Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 13:54:49 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Model parowozu Bn2t w skali 1:8  (Przeczytany 11212 razy)
Lokbart Studio
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie

SM42-2384


WWW
« : 25 Lutego 2014, 22:51:10 »
0

Witam!
Mam w planach pewną już budowę modelu parowozu Bn2t (Ryś) w skali 1:8. Będzie on ,,pod parą,, czyli opalany węglem. Jego wstępne wymiary:

Długość: 692 mm
Szerokość: 225 mm
Wysokość: 350 mm
Prześwit toru: 93 mm
Siła pociągowa: 2,5625 kN (256,25 kG)

Jeśli macie jakąś dokładniejszą dokumentację, bądź uwagi, pomysły piszcie  
« Ostatnia zmiana: 25 Lutego 2014, 22:54:36 wysłane przez Lokbart Studio » Zapisane

fotoloko.pl
Lokbart Studio
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie

SM42-2384


WWW
« Odpowiedz #1 : 25 Lutego 2014, 22:58:57 »
0

Ten parowóz będzie modelem nadającym się do zastosowania w kolei ogrodowej - mam na myśli kolej, na której maszynista siedzi na tendrze i prowadzi parowóz, a podróżni siedzą na wagonach.

Oczywiście przed rozpoczęciem budowy, a nawet pożądnego planowania, nie obejdzie się bez wizyty i Interloku w Pile.
Zapisane

fotoloko.pl
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 26 Lutego 2014, 00:17:03 »
+1

Witaj.

Widzę, że zapału masz duuużo.

Na początek zdecyduj się jakiś standardowy tor kolejki ogrodowej.

Napisałeś, że chciałbyś jeździć na niej.
Masz więc do wyboru prześwity toru:
3,5" -  89mm (jazda będzie raczej mało stabilna)
5"    - 127mm
7 1/4 " -184mm

http://www.dbc-d.de/masstab.htm

Później pomyśl nad skalą - tzn z jakiego toru chcesz skalować z 600mm, czy 750mm itp...

Pamiętaj, że bez dostępu do warsztatu (spawarka, tokarka, frezarka) i pomocy osób znających się na mechanice/ślusarstwie będzie ci trudno, a projekt może się stać niewykonalny.

I napiszę to co koledzy już ci pisali - nie powinieneś zaczynać od parowozu z napędem parowym - problemów będzie całe mnóstwo.

Siły pociągowej nie da się bezpośrednio skalować z oryginału...
2,5625 kN (256,25 kG) dla kolejki na tor 3,5" lub 5" - to fikcja.




« Ostatnia zmiana: 26 Lutego 2014, 12:21:24 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 26 Lutego 2014, 00:40:01 »
+1

Szanowny kolego.
 Właśnie zbyt optymistycznie założyłeś silę pociągową twojego przyszłego modelu Rysia. Jak mniemam dzieląc tą z oryginału przez 8. Niestety tak prosto nie jest. Wykonując silnik parowy do modelu w skali będzie on miał co prawda osiem razy mniejszą średnicę (ok 3cm), ale pole powierzchni tłoka będzie aż 64 razy mniejsze. Oryginał 471cm2, model tylko 7,35cm2. Około tyle razy zmniejszy się także moc i siła pociągowa. Zakładając że utrzymasz w kotle nominalne ciśnienie 12at. Łatwo to wyliczyć z prostego wzoru na pole powierzchni koła i siły nacisku na tłok, przy danym ciśnieniu.
Pozdrawiam.
Zapisane
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 26 Lutego 2014, 18:58:23 »
0

Tak na zachętę:
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/1513347/display/20053085
Ryś w skali 1:3,3 na tor 184mm

Pozdrawiam
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 26 Lutego 2014, 19:24:49 »
0

Nie bez kozery duża popularnością cieszą się skale na rozstaw toru 5 " i 7 1/4 ".
Po prostu od tego zaczyna się stabilność na torze ,inne mniejsze potrzebują estakad .
Zbuduj najpierw spalinówkę lub cokolwiek tak dużego na tor ogrodowy , parowóz niestety może być większym problemem niż Ci się wydaje .
Dlatego między innymi najpierw buduję spalinówkę ,oczywiście nie zapominając o czajniczku .
Zapisane
Lokbart Studio
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie

