Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Października 2025, 11:08:38 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ekspolatacja silników S32x (Andrychów)  (Przeczytany 24629 razy)
Phinek
Gość
« Odpowiedz #20 : 26 Lutego 2008, 01:08:16 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 10:39:35 wysłane przez Phinek » Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1038 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 26 Lutego 2008, 18:42:17 »
0

Cytat: "Waldi7"
Oprócz pierońsko nowoczesnych i sakramencko drogich w/w olejów, mamy też nie takie drogie, mineralne, jak np. Turdus 15W/40 (prod. Lotos-RG). Zastosowanie takiego w silniku remontowanym nie powinno przynieść żadnych szkód


Bazując na informacjach ze strony internetowej RG zrobiłem porównanie parametrów oleju Turdus 15W/40 i Superol CC 30. Odnośnie zastosowania oleju Turdus - w opisie jest informacja, że jest on przeznaczony do smarowania wysokoobrotowych. Z kolei silnik S324 zalicza się do silników niskoobrotowych. Czy to nie jest przeszkodą?

TURDUS
Najwyższej klasy olej typu Super High Performance Diesel (SHPD), przeznaczony do smarowania wysokoobrotowych, czterosuwowych silników Diesla. Zapewnia doskonałe smarowanie silników ciągników siodłowych, pojazdów ciężarowych i samochodów terenowych.  
Specyfikacja:
Klasa jakości API CH-4
Klasa lepkości SAE 15W/40
Lepkość kinematyczna w temp. 100 C (mm2/s, cSt) 13.5-16.3
Wskaźnik lepkości, min 130
Temperatura płynięcia, max (C) -27
Temperatura zapłonu COC, min (C) 215
Specyfikacje ACEA E3-96 wyd. 3/E5, MAN 3275, MB 228.3, VOLVO VDS-2
http://www.lotos.pl/produkty/oleje_sam/273.html


SUPEROL CC
Oleje jednosezonowe przeznaczone do smarowania silników wysokoprężnych, maszyn i urządzeń lekko doładowanych, pracujących w umiarkowanych i ciężkich warunkach. Mogą być stosowane przy zasilaniu silników paliwem o wysokiej zawartości siarki.  
Specyfikacja:
Klasa jakości API CC
Klasa lepkości SAE 30
Lepkość kinematyczna w temp. 100 C (mm2/s, cSt) 10.5-12.5
Wskaźnik lepkości, min 95
Temperatura płynięcia, max (C) -21
Temperatura zapłonu COC, min (C) 220
TBN, min (mg KOH/g) 8.0
http://www.lotos.pl/produkty/oleje_sam/287.html
Zapisane
mw
Gość
« Odpowiedz #22 : 26 Lutego 2008, 19:03:12 »
0

Osobiscie spotkalem się  parę lat temu z olejem oznaczonym jako superol turdus, oraz superol alanda wiec zaliczam oba oleje do rodziny "przodowniczych" wynalazkow ,patrz polonez fso-polonez  caro.Nawiązujac do olejow syntetycznych w silnikach"s" to nawet po  tzw solidnym  remoncie nie nalezy ich stosowac z powodu na dokladnosc wykonania fabrycznych częśći zamiennych.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #23 : 26 Lutego 2008, 22:38:10 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 10:39:20 wysłane przez Phinek » Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 29 Lutego 2008, 23:35:46 »
+1

Cytat: "mw"
Osobiscie spotkalem się  parę lat temu z olejem oznaczonym jako superol turdus, oraz superol alanda wiec zaliczam oba oleje do rodziny "przodowniczych" wynalazkow ,patrz polonez fso-polonez  caro.


