblaskową kamizelkę, wysiada i zatrzymuje ruch. Jeszcze ciekawsze zjawisko można zaobserwować na nieczynnej stacji Borek Wlkp. Pociąg staje przed przejazdem, kierownik wysiada, idzie do skrzynki zlokalizowanej w pobliżu rogatek, otwiera ją, montuje korbę, którą zamyka rogatki, pociąg przejeżdża, kierownik zamyka skrzynkę, pociąg jedzie dalej. Warto wspomnieć, że mamy XXI wiek.

Gdzie spędzić wakacje na żelaznych szlakach? Cz. II

http://www.rynek-kolejowy.pl/17232/Gdzie+spedzic+wakacje+na+zelaznych+szlakach+Cz.+II+.htm

Gdzie spędzić wakacje na żelaznych szlakach? Cz. II

Jeżeli nie masz jeszcze pomysłu na wakacyjny wyjazd lub myślisz, że byłeś już wszędzie, gdzie tylko prowadzą tory zobacz naszą listę propozycji na letnią podróż koleją po Polsce. W drugiej części cyklu prezentujemy oferty kolei wąskotorowych. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

WĄSKI TOR

1. Przeworska Kolej Dojazdowa (Przeworsk – Dynów). Jedyna w Polsce wąskotorówka, która na swojej trasie posiada tunel. I to nie byle jaki, bo aż 602-metrowy. Tunel ma wrota, które są otwierane i zamykane w momencie przejazdu pociągu. Przy tunelu kolejka się zatrzymuje i można zrobić sobie niezapomniane zdjęcia. Ale PKD to nie tylko tunel. Niemal cały 50-kilometrowy odcinek jest urzekający w swoim otoczeniu. Linia jest poprowadzona przez serce malowniczego, acz chyba niedocenianego przez turystów Pogórza Dynowskiego; na trasie pełno jest ciasnych łuków.

2. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (Bytom – Miasteczko Śląskie). Bardzo atrakcyjna wąskotorówka co najmniej z kilku względów. Jej trasa jest poprowadzona zarówno skrajem dużego górniczego miasta (Bytomia), jak i koło zabytkowej kopalni odkrywkowej, jak i kilkakrotnie koło linii normalnotorowych (ciekawe obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty). Można z niej m.in. obserwować jedną z największych w Polsce stacji towarowych, w Tarnowskich Górach. W kilku miejscach kolej jest też poprowadzona lasem, który zadaje kłam stereotypom, że na Górnym Śląsku „przyroda” jest terminem nieznanym… Dodatkową atrakcją jest fakt, iż początkowy/końcowy przystanek Bytom Wąsk. nie posiada mijanki, która pozwalałaby na zmianę kierunku przez lokomotywę. W związku z tym odcinek pomiędzy Bytomiem Wąsk. i stacją Bytom Karb Wąsk. pociąg pokonuje pchany przez lokomotywę od tyłu. Jest to o tyle efektowne, że po drodze pokonuje dwa ostre zakręty i wysoki wiadukt nad torami normalnotorowymi.

3. Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa (Gniezno – Anastazewo). Trasa tej kolejki zadaje kłam teorii, że Wielkopolska nie jest regionem atrakcyjnym turystycznie. I choć znaczna część trasy GKW biegnie po dość monotonnych polach, to jej końcówka pomiędzy Powidzem i Anastazewem rekompensuje wszystko. Trasa poprowadzona jest najpierw nad linią brzegową Jeziora Powidzkiego, a następnie przez las, gdzie dodatkową atrakcją dla pasażerów jest fakt, że często się zdarza, iż maszynista musi… odkopywać łopatą z piachu zasypane przejazdy (pociągi kursują tylko w weekendy).

