Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 08:56:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Sandomierz 2009  (Przeczytany 10427 razy)
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« : 28 Maj 2009, 22:32:16 »

„Specjalny pociąg do Sandomierza”
Zapraszam, choć na stronie SKW jest już od dość dawna informacja o nim.
Od razu uprzedzam, nie ma możliwości zmiany rozkładu jazdy.
Impreza została zaplanowana jako "lokalna" i rozkład został dostosowany do pociągów lokalnych.
Z uwagi na to że w Sandomierzu jest dużo obiektów do zwiedzania, a czas przejazdu jest też dość długi, należało wybrać "mniejsze zło" i zaakceptować taki rozkład.
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 04 Czerwiec 2009, 10:07:50 »

Info o imprezie dostępne jest na: http://skw.org.pl/sandomierz-2009/
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 08 Czerwiec 2009, 11:42:04 »

Co prawda inna to impreza, ale potraktować można ją jako dogrywkę:

VII Ogólnopolski Piknik Gombrowiczowski w Ostrowcu Św.:

A w nim:
20 czerwca (sobota)
Podróż pociągiem „Gombro Express” na trasie Skarżysko Kam.- Ćmielów- Skarżysko Kam. Odjazd z Dworca PKP w Ostrowcu Św. o godz. 12.00. Po drodze happeningi w Bodzechowie i Ćmielowie.

W necie informacji jak na lekarstwo. Widziałem w Świecie Kolei więcej informacji, którymi nie dysponuję.
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 09 Czerwiec 2009, 22:23:44 »

Gazeta  Starachowicka,
Wydanie internetowe Nr 507

Kolejowa wycieczka

Pociągiem do Sandomierza

Już 14 czerwca ruszy specjalny pociąg turystyczny ze Skarżyska do Sandomierza. Miłośnicy kolejowych wojaży będą mogli podziwiać nasze regionalne atrakcje. Prowadzić ich będą świętokrzyscy przewodnicy z Oddziału Międzyszkolnego PTTK w Starachowicach. Współorganizatorem imprezy jest Klub Turystyki Kolejowej, a patronat nad nią objął marszałek Adam Jarubas. Wyjazd planowany jest na godz. 7.50 (ze Skarżyska), a powrót ok. godz. 20.35. Mieszkańcy naszego powiatu będą mogli dosiąść się już w Wąchocku, do którego pociąg zawita ok. godz. 8.14, a o 8.23 będzie na dworcu w Starachowicach Zachodnich, zaś cztery minuty później na stacji wschodniej. W Brodach pojawi się o 8.45, a do Ostrowca dojedzie na godz. 9.08. Następna w kolejności będzie stacja w Dwikozach. To tu planowany jest najdłuższy, bo 10 - minutowy postój, podczas którego można będzie zrobić pamiątkowe zdjęcia, chociażby samego pociągu. Ale o typowych "fotostopach" trzeba będzie zapomnieć, jak uprzedzają organizatorzy. Cofanie oraz robienie "najazdu" byłoby zbyt kłopotliwe. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji wagony drugiej klasy objęte całkowitą rezerwacją. A po Sandomierzu przez prawie trzy godziny będą oprowadzać ich przewodnicy świętokrzyscy. W mieście spędzą sześć godzin (od godz. 11.00. do 17.00). Bilet kolejowy będzie uprawniał ich do zniżek podczas zwiedzanych obiektów. Koszt przejazdu to 20 lub 10 zł (w przypadku dzieci i młodzieży do 18. roku życia). Z taryfy ulgowej można skorzystać jednak dopiero po przedstawieniu dokumentu z wpisaną datą urodzenia dziecka. Dzieci do lat 4 mogą jechać bezpłatnie, pod warunkiem, że nie żąda się dla nich dodatkowego miejsca (muszą być wiezione na kolanach opiekuna, lub w wózku). Bezpłatny będzie także przewóz wózków dziecięcych, rowerów, a także innych rzeczy pozostawionych w wagonie. Wcześniej należy jednak zgłosić taką potrzebę konduktorowi. Składkę można uregulować na cztery sposoby: u konduktora w pociągu, w Biurze Turystycznym "Sabat" (przy ul. Radomskiej), w "Minimuzeum" na peronie Starachowickiej Kolejki Wąskotorowej w Starachowicach, lub kupując bilet i rezerwując miejsce siedzące przez internet na stronie www.skw.org.pl. Wszyscy, którzy chcieliby mieć zagwarantowane miejsca siedzące, powinni postarać się o miejscówkę. Nie jest ona jednak obowiązkowa, by wybrać się w podróż specjalnym pociągiem. Dochód ze sprzedaży biletów zostanie przeznaczony na pokrycie poniesionych kosztów, a ewentualna nadwyżka - wykorzystana na realizację statutowych celów PTTK. Wszystkich chętnych zapraszamy do udziału w wojażach. (An)
Zapisane
TW Kolejofil
Młotkowy
**
Długość toru:: 133 m

W terenie W terenie



tomasz.wcislik
WWW
« Odpowiedz #4 : 11 Czerwiec 2009, 20:39:04 »

