roger1967
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
|
« : 17 Październik 2007, 19:55:39 » |
0
|
Moi drodzy Wąskotorowiczanie ! :grin: Nie jestem pewny relacji mojego Brata, który jadąc w sobotę (13.10.2007) do Kazimierzy Wielkiej, stwierdził, iż linia kolejowa - normalnotorowa jest rozebrana !? Wiadomość tą przyjąłem z niedowierzaniem ! :mad: Nasyp wyrównany, co kilkadziesiąt metrów - stos żelbetowych podkładów, szyn już niema - więc mam do wszystkich pytanie: co jest grane ? Z relacji wielu różnych ludzi, byłem święcie przekonany, iż strategiczne znaczenie tej lini - uchroni ją przed fizyczną likwidacją, a w najleprzym przypadku - krakowskie MPK - utworzy tramwajowe połączenie Kocmyrzowa z Krakowem. :shock: Dlatego też proszę zainteresowanych - o kilka słów w tym temacie - myslę że jest to dość istotne, ponieważ linia ta liczy sobie ładne kilkadziesiąt lat oraz to, że w swojej historii Kocmyrzów był stacją również wąskotorową !?. :cry: Pozdrawiam ! [ robsio1967 ]
|
|
|
Zapisane
|
robsio1967
|
|
|
Marcin Przybysz
Gość
|
|
« Odpowiedz #1 : 17 Październik 2007, 20:32:34 » |
0
|
Ano prawda to niestety, pmk swego czasu obfitowało w relacje nt rozbiórki ś.p. Kocmyrzówki ...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
marcinsemek
Młotkowy
Długość toru:: 130 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #2 : 18 Październik 2007, 13:54:26 » |
0
|
Tzw Kocmyrzówka-wąskotorówka.
|
|
|
Zapisane
|
Wąskotorowiec
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #3 : 18 Październik 2007, 19:42:03 » |
0
|
Tzw Kocmyrzówka-wąskotorówka. Pamiętajmy, że są to dwie różne sprawy - normalna i wąska.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
tczewianin
|
|
« Odpowiedz #4 : 20 Październik 2007, 13:20:57 » |
0
|
A kiedy mniejwięcej przestały kursować pociągi wąskotorowe do Kocmyrzowa, a kiedy osobowe normalnotorowe?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #5 : 21 Październik 2007, 09:08:24 » |
0
|
A kiedy mniejwięcej przestały kursować pociągi wąskotorowe do Kocmyrzowa ? Ruch wąskotorowy towarowy na sieci kolejek jędrzejowskich (a tu dokładnie w obszarze obsługiwanym przez rejon Kazimierza Wielka) został formalnie zamknięty 1 lutego 1993 roku, aczkolwiek jeszcze przez pewien czas jeździły ostatnie pociągi zamykające ostatnie zamówienia klientów (np. do Pińczowa transportery docierały jeszcze do czerwca). Ruch pasażerski został skasowany dużo wczesniej, ok. 1971 (pociągi pasażerskie kończyły bieg w Proszowicach). Dwoma gwoździmi do trumny tej części sieci były: zamknięcie przez PKP ruchu na odcinku Kraków - Kocmyrzów oraz przegranie przez kolejkę przetargu na obsługę kampanii cukrowniczej u najwiekszego klienta - cukrownię Łubna w Kazimierzy. Trzeba pamietać, że korzystanie z ładowni transporterowej w Stawianach dla rejonu Kazimierza było niemożliwe ze względu na niedpuszczenie ruchu pociągów transporterowych na szlaku Pińczów - Cudzynowice (główny problem to łuk r49 w Pińczowie i słabe mostki i nawierzchnia).
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
|
« Odpowiedz #6 : 16 Czerwiec 2009, 13:24:22 » |
0
|
W kwestii Kocmyrzowa wąskotorowego. Przeszukując zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego trafiłem na kilka niezwykle ciekawych fotografii obrazujących życie na Kocmyrzowskiej nitce...
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
Atterdag
|
|
« Odpowiedz #7 : 19 Lipiec 2009, 22:43:56 » |
0
|
Przypomniałem sobie pytanie, które zadać chciałem. Z tego co kojarzę to Tp1 (seria 73?) była przeznaczona na tor normalny i w tym wypadku zdjęcia należałoby umiejscowić na linii łączącej stację graniczną w Kocmyrzowie z Krakowem. Stąd mam pytanie czy możliwe iż przez jakiś czas funkcjonowało oznaczenie Tp1 dla lokomotywy wąskotorowej? Czy też należałoby zmienić właśnie opis miejsca wykonania zdjęcia? Ciekawa jest też konstrukcja pługa jak i dalsza historia lokomotywy. Numeru niestety nie widać zatem nie mogę stwierdzić czy to aby nie jest Tp1-18 stojąca w Tarnowskich Górach.
Wiele niewiadomych.
