Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Marca 2025, 05:18:34 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Chcemy reaktywowac waskotorowke w Helu  (Przeczytany 85465 razy)
Misiek_K
Mechanik
***
Długość toru:: 162 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #60 : 12 Listopada 2006, 10:02:38 »
0

Cytat: "Marcin Przybysz"
<zdj.a>
<zdj.b>
<zdj.c>


Nie widac tych zdjec za bardzo....Smutny
Zapisane
whisper
Młotkowy
**
Długość toru:: 78 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #61 : 12 Listopada 2006, 11:22:01 »
0

Spokojnie, beda wrzucone jak przy kazdej relacji Marcina zapewne. ;-)
Pozdrawiam
Zapisane

Pozdrawiam, Kamil
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #62 : 12 Listopada 2006, 18:52:30 »
0

Zgadza się. Firmą hostingującą moje zdjęcia jest Emibe  :wink:  , tak więc za niedługo powinny się pojawić.

Kiedyś w telewizji była taka plansza "przepraszamy za usterki"  :lol:

Marcin
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #63 : 12 Listopada 2006, 20:55:44 »
0

Ależ fotki są już od 12.30
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #64 : 12 Listopada 2006, 23:56:16 »
0

Juz opisuje te fotki.Na pierwszych trzech fotografiach sa wozki wydobyte z basenu portu wojennego w Helu.Jak długo one tam przelezały to trudno powiedzec.Mamy kilka sprzecznych ze soba informacji od kiedy tam leza i na ten czas je po prostu werefikujemy.Posadamy trzy takie wozki oraz jedna platforme.Dwa z tych wozkow posadaja pomosty hamulcowe.Na maznicach jest sygnowany napis"GOERLITZ" a na kołach weikimi literami litery HZ a po przekatnej 89( jesli ktos potrafi cos na ten temat powiedzec to prosze jakas informacje).Na dzien dzisiejszy wygladaja one o wiele lepiej poniewaz zostały juz oczyszczone z wszelkiego szlamu i omołkow a puzniej wypiaskowane i pokryte ocynkiem na zimna.Za kilka dni bedziemy zabierac sie za przeglad maznic i panewek i zobaczymy co z tego da sie zrobic.Pozostałe dwa zdiecia to obecny wyglad elektrowni z fragmetem nieczynnej niestety bocznicy do tego obiektu.
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #65 : 14 Listopada 2006, 12:34:37 »
0

Kolejne zdjęcia Arcziego, cytuję "Fotki przedstawiają wstępne oczyszczanie wagoników przed
dokładniejszym ich piaskowaniem i zabezpieczaniem antykorozyjnym"









Cóż, pisałem "jak feniks z popiołów", ale muszę zmienić to porównanie na równie pretensjonalne :mrgreen:
 "jak Atlantyda spod wody", hehehehehe

Marcin
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #66 : 15 Listopada 2006, 00:51:17 »
0

Pare słow uzupełnienia do tych zdjec. Pierwsze zdiecie przedstawia jeden z dwóch wózkow z podestem hamulcowym w trakcie wstepnego oczyszczania.Na pierwszym planie drugiego zdiecia mozna spostrzec fragmet platformu odwruconej dogory nogani jeszcze przed jej oczyszczeniem z wszystkiego co mozna było znalesc na dnie basenu portowego. Na trzecim zdiecu tuz pod platforma lezy wozek ktory nie znajdował sie w wodzie a udało nam sie go uratowac przed złomowaniem. Ostatnie zdiecie przedstawia dalsze prace przy oczyszczaniu wozka hamolcowego.Za kilka dni postaram sie za posrednictwem Marcina przeslac na forum kilka fotek juz wypiaskowanych i zabespieczonych przed korozja wozkow i platformy.
Zapisane
CX MANIAK
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #67 : 15 Listopada 2006, 20:44:14 »
0

Witam  :grin:
Takie moje małe spostrzeżenie. Sądząc po konstrukcji tych wózków, przypominają one wagoniki do przewozu dłużycy  :?: . Tylko kłonnic brak, tam gdzie sie normalnie znajdują. Mogły to być także wózki jezdne wagonów czteroosiowych, gdzie na miejsce wspomnianych kłonnic, trafiał czop skrętu. Widziałem takiej właśnie konstrukcji platformy, dawno temu na kolejce w Płocicznie.
Pozdrawiam Tadeusz  :grin:
Zapisane
vwsmok
Czytelnik

Długość toru:: 5 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #68 : 16 Listopada 2006, 09:05:20 »
0