Wspólnym mianownikiem olejów o handlowych nazwach Superol, Turdus czy Alanda jest fakt, że są one olejami silnikowymi. Z mojego skromnego doświadczenia wynika, że olejów Superol lub Alanda nie da się porównać jakościowo do oleju Turdus (lub innego tej klasy) no chyba, że Alanda jest w stanie spełnić wymogi normy Volvo VDS (o VDS-2 już nie wspomnę... :wink: ). A tak na marginesie, to już dawno przestałem zachłystywać się tym co zachodnie i totalnie krytykować nasze, polskie ... bo wcale nie jest gorsze! :smile:  Mobil, Shell itp. też produkują oleje klasy polskiego Turdusa (wcale nie zaprzeczę, że i lepsze robią), tylko mając dwie identyczne rzeczy, wybieram tą tańszą -  po co przepłacać? Lepiej też dać pracę Polakom ... bo wyjeżdżać z kraju "za chlebem" ani łatwo, ani wesoło :sad:

Cytat: "Phinek"
(...) - jest to najtańszy sposób zapobiegania przeciekom oleju ze sprężarki.


Chyba tylko szykując pojazd "na handel" :twisted: ... bo zużytym łożyskom to pomoże na krótko. Ja bym proponował jej wymianę, ew. regenerację (podobno nawet w Polsce już są firmy, co  potrafią to dobrze zrobić) i dalszą jazdę na pełnym syntetyku. Przypuszczam, że silnik będzie z tego bardziej zadowolony (zwłaszcza przy częstym rozruchu...)

Cytat: "Rogoz"
Odnośnie (...) oleju Turdus - w opisie jest informacja, że jest on przeznaczony do smarowania wysokoobrotowych. Z kolei silnik S324 zalicza się do silników niskoobrotowych. Czy to nie jest przeszkodą?


Nie sądzę. Z tego, co pamiętam, S324 rozwija obroty rzędu 1200 / min (proszę mnie poprawić, jeżeli się mylę), a Turdus jest przeznaczony przede wszystkim do współczesnych ciężarówek. Tam obroty mocy maksymalnej rzadko przekraczają 2000/min, a jeździ się najczęściej w zakresie 1000 - 1400 obr/min, bieg jałowy ok. 600 obr/min. :smile:  
Porównując Superol CC z Turdusem mamy dodatkowo większą wartość TBN (8 w CC, w Turdusie - o ile pamiętam, bo na stronie RG tego nie ma - jest ok. 15), czyli większą odporność silnika na pracę w "kwaśnym środowisku" spowodowanym bliżej nieokreśloną zawartością siarki w paliwie, a zatem podobnie nieokreśloną ilością agresywnych związków chemicznych powstałych przy spalaniu tego paliwa. :grin:
Zastanawiam się jeszcze nad różnicą lepkości kinematycznej obu olejów, ale wyższa wartość w podanej temperaturze prawdopodobnie oznacza grubszą warstwę filmu olejowego, czyli również nie powinna być szkodliwa - tu proszę o ew. korektę mojego toku myślenia. :Co?:
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Phinek
Gość
« Odpowiedz #25 : 01 Marca 2008, 00:56:32 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 10:39:09 wysłane przez Phinek » Zapisane
Sadek
Gość
« Odpowiedz #26 : 27 Sierpnia 2013, 13:37:44 »
0

Niemniej zauwarzcie że wymiana takiego filtra jest bardzo szybka i powinna następować przy każdej wymianie oleju.
Jak dokładnie fachowo  nazywa sie ten filtr "szczelinowy"?
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #27 : 27 Sierpnia 2013, 13:42:35 »
0

Filtr szczelinowy fachowo nazywa się "filtr szczelinowy". Innej nazwy nie ma - przynajmniej ja nie spotkałem. Ale cytat odniosłeś niecelnie, bo z tego co widzę, tomasz11 pisał o filtrze bocznikowym, który wymieniać należy wraz z każdą wymianą oleju.
Zapisane

Sadek
Gość
« Odpowiedz #28 : 27 Sierpnia 2013, 21:46:36 »
0

Filtr szczelinowy fachowo nazywa się "filtr szczelinowy". Innej nazwy nie ma - przynajmniej ja nie spotkałem. Ale cytat odniosłeś niecelnie, bo z tego co widzę, tomasz11 pisał o filtrze bocznikowym, który wymieniać należy wraz z każdą wymianą oleju.
Dzięki  o to mi chodziło  co mam wpisywać w  wyszukiwarce żeby znaleźć ten filtr idzie go jeszcze gdzieś kupić nowy? Można było by cię poprosić jeszcze o oznaczenia filtrów powietrza oleju (wkład) i paliwa muszę kupić nowe a na moich niestety nic nie odczytam .
« Ostatnia zmiana: 27 Sierpnia 2013, 23:14:30 wysłane przez kalito » Zapisane
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #29 : 28 Sierpnia 2013, 01:06:19 »
+1