4. Pleszewska Kolej Dojazdowa (Pleszew Wąsk. – Pleszew Miasto). Najkrótsza z polskich wąskotorówek (3 km) pełni rolę dowozu ze skraju centrum Pleszewa do stacji normalnotorowej na linii Poznań – Katowice. Jest o tyle ciekawa, że na całej długości jest poprowadzona torem splecionym: jeden tor jest wspólny, jeden tylko dla pociągów normalnotorowych, a środkowy – tylko dla wąskotorowych. Taka sytuacja ma w Polsce miejsce dwukrotnie – drugi przypadek jest na ok. 2,5-km fragmencie trasy Sochaczewskiej Kolei Muzealnej, z tą jednak różnicą, że tor spleciony w rejonie Sochaczewa jest używany tylko przez wąskotorówkę (część normalnotorowa jest fragmentami rozebrana), a w Pleszewie po torze splecionym do dziś kursują zarówno pociągi wąskotorowe, jak i normalnotorowe. Na stacji Pleszew Miasto nieraz można spotkać, obok wąskotorowego wagonu motorowego, także normalnotorowy skład towarowy.

5. Żuławska Kolej Dojazdowa (Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska – Sztutowo/ Prawy Brzeg Wisły). Wizyta na ŻKD jest szczególnie godna polecenia w tym roku, zważywszy że po kilkunastoletniej przerwie na tę kolejkę powrócił czynny parowóz. Jedną z atrakcji ŻKD jest most obrotowy w Rybinie, obracany w momencie przejazdu pociągu. W tym roku po raz pierwszy most stał się atrakcją samą w sobie – rozkład został ułożony tak, żeby turyści mogli wysiąść przy moście i obejrzeć proces jego obracania. Kolejną atrakcją jest końcowy przystanek w Sztutowie. Jest to jeden z niewielu przypadków na polskich wąskotorówkach, gdzie lokomotywa nie zmienia kierunku, objeżdżając skład tradycyjną „mijanką”. Skład jest obracany na tzw. trójkącie. W przeszłości „trójkąty” (obrót „na trzy razy”) były budowane po to, by parowóz po dojechaniu na końcową stację mógł z powrotem także jechać kominem do przodu. W Sztutowie obecnie po trójkącie obraca się nie tylko lokomotywa, lecz wjeżdża „na trzy” z całym składem wagonów!

Zapraszamy na wycieczki!
« Ostatnia zmiana: 28 Lipca 2010, 11:35:45 wysłane przez Phinek » Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 28 Lipca 2010, 12:09:48 »
0

5. Żuławska Kolej Dojazdowa  [...]Jedną z atrakcji ŻKD jest most obrotowy w Rybinie, obracany w momencie przejazdu pociągu.

Z politowaniem
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #2 : 28 Lipca 2010, 13:04:23 »
0

Wg. mnie co najmniej dziwne jest że promują kolejkę Pleszewską a nie wspomnieli o dużo większych atrakcjach jakimi moim zdaniem są Kolej Ełcka, Bieszczadzka i Gryficka. Przecież to są kolejki położone w centrum głównych rejonów turystycznych, jak można o nich nie wspomnieć? O skansenie w Gryficach też zapomnieli.
Zapisane

andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 28 Lipca 2010, 14:31:43 »
0

Cytuj
Pełna wersja tekstu w wakacyjnym numerze "Rynku Kolejowego".

Myślę ze to wszytko ci wyjaśnia dlaczego brakuje reszty kolejek. Brakuje tez rogowa a jest z tam tond jedna fotka.
 Na Forum piszemy poprawnie po Polsku.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 351 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« Odpowiedz #4 : 28 Lipca 2010, 20:16:30 »
0

Wg. mnie co najmniej dziwne jest że promują kolejkę Pleszewską

Tym bardziej,że do końca sierpnia ruch pasażerski jest zawieszony.
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #5 : 01 Sierpnia 2010, 22:56:01 »
0

 "lub myślisz, że byłeś już wszędzie, gdzie tylko prowadzą tory"
Pewnie dla tego pominęli te niektóre bardziej rozpromowane miejsca...
Zapisane

To jest przekaz.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 07 Sierpnia 2010, 17:11:43 »
0

To jeszcze propozycja "Polityki":
http://www.polityka.pl/wakacje/wakacjewpolsce/1507528,1,szlakiem-kolei-warszawsko-wiedenskiej.read
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!