Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:30:03 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 15 16 [17] 18   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 321011 razy)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #320 : 11 Listopada 2022, 17:48:46 »
+1

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Jakub Madrjas ⚫ 11.11.2022 ⚫

W sumie jedenastu partnerów zadeklarowało udział w procesie rewitalizacji Starachowickiej Kolei Wąskotorowej pod auspicjami starosty powiatowego. Potrzeba na to 20 milionów złotych.

Jak poinformował w tym tygodniu Starosta Starachowicki Piotr Ambroszczyk, powiat intensyfikuje działania wokół rewitalizacji Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. 4 listopada podpisano deklarację z jedenastoma partnerami co do ich udziału w procesie odbudowy kolei. - Planujemy też powołanie zespołu konsultacyjno – doradczego przy Staroście Starachowickim do spraw Starachowickiej Kolei Wąskotorowej - informuje.

- O tym, jak dużą atrakcją jest podróż Starachowicką Koleją Wąskotorową, nie trzeba nikogo dziś przekonywać. Linia została oddana do użytku w roku 1950. Była wykorzystywana przez PKP do przewozów towarowych i pasażerskich aż do 1997 kiedy to ostatecznie ją zawieszono. Dwa lata wcześniej została wpisana do rejestru zabytków. W 2003 r. jej właścicielem stał się Powiat Starachowicki, który przywrócił ruch turystyczny najpierw na odcinku Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – Lipie, a później na odcinku Iłża – Marcule. Wspólnie z Gminą Iłża podejmuje także działania zmierzające do odbudowy nieczynnych odcinków torowiska, aby połączyć je znowu w całość. Przez cały ten czas pozyskiwany jest tabor i wyposażenie niezbędne do prowadzenia ruchu, w czym pomagają wolontariusze m.in. ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych – pisze starosta, zapowiadając kolejny etap.

Potrzeba 20 milionów złotych

Zdaniem starosty, przyszedł czas stworzenia "radykalnego rozwiązania, planu inwestycyjnego" który pozwoli w krótkim czasie: 3, maksymalnie 4 lat zmodernizować całość Starachowickiej Kolei Wąskotorowej.
- Aby to zrobić potrzeba ok. 20 mln zł i o te fundusze Powiat zamierza zabiegać. A że wspólnie można więcej, zaproponowaliśmy jedenastu partnerom podpisanie deklaracji udziału w procesie rewitalizacji Starachowickiej Kolei Wąskotorowej - tłumaczy.

Partnerzy to gminy: Starachowice, Brody i Iłża, zarządy Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych, Nadleśnictwa Starachowice oraz Marcule, operator SKW, PTTK Oddziału Międzyszkolnego w Starachowicach, Muzeum Przyrody i Techniki oraz Zarząd Dróg Powiatowych w Starachowicach. - Współpraca ta, zależnie od możliwości, może polegać na wniesieniu udziału finansowego, świadczeniu pracy lub pomocy organizacyjnej - wyjaśnia starosta.

Współpraca ma objąć:
uzupełnienie i remont torowiska umożliwiające uruchomienie połączeń na całej trasie pomiędzy Starachowicami a Iłżą;
remont lokomotywowni, peronów i przystanków kolejowych;
remont i dalsze uzupełnianie taboru i innego wyposażenia niezbędnego do obsługi kolei.




źródło:  https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/starachowicka-kolej-waskotorowa-przed-szansa-na-rewitalizacje-110654.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #321 : 11 Listopada 2022, 17:49:58 »
0

https://www.starachowicka.pl/pl/starachowice/razem-dla-rewitalizacji-skw,37121.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #322 : 28 Marca 2023, 20:21:18 »
0

Uczniowie z ZSZ nr 3 w Starachowicach posprzątali teren przy trasie wąskotorówki. Pomógł im Starosta
2023-03-23

W czwartek 23 marca przy sprzyjającej pogodzie uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach uporządkowali teren wzdłuż torów kolejki wąskotorowej w pobliżu rzeki Młynówka. Rękawy zakasał również starosta Piotr Ambroszczyk. Akcja odbyła się z inicjatywy Starostwa Powiatowego w Starachowicach.

Dziś pod opieką Pana Starosty bierzemy udział w akcji ekologicznej mającej na celu posprzątanie środowiska w którym żyjemy. Uważamy, że wszyscy powinni mieć świadomość tego, że życie na śmietniku to nie jest atrakcyjna sprawa. Idąc do lasu powinniśmy zawsze pamiętać, aby po sobie posprzątać - powiedziała nam Ewa Wojciechowska z Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach.

Dziś rozpoczęliśmy akcję "Eco Challenge". Nie jest to jednorazowe spotkanie. Postaramy się w najbliższym czasie wyznaczyć inne grupy, organizacje i instytucje do tego żeby świat wokół siebie sprzątały. Mamy nadzieję, że dzięki temu zrobi się czyściej. Zamiast siedzieć i narzekać na forach internetowych, że jest brudno warto zrobić coś dobrego dla przyrody. Dziś założyliśmy sobie ambitny plan, aby posprzątać teren od mostu pomiędzy ulicą Staropolską a Górzystą przy rzece Młynówka, aż do parowozowni. Dziękuję ZSZ nr 3 za to, że jako pierwsi podjęli się tego wyzwania - powiedział starosta Piotr Ambroszczyk.

