Świat kolejek wąskotorowych SMF
09 Sierpień 2022, 01:38:45 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Podatek gruntowy a wąskie tory  (Przeczytany 11564 razy)
papierz
Gość
« : 03 Czerwiec 2007, 21:20:28 »
0

Panowie, sprzeczacie się srogo i macie w tym swoje racje.
Ja wspomnę teraz o czymś co może położyć na łopatki wszystkie kolejki, czyli SKPL, FPKW, GKW,  BKL itp., itd. Jeśli nie zmieni się ustawa podatkowa, to od przyszłego roku wymienionych kolei nie będzie stać na opłacenie podatków związanych z nią. Co za tym idzie nasze wolontariackie działania, cały wkład finansowy i pozostały, przepadnie. Od strony finansowej powstaną tak duże zobowiązania, że najlepiej funkcjonująca kolei wąska nie przetrwa. Zwyczajnie padnie. Nie wierzycie, to skontaktujcie się z Waszymi operatorami. Jeśli dziś nie zmienimy kształtu ustawy, o której piszę, to KD przejdą do historii.
Dlatego przestańcie sprzeczać się i dociekać kto ma rację lub nie, kto zrobił, czy też robi dobrze a kto nie.
Dziś musimy zjednoczyć szeregi i stanąć razem w interesie wszystkich KD. Odrzućmy spory, bo jeśli przegramy walkę o zmianę ustawy, to na nic nasze wszystkie dotychczasowe wysiłki.
Zawsze w grupie ludzi będą konflikty, to jest nieuniknione, ale wiem, że skoro łączy was wspólny cel, to wzniesiecie się ponad wszelkie dotychczasowe podziały.

Stoimy przed historycznym momentem (to nie żart) i mamy tylko jedną drogę, aby go dobrze wykorzystać. Stworzymy jeden front i wywalczymy konkretne  rozwiązania dla kolei zabytkowych i turystycznych. Innego rozwiązania nie ma, bo ono oznacza śmierć dla wszystkich MK.

Może to zabrzmi jak echo z poprzedniej epoki, ale odważę się powiedzieć.

Zjednoczmy się wreszcie!!!
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1834 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 04 Czerwiec 2007, 09:16:19 »
0

Cytat: "papierz"
Panowie, sprzeczacie się srogo i macie w tym swoje racje.
Ja wspomnę teraz o czymś co może położyć na łopatki wszystkie kolejki, czyli SKPL, FPKW, GKW,  BKL itp., itd. Jeśli nie zmieni się ustawa podatkowa


Doprecyzuj prosze o jaka ustawe i jaki podatek chodzi.
Zapisane
papierz
Gość
« Odpowiedz #2 : 04 Czerwiec 2007, 20:51:54 »
0

Cytat: Kudlok
Cytat: "papierz"

Doprecyzuj prosze o jaka ustawe i jaki podatek chodzi.


Wedle życzenia.

W projekcie ustawy o podatku gruntowym jest zapis, że są z niego zwolnione koleje szerokości 1435 i LHS, pozostałe będą zobowiązane do płacenia podatku za grunty pod torowiskami i pod nieruchomościami. Co to znaczy, chyba nie trzeba tłumaczyć.
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #3 : 04 Czerwiec 2007, 22:37:05 »
0

Mam mały rozumek, ale mówi mi on, że podatek uiszcza właściciel a nie użytkownik ??  Który z operatorów jest właścicielem gruntu ?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #4 : 04 Czerwiec 2007, 23:12:49 »
+1

























































.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 11:44:03 wysłane przez Phinek » Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #5 : 04 Czerwiec 2007, 23:37:12 »
0

Cytuj
Ale kopalnie, cegielnie.... to już zupełnie z torbami pójdą.


Nie. Przejdą na transport samochodowy (cegielnie).  W moje okolicy w ciągu 3 miesięcy 2 cegielnie pozbyły się torów i taboru, kupując nieśmiertelne Kamazy. Kolejki cegielniane nieubłaganie odchodzą do lamusa Smutny

 

Cytuj
(Ten post oraz parę porzednich proponuję wrzucić do mowego tematu, bo to się robi off)


Cyk, myk, jest.

Swoją drogą, objaśni ktoś, jak ustawa ma się do dzierżawcy? Coś czuję, że to kwestia umowy dzierżawcy z właścicielem (ale, ale, przecież operator umowę ma z samorządem, a często/gęsto właścicielem jest wciąż PKP Co?)
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1971 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 05 Czerwiec 2007, 00:16:25 »
0

Typowy casus "lub czasopisma". Gdzie jest źródło tego projektu ustawy?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
kolej koszalin
Młotkowy
**
Długość toru:: 79 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 05 Czerwiec 2007, 22:03:45 »
0

Mam takie pytanie a co z art 8 ustawy "o transporcie kolejoweym " z dnia 28 marca 2003r. on nie bedzie obowiazywał.
Zapisane

Uruchamiamy Koszalinską Kolej Wąskotorowa
Phinek
Gość
« Odpowiedz #8 : 05 Czerwiec 2007, 22:46:43 »
+1

























































.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 11:43:48 wysłane przez Phinek » Zapisane
kolej koszalin
Młotkowy
**
Długość toru:: 79 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #9 : 06 Czerwiec 2007, 15:07:29 »
0

Już sie poprawiam tu link do ustawy: http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20030860789&type=3&name=D20030789Lj.pdf a tu fragment tekstu: "Grunty zajęte pod infrastrukturę kolejową są zwolnione od opłat z tytułu użytkowania wieczystego."
Zapisane

Uruchamiamy Koszalinską Kolej Wąskotorowa
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #10 : 06 Czerwiec 2007, 15:24:13 »
0

A co ma piernik...

