Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Grudzień 2019, 20:52:46 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wąskotorówka w Czarnej Białostockiej  (Przeczytany 55715 razy)
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #40 : 04 Kwiecień 2009, 08:53:40 »
0

Witam wszystkich, mam nadzieję, że rok 2009 jest katalizatorem dla kolejki w Czarnej Białostockiej szykuje się, naprawa torowiska do 20 km, wymiana dachu budynku gosporarczego i wiele innych zadań. Więcej szczegółów w najbliższym czasie będzie na stronie Fundacji zarządzającej kolejką.\Pozdrawiam\
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 436 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #41 : 29 Lipiec 2009, 22:34:35 »
0

artykuł z kuriera porannego:

Kolejka w Czarnej Białostockiej. Takiej atrakcji u nas jeszcze nie było! (zdjęcia)

Kiedyś służyła do transportu drewna. Teraz może stać się największą atrakcją turystyczną Czarnej Białostockiej.

Wszystko dzięki Fundacji na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych i wolontoriuszom skupionych wokół niej. Pierwszy odcinek kolejki już działa. Kolejny ma być odbudowany do końca lipca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do końca listopada tory będą miały 20 kilometrów długości.

- Wszystko zaczęło się od hobby – mówi Jacek Wardęcki, wiceprezes Fundacji na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych z Warszawy. – Na początku lat 90–tych, razem ze znajomymi, również pasjonatami kolei, zaczęliśmy zgłębiać temat wąskotorowych kolejek leśnych.

W Polsce, jeszcze zaraz po II wojnie światowej, istniało 37 leśnych systemów. Ale do lat 90–tych przetrwały tylko cztery kolejki: hajnowska, wigierska (trasa z Płociczna do Krusznika), bieszczadzka (w Cisnej) oraz właśnie ta w Czarnej Białostockiej. Były to koleje zarządzane przez Lasy Państwowe, które przewoziły drewno z puszczy do tartaków.

– Uznaliśmy, że linia leśna w Czarnej Białostockiej, nieczynna od 1993 roku, może być świetną atrakcją turystyczną i warto się nią zająć – wspomina Wardęcki.

Z wykształcenia jest geografem.

– Może to stąd moje zamiłowanie do przyrody i turystyki – dodaje.

Ludzie działający w fundacji zgłosili do konserwatora linię jako zabytek. W 1992 roku kolejka uzyskała wpis. Później zaczęła się żmudna wędrówka po urzędach i instytucjach, żeby załatwić wszystkie sprawy formalne. Na poważnie, wokół kolejki zaczęli działać w 1999 roku. W Warszawie powołali do życia fundację, która ma się zajmować ochroną, odbudową i popularyzacją leśnych kolejek wąskotorowych.

Obraz nędzy i rozpaczy

Fundacji udało się dogadać z Lasami Państwowymi i wydzierżawić bazę oraz linię. Warunek był jeden: ludzie skupieni wokół fundacji odremontują kolejkę i będą się nią opiekować.

– To, co zastaliśmy na bazie, to był obraz nędzy i rozpaczy. Teraz jest trochę lepiej – pan Jacek się uśmiecha. – Teren nie był ogrodzony. Tory zdemontowano albo rozkradziono, nie było taboru: ani lokomotyw, ani wagonów – wspomina.

Prezes FKL Maciej Kozłowski i wiceprezes Jacek Wardęcki na początku sami przyjeżdżali do bazy na roboty. Szukali kontaktów z różnymi instytucjami, badali środowisko. Byli tu obcy, ze stolicy, ale kolejce poświęcali każdą wolną chwilę.
Zdobywali materiały do renowacji szlaku i bazy: szyny z torfowni, z bocznic, z całego kraju. Skąd się tylko dało.

– Nawiązaliśmy współpracę z zarządcami innych kolei wąskotorowych i dzięki temu udało nam się pozyskać trochę sprzętu, materiałów oraz, co najważniejsze, tabor – opowiada Wardęcki.

