Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 17:19:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Budowa parowozu  (Przeczytany 18479 razy)
Kubaczkowski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 26 m

W terenie W terenie


« : 30 Stycznia 2007, 21:47:06 »
0

Witam! Mam pytanko dotyczące budowy i zasady działania parowozu - czemu służy takie wypuszczanie pary jak na moim filmie z px'em http://www.youtube.com/watch?v=1oWNwTLoobI
Szukałem już na fachowych stronach dotyczących parowozów, ale nic nie znalazłem. Czy to może jest spowodowane potrzebą obniżenia ciśnienia w kotle na postoju? Słyszałem, że to jest chyba sprężarka, ale nie wiem do czego służy.
Dzięki z góry za pomoc i proszę o zrozumienie, jeśli zadałem bardzo laickie pytanie.  :mrgreen:
Zapisane

http://qbakolej.cal.pl/ -> moja kolejowa galeria
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 30 Stycznia 2007, 22:17:38 »
0

Trochę trząsłeś tą kamerą. Nie bardzo widać skąd ta para się wydobywa, ale po dźwięku wnoszę że to sprężarka z uporem nabija zbiorniki (swoją drogą dość szybko).

Cytat: "Kubaczkowski"
sprężarka, ale nie wiem do czego służy

Jak każda sprężarka do sprężania
A tak na poważnie to spręża powietrze wykorzystywane potem przez układ hamulcowy.

S posdravem Adam
Zapisane

Kubaczkowski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 26 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 30 Stycznia 2007, 22:20:22 »
0

Cytat: "Adam W"
Trochę trząsłeś tą kamerą. Nie bardzo widać skąd ta para się wydobywa, ale po dźwięku wnoszę że to sprężarka z uporem nabija zbiorniki (swoją drogą dość szybko).

Ok. Jednak dobrze myślałem, że to sprężarka, ale do czego to służy to nabijanie zbiorników?  :mrgreen:
Zapisane

http://qbakolej.cal.pl/ -> moja kolejowa galeria
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #3 : 31 Stycznia 2007, 09:32:54 »
0

No przecie Ci Adam wyłożył do czego:

Cytat: "Adam W"


A tak na poważnie to spręża powietrze wykorzystywane potem przez układ hamulcowy.


tzn: nabija je (to powietrze), czyli spręża - w zbiornikach  :mrgreen:
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 31 Stycznia 2007, 09:34:26 »
0

Taki nabity zbiornik wkręcasz do syfonu napełnionego wodą i masz wode gazowaną. Jak dodasz jakiegoś soku to masz orenżade.
Zapisane
Kubaczkowski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 26 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 31 Stycznia 2007, 09:50:46 »
0

Dzięki wielkie za pomoc.
Zapisane

http://qbakolej.cal.pl/ -> moja kolejowa galeria
fidzio
Gość
« Odpowiedz #6 : 31 Stycznia 2007, 18:47:48 »
0

Cytat: "Przemek"
Taki nabity zbiornik wkręcasz do syfonu napełnionego wodą i masz wode gazowaną. Jak dodasz jakiegoś soku to masz orenżade.

no nie za bardzo  :grin:  bo gazowanie napojów polega na rozpuszczaniu w niej ciekłego CO2, sprezone powietrze nie rozpuszcza sie w plynach
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #7 : 31 Stycznia 2007, 22:48:06 »
0

Cytat: "Kubaczkowski"
Cytat: "Adam W"
Trochę trząsłeś tą kamerą. Nie bardzo widać skąd ta para się wydobywa, ale po dźwięku wnoszę że to sprężarka z uporem nabija zbiorniki (swoją drogą dość szybko).

Ok. Jednak dobrze myślałem, że to sprężarka, ale do czego to służy to nabijanie zbiorników?  :mrgreen:


Panów widze się żarty trzymaja a kolega poważnie pyta...

Sprężarka parowozu to nic innego jak pompa pompująca powietrze do zbiorników ciśnieniowych w parowozie i w wagonach poprzez układ przewodów hamulcowych.
W dużym uproszczeniu powietrze to jest wykorzystywane podczas hamowania i luzowania hamulców w całym składze, a dokładniej we wszystkich wagonach posiadających czynny hamulec pneumatyczny i  oczywiście w samym parowozie.

