Świat kolejek wąskotorowych SMF
23 Lipiec 2019, 01:05:18 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Maltanka - tabor wąskotorowy z powrotem w domu  (Przeczytany 15349 razy)
Ryflak
Gość
« : 26 Lipiec 2005, 21:53:46 »
0

Cytuj
Kolejki w domu

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wzbogaciło się o wspaniałe zabytkowe kolejki wąskotorowe. To prawdziwe rarytasy, których może pozazdrościć Poznaniowi niejedno miasto.

Pisaliśmy w ubiegłym roku, że w Janikowie na terenie prywatnej firmy Roolex, istnieje nietypowa bocznica kolejowa. Stoją na niej wagoniki, drezyny. Wyremontowane i nikt ich nie chce. Teraz nareszcie znaleźli się chętni i kolejki zostały zabrane przez przedstawicieli MPK. Mają być pokazywane nad Maltą, a nawet wozić pasażerów.

Początek tej nietypowej kolekcji, w skład której wchodziły prawdziwe unikaty m.in.: drezyna, wagonik pasażerski, parowóz z 1916 roku, dał Maciej Łukaszewicz, pasjonat z Klubu Modelarzy Kolejowych. To on przed kilkoma laty przywiózł do firmy pierwszą drezynę. Stanęła z boku hali produkcyjnej. Szef pozwolił remontować ją po godzinach pracy, wykorzystując firmowe maszyny. Potem zaczęło przybywać wagoników.

– Chcieliśmy je ocalić od zniszczenia – opowiada Marek Łukaszewski, pracownik firmy.
– Były w strasznym stanie. Musieliśmy praktycznie odtwarzać je niemal do zera. Są tutaj takie unikaty, jak Wagon Ratunkowo-Roboczy. Praktycznie to jedyny taki egzemplarz. Drugi taki wagonik spłonął nad Maltą i jest nie do odbudowania.

Rarytasem jest także wagonik pasażerski, który jak się okazało, w czasie wojny był niemieckim wagonem towarowym Jarocińskiej Kolei Powiatowej. Potem został przerobiony na pasażerski. Jest ciekawy także dlatego, że wewnątrz jest piecyk-koza, który go ogrzewa. Jednak, żeby palacz nie przeszkadzał pasażerom, piec otwiera się od zewnątrz.

Dyrektor MPK, Wojciech Tulibacki, obiecał ekipie, która te kolejki wyremontowała i o nie dbała, że będą one kolejną atrakcją Poznania, zostaną wyeksponowane, a nawet będą wozić pasażerów.

Gazeta Poznańska - http://www.poznan.naszemiasto.pl/wydarzenia/499999.html
Zapisane
Ryflak
Gość
« Odpowiedz #1 : 27 Lipiec 2005, 11:02:06 »
0

Jakie są wasze komentarze na ten temat ?
Zapisane
Ryflak
Gość
« Odpowiedz #2 : 28 Lipiec 2005, 14:09:41 »
0

Cytuj
Kradzież na „Maltance"

Na początku września został uszczuplony zbiór zabytkowych pojazdów Poznańskiego Klubu Miłośników Kolei, zgromadzonych przy przystanku Balbinka na Kolei Parkowej Maltanka w Poznaniu. Nieznani sprawcy ukradli wagon-kolebę (z pomostem hamulcowym), pochodzącą z Cegielni Mosina-Pożegowo. Zginęły też szyny, będące fragmentem witaszyckiej obrotnicy. Jak już informowaliśmy wcześniej (ŚK 4/02), Maltanka jest częstym obiektem ataków chuligańskich. Niestety, złodziejstwo rozprzestrzenia się. We wrześniu dało się zauważyć ubytek w jednym z rozjazdów na bocznicy normalnotorowej (dawna linia Średzkiej KP) z Kobylegopola do stacji Malta. Kradzież miała miejsce w grupie torów, na których w początku lat 90-tych organizowano wystawy taboru, towarzyszące obchodom Dnia Kolejarza. Służby PKP osłoniły zdewastowany odcinek tarczami D1. Może to przypadek, ale miejsce kradzieży bezpośrednio sąsiaduje z... punktem skupu złomu. Nic więc dziwnego, że równie szybko zniknęły i tarcze.