źródło: https://www.eska.pl/starachowice/uczniowie-z-zsz-nr-3-w-starachowicach-posprzatali-teren-przy-trasie-waskotorowki-pomogl-im-starosta-aa-euAf-ccEA-UjMK.html

Fotki z przprowadzonej akcji: https://www.eska.pl/starachowice/galeria/uczniowie-z-zsz-nr-3-porzadkowali-trase-waskotorowki-mlynowka/gg-aBm5-pern-nom8/gp-8d58-3U5d-s5ZX





Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #323 : 26 Maja 2023, 22:54:24 »
0

Ma powstać atrakcja turystyczna na trasie kolejki wąskotorowej Iłża Marcule

2023-05-26

Kolejka wąskotorowa w Iłży wróciła już na swoje tory. Na wycieczkę możemy się wybrać z Iłży do Arboretum w Marculach. Podróż odbywa się w otwartych wagonach z małą prędkością, więc można podziwiać przyrodę. Włodarze Iłży planują na trasie stworzyć kolejną atrakcję turystyczną.

Gratka dla turystów odwiedzających Iłżę. Można wyruszyć na wycieczkę zabytkową kolejką wąskotorową do pobliskiego Arboretum w Marculach. Trasa liczy 7 km, a wagoniki poruszają się z prędkością 20 km na godzinę. To daje nam możliwość podziwiać widoki. - Na trasie chcemy stworzyć jeszcze jedną atrakcję – mówi Przemysław Burek, burmistrz Iłży:

Chcemy stworzyć na trasie izbę historii kolei wąskotorowej w naszym budynku gminnym w Błazinach Dolnych i wtedy turyści będą mogli się zatrzymać przy tej atrakcji, wysiąść, zobaczyć sobie eksponaty muzealne. Też chcemy poprowadzić boczny tor, który będzie wjeżdżał na ten teren przy izbie i chcemy, żeby tam stacjonowały drezyny rowerowe.

Władze miasta na realizacje pomysłu ubiegają się o dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu dla zabytków.

źrodło: https://www.eska.pl/radom/ma-powstac-atrakcja-turystyczna-na-trasie-kolejki-waskotorowej-ilza-marcule-aa-BKa2-9EiN-HhKM.html

Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #324 : 01 Sierpnia 2023, 19:49:25 »
0

Na dnie zalewu Piachy znajdują się pozostałości po kopalni. Znaleziono wagonik kolejki wąskotorowej
 2023-07-31 

Według miejscowych legend na dnie zalewu Piachy znajdują się pozostałości po dawnej kopalni. Dziś te przypuszczenia potwierdzono. Zespół poszukiwawczy, po blisko 50 latach od zamknięcia obiektu, znalazł wagonik kolejki wąskotorowej.
"Panie Marku! Panie Marku! Słucham Prawdopodobnie mamy ten wagonik”.

Tak wyglądał finał poszukiwań na dnie Zalewu Piachy w Starachowicach. Po blisko trzygodzinnej akcji nurkowie dotarli do wagonika kolejki wąskotorowej, którym kiedyś wywożono stąd piasek.

- To wyrobisko zostało zamknięte w 1971 roku z tej racji, ze została zamknięta kopalnia Staszic w Rudkach. Piach ten był wykorzystywany jako podsadzka hydrauliczna, a także w ostatnich etapach, jako materiał do gruntów - tłumaczy Oskar Gruszczyński z Politechniki Śląskiej, Wydział Górnictwa.

Z relacji mieszkańców Starachowic wynikało, że po zaprzestaniu wydobycia, wagoniki porzucono w wyrobisku. A to stopniowo wypełniło się wodą.

- W latach 80. tutaj tak intensywnie nurkowaliśmy. Wtedy woda była o wiele bardziej przeźroczysta. Nurkując tutaj natrafialiśmy na te wagoniki – wspomina Marek Basiak, koordynator akcji nurkowej.

Do informacji o zatopionych wagonikach dotarł Oskar Gruszczyński - znawca i pasjonat górnictwa. Fundacji, do której należy, udało się pokryć koszty poszukiwań. A nurkowie, którzy wzięli w nich udział, mieli dobrą okazję do ćwiczeń w nieprzyjaznym otoczeniu.

- Warunki są tutaj straszne. Nic nie widać. Miejscami jest 5 centymetrów. Czasami wcale. Jest macanie po omacku – przyznaje Patryk Bebelski, płetwonurek.

Mimo złej widoczności udało się zlokalizować wagonik. Pomógł w tym sonar, który pokazywał lokalizacje zarówno nurka, jak i poszukiwanego przedmiotu.

Radar wykazał, że znajduje się on na głębokości 3 metrów. Ustalono również, że jest częściowo przykryty mułem i piachem. Jednak jego wydobycie będzie możliwe - i to jeszcze w te wakacje.

- Bezwzględnie jest to eksponat świadczący o tej historii. Jest to świadectwo historii przemysłowej miasta. W związku z tym myślę, że najlepszym miejscem do jego eksponowania będzie Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach – zaznaczył Paweł Kołodziej, dyrektor Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach.

Poszukiwacze są zdania, że dno zalewu Piachy skrywa jeszcze wiele innych tajemnic. 

źródło:  https://kielce.tvp.pl/71673836/na-dnie-zalewu-piachy-znajduja-sie-pozostalosci-po-kopalni-znaleziono-wagonik-kolejki-waskotorowej
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #325 : 02 Sierpnia 2023, 07:30:35 »
+1

Myślicie, że znaleziono coś ciekawszego niż koleba?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #326 : 02 Września 2023, 19:00:03 »
0

Zabytkowe tory w Iłży zostaną wyremontowane
AUTOR: OSKAR KLICH
2023-09-01

Zabytkowe tory w Iłży zostaną wyremontowane. Na ten cel przekazano 40 tys. zł.