Użytkowanie wieczyste w zasadzie odeszło do lamusa, wątek jest o podatku gruntowym
Zapisane
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 31 Styczeń 2014, 08:36:01 »
-1

Dałem to pytanie wczoraj w części poświęconej Mławie, co było następstwem sprawy podatku poruszonego przez Ariela Ciechańskiego. Ale z powodu braku odpowiedzi uznałem, że Mława nie przyciąga waszej uwagi i dlatego nie odpowiadacie
Za pomocą opcji "szukaj" znalazłem ten wątek, który nic nie wyjaśnia, ale może stan wiedzy forumowiczów wzbogacił się od 2007 roku i potraficie powiedzieć coś więcej w sprawie podatków lokalnych.
Cytuj

Tu już kontenera nie zdejmujemy tylko samo zawartość. Z ciężarówek też się nie ściąga.


Czyli  dzielni mikole noszą na pleckach ładunek 10 kilosków. tup, tup, tup...

A tak serio - polecam ustawę o podatkach lokalnych i sprawdzenie ile będzie kosztowało dodatkowo operatora prowadzenie przewozów towarowych. Dla ułatwienia dodam, że infrastruktura służąca wyłącznie przewozom pasażerskim jest ustawowo z podatków lokalnych zwolniona...

To mam pytanie odnośnie podatków. Oglądając załączniki do przetargu organizowanego przez powiat pilski, trafiłem na listę nieruchomości: http://www.bip.powiat.pila.pl/gfx/pila/files/kamila.helinska/2013/koncesja_-_wyrzyska_kolejka_powiatowa/zalacznik_nr_2.pdf
Wykaz działek z grubsza 11 ha gruntów, z czego zwolnionych z podatku na podstawie rzeczonej ustawy o podatkach lokalnych jest tylko 1,5ha. Co z grubsza odpowiada "cieniowi" pod torami. Czyli 13 km linii o szerokości podkładów, powiedzmy 100cm.
Czyli wynikałoby że skrajnia nie jest już zwolniona z podatku. Na geoportalu zauważyłem, że wykaz działek to głównie tory, niekiedy też działka w miejscu stacji, plac przy przystanku/ stacji. Nie ulega wątpliwości, że działka ma szerokość większą niż szerokość toru, i ponawiając pytanie czy zwolniona jest cała działka, czy tylko szerokość toru, tak jakby to wynikało z załącznika do przetargu (w zasadzie to ogłoszenia) linkowanego wyżej?
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1553 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 31 Styczeń 2014, 09:42:00 »
0

Myślę, że powielanie pytania w różnych wątkach nie jest potrzebne. Chociaż jednak poskutkowało. Miałem zerknąć w wolnej chwili, a tak napiszę od razu. Zwróć uwagę na podstawę zwolnienia z podatku podaną w wykazie: art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Cytuj
6) grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków, pod warunkiem ich utrzymania i konserwacji, zgodnie z przepisami o ochronie zabytków, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;


Czyli żadne grunty nie zostały wyłączone na podstawie "punktów kolejowych". Należałoby teraz sprawdzić formalną sytuację tych gruntów. Najwyraźniej działki nie zostały potraktowane jako:
Cytuj
1) budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli:
a) zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym [Nie jest] lub
b) są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, [Jest taki przewoźnik-zarządca? Wykonuje przewozy osób?]lub
c) tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1 435 mm [Nie tworzą];
1a) grunty, budynki i budowle pozostałe po likwidacji linii kolejowych lub ich odcinków - do czasu przeniesienia ich własności lub prawa użytkowania wieczystego - nie dłużej jednak niż przez 3 lata od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym stała się ostateczna decyzja lub weszło w życie rozporządzenie, wyrażające zgodę na likwidację linii lub ich odcinków, wydane w trybie przewidzianym w przepisach o transporcie kolejowym - z wyjątkiem zajętych na działalność inną niż działalność, o której mowa w przepisach o transporcie kolejowym;[Czy wydano decyzję o likwidacji? / Czy PKP przekazała grunty?]

Wygląda po prostu na to, że w chwili obecnej na kolejce nie ma licencjonowanego zarządcy-przewoźnika (Lista przewoźników ze strony UTK), więc nie ma podstawy zwolnienia z podatku.

