Przed wyruszeniem na szlak z farbą wyruszyłbym z taśma mierniczą, żeby potem nie było jakichś zonków

Na stronie PLK pojawia się od czasu do czasu przy tworzeniu nowego rozkładu w pdf-ie wykaz wszystkich ich linii, posterunków ruchu, punktów handlowych, ograniczeń skrajni itp., polecam lekturę.
Ogólna zasada jest taka, że kilometraż linii zaczyna się od osi stacji (budynku) początkowej, czyli leżącej bliżej stolicy. Na liniach ślepo zakończonych stacją początkową jest stacja na linii wcześniej istniejącej, węzłowa. Dlatego też na SKW km 0,0 jest w Starachowicach - to stacja styczna z 1435. Słupek powinien się znaleźć w osi stacji Starachowice Wsch. Wąsk., ale trójkąt sprawia, że układ jest skomplikowany. Trzeba by pogrzebać w papierach. W każdym razie do lokomotywowni byłby kilometraż ujemny albo dodatni jako osobny odcinek, wtedy jego początek może być przyjęty np. w którymś rozjeździe.
Z wyborem punktu początkowego linii wiąże się też numeracja torów - patrząc na początek po prawej są parzyste, po lewej - nieparzyste. Nie muszę chyba mówić, że od kierunku kilometrażu zależy tez parzystość/nieparzystość numerów pociągów.
Raczej używa się przymiotnika "hektometrowy", bo metryczny to może być system miar.