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków za pośrednictwem swojego facebookowego profilu poinformował, że przekazał 40 tys. zł na prace konserwatorskie przy torowisku zabytkowej wąskotorowej kolei dojazdowej.

– Poprawa stanu technicznego torowiska SKW. Planowane prace mają na względzie bieżące utrzymanie linii kolejowej oraz utrwalenie substancji zabytkowej obiektu - czytamy we wpisie MWKZ.

Starachowicką Kolej Dojazdową (SKW) Starachowice Wsch. Wąskotorowe – Iłża o długości ok 20 km, powstałej na bazie XIX wiecznych kolei leśnych, oddano do eksploatacji w 1950r. Była wykorzystywana do przewozów towarowych i pasażerskich. W latach 70-tych nastąpiło ograniczenie przewozów. W 1997 r. ostatecznie je zawieszono. W maju 2004 r. przywrócony został ruch turystyczny na odcinku Starachowice – Lipie a do 2008 r. na odcinku Iłża – Marcule.

Źródło: Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków
https://twojradom.pl/zabytkowe-tory-w-ilzy-zostana-wyremontowane/1405033

Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #327 : 05 Września 2023, 19:22:36 »
+1

Konserwator zabytków dofinansuje remont wąskotorówki w Iłży
Kasper Fiszer ⚫ 04.09.2023

Mazowiecki konserwator zabytków przyznał dotację na remont linii Starachowickiej Kolei Dojazdowej na swoim terenie. Poprawić ma się stan techniczny torowiska na czynnym odcinku trasy. Jest ona aktualnie wykorzystywana wyłącznie w ruchu turystycznym.

Jedną z atrakcji turystycznych południowej części województwa mazowieckiego jest kolej wąskotorowa rozpoczynająca swoją trasę w Iłży. To fragment historycznej Starachowickiej Kolei Dojazdowej. Aktualnie dojazd pociągiem do samych Starachowic jest jednak niemożliwy, a pociągi rozkładowe obsługują tylko odcinek Iłża – Marcule niepołączony z czynnym fragmentem wybiegającym ze Starachowic.

Prawie dwie dekady ruchu turystycznego

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków poinformował właśnie o przyznaniu dotacji na prace konserwatorskie na wspomnianym szlaku. 40 tys. zł ma pozwolić na przeprowadzenie bieżących prac utrzymaniowych oraz na utrwalenie substancji zabytkowej. Konserwator liczy, że pieniądze pomogą w poprawie stanu technicznego torowiska.

Służby konserwatorskie zwracają uwagę, że starachowicka wąskotorówka powstała w 1950 r. na bazie systemu XIX-wiecznych kolei leśnych. Trasa Iłża – Starachowice Wschodnie Wąskotorowe ma ok. 20 km długości i była wykorzystywana zarówno w ruchu towarowym, jak i pasażerskim. Regularne przewozy ustały jednak w 1997 r. W 2004 r. ruszyły przewozy turystyczne na pierwszym odcinku Starachowice – Lipie.

Kolejne prace w rejonie Iłży

Iłżański fragment trasy przywrócono do ruchu do 2008 r. Odcinek Marcule – Lipie pozostaje natomiast wciąż zamknięty. Choć istnieją plany jego odtworzenia, nie są one skonkretyzowane i trudno mówić o jakichkolwiek datach ewentualnego otwarcia.

Przypomnijmy, że w 2022 r. zakończyła się inwestycja drogowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obejmująca m.in. przesunięcie ok. 2-kilometrowego fragmentu toru. Przebieg linii został skorygowany w związku z budową obwodnicy Iłży. Na przełożenie toru o kilkadziesiąt metrów zgodził się konserwator zabytków.




źródło: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/konserwator-zabytkow-dofinansuje-remont-waskotorowki-w-ilzy-115028.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #328 : 04 Września 2024, 21:48:52 »
0

Dlaczego Starachowicka Kolej Wąskotorowa nie kursuje do Lipia? Jakie są bliższe i dalsze plany?

01.09.2024

Starachowicka Kolej Wąskotorowa kursująca do Iłży to odległe wspomnienie starszych starachowiczan. Obecnie z Iłży można dojechać kolejką do Marcul. Ze Starachowic można było do Lipia. Niestety ruch kolejowy na odcinku Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – Lipie został wstrzymany z powodu uszkodzenia torowiska przez koparkę pracującą na zlecenie PGW Wody Polskie.

- Powiat zgłosił szkodę do ubezpieczyciela i przeprowadził postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy naprawy. Umowa z wybranym wykonawcą została podpisana. Po zakończeniu prac naprawczych i ich odbiorze, torowisko będzie musiało jeszcze zostać dopuszczone do eksploatacji przez uprawnionego diagnostę. Przed uruchomieniem regularnych kursów, zostaną przeprowadzone techniczne przejazdy testowe, aby upewnić się, że stan torowiska jest odpowiedni na całym odcinku od miejsca remontu do stacji w Lipiu – odpowiada na pytania portalu Starachowice-NET rzeczniczka Zarządu Powiatu starachowickiego Anna Ciesielska.

Ruch kolejowy może zostać wznowiony w połowie września…, o ile nie zajdą inne nieprzewidziane okoliczności. - Ze względu na zły stan techniczny rozjazdu przy peronie SKW na stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe, pasażerowie będą wsiadać do wagonu w innym, równie bezpiecznym miejscu. Naprawa tego rozjazdu zostanie przeprowadzona w przypadku pozyskania dotacji od Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – dodaje rzeczniczka.