SM42-2384


WWW
« Odpowiedz #6 : 04 Marca 2014, 10:49:55 »
0

Witajcie,
mam dostęp do spawarki, tokarki, a do frezarki trochę trudniejszy, ale jest. Mam też w rodzinie wujka, dziadka, którzy znają się na toczeniu, spawaniu i frezowaniu.
Micho dzięki. Zobaczyłem link i wybieram skalę 1:5,9 skalowane z 750mm. Tylko się wacham co do parowozu. Jeśli chciałbym zrobić model lokomotywy L45h (Lxd2) w skali 1:5,9 zeskalowane z 750mm, to jak ją zrobić? Z silnikiem spalinowym?
Zapisane

fotoloko.pl
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 04 Marca 2014, 19:41:12 »
0

No lxd2 to poważny model ,mam go rozrysowanego w 1:6 i muszę przyznać że sam miałem zapędy wykonawcze na tę lokomotywę .
I tu rozwiązań masz sporo bo i miejsca na napędy jest pod dostatkiem .
Napędy osi możesz zrobić jak w oryginale i wyprowadzić sobie wałek zdawczy tak aby można było zastosować różne nepędy od elektrycznych po spalinowe .
Przeglądając podobne konstrukcje modelarskie można zauważyć że dość często stosowane są silniki czterosuwowe od kosiarek .
Są też rozwiązania gdzie na każdą oś jest zamontowany jeden silnik elektryczny , czyli pełne pole do popisu i zależy to tylko od możliwości warsztatowych .
Oj fajnie by było zobaczyć taki model na torze .
Zapisane
micho
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 04 Marca 2014, 22:52:07 »
0

Zacznę od tego, że cieszę się, że wybrałeś tor 5" - myślę, że będziesz zadowolony :-) Może ta forma modelarstwa trochę ruszy.

Dopiszę się do opinii, że Lxd2 to kawał maszyny...
W skali 1:6  jej długość to 1700mm

Pytasz: "jak ją zrobić? Z silnikiem spalinowym?"

Gdybym to ja budował taką lokomotywę napęd byłby spalinowy z przekładnią elektryczną. Bo nie ma mechaniki skrzyni biegów.
Silnik z moto-kosy lub kosiarki sprzęgnięty z generatorem elektrycznym. 2 lub 4 silniki elektryczne - albo jeden silnik na wózek, albo silnik na każdą oś. Musisz sam rozeznać jak będzie ci prościej. ... ale to tylko mój pomysł. Sam buduję pierwszą lokomotywę i dużego doświadczenia nie mam - nie chciałbym cię na złą drogę sprowadzić.
Możesz zrobić tak: zaprojektować model z napędem "spalinowo-elektrycznym", i budować etapami. Najpierw bez silnika spalinowego, pierwsze jazdy wykonać na akumulatorze, a później dobudować silnik spalinowy z generatorem. Musisz wiele przemyśleć.

Jeżeli zbudujesz wózki z napędem, to zbudujesz całą lokomotywę :-)
« Ostatnia zmiana: 05 Marca 2014, 07:27:12 wysłane przez micho » Zapisane

Langsam, langsam, aber sicher. (Pomału, pomału, ale zawsze do przodu.)
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #9 : 04 Marca 2014, 23:28:45 »
0

Może też być silnik spalinowy ze sprzęgłem odśrodkowym - wtedy nie ma zbyt dużo skomplikowanej mechaniki - po prostu reguluje się tylko gaz. Potrzebna jest tylko skrzynia nawrotna - można ją chyba w miarę łatwo zrobić na kołach zębatych z prostymi zębami.
Zapisane

To jest przekaz.
Lokbart Studio
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie

SM42-2384


WWW
« Odpowiedz #10 : 11 Marca 2014, 10:10:52 »
0

Witam,
mam quada 125, bez dopuszczenia do ruchu drogowego, automat. Tylko, że jest taka sprawa, że ja na nim już nie jeżdżę. Silnik nie wiem czy by się nadawał (dwa lata nie jeździł, no może raz rok temu). Trzeba tylko wrzucać tył, przód i luz. Nic więcej. Aha, do odpalenia musi być zaciągnięty hamulec. Mam ściągniętą książkę ,,Utrzymanie lokomotywy Lxd2,, . Mimo wszystko jak ktoś ma jakieś plany (najlepiej by były w wersji elektronicznej, na komputerze) tej lokomotywki, a macie możliwość wysłania np. e-mailem to byłbym wdzięczny. To jedna sprawa, a druga:
Jakie było oryginalne umalowanie L45h wychodzącej z fabryki?
Takie jak w załączniku?


* lxd2-345-mal-1.1.jpg (237.31 KB, 2487x1065 - wyświetlony 1014 razy.)
« Ostatnia zmiana: 11 Marca 2014, 10:15:06 wysłane przez Lokbart Studio » Zapisane

fotoloko.pl
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!