Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 07:06:40 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przeworsk: brak chętnych do przejęcia.  (Przeczytany 31326 razy)
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« : 28 Styczeń 2008, 10:17:44 »
0

Wąskotorówka coraz bliżej upadku

Samorządowcy z powiatów przeworskiego i rzeszowskiego proponują marszałkowi podkarpackiemu przejęcie na własność kolejki wąskotorowej. Marszałek odpowiada, że nie może tego zrobić.

Linia jest w fatalnym stanie technicznym. Chodzi o tory, wiadukty i mosty. Należą do PKP. Od lat nie są remontowane. Z tego powodu wąskotorówka może nie rozpocząć tegorocznego sezonu.

- Niektóre podkłady pod tory są w tak złym stanie, że jeżdżąc po nich, ryzykowalibyśmy życie pasażerów i obsługi - mówi Władysław Żelazny, naczelnik przeworskiej wąskotorówki.

Samym taborem, od 2002 r., administruje Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Lokalnych z Kalisza. Od dwóch lat zapowiada, że nie jest w stanie dłużej dopłacać do kolejki.


PKP nie inwestuje w zabytkową przeworską wąskotorówkę. Dopóki linia należy do kolei, nie ma możliwości uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej.

- Obecnie przejęcie kolejki jest niemożliwe. Powodem jest brak odpowiednich przepisów prawnych, zezwalających na takie rozwiązanie - twierdzi Daniel Kozik z biura prasowego Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego.

Marszałek losem kolejki chce zainteresować parlamentarzystów z regionu oraz ministerstwa kultury i infrastruktury.

Norbert Ziętal

źródło:
http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080126/REGION00/763845544
Zapisane
Pechu
Młotkowy
**
Długość toru:: 107 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 29 Styczeń 2008, 10:11:05 »
0

Cytat: "emibe"
- Obecnie przejęcie kolejki jest niemożliwe. Powodem jest brak odpowiednich przepisów prawnych, zezwalających na takie rozwiązanie - twierdzi Daniel Kozik z biura prasowego Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego.



Hmm- a przejecie linii Szkl. Poreba Grn- Jakuszyce przez Urzad Marszalkowski Woj. Dlnslaskiego jest mozliwe? Czegos tu nie rozumiem.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 29 Styczeń 2008, 15:20:19 »
0

Cytat: "Pechu"
Hmm- a przejecie linii Szkl. Poreba Grn- Jakuszyce przez Urzad Marszalkowski Woj. Dlnslaskiego jest mozliwe?

Chcieć to móc to po pierwsze, po drugie Przeworska KD dla woj.Podkarpackiego (przynajmniej wg.nich) zapewne byłaby balastem toteż niedasie.
Zapisane

polo
Młotkowy
**
Długość toru:: 145 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 30 Styczeń 2008, 08:47:26 »
0

cholera , jak nie ruszą  wiosną , to rozkradną
i po kolejnej kolejce......
Zapisane

Nie Lubię Fotografów Kolejowych
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2016 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #4 : 30 Styczeń 2008, 09:16:17 »
0

Każda kolejka jest jakimś tam balastem, nie oszukujmy się. Jedynie co Bieszczadzka radzi sobie sama i nie potrzebuje pomocy od władz gminy czy powiatu. Niestety takie realia, że wąski tor jest z zasady dziś nierentowny, stąd mniemanie włodarzy, że to wrzód na tyłku i nic więcej. Nikt nie patrzy na ciasny tor przez pryzmat atrakcji turystycznej (no może nieliczni jak np Starachowice) a jedynia jak na zło konieczne, zabytek więc z urzędu muszą dbać. A jak oni coś muszą to znaczy, że to wrzód...  :neutral:
Miejmy nadzieje, że Przeworsk jakoś wyjdzie z opresji.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 30 Styczeń 2008, 11:00:02 »
0

Cytat: "AXEL"
Niestety takie realia, że wąski tor jest z zasady dziś nierentowny, stąd mniemanie włodarzy, że to wrzód na tyłku i nic więcej.

