Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:05:34 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Naj...  (Przeczytany 23560 razy)
konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 09 Lipca 2008, 15:37:26 »
0

zastanawiał bym sie czy ktoś z bieszczad nie miał by czegos do powiedzenia a propo spadków i wzniesien...?
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #21 : 09 Lipca 2008, 17:26:52 »
0

Hmm gdzieś już na forum były chyba dywagacje na ten temat :wink:
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #22 : 07 Czerwca 2009, 21:48:01 »
0

Temat troche podupadł,wiąc podgrzewam zupę.
365 zaliczonych samochodów parowozem ,spalinowozem i drezyną przez jednego maszynistę.(49 lat służby).Ma ktoś coś do gadania?
(Maszynista ten nie liczy ludzi,furmanek,koni,motocykli "itepe,itede"-powód?
cytuję-"Chyba bym ,kur** oszalał!" :mrgreen:
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #23 : 07 Czerwca 2009, 23:12:39 »
0

To aż tak bardzo się to notuje? Wow.
I to już w wieku 49 lat! Strach pomyślec jak licznik nabije się do emerytury
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #24 : 08 Czerwca 2009, 08:28:39 »
0

49 lat służby

POgratulować stażu, to swoją drogą...
Zapisane

102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #25 : 08 Czerwca 2009, 16:13:16 »
0

:mrgreen: Oficjalnie ten maszynista ma emeryturkę. :mrgreen:
Co do stażu-wszystko przerobione na Kujawskich KD.
(Maszynista ten pamięta jeszcze Wrześnie Wąsk. i jazdy na trasie Gniezno-Jabłonka i Gniezno-Krośniewice)

i jeszcze jeden rekordzik:

Jazda na odcinku Gniezno-sompolno-Krośniewice trwała 3 dni(pociąg roboczy,nie zatrzymywał się na stacjach)
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #26 : 08 Czerwca 2009, 16:56:35 »
0

Cytat: "102N"

Jazda na odcinku Gniezno-sompolno-Krośniewice trwała 3 dni(pociąg roboczy,nie zatrzymywał się na stacjach)


Ile ta trasa miała kilometrów?
Zapisane
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #27 : 08 Czerwca 2009, 18:06:00 »
0

Coś koło 120 pewnie będzie, bo kołowa droga ma 150 km, ale przez Konin. Pomyśleć jak byłoby bajernie przejechać się z Gniezna do - dajmy - Ozorkowa czy Brześcia, Nieszawy itd.
Rozumiem, że te 3 dni to roboczy już po zamknięciu Sompolińskiej KD?
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #28 : 08 Czerwca 2009, 18:24:53 »
0

Roboczy.Lata 80-te.
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #29 : 08 Czerwca 2009, 18:29:44 »
0

To co było przyczyną tak długiej jazdy?
Zapisane
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 305 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #30 : 08 Czerwca 2009, 19:52:06 »
0

Chyba nie chciało się im zjeżdżać na stację i nocowali na szlaku...(no w sumie gdy masz dobre zaopatrzenie to jest całkiem możliwe )Na BWKD spotkałem się z relacją pracownika Warsztatów w Koronowie, który opowiedział o wyjeździe drezyną Wmc do Białośliwia i trwało to sporo ale chłopaki się od rana do wieczora wyrobili do Białośliwia i to zahaczając o Nakło (tylko nie wiem czy Stawidło u góry czy też całkiem na dół koło PKS).
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #31 : 08 Czerwca 2009, 20:37:14 »
0

ZAopatrzenie było dobre(z tego co wiem to jechały wtedy dwie plaftormy z szynami i podkładami ,2 brankardy,3Aw[oczywiście prowadzone "Peiksem"])kuchnia polowa była,żarcia w brud.
Pociąg był "remontowy", tylko tragiczne odcinki remontował,nie mogli przecierz cały czas blokować ruchu!
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #32 : 08 Czerwca 2009, 20:58:50 »
0

No tak, bo w 80. to tam jeszcze sporo jeździło. Teraz to można by taki skład zostawić spokojnie na dobę albo i więcej i nic by nie koligowało. :twisted:
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #33 : 09 Czerwca 2009, 09:03:13 »
0

Ja pamiętam, że 2 razy w życiu przejechałem całą trasę Ostrowy - Krośniewice  - Sompolno - Gniezno... Druga z tych imprez to był podsył motorówki z Krośniewic do Gniezna, już po wycofaniu PKP z kolejek wąskotorowych.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #34 : 14 Lipca 2009, 08:56:05 »
0

Cytat: "Phinek"
No więc ja zaryzykuję... NAJwiększy spadek na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Na kilometrze 39,2 jest wzniesienie wynoszące 30,6 %o - jest tego tylko 100 metrów.


