Świat kolejek wąskotorowych SMF
18 Grudzień 2017, 15:42:34 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...  (Przeczytany 9653 razy)
ok333
Dyrektor
*****
Długość toru:: 596 m

W terenie W terenie


« : 28 Październik 2008, 22:35:46 »
0

Na taki ślad natrafiłem w necie :

http://www.tnn.pl/Kolej_w%C4%85skotorowa_na_terenie_cukrowni__Lublin_,1029.html

Jest nawet jedna fotka.
Pozdrawiam
Zapisane

Ratujmy Koleje Waskotorowe  !!!
-----------------------------------------------
,, Najlatwiej niszczyc .
   Trudno zachowac to , co warte zachowania.''
Wislawa Szymborska
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 535 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 30 Listopad 2008, 19:40:48 »
0

Zdjęcie przedstawia cukrownie Rejowiec, która z cukrownia w Lublinie nie ma nic wspólnego
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 07 Sierpień 2009, 12:12:11 »
0

Ożywimy temat wklejając zdjęcia z cukrowni w Lublinie właśnie - o ile nie pomylono się w opisie zdjęć w archiwum...


Sortowanie buraków


Transport jak się patrzy


Po wyładunku
Zapisane

Ha!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1442 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 09 Maj 2010, 00:29:30 »
0

Cytat: "Atterdag"
o ile nie pomylono się w opisie zdjęć w archiwum...
Jak już się dowiedzieliśmy dzięki Księżycowi i Janeczkowi - pomylili się. Dwa dolne zdjęcia wykonano w Cukrowni Garbów. Jeśli chodzi o pierwsze, to tabor raczej nie jest cukrowniczy lecz "publiczny". Zwróćcie uwagę na oznaczenia wagonów. Mnie to wygląda nawet nie tyle na PKP, co raczej WKP - czyżby Wyrzyska KP?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 09 Maj 2010, 01:20:57 »
0

Nie przypomina mi żadnej stacji z WKP jaką znam. Budynki również nie wyglądają na prusko/popruskie. No i ten krajobraz... może coś z Kujawskich, albo ŻKD?
Zapisane

Ha!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1442 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 09 Maj 2010, 01:44:43 »
0

Cytat: "Atterdag"
Nie przypomina mi żadnej stacji z WKP jaką znam.
Stacja to to na pewno nie jest. Raczej jakiś folwark. Dlaczego uważasz, że budynki mało pruskie (no poza tym drewnianym oczywiście  :wink: )?

Tym, co skierowało mnie ku WKP są jedynie oznaczenia na wagonach - szczególnie wyraźnie widać to na węglarce najbardziej po lewo - na samym skraju zdjęcia. Oczywiście, może to być skrót innej nazwy, tylko jakiej?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 890 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 09 Maj 2010, 11:24:21 »
0

Z całą pewnością WKP. I z całą pewnością jakiś folwark. Odbywa się załadunek buraków na wagony. Na środku placu widać ustawione pługi. Tylko skąd twierdzenie, że to cukrownia Lublin skoro nawet zamieszczony podpis pod zdjęciem tego nie sugeruje.
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 09 Maj 2010, 11:33:24 »
0

A Wieluń? W razie co z Wyrzyskiej zrobię listę folwarków zaraz i spróbujemy coś z tego wydobyć. W najgorszym wypadku będziemy mieli kilkanaście potencjalnych lokalizacji. No i że folwark to widać... chociaż krańcowe stacje na BKD wyglądały podobnie. Na BKD nie WKD.
Zapisane

Ha!
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 890 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 09 Maj 2010, 11:54:32 »
0

Wieluń? To było PKP.
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #9 : 09 Maj 2010, 12:24:23 »
0

WKP też było PKP.
Zapisane

Ha!
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 890 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 09 Maj 2010, 12:39:09 »
0

PKP oczywiście ...... ale dopiero po II wojnie.
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 09 Maj 2010, 12:57:56 »
0

Jak większość wąskotorowych kolei w zaborze pruskim.

Wróćmy do kwestii zdjęcia. W obrębie WKP znajdowała się tylko JEDNA cukrownia (po zamknięciu Zukersfabrik w Nieżychowie). W Nakle. Teraz pytanie na jaką odległość wożono buraki. Skąd dano by radę.

Folwarki z doprowadzoną bocznicą wchodzącą w obręb zabudowań folwarcznych w obrębie WKP to:
Olszewka
Lubaszcz
Radzicz
Liszkówko
Gumnowice

Można spróbować teraz każde z osobna w geoportalu obejrzeć. Wrócę do domu to się przyjrzę.

