Witam
Postanowiłem utworzyć ten wątek z uwagi na zainteresowanie kilku osób tematem przekucia lokomotyw serii WLS-40/WLS-50 z rozstawu 600m na szerszy.
Jedyną, znaną mi dotąd przekutą lokomotywą tej serii jest WLS-50 stacjonująca na terenie starachowickiego Wielkiego Pieca (obecnie Muzeum Przyrody i Techniki). Lokomotywa ta znajduje się w końcowej fazie remontu i o ile nie wyjdą jakieś problemy to będzie zrobiona do wiosny. W trakcie remontu wykonano większość czynności przewidzianych naprawą główną, temat było poruszany tu:
Klik Proponuję zebrać tu do kupy wszystkie zagadnienia potrzebne to wykonania przekucia lokomotywy. Są to m. in:
1. Poszerzanie zestawów kołowych
- wyprasowanie kół z istniejących osi
- wytoczenie nowej osi
- wprasowanie kół na nową oś.
Przy okazji warto przetoczyć obręcze i czopy - o ile jest taka potrzeba oraz założyć nowe panewki osiowe
2. Ślepa oś - starachowicka WLS-50 ma dospawany dłuższy czop, prawdopodobnie nasunięty jako tuleja na stary czopy i obspawany po obwodzie. Wygląda to następująco:

Z technicznego punktu widzenia nie jest to rozwiązanie idealne, nie wiemy też jak się sprawdzało w eksploatacji. Najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem byłoby wykonanie nowej ślepej osi.
2. Układ hamulcowy - trzeba dotoczyć nowe wieszaki, oraz dorobić część nowych płaskowników. Nie są to skomplikowane elementy i łatwo będzie je dorobić.
Liczę na merytoryczną dyskusję tym temacie.