Świat kolejek wąskotorowych SMF
21 Sierpień 2018, 15:27:35 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kwidzyńska KD  (Przeczytany 7564 razy)
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1811 m

W terenie W terenie


WWW
« : 05 Wrzesień 2006, 11:35:14 »
0

Jakie niesamowite kolorowe fotki wagonu MBd1 konstrukcji Ebremanna...

http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/684642.htm
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/684424.htm
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
han
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 05 Wrzesień 2006, 12:27:10 »
0

Swietne foty, jak tak patrze na nie to mam wrazenie ze byly robione nie dalej niz wczoraj Uśmiech
Zapisane
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 84 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 16 Grudzień 2013, 11:09:31 »
+2

Ciekawy materiał dotyczący portu w Korzeniewie. Część dotycząca kolei od 2 minuty 43 sekund.
מ Małe | Duże
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1479 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 25 Luty 2016, 03:53:08 »
+6

Przeglądałem ostatnio zebrane wycinki z "Zeitschrift für Kleinbahnen" dotyczące kolejki kwidzyńskiej (lata 1900-1915 - jak ktoś chce, to wrzuciłem je kiedyś na Forum WMTMK). W sumie głownie nudne raporty finansowe świadczące o tym, że przedsięwzięcie jest do kitu i wielkich szans na poprawę nie ma. Moją uwagę zwróciły jednak informacje o funkcjonowaniu przeprawy promowej.
Przyjęło się mówić, że do przeprawiania wagonów przez Wisłę służył prom kolejowy Landrath Bückner.
Z lektury wyłania się nieco inny obraz. Otóż prom parowy - nie dość, że zamiast zakładanych 200 tys. M kosztował 300 tys. - to przy niewielkim ruchu okazał się na tyle drogi (co zauważono już w pierwszym roku eksploatacji), że w praktyce był wykorzystywany jedynie w szczycie przewozów - podczas kampanii cukrowniczej, lub jak nazbierała się większa liczba wagonów do przeprawienia. W pozostałym okresie do przeprawiania taboru (zapewne pojedynczych sztuk) służył zamówiony wraz z promem barkas Möwe (Mewa) wraz z czymś, na co chyba nie ma dobrego określenia w języku polskim - "Prahm", czyli rodzaj prymitywnej barki czy promu - taka pływająca platforma. Prawdopodobnie były to zamówione wraz z Landrathem Bücknerem i Möwe dwa "pontony" oznaczone Ponton I i Ponton II.

Po kolei:
ZfK 9/1902 - podsumowanie roku 1901: Przeprawa w zasadzie spełniła oczekiwania, jednak okazała się "wyjątkowo droga". W związku z tym, gdy brak buraków lub innych dużych mas towarów, prom należy odstawiać i korzystać ze starego promu linowego (Gierfähre). Prom parowy należy uruchamiać w razie potrzeby 1-2 razy w tygodniu.

ZfK 9/1904 - podsumowanie roku 1903: Eksploatacja promu oraz słabo wykorzystywanej linii Gniew - Wielkie Walichnowy stanowi duże obciążenie dla przedsiębiorstwa.

ZfK 11/1907 - podsumowanie roku 1906: Prom parowy był wykorzystywany jedynie w szczycie przewozów - przez 120 dni w ciągu roku. W pozostałym okresie przeprawa pieszych oraz pojazdów (zaprzęgów) odbywała się za pomocą zachowanego promu linowego. Ogółem funkcjonowanie promów kosztowało 10815 M.

ZfK 9/1908 - podsumowanie roku 1907: Prom parowy działał przez 57 dni. W pozostałym okresie wystarczał barkas parowy z "pontonami" oraz stary prom linowy.

ZfK 10/1909 - podsumowanie roku 1908: Prom parowy ze względu na zbyt mały ruch w ogóle nie był używany. Z kolei barkas parowy kursował przez 229 dni. Dodatkowo przez 179 dni używano szybkiego promu (Schnellfähre - prawdopodobnie prom drogowy wprowadzony na miejsce starej przeprawy linowej). Ogółem przeprawiono 1233 wagony wydając 10465 M.

ZfK 9/1910 - podsumowanie roku 1909: Przy ograniczonym ruchu wagony przeprawiano przy pomocy barkasu. Prom przez większość czasu pozostawał w rezerwie. Długo utrzymujący się wysoki stan wody utrudniał przeprawę. Szybki prom mógł być wykorzystywany jedynie przez 136 dni.