Może być mniej lub bardziej nierentowny, jezeli ma sie an stanie 15 ludzi i do tego średni/słaby ruch to wysokośc dopłat idzie w setkach tysięcy PLN (weź wytłumacz strajkującym pielęgniarkom, że własnie dałeś dotacje na kolejkę w wysokości 300 000 PLN...)
Cytat: "AXEL"
Nikt nie patrzy na ciasny tor przez pryzmat atrakcji turystycznej.

Sama kolejka to G a nie atrakcja turystyczna, nie przejadę 150 kilometrów żeby przejechac sie ciufą. Sama kolejka nie wystarczy, szlaki turystyczne, ścieżki rozwerowe, muzea, skanseny inne atrakcje to wszystko musi być połączone tak aby turysta bez większego wysiłku mógł zaplanowac sobie dzień, weekend czy nawet tydzień w rejonie. Nie ma w Polsce rejonu bez potencjału turystycznego, ino trzeba chcieć to wszystkó ładnie przygotować i dobrze (łatwo dostępne mapki foldery to absolutne minimum, reklamy w internecie tv, radiu to już grubsza sprawa) sprzedać.
Cytat: "AXEL"
(no może nieliczni jak np Starachowice)
Do tego Żnin, Rewal, Żuławka. Zobaczcie że w żadnym z tych miejsc kolejka nei jest ani jedyną ani główną atrakcją. Jest raczej dodatkiem spinajacym inne atrakcje.

W każdym województwie powinno powstać coś w stylu Śląskiego Szlaku Zabytków Techniki a to spięte w ogólnopolską całość.
Zapisane

emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 30 Styczeń 2008, 11:24:47 »
0

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Cytat: "AXEL"
(no może nieliczni jak np Starachowice)
Do tego Żnin, Rewal, Żuławka. Zobaczcie że w żadnym z tych miejsc kolejka nei jest ani jedyną ani główną atrakcją. Jest raczej dodatkiem spinajacym inne atrakcje.

W każdym województwie powinno powstać coś w stylu Śląskiego Szlaku Zabytków Techniki a to spięte w ogólnopolską całość.


Masz rację. Ale w szczegółach wygląda to nieco inaczej.
Chodzi mi głównie o Rewal i Żuławkę. Gdyby nie sezonowa atrakcja (plaża) to nie wiem jak zachowywałby się lokalny samorząd (podejrzewam jednak jak). Żnin i nawet Starachowice czy Przeworsk są w innej choć oczywiście nie takiej samej między sobą sytuacji.

Wszystko zależy od ludzi. Podawane są ostatnio przykłady przejmowania linii przez UM Dolnośląskiego. Nie znam szczegółów. Ale widać że jak się chce to można próbować, a nie od razu skazywać na zagładę. Akurat w przypadku UMWDŚl. jest mi o tyle "przyjemniej", że odpowiedzialnym za postawę wobec kolei jest dawny grupowy kolega ze studiów.
Zapisane
Helek
Młotkowy
**
Długość toru:: 146 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 18 Kwiecień 2008, 20:27:46 »
0

Ciuchcia uratowana!  :mrgreen:
   
 Nie chciał marszałek, rozwiązali problem sami.
Popularny "Pogórzanin" prawdopodobnie wyruszy na trasę również w tym roku. Tak wynika z deklaracji samorządowców uczestniczących we wtorkowym konwencie burmistrzów i wójtów powiatu przeworskiego.

O niepewnym losie „Pogórzanina", kursującego z Przeworska do Dynowa i z powrotem od ponad stu lat, pisaliśmy w ubiegłym tygodniu. Jego losem nie przejął się marszałek województwa, który stwierdził, że to nie jego zadanie, choć zupełnie coś innego wynika przynajmniej z kilku dokumentów.

Stan zagrożenia

Właścicielem torowiska i pozostałej infrastruktury wąskotorówki są nadal PKP, które w 2002 r. użyczyły majątek na dziesięć lat miejscowemu starostwu, a samorząd przekazał go na tej samej zasadzie Stowarzyszeniu Kolejowemu Przewozów Lokalnych w Kaliszu. „Pogórzanin" jest pociągiem osobowo-towarowym, ale na razie sam się jeszcze nie finansuje. Brak pieniędzy na bieżące remonty 46-kilometrowego torowiska doprowadził je do stanu zagrażającego zdrowiu i życiu podróżnych.