On i jego koledzy z kolejki w Hajnówce ściągnęli wagony – platformy. Z jednostki wojskowej pod Świnoujściem, która również wykorzystywała wąski tor, lokomotywę i także wagony – platformy. Kolejną lokomotywę udało się przyciągnąć z cegielni koło Legionowa.

Pasjonaci obecnie mają w sumie cztery lokomotywy. Ale tylko jedna jest w dobrym stanie, na chodzie.

– Potrzebujemy mocniejszych maszyn, bo te, które mamy, są w stanie uciągnąć zaledwie dwa wagony. Zbudowaliśmy wagon pasażerski, mamy też wagon bez ścian, barowo – grillowy. Z pozyskanych platform zbudujemy kolejne wagony pasażerskie do przewozu turystów, a reszta posłuży nam do prac torowych – wylicza Wardęcki.

Ale największy problem jest z szynami do wąskotorówek. Huty produkują je tylko na specjalne zamówienie. Bo muszą przestawić swoje maszyny na produkcję innego profilu szyny. A to kosztuje. Gdyby fundacja chciała kupić nowe szyny, musiałaby się bardzo wykosztować.

W listopadzie 2005 roku miłośnicy leśnych kolei wąskotorowych uruchomili prawie ośmiokilometrowy odcinek do Czeremchowej Tryby. Od czasu do czasu wożą turystów w środek lasu, na polanę. Jest tam wiata i wydzielony teren do palenia ognisk.

Tak naprawdę z pracami remontowymi ruszyli dopiero w tym sezonie. Wcześniej, przez półtora roku, starali się o fundusze. Dostali dotację z fundacji zajmującej się ochroną środowiska i walorów przyrodniczych. Pieniądze pozwolą na łatanie ubytków na szlaku, renowację platform, które posłużą do tych prac (pociąg techniczny), budowę wagonów turystycznych oraz przede wszystkim na załatanie dziurawego dachu lokomotywowni. Bo tam będzie stacjonował tabor. Do końca lipca chcą odbudować szlak do 10 kilometra, a do listopada do Kopnej Góry – 20 kilometr.

Wysiłkiem pasjonatów

Z bazy kolejki jedziemy na szlak. Udajemy się tam razem z "Ogoniastym” i jego ekipą. Będą dzisiaj kładli kolejny odcinek toru, wycinali krzaki, cięli podkłady, mocowali szyny. Prace odbywają się prawie codziennie, oczywiście o ile nie ma ulewnego deszczu.

Paweł Niewczas, na którego wołają "Ogoniasty”, na co dzień mieszka w Karczewie. Ale teraz bywa tam rzadkim gościem. Przy kolejce w Czarnej Białostockiej pracuje od 2004 roku. Zaczynał jako wolontariusz. Dojeżdżał. Wąskotorówki stały się jego sposobem na życie. Zaczynał jako fascynat. Jeździł pomagać przy remontach oraz odbudowie taboru i szlaków na różnych kolejkach wąskotorowych w Polsce. Tak zdobywał doświadczenie. Efekty jego starań docenili szefowie Fundacji na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych. Zaproponowali mu etat.

"Ogoniasty” zrobił kurs na toromistrza, ale nie podszedł do egzaminu. – Żeby do niego przystąpić, trzeba przedstawić dyplom ukończenia szkoły o profilu technicznym, a ja takiej nie skończyłem – śmieje się Niewczas.

To jednak nie przeszkadza w fakcie, że jest zapraszany, jako specjalista, na inspekcje wąskiego toru innych kolejek w kraju. Pomagał m.in. przy uruchomieniu kolejki wojskowej do przewożenia amunicji w bazie na Helu.

Ta ma tylko 400 metrów długości, ale i tak przyciąga turystów. Uruchomiono ją 1 czerwca 2009 roku. Przewozi czasem nawet 200 osób dziennie.

