Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:39:41 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wąski tor za granicą  (Przeczytany 10834 razy)
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« : 22 Listopada 2007, 23:05:23 »
0

Ponieważ jestem zmęczony, pozwolę sobie dzisiaj z całego długiego postu odpowiedzieć na tylko jedno pytanie:
Cytat: "bigbird"
czy gdziekolwiek poza Szwajcarią są prowadzone jakieś normalne, regularne nie-turystyczne pasażerskie przewozy na kolejach wąskotorowych?

- Japonia - sieć elektryczncyh kolei podmiejskich na tor 1067 mm, prędkość  160 km/h
- Tajwan - sieć ogólnokrajowa 1067mm, 140-160 km/h, jedyna sieć na świecie wyposażona w całości w ERTMS
- Korsyka - sieć 1000mm
- Grecja - do niedawna pociągi intercity na torze 1000 mm, teraz podobno przekuli, poza tym sieci 760mm(?) z kursującymi regularnie śmiesznymi wagonikami motorowymi
- Bułgaria - dalekobieżne pociągi osobowe jadące 4 godziny po torze 1000 mm prowadzone sześcioosiową lokomotywą
- Australia - ponad 4000 km funkcjonujących kolejek cukrownianych 610mm oraz linie dalekobieżne na 160 km/h po torze 1067mm
- Nowa Zelandia - koleje dalekobieżne 1067mm
- RPA - koleje dalekobieżne 610mm, pociągi prowadzone cieżkimi parowozami Garatta
- Rumunia - funkcjonujące koleje leśne, które przewożą turystów wyłącznie przy okazji normalnego ruchu towarowego
- Wietnam - sieć 1000 mm, na ostatnich targach innotrans widziałem sześcioosiową lokomotywę zbudowaną dla tych kolei, mocą przerastała gagarina :-)
- Niemcy - sieć 1000 mm włączona do systemu tramwajowego w Nordhausen, obsługiwana hybrydowymi tramwajami (a może wagonami motorowymi?) Combino Duo
- Portugalia, wiele funkcjonujących sieci wąskotorowych, pełniących nadal rolę kolei dojazdowych....
np. http://www.railfaneurope.net/pix/pt/narrow_gauge/9500/CP_9503-3.jpg

...to tyle, i pragnę podkreślić, że jestem pod tymwzględem nacjonalistą, i nigdy specjalnie nie zglębiałem sieci zagraniczncyh...
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Phinek
Gość
« Odpowiedz #1 : 23 Listopada 2007, 02:02:24 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:08:08 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kristofor_z_domu
Młotkowy
**
Długość toru:: 63 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 23 Listopada 2007, 10:02:25 »
0

Odnośnie wypowiedzi Piottra:
Grecja - nadal 1000 mm, tylko na części odcinka (Ateny - Korynt) zbudowano w splocie tor normalny (a częściowo w tunelach), tak więc pociąg "szeroki" jest znacznie szybszy od wąskiego z uwagi na geometrę trasy, i na tym jedynym odcinku króluje prywatny operator, a OSE ma jeden kurs nocny i dwa z wykorzystaniem części trasy. Poza tym cała reszta to wąski tor, kursują tam pociągi IC jak również przerobione na wąski tor szynobusy Bombardiera takie jak na Uznamie.
Bułgaria - Linia Bansko - Sewtembri (nie wiem czy o tej mówiłeś) jest chyba na 750 mm (potwierdzę o. 20 stycznia:) Co ciekawe, ruch towarowy nie jest już prowadzony, na bocznicach stoją całe szeregi odstawionych wagonów towarowych, które jak na wąski tor prezentują się wcale pokaźnie. Ruch pasażerski to kilka par pociągów na dobę, frekwencja ok. 60 % (przy ok. 4 - 5 wagonach).

Gruzja - zelektryfikowany odcinek linii Borżomi - Bakuriani, jeździ cały rok ale znaczenie raczej turystyczne. Ostatnio zmodernizowano wagoniki w  stylu szwajcarskiego Glacier Express.

P.S. w Serbii i Bośni ukończono właśnie międzynarodową turystyczną linię kolejową Sargam Vitasi - Mokra Gora - Wiszegrad, jak na moje oko ok. 40 - 50 km, całość kilkanaście milionów euro kosztowała, a kasę dały ichne PKP y !!!!
Zapisane

Kristofor_z_domu
Pechu
Młotkowy
**
Długość toru:: 107 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 24 Listopada 2007, 11:20:04 »
0

Cytat: "Piottr_tt"


- RPA - koleje dalekobieżne 610mm, pociągi prowadzone cieżkimi parowozami Garatta


1067, cala siec krajowa! Parowozy tylko na kilku odcinkach turystycznych.

