Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 17:03:12 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: O opłacaności trakcji parowej rozważania.  (Przeczytany 17883 razy)
paliwo
Gość
« : 31 Sierpnia 2007, 16:39:18 »
0

Drodzy koledzy i teraz sami zobaczcie. Impreza w Środzie Wlkp. kosztowała 100zł i trasa liczyła około 30 km z parowozem! A tutaj cena pasuje nie za dużo nie za mało  (30 zł za taki odcinek w sam raz, dla 3 osobowej rodzinki interesującej się koleją ) na pewno będzie o wiele więcej  chętnych niż w środzie
Zapisane
Ernie
Młotkowy
**
Długość toru:: 89 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 01 Września 2007, 20:24:33 »
0

porównaj sobie jeszcze koszty eksploatacji - parowóz na napęd  wykorzystuje około 8% energii uzyskanej podczas spalania węgla, lokomotywa dieslowska od 28% do bodajże 36% energii uzyskanej podczas spalania ropy teraz jeszcze przeliczyć tą energię w węglu i w ropie i porównać ich ceny - wartości tych nie znam ale wiem że dieslem wiele taniej jest, co też wpływa na cenę

Jak gdzieś się pomyliłem proszę mnie poprawić :Co?:
Zapisane

Małe jest piękne.
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 01 Września 2007, 21:20:40 »
0

Proszę jeszcze doliczyć kilka litrów specjalnego wysokotemperaturowego oleju do smarowania.
Zapisane

Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 01 Września 2007, 21:56:50 »
0

Dodać trzeba, że parowóz "na biegu jałowym" również potrzebuje paliwa, podczas gdy lokomotywę spalinową można po prostu zgasić.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
paliwo
Gość
« Odpowiedz #4 : 02 Września 2007, 08:06:55 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Dodać trzeba, że parowóz "na biegu jałowym" również potrzebuje paliwa, podczas gdy lokomotywę spalinową można po prostu zgasić.


Piottrze i właśnie o to mi chodziło :mrgreen:
Jak byłem w środzie to podczas postoju w Zaniemyślu w kotle cały czas sie paliło.  Trzeba jeszcze doliczyć koszt węgla na rozpalanie w kotle. A do lidki wystarczy aby paliwa wlać i można odpalać i wio przed siebie :mrgreen:
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 02 Września 2007, 13:34:42 »
0

Tak mnie coś naszło i postanowiłem to policzyć.

Wiemy że:
Lidka pali (nowy silnik) 180 g/kMh
olej napędowy kosztuje z grubsza 3,60 zł/litr, gęstość 0,85 kg/litr
Zatem lidka pali 212 cm sześc. /kMh co daje koszt koniomechanicznogodziny na poziomie 76 groszy

Parowóz za to załóżmy że ma:
sprawność 8%
palimy węglem 8000 kcal/kg kosztującym 450 zł/tonę
Jedna kMh to 735 W * 3600 s =  2,65 MJ
po uwzględnieniu sprawności musimy w parowóz wpakować 33MJ ≈ 8000 kcal = 1 kg węgla = 45 groszy

Wychodzi na to że parowóz jeżdżący a nie stojący jest obecnie duużo tańszy od diesla. A na dowód dodam że w Zimbabwe (Rodezji) znów odpalono parowozy. Bo to się opłaca.

http://www.guardian.co.uk/zimbabwe/article/0,2763,1580559,00.html
http://dspace.dial.pipex.com/steam/africa.htm

EDIT
dodam jeszcze że w Zimbabwe kolej jest wąskotorowa (3,5 stopy - 1067mm)
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 02 Września 2007, 21:50:10 »
0

Cytat: "Kajetan"
Wychodzi na to że parowóz jeżdżący a nie stojący jest obecnie duużo tańszy od diesla.

To prawda. Jeżeli parowóz całą dobę jest w ruchu, to może wyjść taniej od Lxd2 przy obecnych cenach paliwa.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 03 Września 2007, 12:05:23 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Cytat: "Kajetan"
Wychodzi na to że parowóz jeżdżący a nie stojący jest obecnie duużo tańszy od diesla.

To prawda. Jeżeli parowóz całą dobę jest w ruchu, to może wyjść taniej od Lxd2 przy obecnych cenach paliwa.


Więc z wyliczeń teoretycznych ja również powiem że to prawda. Natomiast przechodząc do praktyki zapytam o kolejkę, która mogłaby zapewnić taką pracę?
Jako przykład z dawnych lat podam kolejkę jędrzejowską, na której Px-y w obiegu dobowym robiły przebiegi średnio do 300 km stawając na halę co 30 dni do mycia kotła i rewizji.
Poza tym rozmawiamy o parowozach dochodzących wieku 60 lat, które nie były przesadnie rozpieszczane. I zapytam przy okazji o parowozy wąskotorowe, które przeszły pełną (zwracam uwagę - pełną wg przepisów) naprawę główną w ostatnich latach?
Zapisane

Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 631 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 03 Września 2007, 21:37:56 »
0

Z tego co wiem to parowozy mają większą moc niż diesle.... Być może sie myle
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #9 : 03 Września 2007, 22:02:14 »
0

