Dokładnie wiem co napisałem wcześniej i tym bardziej wiem co miałem na myśli.
Podlinkowany opis podwozia jest zilustrowany zdjęciem podwozia wyposażonego w ramę rurową - klasykę w wydaniu Tatr.
Dawne podwozia składały się z Ramy jako głównego elementu niosącego oraz tego co dziś jest nazywane podwoziem (układ hamulcowy, kierowniczy, napędowy, zawieszenie pojazdu) i podobnie sytuacja wygląda dziś z wagonami.
Nie da się w nowoczesnym wagonie osobowym pokazać... patrz synku to jest podwozie = ostoja, wózki, układ hamulcowy...
Teraz wózki, sprzęgi, różne inne podzespoły i podukłady są montowane wprost do monolitycznego pudła wagonu. Mimo tego w strukturze pudła nadal wyodrębniamy Ostoję... a w przypadku A20D-P wskazać ją jest szczególnie łatwo... zwłaszcza, gdy sparcieje podłoga i po zerwaniu drewnianej podłogi oraz blachy podłogi nasze oczy zobaczą OSTOJĘ.
Zatem mniemam, że osoby piszące o "samonośności" i braku ostoi (lub ramy) po prostu znają ten wagon z kolorowych zdjęć i ew. twardego siedzenia, a nie zgłębiały konstrukcji jako takiej.
Jeśli zatem to forum ma być
na fachowym forum powinno się
Rozpowszechniać wiedzę i prostować nieścisłości a nie wyśmiewać się
MBxd2 nie ma ramy

Z użycia potocznego słowa Rama zamiast fachowego Ostoja*.
* - zwłaszcza, że ostoja z punktu widzenia konstrukcji nośnych jest ramą (sztywne węzły konstrukcyjne).