|
|
NGR_RU
|
|
« Odpowiedz #1962 : 12 Styczeń 2019, 20:34:37 » |
+5
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
prof_klos
|
|
« Odpowiedz #1963 : 26 Styczeń 2019, 17:04:31 » |
0
|
Dzisiejszy wieczór obfituje w spokojne przeglądanie czeluści internetu. Relaks przy piwku. Tymczasem poszukiwania okazują się niezwykle owocne! Zobaczcie co znalazłem! Parowóz z Chin (wciąż tam jeżdżą na kolei normalnotorowej) wraz z maszynistą, który wykonuje jakąś sztuczkę, dzięki której pojazd - dosłownie - pluje iskrami z komina! Przepięknie to wygląda! Zobaczcie sami! Film numer 1: https://www.youtube.com/watch?v=4ewG_CPiuboFilm numer 2: https://www.youtube.com/watch?v=BcjvKKUCgzwPrzepiękna akustyka, prawda? No i te efekty świetlne - prawdziwa magia! Ciekawe jakim sposobem obsługa wywołuje ten pióropusz z komina?
|
|
|
Zapisane
|
Filozofia sztuką życia...!
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #1964 : 26 Styczeń 2019, 17:24:05 » |
+5
|
Sztuczka właściwie sztuczką nie jest - u jej podstaw kryją się trzy czynniki: jakość węgla stosowanego do opalania chińskich parowozów, brak urządzeń odiskiernych i praca z maksymalną mocą. Mix tych trzech rzeczy i ciemna pora dnia dają ten efekt.
Na kolejach ChRL stosowane jest opalanie bardzo drobnym węglem, właściwie miałem który łatwo jest porywany do dymnicy. Co ciekawe nawet ogromne paleniska maszyn towarowych obsługiwane są ręcznie przez skośnookie "sztokery" napędzane ryżem wciąż machające swymi niedużymi łopatami. Przedstawione ujęcia pochodzą z odkrywkowej kopalni węgla Sandaoling będącej największym tego typu obiektem na ziemi i zajmującej powierzchnię dużego miasta. Jak wiadomo każde urządzenie odiskierne typu siatka powoduje straty ciągu, zaś w kamiennej niecce pozbawionej zielska nie ma specjalnie co się zapalić więc na maszynach kraty są pozdejmowane.
Tak na marginesie to dawniej, gdy parowozy były jeszcze prawdziwymi maszynami a nie zabawkami, wielokrotnie widziałem jako dziecko że ostro ruszająca maszyna towarowa gdy nabierała prędkości też strzelała ogniem z komina. Ech, szkoda że te czasy już minęły...
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Trabant
|
|
« Odpowiedz #1965 : 02 Luty 2019, 11:47:33 » |
+3
|
Ciekawy parowóz z tendrem wyglądającym jak samoróbka. Kresy Wschodnie, kolej leśna Dolina - Rachiń. Znalazłem w książce "Lasy i leśnictwo w Polsce", 1928, t.1, s. 361
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
olomar
Młotkowy
Długość toru:: 128 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #1966 : 15 Luty 2019, 23:34:41 » |
0
|
Ten sam efekt w maszynie nieco podobnej do parowozu: https://www.youtube.com/watch?v=EVxByLO_6cA&t=1s
|
|
|
Zapisane
|
Gdyby to ode mnie zależało, to w Polsce parowozy nie stałyby po krzakach, tylko sobie jeździły po torach
|
|
|
Trabant
|
|
« Odpowiedz #1967 : 01 Marzec 2019, 22:48:18 » |
0
|
W prawdzie polskie pociągi wyglądają jak ciuchcie z bajek dla dzieci, ale to w Japonii mają rękawy z brezentu: Error 404 (Not Found)!!1
|
|
|
Zapisane
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
Trabant
|
|
« Odpowiedz #1968 : 01 Marzec 2019, 22:49:02 » |
0
|
W prawdzie polskie pociągi wyglądają jak ciuchcie z bajek dla dzieci, ale to w Japonii mają rękawy z brezentu: Error 404 (Not Found)!!1
|
|
|
Zapisane
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
TS Wąski tor
Nowicjusz
Długość toru:: 11 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #1969 : 21 Marzec 2019, 11:37:09 » |
+1
|
Trabant napisał:
"Ciekawy parowóz z tendrem wyglądającym jak samoróbka."
