Ostatnio byłem w Barcelonie, zdam Wam minirelację z wąskich (i nie tylko) klimatów stolicy Katalonii.
Otoż, jak się okazuje mają tam wąski tor :-)
W mieście i okolicy oprócz rozstawu iberyjskiego 1668mm (kolej i jedna linia metra) mamy rozstawy normalne (metro, kolej regionalna) i wąskie (kolej regionalna oraz koleje szynowo-linowe i zębata).
Niestety nie miałem czasu się przygotować do dogłębniejszego przebadania tematu (może kiedyś), ale i tak wrażenia są niezłe

Z wąskiego toru - 1000mm w Barcelonie mamy kolej regionalną FGC (linie na południowy-wschód od miasta) min. w kierunku masywu Montserrat ze słynnym klasztorem oraz nietypowe wąskie: szynowo-linowe Funicular na Montjuic (1200mm) i Tibidabo (1000mm).
Od wspomnianej wcześniej linii FGC na Montserrat możemy dojechać koleją zębatą 1000mm.
Jeśli ktoś się w przyszłości wybiera w te rejony - polecam!
Mała foto-relacja

Stacja Espanya - podziemny terminal linii 1000mm połączony z liniami metra. Sorry za zdjęcie

Trasę 45km do Monistrol pociąg pokonał w godzinę. W granicach Barcelony i sąsiedniego miasta (ok. 200tys. mieszkańców) trasa była podziemna. Potem było kilka miast 10 - 25 tys. mieszkanców. Hiszpanie (Katalończycy) się nie patyczkują i w takich mieścinach robią stacje podziemne lub tunele.
Pociąg przejeżdżał przez miasto Martorell (fabryka Seata) - węzeł i zaplecze obsługujące linię, widziałem na bocznym torze stare wagony (a'la salonka), parowóz, również nowe piętrowe platformy lawety ale puste - czyżby wozili nimi Seaty z fabryki?

Stacja Monistrol de Montserrat z jednostką kursującą między Manresą a Barceloną.

Spalinowy lok na stacyjce Monistrol. Po lewej widać zielony wagon kolejki zębatej do klasztoru Montserrat.

Wyjeżdżający skład zębatki z Montserrat. Tu widać również budynek kolejki linowej (aero) łączącej linie Manresa - Barcelona "jedną stację wcześniej".

Podziemna stacja na Montserrat.

Kolej linowo-szynowa 1000mm (funicular) na Sant Joan (727 - 970m). Stacja dolna po środku zdjęcia. Stacja górna na przełęczy. Stacja zębatki (cremallera) na poziomie 0 (perony są niżej).

Mijanka na trasie.
Wracamy do Barcelony. Zaliczyłem dwa funiculary.

Na wzgórze z kompleksem olimpijskim Montjuic. Kolejka szynowo-linowa 1200mm głównie pod ziemią (traktowana jako jedna z linii metra).

Na stacji końcowej funiculara można się przesiąść na kolejkę linową na szczyt - twierdzę (z lokalnym muzeum obrony wybrzeża

ze wspaniałym widokiem na miasto i port.

Z drugiej strony miasta jest szynowo linowa tysiączka na Tibidabo (katedra i obok wesołe miasteczko) z jeszcze lepszym widokiem.

To widok podczas jazdy, lepszy z tarasów powyżej górnej stacji.
Jak ktoś będzie w okolicy - to polecam.
Przydatne linki (niestety wyszukane po pobycie) i ciekawostki:
Barcelońskie metro:
http://www.tmb.net/en_US/siterelated/mapaweb.jsphttp://www.trenscat.com/tmb/metro_ct.htmlsieć metra mniej-więcej taka jak warszawskie tramwaje
+ klimatyzowane, - stacje nieprzystosowane dla niepełnosprarwnych i wózków dla dzieciFunicular na Montjuic
http://www.trenscat.com/tmb/funimontjuic_ct.htmlFunicular na Tibidabo
http://www.trenscat.com/funis/tibidabo_ct.htmlFGC
http://www.trenscat.com/metrobaix/r5_ct.htmlCremallera
http://www.cremallerademontserrat.com/http://www.trenscat.com/montserrat/info_ct.htmlhttp://www.trenscat.com/montserrat/tecnica_ct.htmlFunicular Sant Joan
http://www.cremallerademontserrat.com/funiculars/en/santjoan1.asphttp://www.trenscat.com/montserrat/stjoan_ct.htmlW Barcelonie są też tramwaje. Tabor z drzwiami po obu stronach. Trawiaste torowiska.
Mają też autobusy
100% niskopodłogowe, 1/4 taboru na CNGznalazłem coś nawet na pmk:
http://groups.google.com/group/pl.misc.kolej/browse_thread/thread/5ac05540b5938203/bf258716bf8faa30?lnk=gst&q=barcelona+montserrat&rnum=2&hl=pl#bf258716bf8faa30