Witam
Chyba mam odpowiedź na pytanie z poprzedniej strony: " skąd tory na falochronie".
W latach 1929-34 rozbudowano port w Helu. Najbardziej widocznym efektem tej rozbudowy było przedłużenie zachodniego falochronu.
To zdjęcie z początku budowy:


a tu już "po robocie":


Myślę, że ta wąskotorówka służyła po prostu do dowozu materiałów.
Zapisane

Pozdrowienia z Warszawy
(lub z Helu) ;-)
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #69 : 16 Listopada 2006, 16:22:08 »
0

Zgadzam sie z Twoimi spostrzezeniami.Tu odrazu nasowaja sie kolejne pytanie gdzie sie zaczynał ten tor?gdzie znajdowal sie jakis skład z materialami budowlanymi? Podejrzewam za gdzies byl styczny z torem normalnotorowym,tylko w ktorym miejscu?
Zapisane
HIOB
Nowicjusz
*
Długość toru:: 13 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #70 : 18 Listopada 2006, 10:24:06 »
0

Witam! :twisted:
Sprawa zdjec podeslanych przez Arciego:

1)Tymczasowe torowisko, podczas usuwania szkód wojennych (l939? l945?) - zdjecie przedstawia tzw. molo scigaczy /nazwa zwyczajaowa obecna / w porcie wojennym hel , raczej napewno / w czasie walk zakaz robienia przez Polakow zdjec urzadzen wojskowych/  zrobione  po kapitulacji wiec pazdziernik 1939 , zniszczenia wywolane bomba lotnicza.

2)Zagadka   : polskie trałowce stojace przy nabrzezu poludniowym w porcie wojennym Hel kwiecien-maj 1939 nie podlega dyskusji bo znam to nabrzerze i orginalne zdjecie wisi u mnie na scianie.

3)Tu moim zdanie tysiączka, ale co ona tu robi Co?  : analiza zdjecia jak najbardziej prawidlowa pogrzebie tu i uwdzie moze cosik znajde dopowiem.

4)elektrownia: zdjecie pazdziernik 3-4 pazdziernik 1939 roku elektrownia bojowa portu wojennego obiekt zbudowany prze firme "Jaskulski Brygiewicz i Spółka" w 1936roku ,przejecie przez niemiecka komisje kapitulacyjna co ciekawe Steyer kategorycznie zabronił niszczyc urzadzenia elektrowni przez obsługe w przeciwienstwie do innych obiektow ktore niszczono za cicha zgoda. Widac wspaniale zachowane maskowanie toru kolejki, jest jeszcze jedno zdjecie z ujeciem z elektrowni na tor z widoczna brama i zamaskowanym torowiskiem. Niestety wcielo mi gdzies je ale orginal w muzeum MW do zdobycia.  

5)A tutaj wracamy do tematu elektrowni , stan sprzed kilku lat. : Arczi ma w rylo za publikacje moich zdjec tyczy sie to rownierz zdjec 1,2,4, z mojego archiwum ale mniejsza o to to sparawa miedzy mna a nim , zdjecia straca niedlugo na "tajnosci"  :mrgreen: z pewnych zrudel wiem ze teren elektrowni ma przejac agencja mienia wojskowego wiec kwestia czasu kiedy nastapi degradacja i ogolne zniszczenie a obiekt warty obejrzenia na glownej hali zwrotnica kolowa i troszke wyposarzenia .

Arczi twoje wagoniki zatopione zostaly mysle pod koniec wojny przez niemcow co by nie trafily w rece sowietow, jak sam wiesz zatopione byly przy nabrzezu polodniowym w basenie A a wydobyto w wyniku oczyszczania basenu portowego to ze nie trafily na zlom to zasluga kilku osob miedzy innymi mojej , co ciekawe na zdejeciach sonarowych widac jeszcze 4 wozki i 2 platformy moze kiedys podczas oczyszcznia portu znowu uda sie ubiec zlomiarzy. A wagoniki sa tego samego typu co obecnie urzywany tabor wiec wiec mysle ze rok produkcji 1918-1919 mialy tabliczki znamionowe z nastepujacym opisem

" AKTIENGESELLSCHAFT
für Fabrikation von
Eisenbahnmaterial
zu GOERLITZ. 1919"

zdazaja sie terz z data 1918
Jak przeanalizuje mape zrobina przez kolege Marcina moze cos dorzuce do tematu.
Pozdrawiam.
Zapisane
Gunship
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #71 : 23 Listopada 2006, 17:49:49 »
0

Witam ponownie po długiej przerwie  :grin:
Co do tematu torów na falochronie portu rybackiego - może była doprowadzona tylko do linii normalnotorowej przy nadbrzeżu. Teoretycznie mogły być po niej pchane ręcznie wózki z budulcem.
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #72 : 22 Lutego 2007, 22:49:19 »
0

