M. M.
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
|
« : 20 Czerwiec 2006, 19:10:34 » |
0
|
Reaktywacja ,,bany”
Po pięciu latach przerwy ,,powraca” kolejka wąskotorowa na trasie Pleszew-Kowalew. Regularne kursy rozpocznie od 1 września.
Ostatni przejazd kolejki wąskotorowej odbył się 9 czerwca 2001 roku, a więc kilka dni temu minęło 5 lat od czasu ,,pożegnania” z ciuchcią.
Ruchomości i ruchomości związane z koleją wąskotorową jeszcze są własnością PKP i skarbu państwa, a MiG jest tego zarządcą. Wkrótce ma dojść do przejęcia tego majątku przez MiG.
Samorząd Miasta i Gminy Pleszew od dawna poszukiwał rozwiązania, które pozwoliłoby reaktywować ,,banę”, co jednak było bardzo trudne. W końcu pomyślnie zakończyły się rozmowy ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych w Kaliszu.
Przygotowany projekt umowy pomiędzy Miastem i Gminą Pleszew a Stowarzyszeniem został już wstępnie zaakceptowany przez obie strony. MiG na czas 3 lat, z zastrzeżeniem, że umowa zostanie przedłużona na czas 6 lat po wejściu w życie uchwały w sprawie ,,zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata”, odda Stowarzyszeniu w dzierżawę m.in.:
-tabor (lokomotywa + wagony) - część budynku stacji w Pleszewie (lokal, w którym będzie kasa z małą poczekalnią) - linię kolejową - zbiorniki paliw przy ulicy Poziomkowej.
okres II wojny światowej - piętrowe wagony pleszewskiej kolei wąskotorowej: parter ,,tylko dla Niemców"
Od 1 września ruszą regularne przewozy pasażerskie, a w miesiącach letnich zorganizowane zostaną kursy promocyjne – część bezpłatnych (prawdopodobnie zostanie sprowadzony też ,,skład retro”). Już jesienią wąskotorówka ma jeździć na wszystkie pociągi pasażerskie zatrzymujące się w Kowalewie i dowozić na nie.
Dodatkowym plusem jest fakt, że na terenie całej Polski będzie można kupić znów bilety do stacji ,,Pleszew Miasto”. Natomiast w ,,Pleszewie Mieście” będzie można kupić bilety na połączenia PKP w całej Polsce.
Kolejka wąskotorowa w Pleszewie najczęściej nazywana jest ,,baną”. Mieszkańcy mówili też niej ,,motorówka”, ,,wąskotorówka” lub po prostu ,,ciuchcia”. Bana bez wątpienia zawsze była jednym z symboli Pleszewa. Pleszewianie darzą ją dużą nostalgią.
ten pociąg został po wojnie zbudowany w Pleszewie.Silnik umiejscowiono w środkowym wagonie. Na każdym ze swych końców pociąg miał pulpit maszynisty (jak w tramwaju). Dzięki temu skłąd nie musiał zawracać, tylko jeździł w obie strony.
Kolej wąskotorowa w Pleszewie powstała w 1901 roku. Na początku uruchomiono przewozy na trasie Pleszew – Kowalew. Szybko linię przedłużono aż do Krotoszyna. W okresie II wojny światowej Niemcy pobudowali linię do Broniszewic, która funkcjonowała do lat 70. Do tego czasu na terenie samego miasta Pleszewa znajdowały się dwie stacje wąskotorowe. Pierwsza: ,,Pleszew Miasto” przy ulicy Kolejowej (ponownie ,,ożyje” we wrześniu). Druga – (mały peron i wiata), to tzw. ,,Pleszew Wschodni”. Zlokalizowana ona była przy ulicy Kaliskiej – na wysokości dwuramiennego krzyża ,,karafika”, z tym, że po drugiej stronie jezdni.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Filip Bebenow
|
|
« Odpowiedz #1 : 20 Czerwiec 2006, 20:05:07 » |
0
|
Dodatkowym plusem jest fakt, że na terenie całej Polski będzie można kupić znów bilety do stacji ,,Pleszew Miasto”. Natomiast w ,,Pleszewie Mieście” będzie można kupić bilety na połączenia PKP w całej Polsce.
