Świat kolejek wąskotorowych SMF
14 Grudnia 2024, 23:45:39 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: KOLEJKA MIĘDZYRZECKIEGO REJONU UMOCNIONEGO  (Przeczytany 65776 razy)
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« : 02 Grudnia 2007, 00:36:24 »
0

Witam. Przeglądałem ostatnio parę stron internetowych poświęconych M.R.U. i jest tam kilka fajnych fotek torowiska i niezbyt dużo informacji na temat sieci wąskotorowej. Czy może ktoś z was wie gdzie można więcej się na ten temat dowiedzieć i czy ktoś już się pokusił o próbę uruchomienia tam kolejki albo jakiejś jazdy drezyną w tunelach M.R.U.?
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 02 Grudnia 2007, 11:21:42 »
0

Jako dawny (lata 80-te) eksplorator systemu obronnego MRU muszę stwierdzić, że nie znam specjalnego opracowania dotyczącego stricte kolejki podziemnej. Jako element transportu w systemach obronnych nie była żadnym novum, zdarzały się natomiast różne rozwiązania dotyczace napędu. Na krótkich dystansach powszechny był napęd ręczny. Na odcinkach dłuższych stosowano najczęściej napęd elektryczny zasilany z baterii akumulatorów (na MRU tylko tzw Główna Droga Ruchu ma ok. 11 km długości). Były też próby z zastosowaniem napędu pneumatycznego. Raczej nie stosowano zasilania z sieci trakcyjnej (powszechnej w kopalniach) - w warunkach bojowych, kiedy energii dostarczały zespoły generatorów byłoby to nieekonomiczne, poza tym łatwe do zniszczenia a trudne do odbudowania. Jako ciekawostkę podam, że wydobyta z podziemi MRU i uruchomiona lokomotywka pracowała do lat 60-tych w poniemieckiej kopalni węgla brunatnego Sieniawa głębinowa.
Trochę zebranych przeze mnie materiałów z czasu budowy i późniejszych jest TUTAJ

Drezyny
Co do uruchomienia takich jazd nie mam wiedzy, natomiast wydaje mi sie to nierealne - praktycznie cały system podziemny jest rezerwatem nietoperzy. Być moze kiedyś któraś z firm dzierżawiących w celach turystycznych wydzielone części podziemi (pętla boryszyńska, muzeum w Pniewie) postawi na torach jakiś mały składzik, który być może uzyska zgodę na jazdę kawałek tam i z powrotem. Zobaczymy.

Jedno z najlepszych forów militarnych dotyczących m.in. MRU znajduje sie TUTAJ

A tu rozwinięcie tematu

A tak mogłaby wyglądać jazda
Zapisane

Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 03 Grudnia 2007, 23:32:24 »
0

Masz może jakieś fotki torowiska i dworców?
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 04 Grudnia 2007, 14:13:06 »
0

Na przykład TU
Zapisane

Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 435 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 22 Września 2010, 20:28:00 »
0

Witam! Ponieważ znalazłem na YT przedwojenną kronikę niemiecką,a w niej sceny z kolejką MRU w pelnej świetności podaję linka http://www.youtube.com/watch?v=1EWz3cPDlNs   Pozdrawiam.Bogdan
Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
mw
Gość
« Odpowiedz #5 : 30 Grudnia 2010, 12:53:43 »
0

Na przyszły rok planowana jest mini impreza polegająca na przejechaniu elektrowozem akumulatorowym  typu Karlik z kilkoma wózkami  jak największej ilości szlaku.Problem stanowi jedynie dostępność do sieci trójfazowej ,koniecznej do doładowania baterii.
Zapisane
Maxxc
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 07 Maja 2011, 20:10:26 »
0

Witam!

Wedle mojej wiedzy film z Youtube nie przedstawia kolejki na MRU. Tam w zupełnie inny sposób był prowadzone instalacja elektryczna/oświetleniowa.

W temacie "mini imprezy" - gmina Międzyrzecz (trasa turystyczna Kaława/Pniewo) nic o niej nie wie, gmina Lubrza (trasa turystyczna Boryszyn) również. Rozmawiałem jakiś tydzień temu z władzami gmin i kierownictwem obu tras turystycznych.
Chyba zatem nikt nie zamierza "na lewo" tam wjeżdżać przez A64?
A przy okazji - zasilanie trójfazowe jest od paru lat na Boryszynie. Kładliśmy instalację chyba w 2009 roku.



