Arczi
|
|
« : 02 Grudzień 2007, 00:36:24 » |
0
|
Witam. Przeglądałem ostatnio parę stron internetowych poświęconych M.R.U. i jest tam kilka fajnych fotek torowiska i niezbyt dużo informacji na temat sieci wąskotorowej. Czy może ktoś z was wie gdzie można więcej się na ten temat dowiedzieć i czy ktoś już się pokusił o próbę uruchomienia tam kolejki albo jakiejś jazdy drezyną w tunelach M.R.U.?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #1 : 02 Grudzień 2007, 11:21:42 » |
0
|
Jako dawny (lata 80-te) eksplorator systemu obronnego MRU muszę stwierdzić, że nie znam specjalnego opracowania dotyczącego stricte kolejki podziemnej. Jako element transportu w systemach obronnych nie była żadnym novum, zdarzały się natomiast różne rozwiązania dotyczace napędu. Na krótkich dystansach powszechny był napęd ręczny. Na odcinkach dłuższych stosowano najczęściej napęd elektryczny zasilany z baterii akumulatorów (na MRU tylko tzw Główna Droga Ruchu ma ok. 11 km długości). Były też próby z zastosowaniem napędu pneumatycznego. Raczej nie stosowano zasilania z sieci trakcyjnej (powszechnej w kopalniach) - w warunkach bojowych, kiedy energii dostarczały zespoły generatorów byłoby to nieekonomiczne, poza tym łatwe do zniszczenia a trudne do odbudowania. Jako ciekawostkę podam, że wydobyta z podziemi MRU i uruchomiona lokomotywka pracowała do lat 60-tych w poniemieckiej kopalni węgla brunatnego Sieniawa głębinowa. Trochę zebranych przeze mnie materiałów z czasu budowy i późniejszych jest TUTAJDrezyny Co do uruchomienia takich jazd nie mam wiedzy, natomiast wydaje mi sie to nierealne - praktycznie cały system podziemny jest rezerwatem nietoperzy. Być moze kiedyś któraś z firm dzierżawiących w celach turystycznych wydzielone części podziemi (pętla boryszyńska, muzeum w Pniewie) postawi na torach jakiś mały składzik, który być może uzyska zgodę na jazdę kawałek tam i z powrotem. Zobaczymy. Jedno z najlepszych forów militarnych dotyczących m.in. MRU znajduje sie TUTAJA tu rozwinięcie tematuA tak mogłaby wyglądać jazda
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Arczi
|
|
« Odpowiedz #2 : 03 Grudzień 2007, 23:32:24 » |
0
|
Masz może jakieś fotki torowiska i dworców?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #3 : 04 Grudzień 2007, 14:13:06 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Bogdan_KRK
|
|
« Odpowiedz #4 : 22 Wrzesień 2010, 20:28:00 » |
0
|
Witam! Ponieważ znalazłem na YT przedwojenną kronikę niemiecką,a w niej sceny z kolejką MRU w pelnej świetności podaję linka http://www.youtube.com/watch?v=1EWz3cPDlNs Pozdrawiam.Bogdan
|
|
|
Zapisane
|
"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
|
|
|
mw
Gość
|
|
« Odpowiedz #5 : 30 Grudzień 2010, 12:53:43 » |
0
|
Na przyszły rok planowana jest mini impreza polegająca na przejechaniu elektrowozem akumulatorowym typu Karlik z kilkoma wózkami jak największej ilości szlaku.Problem stanowi jedynie dostępność do sieci trójfazowej ,koniecznej do doładowania baterii.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maxxc
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #6 : 07 Maj 2011, 20:10:26 » |
0
|
Witam!
Wedle mojej wiedzy film z Youtube nie przedstawia kolejki na MRU. Tam w zupełnie inny sposób był prowadzone instalacja elektryczna/oświetleniowa.