Jakie plany wobec SKW ma Powiat Starachowicki?

Powiat Starachowicki, we współpracy z Gminą Starachowice, planuje przygotować dokumentację, która umożliwi poszukiwanie środków zewnętrznych na kompleksową modernizację infrastruktury SKW. Głównym celem jest przywrócenie pełnej funkcjonalności linii kolejowej na odcinku Starachowice-Iłża, w jak najszerszym zakresie. Realizacja tego zadania pozwoli na rozwój turystyki i zwiększenie atrakcyjności nie tylko naszego powiatu, ale także regionu.

Czy szacowano koszty uruchomienia połączenia Starachowice-Iłża?

Dokładne koszty związane z odbudową brakującego odcinka toru między Lipiem a Marculami nie są obecnie znane. Szacunki wykonane w 2008 roku, wskazywały, że odbudowa 5 km toru między Lipiem Łaziskami a Marculami mogłaby kosztować około 9 mln złotych. Warto jednak zaznaczyć, że te wyliczenia nie obejmowały odcinka między stacją Lipie a Lipiem Łaziskami o długości 3 km, który jest wprawdzie kompletny, ale wymaga gruntownej modernizacji. Przewidujemy, że całościowa odbudowa mogłaby kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Aby móc jednak dokładnie oszacować te koszty, konieczne będzie przeprowadzenie nowych, szczegółowych analiz.

Niedziela, 1 września 2024 – Starachowicka Kolej Wąskotorowa STACJONARNIE

Starachowicka Kolej Wąskotorowa zaprasza do odwiedzenia ekspozycji taboru kolejowego oraz wystawy historycznej - tablice prezentujące historię naszej linii kolejowej, mapy sieci kolejowej w regionie czy historyczne zdjęcia. Będzie też możliwość nabycia II wydania książki „Starachowickie Kolejki Wąskotorowe”, a także osobistego poznania jej autora Andrzeja Cygana. Wolontariusze Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych wtajemniczą wizytujących ekspozycję w ciekawostki historyczne, szczegóły techniczne oraz aktualną ofertę przewozową. Bedzie też możliwość zwiedzania wnętrz wagonów czy wykonania pamiątkowego zdjęcia w kabinie lokomotywy. To wszystko przy tuż placu Targowiska Miejskiego (os trony przy McDonald's) w godz. 12:00-14:00.



źródło: https://www.starachowice-net.pl/informator/news/dlaczego-starachowicka-kolej-w-skotorowa-nie-kursuje-do-lipia-jakie-s-bli-sze-i-dalsze-plany
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #329 : 05 Września 2024, 02:09:05 »
0

Szacunki wykonane w 2008 roku, wskazywały, że odbudowa 5 km toru między Lipiem Łaziskami a Marculami mogłaby kosztować około 9 mln złotych. Warto jednak zaznaczyć, że te wyliczenia nie obejmowały odcinka między stacją Lipie a Lipiem Łaziskami o długości 3 km, który jest wprawdzie kompletny, ale wymaga gruntownej modernizacji. Przewidujemy, że całościowa odbudowa mogłaby kosztować kilkadziesiąt milionów złotych.
Kto mi powie skąd biorą się takie chore kwoty przy szacowaniu kosztów budowy torów wąskotorowych? 2 miliony za kilometr lekkiego torowiska o Vmax 30 km/h, który w dodatku byłby zapewne budowany z materiałów staroużytecznych?

Przecież na 9 milionów to był szacowany koszt odbudowy kolejki z Pogorzelicy do Trzebiatowa - wliczając to budowę NOWEGO MOSTU w Nowielicach.

Mam wrażenie że po prostu nikt nie chce tego w ogóle odbudowywać i rzucają po prostu takie ceny z d*** żeby się od nich odczepili...
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #330 : 08 Września 2024, 20:57:25 »
0

^^
Jak robisz odbudowę, to jest materiał, który nie powinien być staroużyteczny: podkłady kolejowe.
Biorąc pod uwagę, że jeden podkłąd kosztuje około 300 zł, z na kilometr toru lekkiej budowy wchodzi ich minimum 1600,
to masz 480 tysięcy na kilometr w samych podkładach.
Komplet uzbrojenia, czyli podkładka i śruby to około 80zł na podkład
więc w uzbrojeniu masz 128 tysięcy.
Nie policzyłem jeszcze łubków, 4 sztuki po 40 zł na złącze.

Szyny staroużyteczne nie są wcale o połowę tańsze od nowych.

Więc te dwa miliony za kilometr razem z robocizną, to wcale nie jest dużo.

Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #331 : 12 Grudnia 2024, 20:10:20 »
+1

Zabytkowa kolej wąskotorowa ze Starachowic do Iłży wróci na tory?

2024-12-11

Zabytkowa kolej wąskotorowa ze Starachowic do Iłży może wrócić na tory. Koszty wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej niezbędnej do rewitalizacji tej linii zostaną wspólnie pokryte przez cztery samorządy.

Radni ze Starachowic podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej jednogłośnie zdecydowali o wsparciu Powiatu Starachowickiego w przygotowaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej niezbędnej do rewitalizacji zabytkowej linii kolei wąskotorowej. Prace nad dokumentacją mają zostać sfinansowane w 2026 roku.

