Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:53:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejka na Mierzei Wiślanej  (Przeczytany 83234 razy)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #40 : 30 Grudzień 2009, 11:16:58 »
+1

Wielkością faktycznie pasuje, skojarzenia budzi, ale po przejrzeniu zdjęć wnętrza mam pewne wątpliwości. Poza tym w pobliżu (ok. 80 m na południowy wschód) istnieje jeszcze druga podobna hala należąca obecnie do ośrodka "RONDO". Patrząc na pojedyncze dostępne zdjęcia widać, że różnią się nieco konstrukcją, ale ogólnie widać pokrewieństwo. Sprawę komplikuje dodatkowo fakt, że żadne obiekty nie są zaznaczone w tym miejscu na "starej mapie". W przypadku cywilnych wydań nie byłoby to niczym dziwnym, ale na mapach wojskowych powinny się one znaleźć... Jeśli faktycznie dochodziłby tam tor, powinna pozostać jakaś (choćby niewielka) równia - prawdopodobnie zachowałaby się w jakiejś formie do dzisiaj.
Kolejną kwestią, która mnie intryguje jest obiekt zaznaczony na "starej mapie" tuż za wydmą tam, gdzie zaczyna się odcinek kolejki oznaczony jako istniejący. Nie mogę znaleźć odpowiedniej legendy - przed wojną oznaczano podobnie młyny, tutaj jest to coś innego, ale co? W terenie dokładnie nie miałem czasu poszukać pozostałości. Obiekt ten prawdopodobnie miał coś wspólnego z kolejką - fakt pozostawienia odcinka toru mimo likwidacji całej linii na to wskazuje.
Fajnie się tak gdyba w grudniowe przedpołudnie ponad 300 km od Krynicy  :wink: .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #41 : 30 Grudzień 2009, 12:42:22 »
+1

Oj fajnie się tak zapomina o zimnie i śniegu i przenosi się myślami nad morze>  :smile:
Pobawiłem się zumi i znalazłem takie coś, jakby przy torowisku.
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=Krynica+Morska,&Submit=Szukaj&long=19.458272&lat=54.3909516&type=3&scale=1&svActive=false
Na halę akumulatorowni to za małe chyba, może to jakaś strażnica, albo budka z lodami  :smile:

Co do stołówki z Zamelu to gdy mi pokazałeś tą z Ronda zmieniłeś mój pogląd.
Ciężko mi uwierzyć że mogą być 2 niemal identyczne obiekty pełniące tą samą rolę przy czym jeden z nich jest przebudowaną halą a drugi "nowym" budynkiem. O istnieniu 2 akumulatorowni nikt nic nie wspominał. Zakładam że jednak oba powstały gdy budowano ośrodki.
Natomiast w miejscu gdzie zaczyna się istniejący tor i znajduje się symbol młyna, zumi wskazuje to.
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=Krynica+Morska,&Submit=Szukaj&long=19.445605999999998&lat=54.3868796&type=3&scale=1&svActive=false
Znane mi dość dobrze miejsce. Zejście na plaże koło apartamentowców, wcześniej Continentala.

Ciekawe czy mnie się uda w tym roku tam dotrzeć.

BTW Może mapa celowo zawiera pewnych błędy.
Szczególnie że rozebrany (nie widzę sensu pozostawiania toru donikąd po rozebraniu połączenia z resztą sieci) tor zaznaczony na niej jest jako istniejący.

Edit. Hm może faktycznie szukam za daleko.
Moje pierwsze 2 typy odrzucone tylko ze względu na rozmiary to obiekt na północ od latarni ten o którym mówiłeś wcześniej, także budynek tuż przy latarni ale na południe od niej, który potem uznałem za stodołę mógł być tą halą.
W książce Witkowskiego (która to przypomniała mi po wakacjach o tym temacie) napisano że baza akumulatorowa powstała po wojnie, "niedaleko latarni". Myślę że może w jakimś istniejącym wcześniej obiekcie.