Paweł Niewczas na forach dyskusyjnych w Internecie poznał innych miłośników kolei. Właśnie tak zorganizował ekipę do pomocy przy odbudowie szlaku.

– Przyjeżdżają do nas ludzie z Lublina, Warszawy, ze Śląska. Także z Białegostoku – wylicza ogoniasty.

Większość z wolontariuszy nie miała nigdy związku z koleją.

Bracia Siemienowicze: Kuba (tegoroczny maturzysta technikum ekonomicznego) i Grzegorz (uczeń technikum elektrycznego) towarzyszą Pawłowi na szlaku prawie codziennie. Mieszkają w Czarnej Białostockiej. Ich ojciec jest maszynistą na kolei, a dziadek przez 40 lat był kierownikiem pociągu kolejki leśnej w puszczy.

– Taka praca jest lepsza niż siłownia. No i jakiś pożytek z tego jest. Za parę lat będziemy mogli pokazać dzieciom efekt robót – mówią bracia. – 10 metrów szyny waży około 200 kilogramów, jeden podkład 30 – 35 kilogramów. Trzeba mieć krzepę – dodają.

Każdy może pomóc

Przy dobrze dobranej ekipie codziennie są w stanie położyć prawie 30 metrów toru. Na te 30 metrów składa się wycinanie krzaków, kopanie dołów pod podkłady, przycinanie starych kolejowych podkładów pochodzących z kolei o standardowym rozstawie szyn i kładzenie nowego toru.

Maciej Michalik, student Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, jest z wykształcenia technikiem włókiennikiem. Nawiązał kontakt z fundacją przez Internet. Pomaga na szlaku jedynie w weekendy, bo w tygodniu pracuje. Głównie zajmuje się wycinką krzewów. Ma ze sobą spalinową pilarkę. Bez tego wiele by nie zwojował.

– Taka robota to najlepsze lekarstwo na stres. W puszczy jest bardzo przyjemnie – podkreśla Maciej.

Należy jeszcze do białostockiego Stowarzyszenia "Kolejowe Podlasie” zajmującego się sprawami kolei w regionie.

– Zapraszamy wszystkich do pracy. Każda para rąk się przyda. Dla każdego znajdziemy coś do roboty – zachęcają Wardęcki i Niewczas.

– Jeśli ktoś będzie zainteresowany, może znaleźć kontakt do nas w Internecie. Cechy pożądane kandydatów to poczucie humoru i wolny czas. Ze swojej strony zapewniamy miłą atmosferę i wspaniałą przygodę. Można poczuć się jak pionierzy, budowniczowie kolei na Dzikim Zachodzie, zdobyć doświadczenie i nowe znajomości. Coś dla prawdziwych MK – Miłośników Kolei – zapraszają opiekunowie kolejki z Czarnej Białostockiej.



link do fotek: http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/gallery?Site=KP&Date=20090728&Category=ALBUMB&Artno=402238526&Ref=PH

źródło: http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090728/REGION09/901933593
Zapisane
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 624 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #42 : 29 Lipiec 2009, 23:43:50 »
0

... a jeszcze lepiej wygląda to w samej gazecie :wink:   oczywiście zawsze gdzieś musi zdażyć sie błąd w opisie. W texcie jest napisane że pracuje tam od 2004 roku, co jest nieprawdą bo redaktorek mnie źle zrozumiał. Miał napisać ze moja praktyka na torach zaczęła sie w 2004 roku :wink:
 ale żeby było troche więcej reklamy to jutro ukarze sie artykuł w gazecie wyborczej też o tej kolejce tyle że napisany troche z humorem :grin: .Oczywiście tam też jest malutki błędzik ale sprostuje go po ukazaniu sie artykułu.
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2616 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #43 : 30 Lipiec 2009, 21:18:21 »
0

w wydaniu ogólnopolskim czy regionalnym dodatku?
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
acatus
Młotkowy
**
Długość toru:: 80 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 30 Lipiec 2009, 21:54:16 »
0

niestety tylko w regionalnym. Ubolewam nad tym ale cóż  :sad:  . Może się uda jakąś telewizję ściągnąć to wtedy wszyscy się dowiedzą. A co do artykułu to na szczęście jest też w internecie: http://miasta.gazeta.pl/bialystok/1,35235,6874266,Donkiszoci_waskich_torow.html
Zapraszam do przeczytania i do odwiedzenia kolejki w Czarnej Białostockiej  :mrgreen:
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #45 : 30 Lipiec 2009, 22:17:14 »
0