- dodam jeszcze Tajlandię -1000mm - ostatnie osiągnięcie-linia Bangkok- Suvarnabhumi International Airport na 160 km/h.
Zapisane
Michał Izydorczak
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 27 Listopada 2007, 22:42:32 »
0

Cytat: "Kristofor_z_domu"
Odnośnie wypowiedzi Piottra:
Bułgaria - Linia Bansko - Sewtembri (nie wiem czy o tej mówiłeś) jest chyba na 750 mm (potwierdzę o. 20 stycznia:)

W Bułgarii w zasadzie jedyną planowo jeżdżącą wąskotorówką jest kolej Septemvri o szerokości 760mm. Poprawiając jeszcze w jednym PioTTra: o ile pamiętam lokomotywy tam jeżdżące - i Henschle i Faury - mają cztery, a nie sześć osi. Poza tą linią jest jeszcze dosłownie niedawno ponownie otwarta kolej pionierska w Plovdiv, ale na niej jest chyba 600mm.

Cytuj

Co ciekawe, ruch towarowy nie jest już prowadzony, na bocznicach stoją całe szeregi odstawionych wagonów towarowych, które jak na wąski tor prezentują się wcale pokaźnie.

Krążą ploty o wznowieniu ruchu towarowego, poczekamy - zobaczymy.

Poza tym planowo jeżdżą jeszcze przecież kolejki np. w Czechach, Austrii, na Węgrzech, Ukrainie i inne. Jest jeszcze na szczęście tego sporo na świecie.
Zapisane
Kristofor_z_domu
Młotkowy
**
Długość toru:: 63 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 29 Listopada 2007, 23:16:08 »
0

Właśnie - bym zapomniał o największym ewenemencie - koleje na Sachalinie. 1000 mm i ruch dalekobieżny prowadzony ciężkim taborem zbliżonym do szerokiego toru. Polecam zdjęcia na wąskotorowej części rosyjskiego parovoza.
P.S. 1000 mm bo Sachalin do 1945 r. należał do Japonii:) a teraz Putinki planują przekuć całą sieć na szeroki tor...
Zapisane

Kristofor_z_domu
Pechu
Młotkowy
**
Długość toru:: 107 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 30 Listopada 2007, 08:37:43 »
0

Cytat: "Kristofor_z_domu"
Właśnie - bym zapomniał o największym ewenemencie - koleje na Sachalinie. 1000 mm i ruch dalekobieżny prowadzony ciężkim taborem zbliżonym do szerokiego toru.


a nie 1067 czasem?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #7 : 11 Grudnia 2007, 22:59:19 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:07:53 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kristofor_z_domu
Młotkowy
**
Długość toru:: 63 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 12 Grudnia 2007, 09:56:01 »
0

Sachalin ma rzeczywiście 1067 mm - tzw. rozstaw przylądkowy, chyba  nazwa z RPA pochodzi.

Nie jestem pewien ale wąski tor jest też na pofrancuskiej linii Dakar - Niger (dojeżdża do Bamako w Mali i kawałek za). Linia ta jest w opłakanym stanie, ale ponoć jacyś kanadyjscy kapitaliści w nią inwestują i jest już przejezdna. Co ciekawe, na do jednego z dwóch jeżdżących w cyklu tygodniowym "expresów" doczepiane są lawety samochodowe.
Zapisane

Kristofor_z_domu
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 12 Grudnia 2007, 22:35:34 »
0

Wspomniany ZIŁ wąskotorowy:


Troszkę zdjęć z Erytrei jest tu:
http://www.internationalsteam.co.uk/trains/eritrea06.htm
http://www.freewebs.com/thomas/erit-1.htm
http://ironbark.bendigo.latrobe.edu.au/~mhaysom/eritrean_railway/index.htm
Kolej ma 950mm. W starej włoskiej normie było to 1000 milimetrów tylko że mierzone bodajże między ZEWNĘTRZNYMI krawędziami szyn.
Przez wiele lat była nieczynna - od jakoś dekady jest krok po kroczku uruchamiana.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #10 : 12 Sierpnia 2009, 00:12:36 »
0

Pan zwrotniczy, gdzieś w Walii

więcej, także z Polski tu: http://www.narrowgauge.ovh.org/
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
bigbird
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 12 Sierpnia 2009, 08:24:29 »
0

Lol, całkowicie zapomniałem o tym że kiedyś założyłem taką stronę jak narrowgauge.ovh.org
To samo zdjęcie, i dużo więcej niż pod powyżej wymienionym adresem, można znaleźć na www.waskotorowki.info
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!