Jeśli by się udało ją znaleźć to byłaby to chyba najważniejsza materialna pozostałość po "mierzejowym" odcinku kolejki.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #42 : 30 Grudzień 2009, 13:29:16 »
+1

Obiekt na wydmie to nieczynna obecnie "Stacja Fazolokacyjna Urzędu Morskiego w Gdyni". Był to element systemu stanowiącego rodzaj ojca GPS (i właśnie przez ten system został wyparty). Działał na podobnej zasadzie lecz sygnał nadawano z nadajników naziemnych a nie satelitów. Miał on ułatwiać nawigację w rejonie Zatoki Gdańskiej. Nie wiem, kiedy powstała, ale raczej po likwidacji linii (?).



Cytat: "Jacek 83218"
W książce Witkowskiego (która to przypomniała mi po wakacjach o tym temacie) napisano że baza akumulatorowa powstała po wojnie, "niedaleko latarni". Myślę że może w jakimś istniejącym wcześniej obiekcie.
Niewątpliwie przed wojną musiała istnieć w pobliżu latarni minielektrownia zasilająca całe to świecące ustrojstwo. Skoro nie doprowadzono do Kahlbergu porządnej drogi, to linii energetycznej tym bardziej. Wykorzystanie istniejącej i chwilowo niewykorzystywanej (po wysadzeniu latarni w 1945r.) infrastruktury w celu serwisowania akumulatorów wydaje się logiczne.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #43 : 30 Grudzień 2009, 13:57:29 »
+1

Cóż to jak najbardziej logiczne.
Generator wcześniej używany do zasilania latarni nadałby się później do ładowania akumulatorów. A że mały obiekt, może była jeszcze jakaś wiata gdzie te baterie lezały.
Gdybanie to na razie jedyne co pozostaje, tak jak z przebiegiem toru.  :smile:
Zapisane
BillyBoy
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 25 Styczeń 2010, 23:51:11 »
+1

Cytat: "2xm"
Zawsze przyjmowałem, że akumulatorownia to ten budynek kilkanaście metrów na północ od latarni. Trochę mały i nie wygląda, ale nic innego w pobliżu raczej nie ma. Ktoś mi zresztą w zamierzchłych czasach (czyli gdy byłem małym chłopcem) opowiadał, że tam właśnie znajdowało się awaryjne zasilanie latarni - czy coś w tym stylu.


Tak dla wyjaśnienia: ten budynek kilkanaście metrów na pólnoc od dzisiejszej latarni to pozostałość po przedwojennej latarni morskiej - zaminowanej i wysadzonej w powietrze w maju 1945 w momencie gdy krasnoarmiejcy próbowali wejść na jej szczyt. Stara latarnia nie była, w odróżnieniu od dzisiejszej latarni, wolnostojącą wieżą. Do nieistniejącej latarni był "przytulony" mały budynek i to właśnie on, po odbudowie ze zniszczeń wojennych, wciąż stoi. Nową latarnię ustawiono kilkanaście metrów na południe od tej pierwotnej.
Zapisane
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #45 : 27 Sierpień 2010, 21:17:24 »
+2

Pora nieco odświeżyć temat.
Jako że obecnie jestem właśnie na Mierzei i chodząc po lesie niby za grzybami   szukam śladów linii pomiędzy Skowronkami i Przebrnem, postanowiłem się podzielić swoimi spostrzeżeniami i wątpliwościami.
Nie będzie to przygotowane w tak kompleksowy sposób jak przedstawił to 2xm. Ot kilka zdjęć z różnych miejsc, zwłaszcza że na tym odcinku poprowadzenie toru po wydmach jest w 100% pewne i nie ma tu śladów po jakichkolwiek nasypach czy przekopach, tylko w zasadzie płaska jak stół wydma.
A no właśnie czy aby na pewno? (Jakość różna bo część fot zrobiłem komórką.)
Niedaleko wejścia 40 natknąłem się na takie miejsce które moja wyobraźnia zinterpretowała jako szczątki przekopu.