To, że Ogon jest gwiazdą wąskiego toru, to wiadomo nie od dziś. Przyszła KOLEJ na media
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 769 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #46 : 30 Lipiec 2009, 22:31:41 »
0

Panowie :lol:
Na temat Kolejki rozpisał się nawet Rynek Kolejowy.
Korzystając z Ctrl+C Ctrl+V podaję:
Kategoria: Warte uwagi
Data dodania: 2009-07-29 15:08:52
Takiej atrakcji w Czarnej Białostockiej jeszcze nie było!

Kolejka w Czarnej Białostockiej kiedyś służyła do przewozu drewna, a teraz za sprawą Fundacji na Rzecz Leśnych Kolei i miłośnikom kolei, może stać się jej największą atrakcją turystyczną.

Kurier Poranny pisze, że pierwszy odcinek kolejki już działa a kolejny ma być uruchomiony do końca lipca. Jak wszystko się powiedzie to do końca listopada tory kolejki osiągną długość 20 kilometrów .

Kolejka leśna w Czarnej Białostockiej była nieczynna od 1993 roku. Jako jedna z czterech spośród 37 leśnych systemów zarządzanych wówczas przez Lasy Państwowe przetrwała do początku lat dziewięćdziesiątych.

Zbudowana w 1919 roku kolejka leśna ma jeden z najwęższych torów w Polsce - 600 mm. Trasa rozpoczyna się w Czarnej Białostockiej,  położonej około  20 km od Białegostoku.
Szlak kolejki prowadzi przez lasy Puszczy Knyszyńskiej. Następnie kolej przekracza malowniczą dolinę rzeki Sokołdy, po czym wspina się na dawną składnicę Kopna Góra wzdłuż terenów Ogrodu Botanicznego (Arboretum). Najbardziej ekscytujący, ostatni fragment linii znajduje się na terenie Rezerwatu Woronicza.

 
(źródło: Kurier Poranny, 28 lipca 2009)
http://www.rynek-kolejowy.pl/12295/Takiej%2Batrakcji%2Bw%2BCzarnej%2BBia%25B3ostockiej%2Bjeszcze%2Bnie%2Bby%25B3o%2521.htm

Oczywiście wiadomo jakie ww pismo pobrało źródło...
ps. tu są ze 2 zdjęcia...

Pozdrawiam...
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 624 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #47 : 30 Lipiec 2009, 22:50:44 »
0

... No to teraz już mnie napewno żadna "baba" nie zechce :mrgreen:
  Błąd jaki sie ukazał w tej prasówce jest taki ze w Rogowie mam wyremontowac 2 rozjazdy a nie wymienic  :wink:
 Odnośnie prac w Czarnej to mam 3 tygodnie zaległości, ale mimo to zadanie którego sie podjąłem będzie wykonane w 100%
 Pierwszy ubytek długości 126m już załatany. Ciuchcia podąża dalej.... kolejny ubytek ma 300m długości.
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
macio771
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #48 : 25 Październik 2009, 20:53:08 »
0

Witam wszystkich jako nowy na forum, parę fotek z przejazdu technicznego nowego wagonu do punktu Zacisze Trójkąt.

