Świat kolejek wąskotorowych SMF
25 Luty 2020, 08:31:54 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Sardynia  (Przeczytany 6928 razy)
bastionn
Mechanik
***
Długość toru:: 169 m

W terenie W terenie


« : 04 Styczeń 2016, 13:02:36 »
+7

Sardynia to druga, po Sycylii, największa wyspa Morza Śródziemnego, generalnie górzysta i trudno dostępna. Pod koniec XIX w. postanowiono ucywilizować interior doprowadzając tam kolej wąskotorową 950 mm. Mimo nieuniknionych rozbiórek, do dzisiaj w eksploatacji jest 649 km torów, z czego ok 200 jest używane do transportu publicznego a ok 450 w turystyce kolejowej. Dodatkowo funkcjonuje również normalna kolej, łącząca największe miasta i porty wyspy.
Sardynia to również dobre miejsce na spędzenie udanych rodzinnych wakacji - na jednej z plaż 1850km wybrzeża i … na kolejkach. W wakacje i wybrane dni roku FdS (Ferrovie della Sardegna) uruchamia pociągi turystyczne pod nazwą Trenino Verde (zielona kolejka) na liniach:
•   Mandas - Arbatax (159 km) : jeszcze w 2014 można było przejechać całą trasę w jeden dzień tam i z powrotem, obecnie uruchamiane są  dwa pociągi na wzajemnie zazębiających się odcinkach, w każdym przypadku obejmujących najbardziej interesującą wysokogórską i niedostępną część  Seui – Ussassai. Do Mandas leżącego w interiorze można dojechać publiczną wąskotorówką z Cagliari (największe miasto – port wyspy na południowym wybrzeżu). W Arbatax na wschodnim wybrzeżu pociąg zatrzymuje się w małym porcie jachtowym, zachowały się jeszcze nieużywane szyny do portu towarowego.
•   Mandas – Sorgono (95 km) : Sorgono to dziura w centrum wyspy. Aby tam dojechać pociąg kilkukrotnie wspina się na wysokie wzgórza i zjeżdża w głębokie doliny. Ozdobą jest niski długi most nad odnogą jeziora Barrocus.
•   Macomber – Bosa (46 km) : pociąg jedzie głównie w krzakach, ozdobą są ostatnie kilometry gdy pociąg zjeżdża z wysokiego płaskowyżu szerokimi zakosami nad samą plażę i ostatecznie zatrzymuje się w Bosa – małym porcie i plaży na zachodnim wybrzeżu.
•   Sassari – Tempio - Palau (150 km) : tutaj również na pokonanie całego odcinka w tę i z powrotem trzeba obecnie dwóch dni. W Sassari są duże warsztaty i centrum kolei „metropolitarnej” z połączeniami do Alghero (historyczne miasto portowe w pn-zach. części wyspy), Sorso i Nulvi. Miejska część jest częściowo elektryfikowana i używana wspólnie z tramwajem (podobnie jak w Cagliari). Palau to miasteczko portowe w północno – wschodniej części wyspy.

Na każdym z odcinków nie brakuje wysokich wiaduktów i tuneli. Zachowane są ręczne obrotnice, tu i ówdzie równo rdzewieją parowozy z lat 30’. Charakterystyczne są identyczne budyneczki, stojące  co ok 500m, dzięki którym łatwo w terenie z daleka zorientować się gdzie są tory. Skrzyżowania z drogami publicznymi są zabezpieczane łańcuchami z tablicami stopu, zakładanymi zwykle przez inną osobę na każdej krzyżówce, pojawiającymi się na kilka minut przed przyjazdem pociągu (a więc każdego dnia w przejazd zaangażowane jest, choćby na krótko, kilkadziesiąt osób). Pociągi turystyczne prowadzone są głównie szynobusami z 50’ produkcji FIAT (ADe01 lub ADm50, 370kW, z wagonem doczepnym gdy jest więcej klientów) lub lokomotywą LDe z 59’ produkcji Breda z historycznymi wagonami. Tabor jest delikatnie zaniedbany  z zewnątrz ale i tak mniej niż osprejowane pociągi publiczne – radzi sobie za to świetnie na górskich krętych liniach – średnia prędkość przejazdu to ok 30km/h . Czynny parowóz FCS 400 można rzadko spotkać na odcinku Cagliari – Mandas.
Z historią kolei sardyńskich można zapoznać się w muzeum w Monseratto, jest tam tez trochę odrestaurowanego taboru.
https://picasaweb.google.com/101264624687458094068/Sardynia2015
« Ostatnia zmiana: 05 Styczeń 2016, 11:51:22 wysłane przez bastionn » Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 199 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 27 Lipiec 2019, 00:35:30 »
0

Cześć

Gdzieś, kiedyś był obszerny artykuł na temat sieci kolejek Sardynii. Przewertowałem Świat Kolei, Wąskie Tory i nie znalazłem. Jeśli kojarzycie gdzie to było, uprzejmie proszę o informację.

Pozdrawiam.

PiotrS
Zapisane

PiotrS
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!