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
andrzej2110
|
|
« Odpowiedz #8 : 19 Lipiec 2009, 22:50:19 » |
0
|
według mnie jest to nr 54 lub 56
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #9 : 20 Lipiec 2009, 18:45:13 » |
0
|
Cóż, tu muszę odesłać do Romka Garbacika - absolutnej alfy i omegi Kocmyrzówki - i jego książki o niej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
|
« Odpowiedz #10 : 20 Lipiec 2009, 19:16:31 » |
0
|
O, dzięki za informację, ale jeszcze bym prosił choć o tytuł książki. Spróbowałbym ją jakoś zdobyć.
Pozdrawiam
PS Może to nie z tego tematu, ale jak Krakowianina spotkałem to od razu zapytam o to czy istnieją jakieś opracowania odnośnie bielańskiej wąskotorówki. Mi udało sie jedynie znaleźć kilka zdjęć wapiennika Na Skale z widocznym torowiskiem i wagonikami. Żadnych zdjęć z trasy ani nic...
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #11 : 20 Lipiec 2009, 21:39:30 » |
0
|
czy istnieją jakieś opracowania odnośnie bielańskiej wąskotorówki Nie są mi znane opracowania monograficzne (ale mogę się mylić - proszę kolegów o opinię). Temat ciągle czeka na swojego odkrywcę. Pojedyncze wspomnienia można znaleźć rozrzucone w różnych miejscach, jednak nawet w swojej masie nie przynoszą one istotnych nowości. Zdjęcia dalej leżą w rodzinnych szufladach. Tak więc jedynym namacalnym dowodem pozostaje parowozik na przedszkolnym podwórku przy Kopernika. Dwa lata temu chodziliśmy z Maciejem po wale wiślanym - zdumiewające, ale znaleźliśmy jeszcze resztki podkładów.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
|
« Odpowiedz #12 : 20 Lipiec 2009, 22:26:13 » |
0
|
Ciekawa sprawa z tymi podkładami. Po drugiej stronie jest jeszcze ciekawy obiekt po przemysłowym wąskim torze Zakrzówek - Solvay. Z linii ocalał mały mostek w pobliżu ulicy Wielickiej, no i równia stacyjna.
Będę musiał w końcu wybrać się do Kocmyrzowa w jakiś wolny dzień. Chciałbym zobaczyć teren stacyjny zanim zniknie podczas przebudowy drogi.
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #13 : 27 Lipiec 2009, 21:56:02 » |
0
|
Pozwalam sobie zacytować informację Romka Garbacika, naszego niekwestiowanego Guru JKD i Kocmyrzówki:
Zdjęcia dotyczą kocmyrzówki normalnotorowej (przełom lat 50-60 XX w. - odśnieżanie). Jest to parowóz normalnotorowy Tp1 niemający takiego odpowiednika na torze wąskim - ani nawet podobną sylwetką. Polecam "Czas Zatrzymany 2", T.II pod red. Adama Gryczyńskiego dostępny w NCK. Zamieściłem tam dużo tepejedynek autorstwa nieżyjącego Roberta Kosieradzkiego z linii Kraków- Kocmyrzów. Także fot. zimowych. Publikowane po raz pierwszy. Poza tym są Th24, Px49 na wąskim oraz inne pojazdy. Część zdjęć kolejowych porozrzucana jest po wszystkich 3 grubych tomiskach. Album warto mieć nie tylko z uwagi na nowohuckie wspomnienia, w których zresztą obie kocmyrzówki przewijają się bez przerwy. Pozdrawiam. RG
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Atterdag
|
|
« Odpowiedz #14 : 28 Lipiec 2009, 08:20:26 » |
0
|
Dzięki wielkie za informację.
Pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
Ha!
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #15 : 13 Marzec 2011, 20:03:32 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #16 : 13 Marzec 2011, 20:13:52 » |
0
|
Postępuje budowa drogi do Proszowic pochłaniając ostatnie ślady normalnotorowej Kocmyrzówki i odcinka wąskotorowego. Poniższe zdjęcie stało się już historycznym - wycięto skośny przejazd przy dawnej stacji końcowej pierwszego militarnego odcinka JKD w Posądzy. I już chyba niedługo ten sam status uzyska przejazd za Kocmyrzowem w Pietrzejowicach
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kazio
Czytelnik
Długość toru:: 4 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #17 : 01 Maj 2012, 08:17:07 » |
0
|
Po drugiej stronie jest jeszcze ciekawy obiekt po przemysłowym wąskim torze Zakrzówek - Solvay. Z linii ocalał mały mostek w pobliżu ulicy Wielickiej, no i równia stacyjna. Protestuję! Ta przemysłowa wąskotorówka nigdy nie przecinała (ani nawet nie przechodziła w poblizu) ulicy Wielickiej. Wskrzeszam temat po około 3 latach, ale tu i tak jest głównie o historii
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #18 : 30 Maj 2012, 14:39:56 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #19 : 18 Wrzesień 2013, 21:37:02 » |
+2
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|