Pozwole sobie odgrzac temat: tutaj (chyba jak zwykle, hehe) "naj" beda Gornoslaskie Koleje Waskotorowe - w wielu miejacach bylo wiecej niz 30,6 promil:

Szlaki:

Ruda Wschodnia Waskotorowa - Ruda Poludniowa Waskotorowa: 32,2 promila
Poreba Waskotorwa - Zabrze Makoszowy Waskotorowe: 37,4 promila
Pierkary Slaskie Waskotorowe - Witczak p. osl: 42,4 promila

i rekord:

Witczak p.odg - Bytom Rozbark: 44,0 promila

Na obecnie istniejacym fragmencie GKW max pochylenie to 20,6 promila (Sucha Gora - Lazarowka)

Przy okazji mozna tez pojechac po lukach (a w zasadzie ich promieniach):

Lukow o r okolo 50 m nie ma nawet co wymieniac, bo bylo ich multum.

Rekord na obecnie eksploatowanym odcinku, to luk na szlaku Tarnowskie Gory Waskotorowe - Lasowice p.odg, r=33 m

Rekord na sieci wynosil r=25 - szlak Bytkow - Haldex Michal

Zrodlo: Dodatek do sluzbowego rozkladu jazdy pociagow Gornoslaskich Kolei Waskotorowych, Slaska DOKP, Katowice 1981
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #35 : 14 Lipca 2009, 09:38:38 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Ja pamiętam, że 2 razy w życiu przejechałem całą trasę Ostrowy - Krośniewice  - Sompolno - Gniezno... Druga z tych imprez to był podsył motorówki z Krośniewic do Gniezna, już po wycofaniu PKP z kolejek wąskotorowych.


To byl 21 czy 22 kwietnia 2002. Przejazd (wliczajac liczne fotostopy, cofania i najazdy) trwal troche ponad 12 godzin. Wyjazd z Krosniewic byl 7 plus pare minut i przyjazd do Gniezna okolo 19.30.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #36 : 14 Lipca 2009, 10:18:23 »
0

Cytat: "emibe"
Jest sezon letni.
Moja propozycja jest następująca. Wypisujcie różne ciekawostki typu "naj..." dotyczące polskich (a może nie tylko) wąskotorówek.
Np. najniżej położona, najwyżej, największy promień łuku, najdłuższy prosty odcinek, najstarszy, najnowszy, największy spadek, najdłuższa sieć, ect.
Oczywiście informacja podana z wartością i najlepiej źródłem.
Może się również okazać, że podane informacje się zdeaktualizują, bo będzie ktoś "lepszy". Chodzi o te pretendujące do "naj".

Pierwsza propozycja (ale czuję odpowiedź kolegów z GKW)

Najstarsza szlakowa szyna (nie wycięta, nie eksponat) po której jeżdżą pociągi - datowana 1876 (ponoć na 1435mm jest to "tylko" 1882)
Starachowicka Kolej Wąskotorowa - Lipie

Obrazek


Jakos trafilem na nieczytany do tej pory przeze mnie watek - stad hurtowa odpowiedz i odgrzewanie tematow sprzed przeszlo roku, hehe , wybaczcie

Slusznie czujesz odpowiedz kolegow z GKW

W torze nr 17 (czynny tor odstawczy) na stacji Bytom Karb Waskotorowy sa zabudowane szyny z roku 1868 produkcji firmy Hoerde. Firma ta obecnie jest czescia koncernu Thyssen - Krupp, szyny produkuja do dzis, a ostatni wielki piec wygasili w polowie lat dziewiecdziesiatych XX wieku.