Nieco zatarte po latach, może przez zalesianie.
Na północ od tego miejsca znajduje się tylko taka oto płaska wydma widoczna pomiędzy drzewami,

chyba na niej nie kładliby toru bo inaczej potem musiałby się piąć stromo aż do...

drogi która prowadzi do pewnego nie kolejowego obiektu, ale o nim później. Droga ta najprawdopodobniej idzie po śladzie toru.
Co do dróg poprowadzonych po śladzie, to zapewne tu jest podobny przypadek (miejsce między zejściem 40 i 41 kierunek Sztutowo)

Od wyjścia 40 do 39 okolica starotorza wygląda mniej więcej tak.

Dobra ostatnie zdjęcie, bo post się w galerię zamienił  
Tym razem nie kolejowo, obiekt o drodze do którego wspomniałem.

Stara powojenna strażnica. Jako jedna z ciekawostek jakie można w tym rejonie znaleźć, inną są wspomniane przeze mnie wiele miesięcy temu słupy graniczne Prus i Wolnego Miasta Gdańska.
Foty owego słupa już tu nie wklejam, jest w albumie do którego daje link razem z resztą zdjęć.
http://picasaweb.google.com/105880870689733688288/LiniaWojennaGKD#

Aha, w drugą stronę doszedłem kawałek odcinkiem prezentowanym przez 2xm do budynku stojącego na starotorzu i oczywiście natrafiłem na znany już podkład, a kilkadziesiąt metrów wcześniej taki oto hak (dobra to już naprawdę ostatnia fota )


Co do akumulatorowni, to rozglądałem się nieco po okolicach latarni, byłem też w miejscu gdzie na starej mapie zaznaczony jest młyn (rozumiem że chodzi o to kółko zębate/wodne) i nic, ale z czasem przyszło olśnienie.
Na wschód od latarni i to w jej rejonie przy ul. Wojska Polskiego jest strażnica wojskowa i to położona nad wydmami, a więc całkiem niedaleko dawnego toru, dość prawdopodobne że owa hala stoi po prostu tam.
Na dniach postaram się to sprawdzić.


« Ostatnia zmiana: 27 Sierpień 2010, 21:22:01 wysłane przez Jacek 83218 » Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #46 : 30 Sierpień 2010, 11:26:44 »
+1

Najwyraźniej mało na siebie nie wpadliśmy     
Też wczoraj wróciliśmy z urlopu w wiadomym miejscu. Przeleźliśmy sobie odcinek od dawnej granicy w Przebrnie (wyjście 39) do radaru (czyli miejsca, gdzie skończyłem w zeszłym roku), a i wokół latarni się kręciliśmy. Jak trochę opędzę się z robotą - postaram się tradycyjnie zaprezentować wyniki.

Krótko i chaotycznie mówiąc - jest problem z tym przebiegiem. Idąc od wejścia 39 w stronę Kątów:
Na początkowym odcinku teren chyba nieco się zmienił (podmyło brzeg?). Istnieje rodzaj półki i obstawiałbym, że to właśnie po niej biegł tor.
Później w okolicach strażnicy robi się trochę bałaganu i pytanie: drogą, czy dalej po krawędzi? Droga jest ładna i w zasadzie by pasowała, półka za to wygląda kiepsko. Dochodzimy do wyjścia, droga skręca ostro wgłąb lądu a przed nami góry i doły na odcinku ok. 100 m (do następnego zejścia). Później znowu dochodzi droga i znowu jest pięknie.
Dalej wszystko lekko się rozmywa.
Pokazany przez Ciebie nasyp bardzo przypominał mi ex-stalowy szlak, ale...
Później szliśmy, szliśmy...
Teoretycznie krawędź wydmy cały czas pasowała, nasyp jakoś się rozmył, jednak w lesie też pojawiało się co jakiś czas coś, co nijak przez wiatr wyrzeźbione być nie mogło. Najkrócej mówiąc jest to na wysokości słupków oznaczających hektometry wybrzeża. Dodam, że las jest w tym miejscu stosunkowo młody i sadzony sztucznie, więc przy okazji to i owo mogło ulec zatarciu.