Celem projektu jest nie tylko ochrona dziedzictwa kulturowego, ale także rozwój turystyki w regionie. W budżecie Gminy Starachowice zaplanowano środki na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Samorządy Powiatu Starachowickiego, Gminy Starachowice, Miasta i Gminy Iłża oraz Gminy Brody przeznaczą na ten cel po 90 tysięcy złotych. Projekt wpisuje się w program rewitalizacyjny „Żelazne Doliny” oraz obszaru funkcjonalnego „Miasta Północy”.

Co ciekawe, pomysł rewitalizacji kolejki wąskotorowej narodził się podczas konsultacji społecznych.

– To mieszkańcy zgłosili propozycję uwzględnienia kolejki w programie rozwoju turystyki podkreślił radny Konrad Rączka.

Prezydent Starachowic, Marek Materek wskazał, że koszty pełnej modernizacji kolejki oraz jej infrastruktury mogą wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.  - wyjaśnił.

Decyzja o przyjęciu uchwały zapadła jednomyślnie. Wszyscy radni obecni na sesji głosowali za jej realizacją.




źródło: https://twojradom.pl/zabytkowa-kolej-waskotorowa-ze-starachowic-do-ilzy-wroci-na-tory/1433274
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #332 : 12 Grudnia 2024, 20:25:59 »
+2

Kolejka wąskotorowa. Cztery samorządy zrzucą się na pokrycie kosztów dokumentacji

10.12.24

Na ostatniej sesji Rady Miejskiej radni wyrazili zgodę na udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Starachowickiemu w 2026 roku w zakresie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej służącej rewitalizacji zabytkowej linii kolei wąskotorowej od lokomotywowni w Starachowicach do stacji w Iłży.

„Mając na względzie poprawę turystyki na terenie miasta oraz ochronę dziedzictwa kulturowego, w budżecie Gminy Starachowice zaplanowano zadanie pn. Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej służącej rewitalizacji zabytkowej linii kolei wąskotorowej od lokomotywowni w Starachowicach do stacji w Iłży, w ramach którego samorząd Miasta Starachowice chce wspomóc działania projektowe dla rewitalizacji tej zabytkowej kolei. Na mocy porozumienia samorządy: Powiat Starachowicki, Gmina Starachowice, Miasto i Gmina Iłża oraz Gmina Brody na ten cel wyasygnują po 90 tysięcy złotych. Rewitalizacja kolei wąskotorowej wpisuje się w gminne programy rewitalizacyjne oraz obszaru funkcjonalnego „Miasta Północy” tzw. „Żelaznych Dolin”. – Czytamy w opisie do projektu uchwały. 

Radny Konrad Rączka przypomniał, że to mieszkańcy postulowali w trakcie konsultacji społecznych ujęcie kolejki wąskotorowej w działaniach mających na celu rozwój turystyki.

- Jest to wynik konsultacji społecznych, podczas których padła propozycja, aby w programie „miast północy” uwzględnić  kolejkę wąskotorową. Dziękuję panie prezydencie, że realizuje pan pomysły społeczników – powiedział Radny Konrad Rączka.

Radna Agnieszka Kuś pytała o możliwości sfinansowania realizacji zadania.

- Będziemy poszukiwali środków w ramach dostępnych środków europejskich, ale wszędzie tam gdzie aplikujemy o środki ważne jest posiadanie dokumentacji, uzyskanie pozwoleń. Nie potrafimy wskazać w tej chwili jednoznacznie źródła, które by w 100 procentach zabezpieczyło te potrzeby. Tutaj mówimy o kosztach związanych z modernizacją kolejki i bazy na około kilkadziesiąt milionów złotych. Nie ma w tej chwili takiego programu, do którego moglibyśmy o taką kwotę aplikować. Natomiast, jak będzie dokumentacja będzie łatwiej do wszystkich, które będą dostępne – odpowiedział prezydent miasta Marek Materek.

Wszyscy radni obecni w trakcie sesji poparli przyjęcie tej uchwały. Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw.



źródło: https://www.starachowice-net.pl/informator/news/kolejka-w-skotorowa-cztery-samorz-dy-zrzuc-si-na-pokrycie-koszt-w-dokumentacji

Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #333 : 22 Marca 2025, 18:16:21 »
+1

Poznaj Lyd1-251: Lokomotywę Starachowickiej Kolei Wąskotorowej
Marcin Czech
 20 marca 2025

Dzisiaj chciałbym zacząć opisywać tabor będący na stanie Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Obecnie to jedyna zachowana kolejka wąskotorowa przechodząca przez dwa województwa – świętokrzyskie i mazowieckie. Choć obecnie szlak nie jest kompletny (brakuje 4 km torów pomiędzy Lipiem a Marculami), czynione są starania celem przywrócenia przejezdności na całej długości linii. Zaś sprzętem, który chcę opisać, jest lokomotywa Lyd1-251.

Sama seria lokomotyw oznaczona na PKP jako Lyd1 to dwa rodzaje pojazdów:
1) produkowane przez Fablok Chrzanów w latach 1960-1969 pojazdy WLs150 (tak oznaczane w przemyśle) z silnikami Wola 5DSR150 o mocy 150 KM – tych wyszło w sumie 144 sztuki, z czego 24 dla PKP;
2) produkowane przez Zastal Zielona Góra w latach 1969-1972 pojazdy WLs180 z silnikami Wola 6DSR1416 o mocy 180 KM – zbudowano ich 47, z czego 5 dla PKP.

Na stanie Starachowickiej Kolei Wąskotorowej są mocniejsze egzemplarze z Zielonej Góry. Dziś przedstawić chcę pierwszy z nich, czyli Lyd1-251.