Zrobią zrzutkę

Na ostatnim konwencie burmistrzów i wójtów starosta przeworski Zbigniew Kiszka przekonywał przedstawicieli samorządów gmin, przez które kursuje „Pogórzanin", o potrzebie finansowego wsparcia remontu torowiska, deklarując także pomoc powiatu.

- Cieszy jednomyślność i troska o los wąskotorówki. Na najbliższych sesjach gminy dokonają zmian w budżetach i obiecane pieniądze powinny wpłynąć na konto stowarzyszenia do połowy kwietnia. Zgłoszono również wniosek, by starostwo wymogło na PKP, jako właścicielu, współfinansowanie wąskotorówki poprzez płacenie np. podatku od nieruchomości - mówi Janusz Magoń, burmistrz Przeworska i zarazem przewodniczący konwentu.

Ceny bez zmian

Do remontu dołożył się także jeden z przedsiębiorców, przekazując na ten cel 8 tys. zł.

- Zamówiłem już podkłady i jak tylko je otrzymam, rozpoczynam remont, bo do maja niedaleko, a pierwszego tegoż miesiąca chcemy zainaugurować sezon. Bilety będą prawdopodobnie w cenach ubiegłorocznych. Dzieci i młodzież za kurs w jedną stronę zapłacą 7 złotych, w obydwie - 12. Dorośli odpowiednio 11 i 20 złotych - zapowiada Władysław Żelazny, naczelnik przeworskiej kolei dojazdowej.

Źródło: Super Nowości
Zapisane

Przyszłość jest prezentem,jaki robi nam przeszłość.
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 25 Maj 2008, 19:35:32 »
0

Byłem w Przeworsku  to niestety zadnego ruchu nie stwierdziłem,choć w Bochórzu tabor prezentował się znakomicie.
Zapisane

pozdrowienia
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 17 Październik 2008, 19:56:37 »
0

Tabor zgromadzony w Bachórzu jest w "fajnym" stanie , bo jest wypożyczonym rekwizytem knajpki "Pod Semaforem" . Pojechać to on raczej daleko nie pojedzie.
Zapisane
Łukasz
SGKW
*
Długość toru:: 203 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 17 Październik 2008, 22:26:26 »
0

A po co miałby gdziekolwiek jechać? Przecież służy on głównie celom ekspozycyjnym - żeby dzieciaki miały po czym poskakać.
Choć z drugiej strony fajnie byłoby zobaczyć w Przeworsku skład złożony zarówno z 1Aw, jak i 3Aw.... Ech, marzenia
Zapisane
ST44
Czytelnik

Długość toru:: 6 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 27 Październik 2008, 21:27:28 »
0

Cytat: "Romas"
Tabor zgromadzony w Bachórzu jest w "fajnym" stanie , bo jest wypożyczonym rekwizytem knajpki "Pod Semaforem" . Pojechać to on raczej daleko nie pojedzie.


Tabor jest w całkiem fajnym stanie bo w czerwcu na imprezie objechaliśmy nim trase Bachórz - Dynów - Kańczuga - Dynów - Bachórz bez jakichkolwiek komplikacji, jedynie stosując standardowe zabiegi przygotowujące do jazdy rzadko używany tabor. Lxd2, która stoi tam obecne (Lxd2-251 oidp) na imprezie październikowej w roku 2007 również dzielnie z nami jeździła.
Zapisane

Bartek "ST44"
obserwator
Mechanik
***
Długość toru:: 239 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 21 Marzec 2009, 20:51:25 »
0

Info z piątku SKPL wymówiło umowę Starostwu w Przeworsku na zarządzanie kolejką, podobno rok 2008 to strata PKD w wysokości 98 000 zł !!!
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 21 Marzec 2009, 22:52:05 »
0

Cytuj
Kolejne prace zaplanowano na przełomie I i II kwartału wg. poniższego zestawienia:
Kaliska KD - marzec 2009 - wymiana 400 podkładów na odcinku Biernatki - Opatówek,
Śmigielska KD - marzec 2009 - wymiana 200 podkładów na odcinku Stare Bojanowo - Robaczyn,
Kaliska KD - kwiecień 2009 - wymiana 150 podkładów na odcinku Opatówek - Dębe,
Nałęczowska KD w likwidacji - naprawa mostu w Rogalowie,
Pleszewska KL - czerwiec 2009 - wymiana 200 podkładów w rejonie stacji Kowalew,
Śremska KL - czerwiec 2009 - wymiana 400 podkładów w rejonie stacji Śrem Odlewnia.


