Jest sezon letni.
Moja propozycja jest następująca. Wypisujcie różne ciekawostki typu "naj..." dotyczące polskich (a może nie tylko) wąskotorówek.
Np. najniżej położona, najwyżej, największy promień łuku, najdłuższy prosty odcinek, najstarszy, najnowszy, największy spadek, najdłuższa sieć, ect.
Oczywiście informacja podana z wartością i najlepiej źródłem.
Może się również okazać, że podane informacje się zdeaktualizują, bo będzie ktoś "lepszy". Chodzi o te pretendujące do "naj".
Pierwsza propozycja (ale czuję odpowiedź kolegów z GKW)
Najstarsza szlakowa szyna (nie wycięta, nie eksponat) po której jeżdżą pociągi - datowana 1876 (ponoć na 1435mm jest to "tylko" 1882)
Starachowicka Kolej Wąskotorowa - Lipie
ObrazekJakos trafilem na nieczytany do tej pory przeze mnie watek - stad hurtowa odpowiedz i odgrzewanie tematow sprzed przeszlo roku, hehe , wybaczcie

Slusznie czujesz odpowiedz kolegow z GKW

W torze nr 17 (czynny tor odstawczy) na stacji Bytom Karb Waskotorowy sa zabudowane szyny z roku 1868 produkcji firmy Hoerde. Firma ta obecnie jest czescia koncernu Thyssen - Krupp, szyny produkuja do dzis, a ostatni wielki piec wygasili w polowie lat dziewiecdziesiatych XX wieku.
Jadac po gornoslaskich "najach":
Najwiecej jednoczesnie obslugiwanych bocznic (przelom lat 50. i 60. XX wieku): 203
Max ilosc zatrudnionych: 3600
Max ilostan lokomotyw: 80
Max ilostan wagonow wszelkich mozliwych serii: okolo 6000
Ilosc czynnych nastawni ze scentralizowanymi urzadzeniami mechanicznymi: 41
Wg zachowanej dokumentacji nastawni dysponujacej stacji Maciejkowice (Mc) w roku 1975 (15 lat po "zlotej erze" GKW) srednia ilosc pociagow odprawianych w ciagu doby z tejze stacji: 150
Jedyny na waskim torze w Polsce dwutorowy szlak Maciejkowice - Rozbark, okolo 4,5 km
Max rocznych przewozow: okolo 6,5 mln ton
Udzial dlugosci sieci GKW w ogolnej dlugosci waskich torow w Polsce: 2,5 procenta
Udzial w przewozach towarowych na waskich torach w Polsce: okolo 50 procent
(przyblizone dane z czasow "zlotej ery" GKW, czyli lat 1955-1960)
I jeszcze ilosc eksploatowanych do dzis rodzajow sprzegow - 5: lancuch z 3 ogniwami (od 1804) powszechny w poc. towarowych do 2001 roku, sprzeg samoczynny (tzw. "compact") stosowany od lat 20. XX wieku do dzis w pociagach pasazerskich, sprzeg sztywny, po "naszymu" zwany "lasza" stosowany w poc. pasazerskich (dzieki niemu sklad jest sztywny i nie wystepuje zjawisko nabiegania wagownow przy hamowaniu), klasyczny orczyk (stosowany miedzy klasami rumunskimi) oraz osobliwy sprzeg bez nazwy stosowany do sprzegania salonki z lokomotywa.
Powierzchnia pokryta jednym dachem na warsztatach GKW na Rozbarku: 10.100 m kwadratowych
Najdluzej czynna bocznica waskotorowa: bocznica Kopalni "Krol" (pozniej zwanej "Prezydent", a jeszcze pozniej Ruch "Prezydent" KWK "Polska") w Chorzowie: 1853-1994
W zasadzie to GKW przylaczono do kolei kopalnianej, a nie na odwrot. Waskotorowa kolej Kopalni Krol powstala w roku 1804 (sic!) - laczyla te kopalnie z pobliska Huta Krolewska (huta istnieje do dzis).
Juz nie GKW, ale w poblizu: najstarsza i najdluzej dziajalaca waskotorowa kolej przemyslowa na terenie dzisiejszej Polski - kolej Huty "Jednosc" (dawniej "Laura) w Siemianowicach Slaskich - kolej powstala w roku 1836 i dzialala na pewno do roku 2001 (przeswit 630 mm).
To, oczywiscie, dane historyczne ze zlotej ery GKW, czyli lat 1955-1960
Teraz kolej parkowa w Wojewodzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie:
Przeswit: 900 mm
Jedyna zbudowana lokomotywa typu Wlp50 z hamulcem samoczynnym
Sprzegi wagonowe typu Alberta (tramwajowe, ale i tez nietypowe, bo mniejsze od stosowanych w dzisiejszych tramwajach)
Sprezynowe rozjazdy typu tramwajowego (rozpruwalne)
Na trasie kolejki dzialala kiedys polsamoczynna blokada liniowa
Wagony niskopodlogowe
Praca pociagowa: 95 pociagokilometrow dziennie na linii o dlugosci 4,5 km