Jadac po gornoslaskich "najach":

Najwiecej jednoczesnie obslugiwanych bocznic (przelom lat 50. i 60. XX wieku): 203
Max ilosc zatrudnionych: 3600
Max ilostan lokomotyw: 80
Max ilostan wagonow wszelkich mozliwych serii: okolo 6000
Ilosc czynnych nastawni ze scentralizowanymi urzadzeniami mechanicznymi: 41

Wg zachowanej dokumentacji nastawni dysponujacej stacji Maciejkowice (Mc) w roku 1975 (15 lat po "zlotej erze" GKW) srednia ilosc pociagow odprawianych w ciagu doby z tejze stacji: 150

Jedyny na waskim torze w Polsce dwutorowy szlak Maciejkowice - Rozbark, okolo 4,5 km
Max rocznych przewozow: okolo 6,5 mln ton
Udzial dlugosci sieci GKW w ogolnej dlugosci waskich torow w Polsce: 2,5 procenta
Udzial w przewozach towarowych na waskich torach w Polsce: okolo 50 procent

(przyblizone dane z czasow "zlotej ery" GKW, czyli lat 1955-1960)

I jeszcze ilosc eksploatowanych do dzis rodzajow sprzegow - 5: lancuch z 3 ogniwami (od 1804) powszechny w poc. towarowych do 2001 roku, sprzeg samoczynny (tzw. "compact") stosowany od lat 20. XX wieku do dzis w pociagach pasazerskich, sprzeg sztywny, po "naszymu" zwany "lasza" stosowany w poc. pasazerskich (dzieki niemu sklad jest sztywny i nie wystepuje zjawisko nabiegania wagownow przy hamowaniu), klasyczny orczyk (stosowany miedzy klasami rumunskimi) oraz osobliwy sprzeg bez nazwy stosowany do sprzegania salonki z lokomotywa.

Powierzchnia pokryta jednym dachem na warsztatach GKW na Rozbarku: 10.100 m kwadratowych

Najdluzej czynna bocznica waskotorowa: bocznica Kopalni "Krol" (pozniej zwanej "Prezydent", a jeszcze pozniej Ruch "Prezydent" KWK "Polska") w Chorzowie: 1853-1994
W zasadzie to GKW przylaczono do kolei kopalnianej, a nie na odwrot. Waskotorowa kolej Kopalni Krol powstala w roku 1804 (sic!) - laczyla te kopalnie z pobliska Huta Krolewska (huta istnieje do dzis).

Juz nie GKW, ale w poblizu: najstarsza i najdluzej dziajalaca waskotorowa kolej przemyslowa na terenie dzisiejszej Polski - kolej Huty "Jednosc" (dawniej "Laura) w Siemianowicach Slaskich - kolej powstala w roku 1836 i dzialala na pewno do roku 2001 (przeswit 630 mm).
To, oczywiscie, dane historyczne ze zlotej ery GKW, czyli lat 1955-1960

Teraz kolej parkowa w Wojewodzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie:

Przeswit: 900 mm
Jedyna zbudowana lokomotywa typu Wlp50 z hamulcem samoczynnym
Sprzegi wagonowe typu Alberta (tramwajowe, ale i tez nietypowe, bo mniejsze od stosowanych w dzisiejszych tramwajach)
Sprezynowe rozjazdy typu tramwajowego (rozpruwalne)
Na trasie kolejki dzialala kiedys polsamoczynna blokada liniowa
Wagony niskopodlogowe
Praca pociagowa: 95 pociagokilometrow dziennie na linii o dlugosci 4,5 km
Zapisane
Senda
SGKW
*
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie

Mariusz Senderowski


« Odpowiedz #37 : 14 Lipca 2009, 19:07:57 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"

Jadac po gornoslaskich "najach":


Dodam jeszcze - najcięższe parowozy (Tw9, Tw47 i Tw53), największa ilość wąskotorowych przejść granicznych (między 1922 a 1939 rokiem) - 5, jedyny znany wąskotorowy pociąg pancerny ("Pancerka Kabicz"), jedyna stacja wąskotorowa na której z tego samego toru mogły korzystać tramwaje i pociągi (Gliwice Trynek), jedyne stacje z siecią trakcyjną (m.in. Trynek, Brzeziny Śl. Wąsk.)

Pozdr.
Mariusz
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #38 : 14 Lipca 2009, 22:41:02 »
0

A z tym pociągiem pancernym... widziałem kiedyś zdjęcia z czasów Powstania Śląskiego i na jednym z nich znajdował się właśnie wąskotorowy pociąg pancerny... i to działający na terenie naszego kraju. Pamiętam, że w którejś serii ilustrowanych książek o zagadnieniach wojennych była jedna poświęcona pociągom pancernym i tamże znajdowała się kolejna wzmianka...
Zapisane

Ha!
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #39 : 14 Lipca 2009, 23:49:41 »
0

Na tym forum jest gdzieś o nim mowa i jest jego fotka.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!