http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/ede5a9f4/czar%2025.10%20046.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/24c21425/czar%2025.10%20070.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/47f1e5b0/czar%2025.10%20098.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/cd16086d/czar%2025.10%20142.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/1a6f279e/czar%2025.10%20155.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/9a8c43ee/czar%2025.10%20178.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/8f0425cb/czar%2025.10%20179.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/4e8801a2/czar%2025.10%20181.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/fe93e967/czar%2025.10%20238.bmp.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-10/a196a19a/czar%2025.10%20248.bmp.html
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1870 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #49 : 25 Październik 2009, 23:05:22 »
0

Ostatnie zdjęcie niebywale klimatyczne, ale czemu zapisujesz je w formacie bez kompresji?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #50 : 26 Październik 2009, 17:30:07 »
0

Mam nadzieję, że to nieostatnie zdjęcia z udziałem Ogoniastego na tej kolejce.....
Zapisane
macio771
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #51 : 26 Październik 2009, 18:53:06 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Ostatnie zdjęcie niebywale klimatyczne, ale czemu zapisujesz je w formacie bez kompresji?


Jeśli są kłopoty z otwieraniem następnym razem odchudzę fotki.
Zapisane
acatus
Młotkowy
**
Długość toru:: 80 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #52 : 26 Październik 2009, 19:12:50 »
0

Panie prezes, baw się pan kolejką sam
Buduj tory sam
Jeźdźij Wls-ką sam
Póki torów nie rozkradną

Brawa  :shock:  :Co?:  :cry:  :evil:  :twisted:
Zapisane
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #53 : 26 Październik 2009, 19:55:18 »
0

Pendolino, rozumiem, że jesteś młody - gniewny, ale wyluzuj troszkę Język
Zapisane
macio771
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #54 : 01 Listopad 2009, 20:03:24 »
0

Parę jesiennych zdjęć.

http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/7d02e037/czar%20-%20bia%201.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/f4e378ec/czar%20-%20bia%202.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/86ae71e8/czar%20-%20bia%203.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/855f114d/czar%20-%20bia%204.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/852ec9b8/czar%20-%20bia%205.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/99ce813b/czar%20-%20bia%206.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/934b0eb4/czar%20-%20bia%207.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/32e68258/czar%20-%20bia%208.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/b4cd1acc/czar%20-%20bia%209.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/65a6d82f/czar%20-%20bia%2010.jpg.html
http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2009-11/fe07deea/czar%20-%20bia%2011.jpg.html
Zapisane
Sadek
Gość
« Odpowiedz #55 : 03 Listopad 2009, 16:26:40 »
0

Witam,fotki zrobione dzisiaj w Kopnej Górze




Nasz czarnowiejski maszynista Zdzis się załapał






definitywny koniec torów




Zapisane
Sadek
Gość
« Odpowiedz #56 : 14 Grudzień 2009, 18:36:40 »
0

Dziś z kolegą Zdzisiem (mechanikiem) schowaliśmy podkładydo szopy przed miejscowym elemntem ponad 170 w tym kilka dużych osobiście rozładowałem platforme 64 sztuk
Zapisane
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #57 : 16 Styczeń 2010, 11:16:27 »
0

Impresje z kolejki zimą bez śniegu
http://picasaweb.google.pl/maciej9679/Grudzien2009#

oraz zimą z śniegiem
http://picasaweb.google.pl/maciej9679/Grudzien200902#
Zapisane
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 624 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #58 : 16 Styczeń 2010, 12:46:32 »
0

Fajne fotki z klimatem kolejkowo zimowym Uśmiech Fajnie jest powspominać, jednak mnie na tej kolejce już nie bedzie bo ja z OSZUSTAMI :!:  nie współpracuje  :!: Chyba że sie zmieni operator to wtedy wykonam prace torowe nawet wolontariacko :wink:
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #59 : 16 Styczeń 2010, 16:16:00 »
0

Cytat: "maciej96"


A czy można prosić o jakiś chociażby przybliżony kilometraż do zdjęć? Ja na tej kolejce "dotarłem" tylko do Czeremchowej Tryby a część zdjęć jest zrobiona chyba dalej.
Zapisane
Strony: 1 2 [3] 4 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!