Są trzy rodzaje:
- typowe kolejki podziemne (tory, rozjazdy, tabor - obecnie elektryczny). Zasadniczo do przewozu urobku i ludzi. Np. "
www.komel.katowice.pl"
- kolejki podwieszane (ale pewnie nie o to chodzi) - np. Becker Warkop. Głownie do przewozu ludzi
- kolejki tzw spągowe - to nie jest typowa kolej. Kiedyś (parę lat temu) działałem w górnictwie i kolejka spągowa nie miała typowych szyn itd. rozjazdów itd. ale coś w formie prowadnic. Głównie stosowana w dużych pochyleniach gdzie normalna kolejka nie dawała rady. No i nie do przewozu urobku.
Na temat spągowej:
(a) Z forum "785mm" cytat z "OczeQ-a":
"jak sama nazwa jeżdżąca po spągu... :wink:
A tak na prawdę, jest to kolejka do przewozu materiałów lub/i załogi w podziemnych wyrobiskach górniczych. Ze względu na napęd można ją podzielić na zębatą i linową. Najczęściej używana jako transport pomocniczy w ramach ściany wydobywczej/oddziału wydobywczego.
mały ogląd i pogląd:
http://www.pioma.com.pl/images/big/2.4.1.jpg
http://www.pioma.com.pl/images/big/2.4.2.jpg
http://www.pioma.com.pl/images/big/2.4.3.jpg"(b) firma Famur Katowice (dla nich nowość w tej dziedzinie - dotąd maszyny urabiające i przekładnie)