Szliśmy dalej, dalej i...
... o tym w następnym odcinku.


No dobra, znaleźliśmy kilka podkładek wykopanych przez poszukiwaczy-wykrywaczy właśnie na wysokości hektometrów.
« Ostatnia zmiana: 30 Sierpień 2010, 11:28:51 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #47 : 30 Sierpień 2010, 20:33:15 »
+1

Ech szkoda że jakoś na siebie nie wpadliśmy.
"Szperacze torowi" jakoś by się poznali. A wyjście 39 to moje najbliższe zejście na plażę.

Na koniec mojego pobytu (jutro wyjeżdżam) postanowiłem lepiej rozejrzeć się za ową akumulatorownią.
Jedyny obiekt który mi podpasował na ową halę to dość duży obecnie garaż/magazyn(?) stojący tuż koło wyjścia 22 na terenie Straży Granicznej.


Budynek oczywiście dawno przebudowany. Kształt okien dał mi do myślenia że może niegdyś nie było tych pomalowanych na biało fragmentów ścian a po prostu ciągi okien, jak to czasem bywa w tego typu halach.
Nie mam 100% pewności czy to jest to, ale niczego bardziej pasującego w okolicy nie znalazłem. Do tego lokalizacja na terenie SG.
No dobra nie jest to "niedaleko latarni", chociaż to też pojęcie względne, jest w jej rejonie.

Edit:
Numer wyjścia to 22 nie 32.
« Ostatnia zmiana: 01 Wrzesień 2010, 00:06:08 wysłane przez Jacek 83218 » Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #48 : 31 Sierpień 2010, 09:35:37 »
+1

Obiekt wygląda zdecydowanie na przedwojenny. Wydaje mi się, że takie okienka były w oryginale. W sumie pasowałby na tego typu halę. Dodatkowo niedaleko od toru, a od latarni? Zależy, "co poeta miał na myśli". Dla mnie jest to całkiem niezły trop. Wrzuć na FDG - może coś się wyjaśni.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
krzymag
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #49 : 18 Wrzesień 2013, 21:03:17 »
+1

Istnieją zdjęcia torów kolejki na wydmach mierzei z 1945.
Zdjęcia dość niezwykłe ...
http://www.sgvavia.ru/forum/209-1815-3
Zapisane
krzymag
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #50 : 17 Kwiecień 2014, 10:29:59 »
0

... więcej zdjęć ...
http://fotosoyuz.ru/ru/catalog/&frnepu=xbfn&frnepuG=~20~Q0~O8~20~20~Q0~95~Q0~O2~Q1~80~Q0~OR~Q0~OS~Q0~O0~20~20~Q0~O8~20~201940~26~2345~3O~Q0~O5~20&vqFrnepu=182473146#25688329
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 786 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #51 : 18 Kwiecień 2014, 22:55:17 »
0

No to jakby nie było, to trzeba by bukwy sobie przypomnieć.
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #52 : 19 Kwiecień 2014, 17:58:43 »
0

Wiele nie przeczytasz po za "bałtycka kosa". nie ma wskazania konkretnego miejsca zrobienia zdjęć.
Zapisane
krzymag
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #53 : 28 Grudzień 2017, 21:13:22 »
+2

Warto przeczytać: http://historia-wyzynaelblaska.pl/-w-skotorowk---do-krynicy-morskiej.html
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #54 : 02 Styczeń 2018, 15:16:58 »
0

W sprawie kolei na mierzei życie właśnie pisze kolejny, tym razem już współczesny, rozdział

Jak podaje "Rynek Infrastruktury"

Przekop przez Mierzeję. Powstaną nowe drogi i kolej?

[...]
Drugi postulat to rewitalizacja kolei wąskotorowej, która obecnie jeździ m.in. na trasie od Mikoszewa do Sztutowa. Lokalnym włodarzom marzy się odnowienie odcinka między Sztutowem a Krynicą, który funkcjonował między wojną.