Świat Kolei - Marek Malczewski
Zapisane
Marek Sz
SGKW
*
Długość toru:: 258 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 28 Lipiec 2005, 14:48:03 »
0

Cytat: "Ryflak"
Cytuj
Kradzież na „Maltance"

Na początku września został uszczuplony zbiór zabytkowych pojazdów Poznańskiego Klubu Miłośników Kolei, zgromadzonych przy przystanku Balbinka na Kolei Parkowej Maltanka w Poznaniu. Nieznani sprawcy ukradli wagon-kolebę (z pomostem hamulcowym), pochodzącą z Cegielni Mosina-Pożegowo. Zginęły też szyny, będące fragmentem witaszyckiej obrotnicy. Jak już informowaliśmy wcześniej (ŚK 4/02), Maltanka jest częstym obiektem ataków chuligańskich. Niestety, złodziejstwo rozprzestrzenia się. We wrześniu dało się zauważyć ubytek w jednym z rozjazdów na bocznicy normalnotorowej (dawna linia Średzkiej KP) z Kobylegopola do stacji Malta. Kradzież miała miejsce w grupie torów, na których w początku lat 90-tych organizowano wystawy taboru, towarzyszące obchodom Dnia Kolejarza. Służby PKP osłoniły zdewastowany odcinek tarczami D1. Może to przypadek, ale miejsce kradzieży bezpośrednio sąsiaduje z... punktem skupu złomu. Nic więc dziwnego, że równie szybko zniknęły i tarcze.

Świat Kolei - Marek Malczewski


To są newsy sprzed kilku miesiecy, a ty nie jesteś Markiem Malczewskim. Uspokój się albo będę wnioskował o bana.
Zapisane
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 624 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 01 Sierpień 2005, 20:42:43 »
0

Dlaczego chcecie faszerowac kolege Ryflaka za cytaty?  :evil:
Pracowałem w Poznaniu od Stycznia i byłem na kolejce Maltanka wiele razy, przechodząc cały odcinek pieszo mimo to o pewnych rzeczach nie wiedziałem, nawet tych które zdarzyły sie wcześniej.  
Czasami takie cytaty z róznych gazet czy tez czasopism się przydają, przecież nie jestesmy wstanie czytać wszystkich regionalnych gazet.

POZDRAWIAM !!!
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
jaros
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 10 Wrzesień 2005, 18:26:29 »
0

Wagoniki trafiły do Zakładu Usług Parkowo Leśnych (Zarząd Zieleni Miejskiej) przy ulicy Komandoria 5 (płot tej instytucji graniczy z trasą Maltanki). Póki co są tam dwie drezyny, cysterna, dwa wagoniki osobowe (w tym jeden wyremontowany), wagon ratunkowo-roboczy oraz kilka innych towarowych, jeszce nie wyremontowanych. Wszystkie wagoniki (oprócz cysterny) stoją na torach (łacznie torów jest około 50 metrów). Natomiast na cmentarzu pozostają jeszcze V10C (jedyny eksponat, który wygląda jeszcze w miarę porządnie), dwa wraki Wlsek, kilka wraków drezyn (w tym m. in. drezyna normalnotorowa WM5) i resztki wagonów towarowych.
Oto fotka taboru znajdującego się na terenie przyszłego muzeum:
Zapisane
ok333
Dyrektor
*****
Długość toru:: 596 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 11 Styczeń 2006, 17:13:02 »
0

Pocieszajace wiesci naplywaja z Gniezna od Tomka Drzewieckiego , gdze w tamtejszych warsztatach ,,chirurdzy'' wzieli sie za niego :

http://www.parowozy.strefa.pl/2006.01.10/index.html

Oby PACJENT  przezyl, a dzieciaki mialy ucieche .

Pozdrawiam        ok333
Zapisane

Ratujmy Koleje Waskotorowe  !!!
-----------------------------------------------
,, Najlatwiej niszczyc .
   Trudno zachowac to , co warte zachowania.''
Wislawa Szymborska
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 624 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #7 : 11 Styczeń 2006, 18:55:00 »
0

Cytat: "jaros"
Wagoniki trafiły do Zakładu Usług Parkowo Leśnych (Zarząd Zieleni Miejskiej) przy ulicy Komandoria 5 (płot tej instytucji graniczy z trasą Maltanki). Póki co są tam dwie drezyny, cysterna, dwa wagoniki osobowe (w tym jeden wyremontowany), wagon ratunkowo-roboczy oraz kilka innych towarowych, jeszce nie wyremontowanych. Wszystkie wagoniki (oprócz cysterny) stoją na torach (łacznie torów jest około 50 metrów). Natomiast na cmentarzu pozostają jeszcze V10C (jedyny eksponat, który wygląda jeszcze w miarę porządnie), dwa wraki Wlsek, kilka wraków drezyn (w tym m. in. drezyna normalnotorowa WM5) i resztki wagonów towarowych.