Widać nie przypadkowo Przeworskiej nie uwzględniono w naprawach Smutny
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
marcinsemek
Młotkowy
**
Długość toru:: 130 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 22 Marzec 2009, 20:39:18 »
0

Nie wiecie co sie robi wtedy?? To co w Krosniewicach a potem to co w Piotrkowie, glanc plac i po krzyku
Zapisane

Wąskotorowiec
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 22 Marzec 2009, 22:18:30 »
0

Cytat: "marcinsemek"
Nie wiecie co sie robi wtedy?? To co w Krosniewicach a potem to co w Piotrkowie, glanc plac i po krzyku


O co i do kogo ten krzyk?? Podana kwota straty PKD za ubiegly rok jest mniej wiecej prawidziwa - w obecnym ksztalcie dalej tak funkcjonowac sie nie da, kto i z czego ma dokladac pieniadze? Bez pieniedzy nie ma pracownikow, bez pracownikow nie ma jazdy ani remontow, bez remontow wszystko sie rozpadnie.

Kolejna sprawa - stawianie PKD, Piotrkowa i Krosniewic w jednym szeregu to kompletne nieporozumienie. Sadze, ze jasne jest dlaczego.
Zapisane
MK-waskotorowiec
Mechanik
***
Długość toru:: 167 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 23 Marzec 2009, 15:09:22 »
0

98000 złotych to bardzo niewielka "strata" jak na atrakcję turystyczną. Tak naprawdę to nie strata, a utrzymanie. Rozumiem, że 5 mln złotych to dużo, ale żeby gmina nie wyłożyła 100 tys. złotych :twisted: . Jako, że reklamuje się kolejką, ma z niej turystów itp.  Żenada!
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 23 Marzec 2009, 16:19:31 »
0

Nie tylko chodzi o stratę a stan torowiska. Tam trzeba zrobić poważny remont całej lini. A to kosztuje.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #18 : 23 Marzec 2009, 19:48:10 »
0

Cytat: "andrzej2110"
Nie tylko chodzi o stratę a stan torowiska.


Chodzi głównie o podejście władz samorządowych do problemów kolejki. Jak na razie władze od lat pławią się w tezie "no przecież przejęliśmy kolejkę, a wcale nie musieliśmy". Obecność SKPL była dla nich listkiem figowym, kolejka jeździła, można się nią było chwalić na zewnątrz, wpisywać do rejestru atrakcji jednocześnie nie przejmując się postępującą degradacją i nie mając pomysłu na jej funkcjonowanie w oparciu o siły regionalne. Wierzę, że nadejdzie teraz otrzeźwienie, ale czas kryzysu nie sprzyja takim decyzjom. Za najdalej miesiąc trzeba rozpocząć ruch turystyczny. Wypadnięcie z obiegu na sezon to katastrofa i zaprzepaszczenie cieżkiej pracy Naczelnika Żelaznego i jego ludzi przez wiele ostatnich lat.
Zapisane

obserwator
Mechanik
***
Długość toru:: 239 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 25 Marzec 2009, 11:04:27 »
0

wg moich informacji na trasie kolejki jest około 11 do 12 gmin , recepta jest prosta , każda z gmin przeznacza na promocję po 1 tyś zł miesięcznie x 12 = 12 000 zł miesięcznie x 12 mięsiecy = 144 000 zł .

Niech gminy odpowiedzą sobie same na pytanie czy za jeden tysiąc złotych miesięcznie warto mieć atrakcję turystyczną ?

PROSTE i LOGICZNE !!!
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!