- Kolej wąskotorowa ma ważną rolę przy transporcie turystów. A szacuje się, że budowa kanału wygeneruje zwiększony ruch turystyczny o sto procent. To konieczność, aby kolej doprowadzić do kanału i dalej, do Krynicy Morskiej. To także transport ekologiczny. Już teraz sto tysięcy naszych wczasowiczów przyjeżdża korzystając z kolei. To zmniejsza emisję spalin, poziom hałasu. Nie mówiąc o tym, że byłaby to rewitalizacja dziedzictwa kulturowego i historycznego, rozgrabionego po wojnie – dodaje Jakub Farinade
[wójt Sztutowa - przyp. KR].
[...]
Na ile możliwe jest spełnienie tych postulatów? Wójt Farinade przekonuje, że od ponad roku rozmawia z przedstawicielami administracji rządowej o tych pomysłach. - Jesteśmy blisko pozytywnych ustaleń co do kolei. Liczymy, że niedługo zapadną też decyzje dotyczące budowy dróg - przekonuje.

Źródło:
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/przekop-przez-mierzeje-powstana-nowe-drogi-i-kolej-61083.html

Nie ukrywam, robi się ciekawie... Mimo że pojęcie kiełbasy wyborczej jest nam wszystkim doskonale znane, to jednak taki "rozwój sytuacji" byłby chyba dość pożądany.

Może ktoś z lepiej zorientowanych w Żuławskich tematach się wypowie?
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #55 : 02 Styczeń 2018, 16:47:05 »
0

Do Kątów Rybackich na pewno było by dobre. Dalej to już dość długi odcinek przez las.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
tattoo_ndg
Nowicjusz
*
Długość toru:: 22 m

W terenie W terenie



robert.kubiak.3954
« Odpowiedz #56 : 03 Styczeń 2018, 16:07:18 »
+6

Kolejna kaczka, nigdy nie będzie takiej odbudowy najchętniej zaorali by to co jeszcze jest i zrobili ścieżki rowerowe.
Jeśli nie wiadomo o co chodzi to chcą wyłudzić większą kasę na swoje wydatki, a później będzie że tak jakoś wyszło.
Akurat od paru lat pracuję w ŻKD i już w cuda włodarzy nie wierzę, dużo gadanie i nic za tym nie idzie.
Zapisane

Żuławska Kolej Dojazdowa
Lxd2-294, Lxd2-315
MBxd2-212, MBxd2-304
Wmd004-54
krzymag
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #57 : 04 Styczeń 2018, 16:19:14 »
0

Kolejka w 1945 - zdjęcia archiwalne - warto zobaczyć.
http://www.fs.photounion.ru/ru/
W kryteriach wyszukiwania należy wybrać /przekopiować/: Балтийская Коса
Zapisane
Wądzio
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #58 : 04 Marzec 2018, 12:57:12 »
+1

https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/31774/zulawska-kolej-dojazdowa-jak-skm.html

Cytuj
Żuławska Kolej Dojazdowa jak SKM?

Samorząd Sztutowa chce odbudować 20 km linii kolei wąskotorowej w celu połączenia  gminy z Krynicą Morską. Potrzebuje przekonać do tego pomysłu rząd, bowiem fragment linii będzie musiał przebiegać po moście nad kanałem żeglugowym na Mierzei Wiślanej.




Do miejscowości turystycznych na Mierzei Wiślanej przyjeżdżają rok rocznie tysiące turystów. Według prognoz, po uruchomieniu kanału żeglugowego w Nowym Świecie, liczba wczasowiczów ulegnie zwielokrotnieniu. W związku z tym, że drogi na mierzei korkują się w każde wakacje, należy zadbać o nową infrastrukturę, która umożliwi sprawne przemieszczanie się turystów. Remedium na część bolączek komunikacyjnych regionu może stanowić rewitalizacja zlikwidowanej po II wojnie światowej linii wąskotorowej ze Sztutowa do Krynicy Morskiej. Aktualnie na mierzei funkcjonują pozostałe odcinki wąskiego toru, należące do Żuławskiej Kolei Dojazdowej, utrzymywanej przez członków Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych. Pociągi ŻKD w okresie letnim wożą pasażerów na trasach (Prawy Brzeg Wisły) Mikoszewo – Sztutowo oraz Nowy Dwór Gdański – Stegna. Każdego roku ŻKD przewozi 50-60 tys. wczasowiczów. W przyszłości miłośnicy kolei mogliby uruchamiać składy w wydłużonej relacji do Krynicy Morskiej. Tym samy kolej stałaby się nie tylko turystyczną atrakcją, ale środkiem transportu lokalnego.