W temacie "mini imprezy" - gmina Międzyrzecz (trasa turystyczna Kaława/Pniewo) nic o niej nie wie, gmina Lubrza (trasa turystyczna Boryszyn) również. Rozmawiałem jakiś tydzień temu z władzami gmin i kierownictwem obu tras turystycznych. Chyba zatem nikt nie zamierza "na lewo" tam wjeżdżać przez A64? A przy okazji - zasilanie trójfazowe jest od paru lat na Boryszynie. Kładliśmy instalację chyba w 2009 roku.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam Maksymilian Cierniewski
|
|
|
Bogdan_KRK
|
|
« Odpowiedz #7 : 21 Lipiec 2013, 12:54:51 » |
0
|
Witam. Cieszę się,że jako pierwszy(dzięki Kol.Andrzejowi i Maćkowi) mogę podać informację: MRU ma wreszcie kolej! Tabor to lokomotywa akumulatorowa+3 wagoniki typowo kopalniane+ platforma i koleby? Piszę ze znakiem zapytania,bo informacje otrzymałem telefonicznie i nie wszystko udało się usłyszeć. Czy ktoś z TZF ma informacje w tym temacie? Ponieważ sam nic nie znalazłem na stronach dotyczących MRU,poprosiłem o pomoc Kol.Andrzeja 2110. To taki "Dedektyw na ciągniku" Może razem coś znajdziemy. Pozdrawiam.Bogdan
|
|
« Ostatnia zmiana: 21 Lipiec 2013, 13:13:26 wysłane przez Bogdan_KRK »
|
Zapisane
|
"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
|
|
|
Maxxc
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #8 : 21 Lipiec 2013, 13:05:41 » |
+2
|
Witam!
Tak, informację mogę potwierdzić "z pierwszej ręki". Lokomotywka (Ldag05), wraz z wagonikami, pozyskana została nieodpłatnie z Kompanii Węglowej w zeszłym roku. Lokomotywka to destrukt, nie ma nawet resorów (dobrze, że udało się przewalczyć chociaż zestawy kołowe i pustą skrzynię bateryjną). Cały skład został wyremontowany i odmalowany przez przewodników z Muzeum w Pniewie. Na chwilę obecną na być nieczynnym pomnikiem na dworcu H. Niestety Muzeum nie stać na przywrócenie lokomotywki do stanu czynnego.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam Maksymilian Cierniewski
|
|
|
Leśny Dziadek
|
|
« Odpowiedz #9 : 22 Lipiec 2013, 09:05:03 » |
0
|
A pomyśleć, że gdyby w 2008 Gmina nie pożałowała instalacji 50 metrów kabla, jeździłby tam od dawna "Karlik", ha!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Maxxc
Czytelnik
Długość toru:: 7 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #10 : 22 Lipiec 2013, 09:46:05 » |
0
|
Witam! -> Leśny Dziadek: Mam inne zdanie w tej kwestii, uczestniczyłem w tych rozmowach. Próbowałem zresztą do 2010 roku ciągnąć ten temat, to nie było już mowy o sprzedaży "Karlika", tylko o wynajmie, bez określonej kwoty... Więc tak nie można tak jednostronnie na to patrzeć. A zresztą to nie ta gmina i nie ta część MRU... Wtedy działaliśmy w gm. Lubrza, teraz w gm. Międzyrzecz. MRU jest "podzielone" pomiędzy te gminy, aczkolwiek żadnej zapory na granicy gmin nie ma, tylko kraty po drodze
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam Maksymilian Cierniewski
|
|
|
Dariusz
|
|
« Odpowiedz #11 : 09 Listopad 2017, 10:45:58 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Harry Potter
|
|
« Odpowiedz #12 : 29 Styczeń 2019, 23:44:35 » |
0
|
Cóż... film z radzieckiej kroniki filmowej dokumentujący szaber MRU ze sprzętu będącego wyposażeniem fabryki Daimler - Benz, która produkowała tu silniki do samolotów... Przewodnicy z Pniewa wspominali o nim...
Pozdrawiam,...
|
|
|
Zapisane
|
Jak się nie ma co się lubi, To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
|
|
|
stoker
|
|
« Odpowiedz #13 : 21 Lipiec 2022, 12:45:22 » |
+1
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kemot324
Nowicjusz
Długość toru:: 38 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #14 : 29 Grudzień 2023, 21:30:50 » |
0
|
W tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=5IbsLRZRU6c w okolicy 32:05 jest mowa o tym, że kolejka kursuje od kwietnia do końca sierpnia. Czy ktoś miał okazję jechać i może napisać jak to wygląda, długość trasy itp?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|