Czyżby SKPL dogadało się z PKP PR i będzie teraz można kupić bilet z Bydgoszczy Głównej do Dynowa, Śmigla czy Pleszewa Miasta ? Byłby to niesamowity sukces w sprawie kolei wąskotorowych ... Pozdrawiam! FB
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
ok333
|
|
« Odpowiedz #2 : 22 Czerwiec 2006, 15:09:59 » |
0
|
Ja tylko do rozwazan M.M. dolacze taki link : http://www.pleszew.pl/index.php?t=45&a=6&n=5&w=509A nieladnie Mr - takie rarytasy dla wszystkich MK ukr ywac? W zakladkach znajdziecie jeszcze plan Pleszewa . Pozdrawiam z Pd.Wielkopolski. ok333 ----------------------------------------------------- SKPL - Klub Milosnikow Kolei.
|
|
|
Zapisane
|
Ratujmy Koleje Waskotorowe !!! ----------------------------------------------- ,, Najlatwiej niszczyc . Trudno zachowac to , co warte zachowania.'' Wislawa Szymborska
|
|
|
M. M.
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #3 : 22 Czerwiec 2006, 22:56:28 » |
0
|
Ja tylko do rozwazan M.M. dolacze taki link : http://www.pleszew.pl/index.php?t=45&a=6&n=5&w=509A nieladnie Mr - takie rarytasy dla wszystkich MK ukr ywac? W zakladkach znajdziecie jeszcze plan Pleszewa . Pozdrawiam z Pd.Wielkopolski. ok333 To prawda mogłem ten link podac bo zdjęcia są ciekawe. A co do planu ten plan pokazuje przebieg torów tylko do ulicy Kaliskiej bo dalej tory są albo zasypane (tak mi się wydaje) albo rozebrane a mam gdzies szkic starego planu z 1989 roku gdzie przebieg torów idzie dalej w strone Broniszewic jak będe miał kiedys czas postaram się go znalezc przeskanowac i dodac tutaj link jak by kogos to interesowało. Acha napewno w internecie jest gdzies mapa polski która prawdopodobnie pokazuje przebieg wszystkich wąskotorówek nawet tych których już dawno nie ma. Pozdrawiam To jest ta mapa http://mapa.szukacz.pl/mapnikstary.html----------------------------------------------------- SKPL - Klub Milosnikow Kolei.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
ok333
|
|
« Odpowiedz #4 : 23 Czerwiec 2006, 01:07:46 » |
0
|
Bylismy dzisiaj w Pleszewie z McKidem i mAtim. Poszlismy ok 300m w strone Broniszewic , do zakretu drogi polnej.Torow juz tam nie ma.Nie ma go tez przed ul.Kaliska. Zostala tylko ,,3szyna'' w samej ulicy (przejazd). Ale dla Pleszewian mam zadanie , tzn trzeba spokojnie i dokladnie spenetrowac obie strony drogi do dworca w Kowalewie.Ponoc jakies 6 lat temu , doslownie kilka metrow od drogi lezal blaszany ,,dziob'' tego powojennego ,,motoraczka''.Boje sie , ze przy ,,operatywnosci'' zlomiarzy juz go nie ma. Musze poprosic Kol.M.Wojde o zgode na publikacje jego foty z tamtych lat. A moze Marcin sam te fote zamiesci??? W szopie ,,wykukalismy'' MBxd2-216 , ten smigielski i 1 Lyd2 (nr nie widac ) . Pod chmura stoja 3 szt. Bxhpi Faur , plug odsniezny , stal z platformy z budka hamulcowa. ,,kokotek'' jeszcze sie obraca.Jest i zurawik wlasnej roboty. Oryginalny , prusak (zurawik) znajduje sie pod opieka P.Czeslawa Majewskiego na Pleszew Wask.i semafor ksztaltowy na trasie. Tylko jakis ,,znawca'' malujacy Peiksa namalowal mu nowa serie Ptx48-1724. Tyle tylko , ze nabral ...kolorow.I chwala za to samorzadowi. Poza tym zauwazylismy trwajace na stacji Pleszew Miasto prace remontowew poczekalni , tzn w tej czesci do wydzierzawienia. SZOK !!! Remont na ,,ciasnych torach'' . Fotki zamiescimy jak obrobimy. Pozdrawiamy z Pleszewskiej KD. McKId , mAti i ok333 -------------------------------------- SKPL - Klub Milosnikow Kolei
|
|
|
Zapisane
|