Zależy które parowozy i zależy które diesle To tak jakbyś napisał "Fiaty mają większą moc niż Ople"
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #10 : 03 Września 2007, 22:10:32 »
0

Cytat: "Ogoniasty"
Z tego co wiem to parowozy mają większą moc niż diesle.... Być może sie myle


Mylisz się Wszystko od przeznaczenia zależy Diesel to wyższa sprawność, dostępność maszyny, mobilność, mniejsze nakłady na serwis i utrzymanie, naturalny ewolucyjny następca parowozu
Zapisane

flugzeug30
Gość
« Odpowiedz #11 : 03 Września 2007, 22:28:58 »
0

Zwlaszcza, ze diesel moze jezdzic na biopaliwach (olejach roslinnych , alkoholach itp. ).
Zapisane
kamicz
SGKW
*
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #12 : 03 Września 2007, 22:47:33 »
0

Cytat: "flugzeug30"
Zwlaszcza, ze diesel moze jezdzic na biopaliwach (olejach roslinnych , alkoholach itp. ).

No a jak ktoś się uprze to parowozem pojedzie opalając go drewnem/podkładami. Rudy kilka lat temu - pod rządami sami wiecie kogo :razz:
Zapisane

Pozdrawiam, Kamil
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
www.sgkw.eu
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 631 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #13 : 03 Września 2007, 23:25:04 »
0

Pytam bo zauważyłem że wls 75 ma problemy na wzniesieniach w Starachowicach a np parowóz Las z górkami daje sobie rade. Wielkością są podobne.
Najpotężniejsza parówka ma moc ponad 7000 KM, czy wyprodukowano jakąś lokomotywę spalinową o tak potężnej mocy?
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #14 : 04 Września 2007, 01:27:52 »
0

Cytat: "Ogoniasty"
Pytam bo zauważyłem że wls 75 ma problemy na wzniesieniach w Starachowicach a np parowóz Las z górkami daje sobie rade. Wielkością są podobne.
Najpotężniejsza parówka ma moc ponad 7000 KM, czy wyprodukowano jakąś lokomotywę spalinową o tak potężnej mocy?


Jeżeli o Polsce mówimy to:
Najsilniejszy diesel to SP47 (wyprodukowano tylko 2 prototypy) ~3000KM
SU46 ~2250KM

Najsilniejszy parowóz to Ty51 (oj mogę się mylić, słabiej obeznany jestem w trakcji parowej, wiec proszę o ewentualne poprawki) ~2175KM

Widać że parowozy o określonych mocach zastępowano dieslami/elektrowozami także o podobnych mocach, co zresztą jest mocno logiczne

Co do tych 7000KM to 6200KM miał Big Boy  ale to już USA
Zapisane

px48
Zawiadowca
****
Długość toru:: 335 m

W terenie W terenie


Prezes TPKŚ


« Odpowiedz #15 : 04 Września 2007, 10:00:57 »
0

Jeżeli chodzi o samą jazdę to parowóz wcale nie jest taki drogi, ponieważ na przykładzie Środy węgiel stanowi 1/4 kosztów przejazdu do Zaniemyśla (ok 500 kg). Resztę kosztów stanowi:          
-opłacenie maszynistów (ok 1/3 całości kosztów! - wszakże trzeba się cenić  :twisted: )
-wodowanie
-oleje i smary (średnio 20 zł/litr)
-drewno do rozpalania
-koszty administracyjne
-zysk dla operatora
-zysk dla powiatu

Jeżeli chodzi o koszt imprezy na Średzkiej KD 26.08 to nie jest tak, że koszt 100zł wynikał tylko z faktu, iż pociągi były prowadzone trakcją parową, ponieważ stanowiło to niecałą 1/3 całości. Ogromne pieniądze poszły na pozyskanie drugiego parowozu oraz przygotowanie gastronomii i upominków dla uczestników.
Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #16 : 10 Września 2007, 01:10:57 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:35:37 wysłane przez Phinek » Zapisane
fidzio
Gość
« Odpowiedz #17 : 10 Września 2007, 11:11:55 »
0

Cytuj
-oleje i smary (średnio 20 zł/litr)

Czy wy smarujecie parowoz olejami syntetycznymi :?:
Zapisane
px48
Zawiadowca
****
Długość toru:: 335 m

W terenie W terenie


Prezes TPKŚ


« Odpowiedz #18 : 10 Września 2007, 22:22:12 »
0

Cytat: "fidzio"
Czy wy smarujecie parowoz olejami syntetycznymi  


Ta kwota 20zł to oficjalna cena u operatora, ale to co się leje to nie zawsze kosztuje 20 zł za litr. Jeżeli chodzi o oleje syntetyczne czasem tylko jak się jakiś sponsor rzuci.
Zapisane

fidzio
Gość
« Odpowiedz #19 : 11 Września 2007, 10:20:21 »
0

Cytuj
Jeżeli chodzi o oleje syntetyczne czasem tylko jak się jakiś sponsor rzuci.

WOW to sie chyba nadaje do NIK,CBA i ABW -  prawie wykryłem układ

pozdrawiam
z prymrużeniem oka
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!