Rewitalizacja tego, co pozostało

Zwolennikiem odbudowy brakującego 20-kilometrowego odcinka linii wąskotorowej jest Jakub Farinade, wójt gminy Sztutowo. –  Staram się przekonać decydentów, że warto ją odbudować i należy to zrobić podczas budowy kanału przez mierzeję. Jest to istotne, ponieważ część linii będzie musiała przebiegać po ewentualnym, planowanym moście drogowym nad kanałem. Musimy pamiętać, że kolej wąskotorowa jest już doskonałym produktem turystycznym. Za jego odbudową przemawiają również względy transportowe (dywersyfikacja środków transportowych na Mierzei Wiślanej), historyczne (rewitalizacja technicznej spuścizny) oraz ekologiczne – ograniczenie ruchu kołowego, a co za tym idzie emisji spalin – tłumaczy Farinade.

Według wójta Sztutowa zostały podjęte działania, aby odbudowa elementów linii kolejowej do Krynicy Morskiej – poprzez most drogowo-kolejowy – znalazły się w przygotowywanej przez resort gospodarki morskiej dokumentacji technicznej kanału żeglugowego.

– Przekop będzie realizowany przez Urząd Morski, a odbudowa odcinka kolei wąskotorowej Sztutowo – Krynica Morska byłaby wspólnym przedsięwzięciem administracji samorządowej oraz rządowej. Później linia może być zarządzana przez Pomorskie Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych – opowiada Jakub Farinade.

Degradacja postępuje


Koszty odtworzenia 20 km linii nie są jeszcze znane, ale wójt Sztutowa zapewnia, że można przy budowie nawierzchni linii wykorzystać infrastrukturę pozostałą z remontów linii normalnotorowych.

– Liczę, że kanał na mierzei będzie bodźcem do rozwoju całego regionu. Inwestycja zaplanowana przez resort gospodarki morskiej jest potrzebna, ponieważ Zalew Wiślany ulega ciągłej degradacji przyrodniczej i gospodarczej, a przez to praktycznie zanikł transport śródlądowy w regionie i zanika rybołówstwo. Przyjeżdża też do nas mniej turystów, a sama turystyka żeglarska bez swobodnego dostępu do Zatoki Gdańskiej nie ma żadnych szans rozwoju. Dzięki kanałowi powinien rozwinąć się też Port morski Elbląg, który dawniej był ważnym ośrodkiem gospodarczym, a dziś jego znaczenie jest marginalne – mówi Jakub Farinade.

Żuławska Kolej Dojazdowa (750 mm) powstała przez wyodrębnienie ze struktur PKP części Gdańskich Kolei Dojazdowych. Właścicielem ŻKD jest starostwo powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim. Obsługę kolejki zapewnia Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, jeden z inicjatorów powstania ŻKD. W latach 2006-2008 operatorem kolejki było Stowarzyszenie Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Ruch planowy po sieci ŻKD jest prowadzony w okresie maj, czerwiec i wrzesień w weekendy oraz w okresie letnich wakacji - codziennie, a w pozostałym czasie na zamówienie. Baza i zarząd kolei znajduje się w Nowym Dworze Gdańskim, w istniejącej lokomotywowni.
Zapisane
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #59 : 04 Marzec 2018, 14:46:05 »
+5

Szkoda, że takie idee wypływają głównie w latach wyborczych, później nikną na trzy wiosny...
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
Strony: 1 2 [3] 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!