(Żelazno miało zdecydowanie inną ładownię)
Zapisane

Ha!
lisiogonek
Mechanik
***
Długość toru:: 249 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 10 Maj 2010, 21:15:12 »
0

Cytat: "Atterdag"
W obrębie WKP znajdowała się tylko JEDNA cukrownia (po zamknięciu Zukersfabrik w Nieżychowie). W Nakle. Teraz pytanie na jaką odległość wożono buraki. Skąd dano by radę.


Buraki zwożono z całej sieci WKP i BKP do cukrowni Rudki. Na WKP specjalnie w tym celu powstał łącznik Radzicz - Liszkowo. Notabene - ostatnio wybudownay fragment WKP . BKP od początku korzystała z łącznika Gumnowice-Suchary w celu dotarcia do Rudek. Jako przed 2WS istniał most łączący wschodnią część BKP ze zachodnią jej częścią, możemy założyć że ruch towarowy(buraczany) był prowadzony po całej sieci - od Kozielca na wschodzie po linię Kocik Młyn - Wysoka na zachodzie.

Taki mały OT - ale wybaczcie te małe dygresje  :mrgreen:
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - Czekamy wytrwale!
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #13 : 11 Maj 2010, 00:21:24 »
0

I znów masz rację. Rzeczywiście. Chociaż całe szczęście jeżeli byłaby to część bydgoska to i wagony miałyby inne oznaczenie. Chociaż jestem niemalże pewien, że widziałem oznaczenia WKP na wagonach w Morzewcu. Kontynuujemy poszukiwania Mrugnięcie
Zapisane

Ha!
student
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 22 Maj 2010, 02:15:48 »
0

Atterdag - powaliłeś mnie na kolana.

To jedyne zdjęcie bocznicy w folwarku na WKP jakie widziałem. Bóg jeden wie co tam jeszcze w tym NAC mają o nas Uśmiech

Po przeanalizowaniu mapek przypuszczam że to folwark w Lubaszczu (szkicu tej konkretnej bocznicy akurat nie posiadam). Z tego co pamiętam tor wchodził tam po łuku właśnie przez bramę "w rogu" folwarku. W geoportalu mniej więcej na środku dawnego dziedzińca jest zaznaczony budynek, możliwe że to ten, którego węgieł pokazany jest w lewej części kadru.

Jestem cały czas pod wrażeniem.

Pozdrowienia
Zapisane

Rodzi się w bólach, ale zwali z nóg.
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 195 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #15 : 22 Maj 2010, 08:10:38 »
0

Lubaszcz? Możliwe w sumie... ciekawe jak można to potwierdzić - poza wyjazdem w poszukiwaniu folwarku...

Też jestem pod wrażeniem zasobów NAC, a pod jeszcze większym niefrasobliwość w opisywaniu ich materiałów. Ja dalej czekam, aż pojawią się nowe zbiory i liczę iż znajdą się w nich zdjęcia z Koronowa i co najważniejsze ze stacji Białośliwie Port. Trzeba przepatrywać ich stronę i czekać czy się aby coś nie pojawi.
Zapisane

Ha!
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 386 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #16 : 04 Grudzień 2017, 10:09:44 »
+1

Ciekawy - powiązany z tą tematyką artykuł - ukazał się na łamach Dziennika Wschodniego: http://www.dziennikwschodni.pl/magazyn/dzis-po-wielu-cukrowniach-nie-ma-juz-sladu-dlaczego-byly-tak-wazne-dla-wladz-prl,n,1000209652.html

może kogoś zainteresuje.

Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
majster
Młotkowy
**
Długość toru:: 84 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 04 Grudzień 2017, 16:36:52 »
+3

Podłączę się do dyskusji o pierwszym zdjęciu przedstawiającym wagony WKP, niczego oczywiście nie przesądzam, być może są to wagony kolei wyrzyskiej, ale pamiętajmy też o kolei wrzesińskiej, tam wagony były również opisane WKP i zdjęcie przedstawia właśnie takie typowe wagony jakie były tam eksploatowane, czteroosiowe o ładowności 5 ton z uchylnymi dwuczęściowymi burtami bocznymi, numeracja wagonów też pasuje do kolei wrzesińskiej. Na tej kolei też było sporo majątków gdzie bocznice wchodziły wprost na podwórza.
Natomiast na kolei wyrzyskiej za czasów powiatowych węglarki o ładowności 5 ton były dwuosiowe i wyglądały zupełnie inaczej niż te na zdjęciu, czteroosiowe były tylko o ładowności 10 ton i były dużo większe. Zakres numeracji węglarek dwuosiowych był od 201 do 650, czteroosiowych od 701 do 751. Podobnie było na kolei bydgoskiej.
Co do miejsca wykonania zdjęcia mam pewne domysły, ale muszę je zweryfikować. Gdy będę wiedział coś więcej napiszę.   
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!