  Czy to zdiecie zostało zrobione na terenie gdzie stoi V10C  :?:  
 Byłem tam w lutym, kwietniu i maju zeszłego roku  i zrobiłem kilka fotek tylko ze teren wyglądał na opuszczony, ogrodzenie od strony stacji było porwane a stróża ani sladu :shock:  Jezeli ktos chce fotki to prosze meldowac to wtedy poprosze kogos o wstawienie. :wink:
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
jaros
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 11 Styczeń 2006, 19:48:57 »
0

Nie, V10C nadal stoi (stało? - ostani raz byłem tam w październiku) przy Balbince (ul. Wileńska), natomiast nowa wystawa znajduje się około 500 metrów od pętli przy rondzie Śródka (ul. Komandoria, obok Polmosu). Tutaj mapka (na różowo lokalizacja powstającego skansenu, na czarno miejsce cmentarza z V10C):




Pozdrawiam
Zapisane
Karol
Zawiadowca
****
Długość toru:: 357 m

W terenie W terenie


Gdiniô


« Odpowiedz #9 : 11 Styczeń 2006, 20:23:22 »
0

A gdzie znajduje się h-f'ka i drugi Borsig? Jak byłem pare lat temu to niemogłem znaleść.
Zapisane

.
jaros
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 11 Styczeń 2006, 20:58:54 »
0

Na Malcie ich nie ma.
« Ostatnia zmiana: 11 Listopad 2010, 13:28:07 wysłane przez jaros » Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1344 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #11 : 05 Grudzień 2009, 16:04:18 »
0

Czy ktoś dysponuje zdjęciami wagonu opolskiego stojącego na Malcie :?: Kowbojka szczerze mówiąc też mnie interesuje
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Romet 100 '83 "Henio"
Piotrek
Mechanik
***
Długość toru:: 295 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #12 : 05 Grudzień 2009, 16:36:13 »
0

Tu jest kilka moich zdjęć taboru zabytkowego na Malcie z 2007 roku. Między innymi są tam zdjęcia tych wagonów osobowych. Wagon opolski zdj. 13-16, wagon "kowbojka"  6-12.
 :arrow: http://piotrek-w.fotosik.pl/albumy/659201.html
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1000 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #13 : 05 Grudzień 2009, 21:41:33 »
0

Że tak się spytam, jakie są plany wobec tego taboru? W szczególności interesują mnie te dwie drezyny motorowe. Bo kolej parkowa w Poznaniu chyba trochę za mała żeby była potrzeba posiadania takiego taboru pomocniczego?
Zapisane

Piotrek
Mechanik
***
Długość toru:: 295 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #14 : 06 Grudzień 2009, 09:05:52 »
0

Ten tabor należy do KMK Poznań. Były plany przekształcenia Maltanki w kolej muzealną, a zabytkowy tabor miał stanowić zbiory muzeum. Do utworzenia muzeum nie doszło. Tabor stoi pod chmurką i od kilku lat nic się nie zmienia. Jedynie około rok temu przeniesiono zbiory z terenu przy stacji Balbinka, gdzie był pozostawiony sam sobie i niszczał, na teren zakładu zieleni. Miasto niechętnie angażuje się w to przedsięwzięcie.
Zapisane
Szymek
Mechanik
***
Długość toru:: 226 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 31 Październik 2010, 15:10:29 »
0

Jak wiadomo na "Maltance" znajduje si czynny parowóz "Borsig" nr 11458, który został pozyskany wraz z bliźniaczym parowozem o nr 11453 z Zakładów Azotowych w Chorzowie. 11458 po NG jeździ, a po 11453 słuch zaginął, jakie są jego losy - jest rozłożony na części ("dawca"), czy może jest gdzieś w całości ?
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #16 : 31 Październik 2010, 15:35:21 »
0

Jak najbardziej w całości:
http://parowozy.net/zdjecie/3230

Stoi za płotem przy bramie prowadzącej do Fabryki Pojazdów Szynowych przy "Cegielskim" i o ile mnie pamięć nie myli, jest to gdzieś pod tymi drzewkami:
http://wikimapia.org/#lat=52.37891&lon=16.9091499&z=19&l=28&m=b&v=1
« Ostatnia zmiana: 31 Październik 2010, 15:42:01 wysłane przez Brood.K » Zapisane

jaros
Nowicjusz
*
Długość toru:: 36 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 11 Listopad 2010, 13:29:54 »
0

Potwierdzam, Borsig stoi na terenie FPS przy ulicy 28 czerwca 1956 r.

Tymczasem Maltanka zakończyła sezon we wrześniu, warto nadmienić, że kolejny udany, co jest niewątpliwie skutkiem otwarcia Słoniarni w Nowym Zoo.
Zapisane
Patrick II
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 07 Luty 2011, 21:37:32 »
0

Świetny tabor stoi za płotem i gnije. Ryjek tak samo czeka na zmiłowanie, ciekawe czy kiedyś doczekają się godnego miejsca do stacjonowania a nie tylko "miejsca tymczasowego pobytu". Płacz
Zapisane

ehhh...
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #19 : 03 Maj 2011, 13:38:13 »
0

Świetny? "Drugi" Borsig ztcw to nadawał się już tylko na pomnik...
Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!