Lokomotywa ma fabryczne oznaczenie WLs180-18. Pierwszym miejscem stacjonowania tej lokomotywy były Werbkowice Wąskotorowe na Lubelszczyźnie. Trafiła tam zaraz po wyprodukowaniu w 1971 roku i była pierwszą z Zastalu na stanie PKP. 10 lat później po raz pierwszy znalazła się na (wówczas) Starachowickiej Kolei Dojazdowej. Została przydzielona do Lokomotywowni Starachowice Wschodnie Wąskotorowe. Jej pobyt był tam krótki – w 1983 roku wróciła do Werbkowic i pracowała tam do 1989 roku.

Po 1989 roku trafiła do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Jednakże w roku 1997 pojazd został wypożyczony do Zbierska-Cukrowni na Kaliskiej Kolei Dojazdowej. Pracował tam pod oznaczeniem WLs180-18 do 2008 roku, po czym po raz drugi trafił na Starachowicką Kolej Wąskotorową. Tym razem jednak na jej drugi koniec – do Iłży. Ówczesny zarządca SKW – Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – zdecydował w 2009 roku o przywróceniu jej historycznego oznaczenia, czyli Lyd1-251.

Obecnie lokomotywa prowadzi pociągi turystyczne na odcinku Iłża – Marcule. Być może gdy uda się zebrać fundusze na odbudowę rozkradzionego odcinka oraz kompleksową naprawę istniejącego torowiska, po wielu latach ten sprzęt znów pojawi się w Starachowicach Wschodnich… Choć tak serio to już tam się znalazł, ale celem planowanej naprawy, a nie kursowania…

źródło: https://www.htp.org.pl/poznaj-lyd1-251-lokomotywe-starachowickiej-kolei-waskotorowej/?fbclid=IwY2xjawJLzpdleHRuA2FlbQIxMAABHf3IQZJ4LgD4zFYA6rt2MfFzkFjgeVw4RwkyIePXH91APGs88RH_D_DZTg_aem_5mj6Nxgz3T9FyY4O76AXzg
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #334 : 27 Czerwca 2025, 17:58:18 »
+2

Kolejka wąskotorowa połączyła cztery samorządy.

Porozumienie w sprawie współfinansowania dokumentacji technicznej rewitalizacji Starachowickiej Kolejki Wąskotorowej zostało podpisane. Powiat Starachowice, Miasto Starachowice, Gmina Iłża oraz Gmina Brody sfinansują opracowanie projektu budowlanego który w przyszłości posłuży do pozyskanie środków zewnętrznych na odbudowę połączenia kolejowego pomiędzy Iłżą a Starachowicami. Każdy z samorządów przeznaczył na ten cel kwotę 90 tys. zł.

źródło:
profil FB Marek Łuszczek Burmistrz Iłży

https://www.facebook.com/share/v/1BeMwtpuxj/ 
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #335 : 27 Czerwca 2025, 18:18:54 »
+3

W budynku Starostwa Powiatowego zostało podpisane porozumienie samorządów ws. sfinansowania opracowania dokumentacji technicznej rewitalizacji kolei wąskotorowej, której trasa przebiega przez gm. Starachowice, gm. Brody oraz gm. Iłża od 1951 r.

źródło:
profil FB Telewizja Starachowice

https://www.facebook.com/telewizja.starachowice/posts/pfbid0Q1G6Cv2dqFeSZ44LiK5d46mesdRj4Ki6UY5tvy2F59WimSxnUZkGzqwQ2ojhjAvGl






Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #336 : 27 Czerwca 2025, 22:26:02 »
0

Poznaj Lyd1-251: Lokomotywę Starachowickiej Kolei Wąskotorowej
Marcin Czech
 20 marca 2025

Dzisiaj chciałbym zacząć opisywać tabor będący na stanie Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Obecnie to jedyna zachowana kolejka wąskotorowa przechodząca przez dwa województwa – świętokrzyskie i mazowieckie. Choć obecnie szlak nie jest kompletny (brakuje 4 km torów pomiędzy Lipiem a Marculami), czynione są starania celem przywrócenia przejezdności na całej długości linii. Zaś sprzętem, który chcę opisać, jest lokomotywa Lyd1-251.

Sama seria lokomotyw oznaczona na PKP jako Lyd1 to dwa rodzaje pojazdów:
1) produkowane przez Fablok Chrzanów w latach 1960-1969 pojazdy WLs150 (tak oznaczane w przemyśle) z silnikami Wola 5DSR150 o mocy 150 KM – tych wyszło w sumie 144 sztuki, z czego 24 dla PKP;
2) produkowane przez Zastal Zielona Góra w latach 1969-1972 pojazdy WLs180 z silnikami Wola 6DSR1416 o mocy 180 KM – zbudowano ich 47, z czego 5 dla PKP.

Na stanie Starachowickiej Kolei Wąskotorowej są mocniejsze egzemplarze z Zielonej Góry. Dziś przedstawić chcę pierwszy z nich, czyli Lyd1-251.

Lokomotywa ma fabryczne oznaczenie WLs180-18. Pierwszym miejscem stacjonowania tej lokomotywy były Werbkowice Wąskotorowe na Lubelszczyźnie. Trafiła tam zaraz po wyprodukowaniu w 1971 roku i była pierwszą z Zastalu na stanie PKP. 10 lat później po raz pierwszy znalazła się na (wówczas) Starachowickiej Kolei Dojazdowej. Została przydzielona do Lokomotywowni Starachowice Wschodnie Wąskotorowe. Jej pobyt był tam krótki – w 1983 roku wróciła do Werbkowic i pracowała tam do 1989 roku.