Ratujmy Koleje Waskotorowe !!! ----------------------------------------------- ,, Najlatwiej niszczyc . Trudno zachowac to , co warte zachowania.'' Wislawa Szymborska
|
|
|
Mamadou
Nowicjusz
Długość toru:: 22 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #5 : 18 Lipiec 2006, 21:50:50 » |
0
|
Czy te piętrusy bądź tylko piętrus na Krotoszyńskiej KD to były przebudowane Berlińskie autobusy? Jeśli tak, to jaki typ? Czy "imperiale" były zabudowane na kolejce? Czy może to był taki autobus?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
ok333
|
|
« Odpowiedz #6 : 18 Lipiec 2006, 23:04:47 » |
0
|
Oh , Mamadou - Twoj autobus jest schoen. My , pleszewskiego autobusu nie mamy , mamy tylko jego zad . I to na jedynej focie. Zad - zapewne przerobiony , podobnie jak podwozie. Najwazniejsze , ze fota zostala odkopana przez archeologow. Przyjdzie jesien i zima - bedziemy dalej kopac. Poki co , bierzemy sie za tory - bo nam kolej stepowieje :wink: . Pozdrawiam ,,goraco'' z Pd.Wielkopolski. ok333 ------------------------------------------------------------------------- SKPL - Klub Milosnikow Kolei
|
|
|
Zapisane
|
Ratujmy Koleje Waskotorowe !!! ----------------------------------------------- ,, Najlatwiej niszczyc . Trudno zachowac to , co warte zachowania.'' Wislawa Szymborska
|
|
|
Mamadou
Nowicjusz
Długość toru:: 22 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #7 : 19 Lipiec 2006, 07:20:15 » |
0
|
I tak ta jedna fotgrafia jest rarytasem. Dotąd tylko były bardzo skąpe informacje, że na Krotoszyńskiej jeździł taki piętrus z autobusu, chyba berlińskiego. Z tego co widać na zdjęciu, imperial czyli odkryty górny pomost (jeśli to był taki typ autobusu) został zabudowany. Są jakieś inne informacje na ten temat? No i oczywiście czekam z utęsknieniem na reaktywację pleszewskiej odnogi. A jakie są nastroje związane z reaktywacją władz Pleszewa i mieszkańców?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ernie
Młotkowy
Długość toru:: 89 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #8 : 19 Lipiec 2006, 13:11:42 » |
0
|
w szopie stoi nietylko MBxd2-216, ale dwie lidki i letniak Zwiąsku z tym ze kameraniechce schowac kasety nawet po przywaleniu z pięści nieznam numerów tych lidek Zauważyłem że jedna ma chyba wybebeszony silnik bo stoi tam styłu taki jeden.
|
|
|
Zapisane
|
Małe jest piękne.
|
|
|
ok333
|
|
« Odpowiedz #9 : 05 Styczeń 2007, 15:49:06 » |
0
|
Szperajac w necie natrafilem na taka stronke PTTK Pleszew : http://pleszew.pttk.pl/miejsca/pleszew/pleszew.htmlna ktorej jest fota (do powiekszenia) tego motorowego trojczlona.Okazuje sie ,ze byl poswiecony - he he :mrgreen: w okresie najwiekszego stalinizmu - w 1950 roku. Wyeksploatowany wagon motorowy trafil do ,,polskiego muzeum'' , czyli na zlomowisko :evil: . Jest tam jeszcze jedna ciekawa informacja . Otoz hitlerowski okupant - jeszcze przed ucieczka - zdazyl otworzyc dnia 07 stycznia 1945 r. odcinek kolejki z Pleszewa Wschod do Broniszewic . O pierwszym czolgu ,,armi wyzwolicielki'' , jaki wjechal do Pleszewa juz nie bede pisal , bo to OT. Pozdrawiam ok333
|
|
|
Zapisane
|
Ratujmy Koleje Waskotorowe !!! ----------------------------------------------- ,, Najlatwiej niszczyc . Trudno zachowac to , co warte zachowania.'' Wislawa Szymborska
|
|
|
ok333
|
|
« Odpowiedz #10 : 05 Styczeń 2007, 16:22:07 » |
0
|
Ma ktos moze foty tych obrotnic z z Krotoszynskiej Kolei Powiatowej
|
|
|
Zapisane
|
Ratujmy Koleje Waskotorowe !!! ----------------------------------------------- ,, Najlatwiej niszczyc . Trudno zachowac to , co warte zachowania.'' Wislawa Szymborska
|
|
|
|