Filtr szczelinowy do S32x ciężko kupić... ale można kupić filtr od Stara i przełożyć pracowicie blaszki.

Filtr powietrza:
- cały nowy ( S307.02.00 ) kupisz w ZSM Polmo Brodnica - http://polmo.pl/aktualizator/files/file/10.pdf (patrz str. 69)
- wkład (wymiary DxdxH - 138x83x153)
-- WF Sędziszów - WA20-151 -
-- Filtron - AR 253 -
-- AB Filter - WFP-307.11 -
-- Mann - C 1465 -

Filtr oleju (bocznikowy):
- cały pasuje od połowy PRLowskich pojazdów - toż to filtr rodem z Pabiedy M20... potem był stosowany przy M20, S21, S47... i innych silnikach - pierwowzór widać na zdjęciu http://imageshack.us/scaled/landing/360/wawano3pj1.jpg )
- wkład (wymiary Dxdxd1xH - 98x13,5x13,5x126)
-- WF Sędziszów - PP 8.7.2 -
-- Filtron - OP 563/1 -
-- AB Filter - FO 17.339 -
-- Mann - W 940/20 -

Filtr paliwa:
- tu również jak grzebniesz po silnikach andrychowskich i/lub wyrobach z Ursusa to znajdziesz takie same filtry wedle uznania
- wkłady (wymiary Dxdxd1xH - 65x13,5x13,5x115)
o i tu się zaczyna temat długi, bo powinny być tam dwa różne wkłądy - jeden papierowy, drugi filcowy (wstępny i dokładny) stąd poniże rozpiska pojedynczych wkładów lub kompletów
-- WF Sędziszów -
MP11-1
2201/10/A
FS04-00.00

-- Filtron -
PW 804
PM 805

-- AB Filter -
FP-06.31
FP-06.32

-- ASSO -
WP 4652

-- Mann -
P 707


Jeśli przed filtrami nie masz zamontowanego osadnika wody z filtrem zgrubnym siatkowym, to polecam dokupić - koszt ok. 100 PLN, ale potem znacznie mniej problemów eksloatacyjnych

Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłem temat
« Ostatnia zmiana: 28 Sierpnia 2013, 02:31:50 wysłane przez kanalarz » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #30 : 28 Sierpnia 2013, 08:13:27 »
+1

powinny być tam dwa różne wkłądy - jeden papierowy, drugi filcowy (wstępny i dokładny)
Oczywiście filcowy wkład należy zainstalować pierwszy jako filtr zgrubny, zaś papir to finisz.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Sadek
Gość
« Odpowiedz #31 : 28 Sierpnia 2013, 08:49:01 »
0

Dziękuje pięknie
Zapisane
Sadek
Gość
« Odpowiedz #32 : 12 Września 2013, 18:06:28 »
0

Witam, filtry paliwa dziś  kupiłem jutro beda poietrza natomiast ten od oleju coś nie takie oznaczenie bo Filtron - OP 563/1 -  to cos takiego https://www.google.pl/search?q=Filtron+-+OP+563/1+-&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.52109249,d.bGE,pv.xjs.s.en_US.8f7UbUMizFk.O&biw=1518&bih=748&dpr=1&um=1&ie=UTF-8&hl=pl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=aeYxUq3INqTh4QSe7oFY
Zapisane
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #33 : 13 Września 2013, 01:18:23 »
0

Dzięki za czujność - rzeczywiście omyłkowo podałem numery do filtra oleju dla silnika 4C90.

Sprawdzę jeszcze raz moje zapiski i podeślę właściwe namiary
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!