- nie jest to żadna samoróbka, lecz typowy parowóz produkcji firmy Krauss & Co, München. Kilka parowozów tego typu pracowało też po II W.Ś. na PKP, jeden z nich np. na Kolejce Piotrkowskiej. Bardzo podobnie wyglądający był też inny parowóz produkcji LHW, który pracował na Kolei Wieluńskiej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
majster
|
|
« Odpowiedz #1970 : 21 Marzec 2019, 20:32:14 » |
+1
|
Nie wiem co autor miał na myśli pisząc "samoróbka" ale tu chyba raczej chodziło o tender, a nie o parowóz.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
TS Wąski tor
Nowicjusz
Długość toru:: 11 m
W terenie
|
|
« Odpowiedz #1971 : 22 Marzec 2019, 19:10:58 » |
0
|
Słusznie! jakoś tak za dużo myślałem o tym parowozie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Trabant
|
|
« Odpowiedz #1972 : 14 Kwiecień 2019, 16:02:31 » |
+1
|
|
|
|
Zapisane
|
PRÓŻ / ŁAD
|
|
|
Kajetan
|
|
« Odpowiedz #1973 : 20 Kwiecień 2019, 12:23:21 » |
0
|
Brzmi znajomo...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #1974 : 13 Maj 2019, 21:13:41 » |
0
|
Film o krzyżackim rodowodzie opowiadający jak niemieccy mikole rozbijali się drezyną a potem i parowozem. https://www.youtube.com/watch?v=q2JJcZGEC1c
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #1975 : 22 Maj 2019, 23:10:06 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
Kucyk
|
|
« Odpowiedz #1976 : 02 Lipiec 2019, 22:47:18 » |
+1
|
Nikt nie chciał się zająć poprzednią mą prośbą - trudno. Dziś film również ze wschodu p.t.: Dymić to trza umić.Na uwagę zwraca niezłe przyspieszenie składu. https://www.youtube.com/watch?v=OPpgp5B1jVU
|
|
|
Zapisane
|
Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach. (Edmund Burke)
|
|
|
CX MANIAK
|
|
« Odpowiedz #1977 : 02 Lipiec 2019, 23:54:46 » |
0
|
No cóż dla tych lokomotyw to właściwie norma. Stare dwu wałowe rzędowe diesle 10D100 robią robotę. Jest to ogólnie bardzo ciekawa konstrukcja silnika. Jeden wał korbowy na dole kadłuba, drugi na górze, dwa tłoki na cylinder. Jest to ponoć konstrukcja zerżnięta z angielskiego silnika morskiego. Znalazłem kiedyś arcyciekawy film na YT na temat historii/konstrukcji lokomotyw spalinowych w ZSRR i późniejszej Rosji, polecam. Proponuje również poszukać filmów z TEP 60, tak genialnie brzmiącego silnika jak w tej pasażerskiej spalinówce, nie słyszałem jak do tej pory nigdzie indziej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
WIĆUŚ
|
|
« Odpowiedz #1978 : 03 Lipiec 2019, 12:06:12 » |
0
|
No cóż dla tych lokomotyw to właściwie norma. Stare dwu wałowe rzędowe diesle 10D100 robią robotę. Jest to ogólnie bardzo ciekawa konstrukcja silnika. Jeden wał korbowy na dole kadłuba, drugi na górze, dwa tłoki na cylinder. Jest to ponoć konstrukcja zerżnięta z angielskiego silnika morskiego. Znalazłem kiedyś arcyciekawy film na YT na temat historii/konstrukcji lokomotyw spalinowych w ZSRR i późniejszej Rosji, polecam. Proponuje również poszukać filmów z TEP 60, tak genialnie brzmiącego silnika jak w tej pasażerskiej spalinówce, nie słyszałem jak do tej pory nigdzie indziej. Nie z angielskiego ale amerykańskiego. Radziecki 10D100 to kopia amerykańskiego silnika Fairbanks Morse 38D 8-1/8, zaprojektowanego w 1938 roku, przeznaczonego dla łodzi podwodnych, lodołamaczy i niszczycieli eskortowych. Amerykanie montowali go jeszcze w latach 90' jako agregat pomocniczy na atomowych łodziach podwodnych. Próbowali go montować również do lokomotyw Fairbanks Morse Consolidated line, oraz Erie-built, ale nie znalazły one uznania. Schemat 10D100: Tak wyglądał brytyjski trójwałowy Deltic: Swoją drogą to w Europie osoby mające starego czyli 20 letniego diesla nie mogą lub niedługo nie będą mogły wjechać sobie do niektórych miast, co chwilę Unia narzuca kolejne normy wymuszające kolejne komplikacje konstrukcji silnika samochodu, często zmniejszające jego żywotność, a tymczasem w Rosji dalej spora część lokomotyw ma dwusuwowe silniki z lat 30'. Takie unijne, bezcelowe zaciskanie pasa, bo samą Europą ocieplenia klimatu nie zatrzymamy.
|
|
« Ostatnia zmiana: 03 Lipiec 2019, 13:34:08 wysłane przez WIĆUŚ »
|
Zapisane
|
|
|
|
MichałŁ
|
|
« Odpowiedz #1979 : 03 Lipiec 2019, 15:45:39 » |
+2
|
Co ciekawe 10D100 ma 10 cylindrów i 20 wtryskiwaczy. Na biegu jałowym pracuje tylko 5 wtrysków. I tak całkiem ściśle to kopią Fairbanks Morse jest silnik 2D100 który nie ma doładowania i posiada sprężarkę rootsa, moc 2000KM. 10D100 to już rosyjska modyfikacja ze sprężarką odśrodkową i doładowaniem turbosprężarkami jest też kilka innych różnic, moc 3000KM http://get.zdsim.com/library/books/teplovoz_TE3_albom_1966.pdfA tu album z rysunkami lokomotywy TE3 z silnikiem 2D100 są bardzo ciekawe przekroje. Jeszcze jedna ciekawostka tuleje cylindrowe są wykonywane jako dwuściankowy odlew mający od razu przestrzeń wodą. W europejskich konstrukcjach to raczej nie spotykane. Swoją drogą to w Europie osoby mające starego czyli 20 letniego diesla nie mogą lub niedługo nie będą mogły wjechać sobie do niektórych miast, co chwilę Unia narzuca kolejne normy wymuszające kolejne komplikacje konstrukcji silnika samochodu, często zmniejszające jego żywotność, a tymczasem w Rosji dalej spora część lokomotyw ma dwusuwowe silniki z lat 30'. Takie unijne, bezcelowe zaciskanie pasa, bo samą Europą ocieplenia klimatu nie zatrzymamy.
Silniki EMD710 z lokomotywy class 66 to też konstrukcja z lat 30 i jakoś z ekologią daje radę. Ja bym powiedział, że nie jest ważne kiedy konstrukcja powstała, tylko jak ją potem rozwijano.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|