Tyle teorii, co na to praktycy?
« Ostatnia zmiana: 31 Styczeń 2014, 11:39:33 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 31 Styczeń 2014, 19:06:07 »
0

No i to jest efekt powtarzania mitów, aż staną się "prawdą".
Wychodzi, że nie kolejka jest zabytkiem, a sama stacja.
http://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/rejestr-zabytkow/zestawienia-zabytkow-nieruchomych/WLK-rej.pdf strona 146
Kod:
Białośliwie

 - stacja Wyrzyskiej Kolei Dojazdowej, wąskotorowej:
- dworzec, ob. dom mieszk., 1895
- parowozownia, 1921-23
- hala napraw wagonów, po 1923
- stolarnia, ob. świetlica, po 1923
- budynek warsztatowo-garażowy, po 1923
- kuźnia, po 1923
- budynek zaplecza technicznego, 1921-23
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4273 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #14 : 31 Styczeń 2014, 19:20:41 »
0

Około-tematycznie - gdyż nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie "dlaczego?":

Zwróćcie uwagę na zapis z ustawy o oplatach lokalnych cytowany przez 2xm: zwalnia się z podatku od nieruchomości budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty... Budowle, a nie całe działki ewidencyjne...  Spoko

Dodam jeszcze że organizacje pożytku publicznego mają przywilej zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów na których prowadzą swą działalność, jednakże w zakresie pożytku publicznego. Nie może to być działalność komercyjna.


Zapisane

Nasz Pan jest wielki
Takie są wnioski
Rocco, przyjeżdżaj znowu do Polski!
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 31 Styczeń 2014, 21:04:28 »
0

Miałem trochę nadziei otrzymać informacje jak to wygląda w praktyce. Czy zwolniony jest tylko obszar torów czy cała działka, która jest znacznie szersza niż sam tor
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1553 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 31 Styczeń 2014, 22:07:10 »
0

Poszperaj w sieci - jest sporo orzeczeń i interpretacji w podobnych sprawach (ta jest ciekawa i dotyczy podatku od zlikwidowanej linii). Mnie ogólnie wychodzi, że jeśli masz działkę, na której zlokalizowane są budowle korzystające ze zwolnienia i nie ma innego użytkowania to zwolnienie dotyczy całego terenu (szczególnie jeśli w planie zagospodarowania przestrzennego są to tereny "KK"). Jeśli jednak masz np. plac lub budynek dawnego dworca, użytkowany na inne cele, to podatek od tej części się należy.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 01 Luty 2014, 16:01:28 »
0

Ciekawa sprawa. Ale wynika że "spółka" strzeliła sobie w kolano, gdyż będą musieli dostać wyższą stawkę podatku niż "burmistrz" na nich nałożył.

Ale wracając do kwestii Białośliwia i załącznika do ogłoszenia powiatu, sprawa jest oczywista i dziękuję za pokazanie ocb, gdyż czytałem artykuł, czytałem i właśnie nie mogłem dojść do tych wniosków które zauważyłeś od razu: sprawy z licencjonowanym przewoźnikiem którego na tej kolejce nie ma. Tak już to bywa że się czyta i nie rozumie się co się czyta
Dzięki
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1553 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 01 Luty 2014, 17:08:03 »
0

Nie, odwrotnie. PKP uznało, że nie musi płacić podatku od budowli (2 % ich wartości), bo Art. 1a ust 1 pkt 3 ustawy stanowi, że przepisy te nie dotyczą gruntów i budynków, które „nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia tej [gospodarczej] działalności  ze względów technicznych”. Burmistrz naliczył jednak podatek od budowli, akceptując jednocześnie przyjętą przez PKP kwalifikację gruntów jako "inne"... uzasadniając, że ze względu na zły stan znajdujących się na nich budowli, lokalizację itp. nie mogą one służyć działalności gospodarczej. WSA zwrócił uwagę min. na tę niekonsekwencję i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy.

Generalnie jest problem z tą "możnością" wykorzystywania i "względami technicznymi" bo nigdzie nie zostało to sprecyzowane. W innym wyroku WSA w Gliwicach doprecyzował, że odnosi się on do sytuacji, w której w danym roku podatkowym zabudowa pozostaje niezdatna do użytku na cele firmy nawet po przeprowadzeniu prac remontowych* oraz adaptacyjnych, zaś w jeszcze innej sprawie WSA w Białymstoku uznał, że należy w pierwszej kolejności odwołać się do potocznego rozumienia pojęcia „techniczny” i odnieść je do stanu nieruchomości.

* Tu kolejny problem, bo za pomocą "prac remontowych i adaptacyjnych" można praktycznie każdy obiekt dostosować do stanu pozwalającego na wykorzystanie na cele firmy (linię kolejową z omawianej sprawy na pewno).
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4273 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #19 : 01 Luty 2014, 17:47:10 »
0

Znów okołotematycznie - ustawa o transporcie kolejowym zwalnia grunty zajęte pod infrastrukturę kolejową od opłat z tytułu użytkowania wieczystego.
Orzeczenia (w tym słynne V CSK-121-08) mówią wyraźnie: bocznica kolejowa ma płacić!
Zapisane

Nasz Pan jest wielki
Takie są wnioski
Rocco, przyjeżdżaj znowu do Polski!
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!