ZfK 8/1911 - podsumowanie roku 1910: Przy ograniczonym ruchu prom parowy pozostawał niemal przez cały rok w rezerwie. Przeprawa odbywała się przy użyciu barkasu parowego na "pontonach" (Anlegeprähmen). Łachy piashu bardzo utrudniały przeprawę. Szybki prom był w użyciu zaledwie przez 77 dni.

ZfK 8/1912 - podsumowanie roku 1910: Przychody z przeprawy pieszych i zaprzęgów wyniosły 5153 M, wydatki 10959 M. Przeprawa wagonów kosztowała 4097 M (przeprawiono ok. 773 sztuki). Landrath Bückner był wykorzystywany przez 32 dni, a Möwe przez 252 dni. Szybki prom kursował przez 146 dni - ponownie pojawił się problem z łachami piasku.

Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do kolejki żuławskiej i przeprawy Mikoszewo - Świbno, zarządca kolejki kwidzyńskiej odpowiadał również za przeprawę drogową. Przeprawiano nie tylko wagony towarowe i pasażerów, lecz również zaprzęgi i pieszych.

Na koniec za Forum Okrętów Wojennych podstawowe dane jednostek na podstawie rejestru GL (i list stoczniowych):

"Landrath Brückner":
- kolejowy prom parowy
- rok budowy: 1899/1900,
- stocznia: J.W. Klawitter, Gdańsk,
- numer budowy: 246,
- długość: 27,0 m,
- szerokość: 6,6 m,
- wysokość [boczna?]: 2,1 m,
- zanurzenie: (1,3 m)
- pojemność brutto: 71 brt,
- napęd: 2 kotły, 2 dwucylindrowe sprzężone maszyny parowe po 110 KM (90 KM), 2 śruby,
- zbudowany dla: Kleinbahn AG Marienwerder / Ostdeutsche Eisenbahn Gesellschaft, Culm

"Ponton I" i "Ponton II"
- pontony do obsługi promu
- rok budowy: 1899/1900,
- stocznia: J.W. Klawitter, Gdańsk,
- numer budowy: 247 i 248,
- długość: 10 m,
- szerokość: 5,5 m,
- wysokość: 1,6 m,
- zanurzenie: (0,8 m)
- pojemność brutto: 25 brt,

"Möwe"
- holowniczy barkas parowy
- rok budowy: 1899/1900,
- stocznia: J.W. Klawitter, Gdańsk,
- numer budowy: 249,
- długość: 15 m,
- szerokość: 3,5 m,
- wysokość: 1,4 m,
- zanurzenie (0,95 m)
- pojemność brutto: 24 brt,
- napęd: 1 kocioł, 1 dwucylindrowa sprzężona maszyna parowa 50 KM (60 KM), 1 śruba;
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1479 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 22 Maj 2018, 22:26:53 »
+1

Na jernbane.net można znaleźć kilka ciekawych zdjęć z kolejki kwidzyńskiej wykonanych przez Görana Bæckströma w 1984 roku (pod zdjęciami linki do pełnego rozmiaru - jest problem z blokadą hotlinków, więc jak coś nie idzie to trzeba adres skopiować i wkleić w nowe okno):

Mareza

https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84204.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686661_84203.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84202.JPG

Kilka zdjęć z trasy do Rusinowa (na pierwszych dwóch wiadukt w Nowym Dworze Kwidzyńskim)

https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84205.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84206.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686768_84207.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686768_84208.JPG

Kaniczki

https://jernbane.net/upload_12/1440686768_84209.JPG

Rusinowo (z MBd1-131 w roli głównej)


https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84215.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84214.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84216.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84217.JPG

Kilka zdjęć z trasy do Gurcza


https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84200.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84201.JPG

Gurcz (i ponownie MBd1-131)


https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84198.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84197.JPG


https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84199.JPG




« Ostatnia zmiana: 22 Maj 2018, 22:34:00 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1563 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #5 : 22 Maj 2018, 23:13:30 »
0

Cóż za jakość! Widać, że nie ORWO Chichot
A wycieczka w przeszłość niezła.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1811 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 23 Maj 2018, 09:39:52 »
0

Całą tę serię można zaklasyfikować do zdjęć określanych OKJP! ;-)
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!