Szkoda że wcześniej nie trafiłem na to forum. W ostatnie wakacje byłem na helu i zwiedzałem dokładnie tą wąskotorówkę, bardzo mnie zaintrygowała, szczególnie że szukałem wszelkich informacji na jej temat w internecie, ale nic nie znalazłem. Pospacerowałem sobie wzdłuż torów i nawet kilka fajnych rzeczy widziałem ale nie miałem aparatu by robić zdjęcia. Z pamięci zaznaczyłem na mapie istniejące fragmenty torów:

Na czerwono : teren odgrodzony przez wojsko.
Na zielono : tory zachowane, mimo że zaznaczone jako nieistniejące.

Te tory które są zaznaczone na zielono to prowadzą do dział altyleryjskich znajdyjących się na helu. Kończą się pare metrów przed samymi zabudowaniami dział. Odgałęźienie pod liniją normalnotorową nie istnieje, a torowisko jest naprawde mocno zarośnięte. Mimo to widać dokładnie którędy biegła trasa. Jeszcze może dodam że sam przejazd "pod torami" zachował się w bardzo dobrym stanie.
Zapisane

Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #73 : 23 Lutego 2007, 01:02:27 »
0

Mówisz o tych istniejących co są zaznaczone zielonymi kwadracikami?
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #74 : 23 Lutego 2007, 15:58:43 »
0

Tak, dokładnie o te mi chodzi. Nie przyglądałem się terenom na prawo od głównej linik normalnotorowej, gdyż będąc tam nie miałem pojęcia że tam też sieć kolejki sięgała.
Zapisane

Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #75 : 23 Lutego 2007, 23:21:51 »
0

Jesli chodzi o zaznaczone fragmęty lini w zielomych kwadracikach to nie do końca jest to zgodne z rzeczywistościa.W tym mniejszym kwadraciku jest pewna nieścisłość.Otuż linia rzeczywiscie dochodzi do stanowiska nr.3 bateri Schlezwiga - Holsteina. Natomiast nie istnieje odnoga do stanowiska nr. 1 i nr.2(pozostały tylko nasypy).Nieścislością jest także oddzielna bocznica do stanowiska nr.1,nigdy takowa nie istniała.Bocznica do stanwiska nr.1 odchodziła od głuwnego szlaku między komorami amonicyjnymi a stanowiskiem nr.3.
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #76 : 24 Lutego 2007, 00:47:22 »
0

Niestety nie wiedziałem wtedy ani dzisiaj dokładnie nie wiem która z tych baterii jest pierwszą, drugą i trzecią ale fakt, w niektórych miejscach pozostał tylko nasyp. Chciałem poprostu zwrócić uwagę że mapa przedstawiona wcześniej (na drugiej stronie tego tematu) może zawierać błędne dane.
Zapisane

Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #77 : 24 Lutego 2007, 10:12:41 »
0

Bo zawiera  :mrgreen:   Jak na razie nikt nie pokusił się o dokładne opisanie co istnieje/nie istnieje, jak również o dokłądne odtworzenie śladów torowiska. Może w maju? Oglądałem wczoraj ślady na GPSie (zapisywane w wakacje 2006). MOżna się pokusić o kontynuację w tym roku.

mp
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #78 : 24 Lutego 2007, 19:07:21 »
0

Jak czytam te posty to się zastanawiam nad taką sprawą:
- czy to wszysko jest nadal b tajne,
- czy nie ma już harcerzy na terenie Helu
- czy ktoś umie zorganizować zawody i przy pomocy busoli /azymutu/ ( jeśli nie działa GPS) ustalić przebiegi pozostałych w terenie śladów torowisk
- a w najgorszym razie - nie ma "zaprzyjaźnionego" geodety?
Pozdrawiam, a jak będę w maju, postaram się pomagać w tej sprawie.
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #79 : 25 Lutego 2007, 13:22:54 »
0

Wyjazd na hel? Bardzo chętnie, ale nie na dłużej niż 2-3 dni (tylko w weekendy).

a cygan

1. Nie jest ot już takie tajne, ale wojsko zawsze bardzo niechętnie ujawniało takie dane jak transport na terenach jednostek.
2. Harcerze pewnie są, ale chodzi ci o prawdziwych harcerzy czy o miejscowych młodych ochotników/wolontariuszy który coś robią w sprawie tej kolejki?
3. Ja nikogo takiego nie znam
4. Geodeta raczej nie pomoże, ale może w ratuszu na helu są jakieś plany godezyjne z zaznaczonymi torowiskami?
Zapisane

Strony: 1 2 3 [4] 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!