W razie pytań - pisz na prv.
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 01 Lutego 2007, 08:19:09 »
0

Cytat: "AXEL"
W dużym uproszczeniu powietrze to jest wykorzystywane podczas hamowania i luzowania hamulców w całym składze,

A w jaki sposób jest to wykorzystywane?
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 01 Lutego 2007, 17:48:43 »
0

W uproszczeniu wygląda to tak:

W każdym wagonie masz instalację składającą się z:
-Przewodu (rury) połączonego wężami z sąsiednimi wagonami
-Rozdzielacza (zaworu rozrządczego)
-Zbiornika
-Cylindra z tłokiem połączonym z klockami hamulcowymi.

Jeżeli w przewodzie jest sprężone powietrze to rozdzielacz "nabija" nim zbiornik.
Kiedy ciśnienie w przewodzie spada (otwarcie kranu hamulca powoduje wypuszczenie powietrza z przewodu do atmosfery) rozdzielacz zamyka połączenie zbiornika z przewodem (żeby powietrze ze zbiornika nie uciekło) i otwiera połączenie zbiornika z cylindrem. W efekcie w cylindrze wzrasta ciśnienie, tłok się przesuwa i klocki zostają dociśnięte do obręczy.
  Przy wzroście ciśnienia w przewodzie następuje wypuszczenie powietrza z cylindra do atmosfery. Specjalna sprężyna cofa tłok wraz z klockami. Połączenie cylinder-zbiornik zostaje zamknięte a przewód-zbiornik otwarte.

Dokładnie budowy rozdzielacza z pamięci nie podam. Istnieją różne rozwiązania (Oerlikon, Westinghouse, Matrosow i wiele innnych).

Na parowozie masz z grubsza taką samą instalację hamulcową jak w wagonie a do tego sprężarkę i zbiornik główny z którego podaje się powietrze do przewodu. No i oczywiście dwa krany. Jeden do hamowania samym parowozem a drugi do całego składu.

Właściwie to przydałby się jakiś rysunek...
Zapisane
Kubaczkowski
Nowicjusz
*
Długość toru:: 26 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 01 Lutego 2007, 17:59:49 »
0

Jeszcze raz dzięki za wytłumaczenie, choć samą zasadę działania systemu hamulcowego znałem. Zapomniałem tylko, że to urządzenie co tłoczy powietrze do przewodu hamulcowego nazywa się sprężarką i nie wiedziałem jak ona wygląda w parowozie.
Zapisane

http://qbakolej.cal.pl/ -> moja kolejowa galeria
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #11 : 09 Lutego 2007, 23:49:00 »
0







a tak wygląda.

Tu akurat Pyskowicka Pt47-50
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #12 : 10 Lutego 2007, 10:17:55 »
0

Cytat: "AXEL"
Tu akurat Pyskowicka Pt47-50


Która dwa lata temu wyglądała tak:



dziś wygląda tak:



Co będzie z nią za dwa lata ??

Zdjęcia podlinkowałem z oficjalnej strony TOZKiOS Pyskowice
Zapisane

Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #13 : 10 Lutego 2007, 21:02:13 »
0

Za dwa lata....

dwa lata temu poznałem Axela... i jego historię Pt47-50 ... "jeszcze będzie pod parą" ... "dobra dobra"....

ech nic nie mówię, po tym, co wczoraj zobaczyłem
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #14 : 11 Lutego 2007, 01:00:37 »
0

Za dwa lata koniec swiata

moja ukochana maszyna pod parą bedzie wiozła nasze dupska kolejowe na parade do Wolsztyna:D
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 11 Lutego 2007, 08:47:04 »
0

Cytat: "AXEL"
Za dwa lata koniec swiata

moja ukochana maszyna pod parą bedzie wiozła nasze dupska kolejowe na parade do Wolsztyna:D

Z tobą za sterami :wink:
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #16 : 11 Lutego 2007, 10:21:34 »
0

Cytat: "AXEL"
bedzie wiozła nasze dupska kolejowe na parade do Wolsztyna:D


Ja to powiedziałem Chichot Będzie owszem wiozła pod warunkiem że Bóg i PLK (albo na odwrót) pozwolą Chichot Natomiast bez kwitów na maszynę (kurna wszyscy szukają jakichs kwitów w tym państwie czy to nei obłęd Co? )których szukamy i kapusty ($$$) poza bramy Parowozowni Pyskowice się nie ruszymy.
Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!