Po 1989 roku trafiła do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Jednakże w roku 1997 pojazd został wypożyczony do Zbierska-Cukrowni na Kaliskiej Kolei Dojazdowej. Pracował tam pod oznaczeniem WLs180-18 do 2008 roku, po czym po raz drugi trafił na Starachowicką Kolej Wąskotorową. Tym razem jednak na jej drugi koniec – do Iłży. Ówczesny zarządca SKW – Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – zdecydował w 2009 roku o przywróceniu jej historycznego oznaczenia, czyli Lyd1-251.

Obecnie lokomotywa prowadzi pociągi turystyczne na odcinku Iłża – Marcule. Być może gdy uda się zebrać fundusze na odbudowę rozkradzionego odcinka oraz kompleksową naprawę istniejącego torowiska, po wielu latach ten sprzęt znów pojawi się w Starachowicach Wschodnich… Choć tak serio to już tam się znalazł, ale celem planowanej naprawy, a nie kursowania…

źródło: https://www.htp.org.pl/poznaj-lyd1-251-lokomotywe-starachowickiej-kolei-waskotorowej/?fbclid=IwY2xjawJLzpdleHRuA2FlbQIxMAABHf3IQZJ4LgD4zFYA6rt2MfFzkFjgeVw4RwkyIePXH91APGs88RH_D_DZTg_aem_5mj6Nxgz3T9FyY4O76AXzg
Małe sprostowanie z mojej strony:
-lokomotywy Lyd1 produkcji ZZPM Zastal miały fabryczne oznaczenie typu 803D, a nie WLs180 które jest błędne i jest być może radosną twórczością użytkowników tych maszyn lub firm je naprawiających.
-licencyjny rzędowy sześciocylindrowy silnik spalinowy o mocy 180KM przy1800 obr/min produkcji ZMiN Wola stosowany w maszynach 803D miał oznaczenie 15H6 (póżniej podczas napraw stosowano bardzo podobne silniki o oznaczeniu 14H6 o tej samej mocy i obrotach, pochodzące z lub stosowane w normalnotorowych lokomotywach typu 409Da), a nie jakieś dziwne 6DSR1416 będące pomieszaniem oznaczenia typoszergu silników DSR tzw. stara Wola z oryginalnym oznaczeniem stosowanym przez firmę Rheinstahl Henschel AG czyli 6R1416.
Zapisane

Jakub Szadkowski
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #337 : 30 Czerwca 2025, 17:53:58 »
+1

Będzie remont wąskotorówki łączącej Starachowice i Iłżę
Anna Głąb 2025-06-28

Kolej wąskotorowa łącząca Starachowice i Iłżę doczeka się remontu. Pierwszym etapem będzie przygotowanie dokumentacji technicznej.
Porozumienie w sprawie sfinansowania prac podpisały cztery samorządy: powiatu starachowickiego oraz gmin Starachowice, Iłża i Brody, przez teren których przebiega linia kolejki. Każdy z sygnatariuszy zadeklarował, że wstępnie przeznaczy po 90 tysięcy złotych na opracowanie dokumentacji potrzebnej do remontu – mówi starosta Piotr Babicki.

– Od lat kolej wąskotorowa przyciąga turystów, a teraz chcemy tchnąć w nią nowe życie. Wspólnie postaramy się zrealizować projekt, który może być perłą lokalnej turystyki i naszego regionu – zaznacza.

– Kolejnym etapem, po opracowaniu dokumentacji, będzie poszukiwanie dotacji zewnętrznych na przeprowadzenie prac – dodaje prezydent Starachowic Marek Materek.

– Będziemy partycypować w kosztach dokumentacji technicznej, aby później aplikować do różnych programów. Chcemy uzyskać ciekawy produkt turystyczny. Stąd włączenie gmin, takich jak Brody czy Iłża. Starachowicka kolej zasługuje na to, by w nią zainwestować – podkreśla.

Z punktu widzenia gminy Iłża to świetna inicjatywa – mówi burmistrz Marek Łuszczek.

– Jestem pełen nadziei, że ten projekt zostanie wkrótce zrealizowany, a kolej wąskotorowa będzie mogła pełnić nie tylko funkcje turystyczne. Cieszę się, że nasza gmina może uczestniczyć w tym projekcie, a inicjatywa zrodziła się właśnie w powiecie starachowickim – dodaje.

W takim samym tonie wypowiada się wójt Brodów Ernest Kumek.

– Dzisiejsze porozumienie to – stosując nomenklaturę kolejową – pierwsza stacja w podróży do odnowionej wąskotorówki – mówi.

Powiat starachowicki, który zarządza kolejką wąskotorową, ogłosi w najbliższym czasie przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej do jej remontu.

źródło: https://radiokielce.pl/1314127/bedzie-remont-waskotorowki-laczacej-starachowice-i-ilze/ 

Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #338 : 30 Czerwca 2025, 17:55:47 »
0

Wspólnie ku rewitalizacji
Dodane: 28.06.25

27 czerwca br. podpisane zostało porozumienie, które może otworzyć nowy etap w rozwoju Starachowickiej Kolei Wąskotorowej - jednej z najbardziej charakterystycznych atrakcji turystycznych naszego regionu. Powiat łączy siły z gminami: Starachowice, Iłża i Brody, by wspólnie opracować dokumentację służącą rewitalizacji zabytkowej linii kolejowej ze Starachowic do Iłży – inwestując w turystykę i lokalne dziedzictwo.