 

Zapisane

Pozdrawiam
Maksymilian Cierniewski
Bogdan_KRK
Zawiadowca
****
Długość toru:: 435 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 21 Lipca 2013, 12:54:51 »
0

Witam. Cieszę się,że jako pierwszy(dzięki Kol.Andrzejowi i Maćkowi) mogę podać informację: MRU ma wreszcie kolej! Tabor to lokomotywa akumulatorowa+3 wagoniki typowo kopalniane+ platforma i koleby?  Piszę ze znakiem zapytania,bo informacje otrzymałem telefonicznie i nie wszystko udało się usłyszeć. Czy ktoś z TZF ma informacje w tym temacie? Ponieważ sam nic nie znalazłem na stronach dotyczących MRU,poprosiłem o pomoc Kol.Andrzeja 2110. To taki "Dedektyw na ciągniku" Może razem coś znajdziemy. Pozdrawiam.Bogdan
« Ostatnia zmiana: 21 Lipca 2013, 13:13:26 wysłane przez Bogdan_KRK » Zapisane

"Mędrzec ciągle się uczy, głupiec już wie wszystko"
Maxxc
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 21 Lipca 2013, 13:05:41 »
+2

Witam!

Tak, informację mogę potwierdzić "z pierwszej ręki". Lokomotywka (Ldag05), wraz z wagonikami, pozyskana została nieodpłatnie z Kompanii Węglowej w zeszłym roku.
Lokomotywka to destrukt, nie ma nawet resorów (dobrze, że udało się przewalczyć chociaż zestawy kołowe i pustą skrzynię bateryjną).
Cały skład został wyremontowany i odmalowany przez przewodników z Muzeum w Pniewie.
Na chwilę obecną na być nieczynnym pomnikiem na dworcu H. Niestety Muzeum nie stać na przywrócenie lokomotywki do stanu czynnego.
Zapisane

Pozdrawiam
Maksymilian Cierniewski
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #9 : 22 Lipca 2013, 09:05:03 »
0

A pomyśleć, że gdyby w 2008 Gmina nie pożałowała instalacji 50 metrów kabla, jeździłby tam od dawna "Karlik", ha!
Zapisane

Maxxc
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 22 Lipca 2013, 09:46:05 »
0

Witam!

-> Leśny Dziadek:
Mam inne zdanie w tej kwestii, uczestniczyłem w tych rozmowach. Próbowałem zresztą do 2010 roku ciągnąć ten temat, to nie było już mowy o sprzedaży "Karlika", tylko o wynajmie, bez określonej kwoty...
Więc tak nie można tak jednostronnie na to patrzeć. A zresztą to nie ta gmina i nie ta część MRU...
Wtedy działaliśmy w gm. Lubrza, teraz w gm. Międzyrzecz. MRU jest "podzielone" pomiędzy te gminy, aczkolwiek żadnej zapory na granicy gmin nie ma, tylko kraty po drodze
Zapisane

Pozdrawiam
Maksymilian Cierniewski
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 09 Listopada 2017, 10:45:58 »
0

Kilka ujęć kolejki https://www.youtube.com/watch?v=mbMMB-JHQXw
Zapisane

Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 787 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 29 Stycznia 2019, 23:44:35 »
0

Cóż... film z radzieckiej kroniki filmowej dokumentujący szaber MRU ze sprzętu będącego wyposażeniem fabryki Daimler - Benz, która produkowała tu silniki do samolotów... Przewodnicy z Pniewa wspominali o nim...

Pozdrawiam,...
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
stoker
Młotkowy
**
Długość toru:: 98 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #13 : 21 Lipca 2022, 12:45:22 »
+1

Taka ciekawostka w temacie:

https://miedzyrzecz.naszemiasto.pl/przejazdzka-podziemnymi-tunelami-dlaczego-nie-mru-zyskalo/ar/c7-8898405
Zapisane
kemot324
Nowicjusz
*
Długość toru:: 39 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 29 Grudnia 2023, 21:30:50 »
0

W tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=5IbsLRZRU6c w okolicy 32:05 jest mowa o tym, że kolejka kursuje od kwietnia do końca sierpnia. Czy ktoś miał okazję jechać i może napisać jak to wygląda, długość trasy itp?
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 23 Kwietnia 2024, 12:11:49 »
+3

Teraz w weekend jechałem kolejką w MRU. Kursuje ona na odcinku około 600 metrów między dworcami Heinrich i Gustaw.
Mam ładne nagranie z jazdy. Czynnego toru jest tam o wiele więcej, bo aż po muzeum w Pniewie, gdzie jest stacja ładowania akumulatorów, ale w związku z faktem że tunel pomiędzy jest ciasny i uniemożliwia opuszczenie wagonu ludzi tam nie wożą. Ale to fajny potencjał na imprezę.
Drożny jest też tor aż po wyjście główne, ale raczej rzadko używany.

Kolejka jest też na pętli boroszyńskiej ale nie można nią jeździć niestety, to dłuższa historia czemu.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!