Samorządy podjęły wspólne działania na rzecz opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która będzie pierwszym krokiem do odtworzenia i ożywienia trasy kolejowej od lokomotywowni w Starachowicach aż do stacji w Iłży. Dzięki temu możliwe będzie dalsze planowanie rewitalizacji tej zabytkowej linii.

Na mocy podpisanego porozumienia, każda z trzech gmin przekaże Powiatowi Starachowickiemu dotację w wysokości 90 tys. zł, co łącznie da kwotę 360 tys. zł na wykonanie dokumentacji. W przypadku, gdyby cena w postępowaniu przetargowym przekroczyła zaplanowany budżet, gminy zobowiązały się do pokrycia 75% różnicy – po podjęciu stosownych uchwał budżetowych. Powiat będzie odpowiedzialny za ogłoszenie postępowania i nadzór nad realizacją zadania zarówno pod względem merytorycznym, jak i finansowym.

Ze strony Powiatu Starachowickiego porozumienie sygnowali: starosta Piotr Babicki i wicestarosta Małgorzata Galas-Bąba. W imieniu pozostałych samorządów dokument podpisali: Prezydent Miasta Starachowice Marek Materek, Burmistrz Iłży Marek Łuszczek i Wójt Gminy Brody Ernest Kumek.

– To ważny krok w rozwoju turystyki naszego powiatu – mówi starosta Piotr Babicki. – Zabytkowa kolej wąskotorowa to jedna z najbardziej rozpoznawalnych atrakcji regionu, a przygotowanie dokumentacji to podstawa, by inwestować w jej rewitalizację i promować lokalne dziedzictwo.

Rewitalizacja tej historycznej trasy może wzbogacić ofertę turystyczną powiatu i okolic, łącząc w sobie wartość historyczną i potencjał do rozwoju nowoczesnych form rekreacji. To kolejny dowód na to, że współpraca samorządów jest kluczem do skutecznego działania na rzecz rozwoju regionu i jego atrakcyjności dla mieszkańców oraz turystów.

źródło: https://starachowice-net.pl/informator/news/wsp-lnie-ku-rewitalizacji



Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 498 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #339 : 30 Czerwca 2025, 17:59:42 »
+1

Nowy rozdział dla starachowickiej kolei wąskotorowej. Ruszają przygotowania do rewitalizacji trasy do Iłży
Rafał Roman 27/06/2025

Starachowicka kolej wąskotorowa – jedna z najcenniejszych i najbardziej rozpoznawalnych atrakcji turystycznych regionu wkracza w nowy etap rozwoju. W siedzibie Starostwa Powiatowego podpisano porozumienie otwierające drogę do rewitalizacji zabytkowej linii kolejowej na trasie Starachowice – Iłża.

Dokument sygnowali przedstawiciele czterech samorządów: powiatu starachowickiego, miasta Starachowice, gmin: Brody oraz Iłża. Porozumienie zakłada wspólne przygotowanie pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która stanowić będzie fundament do przyszłej modernizacji i przywrócenia ruchu turystycznego na tej historycznej trasie.

– To bardzo ważny moment dla naszej kolei i całego regionu. Od lat kolej wąskotorowa przyciąga turystów, a teraz chcemy tchnąć w nią nowe życie – mówił podczas piątkowej konferencji prasowej Piotr Babicki, starosta starachowicki, podkreślając znaczenie współpracy samorządów w realizacji tej inicjatywy. – Wspólnie postaramy się zrealizować projekt, który może być perłą lokalnej turystyki, naszego regionu. Los starachowickiej kolei wąskotorowej jest dla nas bardzo ważny. By to się mogło wydarzyć, wspólnie stworzymy dokumentację projektową – dodał.

Starachowicka kolej wąskotorowa to nie tylko element dziedzictwa przemysłowego, ale również ważny potencjał rozwoju turystyki lokalnej. Rewitalizacja trasy do Iłży pozwoli nie tylko na odtworzenie historycznego połączenia, ale także na rozwinięcie oferty dla mieszkańców i turystów – w tym m.in. wycieczek tematycznych, wydarzeń plenerowych czy przejazdów specjalnych.

- Będziemy partycypować w kosztach dokumentacji technicznej, tak aby później aplikować do różnych programów. Chcemy uzyskać ciekawy produkt turystyczny. Stąd włączenie gmin, takich jak Brody czy Iłża. Starachowicka kolej zasługuje na to, by zainwestować w nią - stwierdził prezydent Starachowic Marek Materek.

Samorządy zapowiadają, że po zakończeniu prac projektowych będą ubiegać się o środki zewnętrzne, które umożliwią realizację inwestycji.

- Jestem pełen nadziei, iż ten projekt zostanie wkrótce zrealizowany, a kolej wąskotorowa będzie mogła pełnić nie tylko funkcje turystyczne. Cieszę, że się nasza gmina może uczestniczyć w tym projekcie, a inicjatywa co do tego zrodziła się właśnie w powiecie starachowickim. Z punktu widzenia gminy Iłża to świetna inicjatywa - mówił burmistrz Iłży Marek Łuszczek.

Zdaniem Ernesta Kumka, wójta gminy Brody podpisanie stosownych dokumentów to - stosując nomenklaturę kolejową – pierwsza stacja pt. projekt.

Łącznie na ten cel zabezpieczono 360 tys. zł (po 90 tys. z każdego z czterech samorządów).

źródło: https://starachowicki.eu/artykul/nowy-rozdzial-dla-starachowickiej-n1717834

Zapisane
Strony: 1 ... 15 16 [17] 18   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!