Szkoda tylko, że jest dość słabe skomunikowanie speca z pociągami z i do Kielc... Osobowy, który w Skarżysku jest o 7.28, nie kursuje w weekendy, wcześniej jest TLK z całkowitą rezerwacją miejsc, a wcześniejszy osobowy wyjeżdża z Kielc o 5.48 :!:  Jeszcze gorszy jest powrót - najbliższy pociąg ze Skarżyska jest o 21.46, do Kielc przyjeżdża o 22.26. Czyli impreza na około 17 godzin. Nie powiem, byłoby ciekawie, ale chyba się nie wybiorę, bo o 0.15 mam już pociąg do Wrocławia :Co?: A wystarczyłoby wyjechać ze Skarżyska godzinę później, wrócić godzinę wcześniej, najwyżej zobaczyć trochę mniej miasta... Ale cóż, skoro rozkład zatwierdza PKP, to żaden pociąg nie ma prawa mieć porządnego skomunikowania z innym :lol:

Hmm... Pomyślę, może gdybym się spakował wcześniej...
Zapisane

Inż. bud. kol. --> Student mgr. PWr
W budowie rower szynowy v2.0
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 12 Czerwiec 2009, 20:31:50 »

Cytuj
Szkoda tylko, że jest dość słabe skomunikowanie speca z pociągami z i do Kielc

Pociąg z zamyśle adresowany był dla Trójmiasta - Skarżyska, Starachowic i Ostrowca.
W końcu ile osób może się zmieścić do 5 wagonów?
Najprawdopodobniej będzie jeszcze jeden, ale już się mówi że za duże "brutto".
Kolejna sprawa to koszty - za 20 zł (10 zł dziecko) mamy przejazd, opiekę przewodnika, ulgowe bilety wstępy do zwiedzanych obiektów.
A na koniec - cel - pokazanie że pociąg jest potrzebny, jeśli nie na stałe to kursy niedzielne w wakacje.
Co do dojazdu, część osób dojedzie samochodem tylko po to by pojechać pociągiem na tej trasie - nawet z okolic Warszawy.
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 14 Czerwiec 2009, 22:17:55 »

Relacja z Sandomierza "na gorąco":
- pełne pięć wagonów, ponad 500 osób
- pogoda znakomita
- transport na miejscu b. dobry
- przewodnicy, zwiedzanie, OK
- humory znakomite
- zmiana godziny powrotu!!!!!!
- brak połączenia ze Skarżyska na Radom
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 15 Czerwiec 2009, 08:42:12 »

FOTO!  :mrgreen:
Zapisane

klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #8 : 15 Czerwiec 2009, 21:24:48 »

TYGODNIK STARACHOWICKI, wydanie internetowe,  15 czerwca 2009 r.

Podróż sentymentalna

Sentymentalna może być piosenka, melodia, powieść. Ale także podróż jeśli budzi wspomnienia z dawnych lat i wzrusza.
Znany przewodnik świętokrzyski pan Andrzej Cygan, dbający o zachowanie pamiątek po kolejnictwie, wyszedł z inicjatywą zorganizowania właśnie takiej przejażdżki sentymentalnej ze Skarżyska do Sandomierza.

Przejażdżki, podczas której mają być zachowane niegdysiejsze realia i zwyczaje, ze sprawdzaniem i dziurkowaniem kartonikowych biletów, a także wołaniem przez konduktorów – „proszę wsiadać, drzwi zamykać!”. Nie będzie tylko sapiącego i gwiżdżącego parowozu, gdyż przygotowanie do jazdy i uruchomienie tego rodzaju muzealnego sprzętu znacznie zwiększyłoby koszty imprezy. Zastąpi go lokomotywa spalinowa, także należąca już do zabytków.
Przypomnijmy, że na linii PKP, biegnącej przez nasze miasto, przewozy towarowe zostały w ostatnich latach z ogólnie znanych powodów znacznie ograniczone, a przewozy pasażerskie na odcinku od Ostrowca do Sandomierza całkowicie zaniechane. Nie można więc już dziś pojechać sobie pociągiem do Ćmielowa, czy uroczych krajobrazowo Jakubowic lub Dwikóz.
Bocznica kolejowa, początkowo między Skarżyskiem a Bodzechowem, została uruchomiona w 1885 roku. I dopiero trzydzieści lat później, w roku 1915, Rosjanie, mając na uwadze potrzeby wojenne, przedłużyli ją do Sandomierza. Budynek stacji PKP w Wierzbniku należy do najstarszych dużych budynków w tej części miasta. Ten osamotniony dziś obiekt spełniał nie tylko funkcje gospodarcze, ale także reprezentacyjne, a nawet kulturalne. Przy nim, często z udziałem orkiestry i mówców, witano przybywające osobistości. Tu żegnano wyjeżdżających członków rodzin. W jego ciepłej poczekalni, pełnej kiedyś oczekujących pasażerów, urządzali sobie miejsca noclegowe także bezdomni, lub tacy, którym przyszło dłużej czekać na połączenie. Płonął on w styczniu 1945 roku, podpalony przez wycofujących się hitlerowców, a wcześniej bywał także wraz z peronem zalewany falą powodziową. Znajduje się na nim żeliwna tabliczka, wskazująca do jakiego poziomu sięgała woda w czerwcu 1903 roku.
Stacja Wierzbnik była w latach międzywojennych miejscem przeładunkowym surowców dowożonych od strony południowej, a po roku 1950 także miejscem obsługi pasażerów jadących kolejką wąskotorową w kierunku Iłży. Na linii głównej ze Skarżyska do Sandomierza przez wiele lat biegł tylko jeden tor, wskutek czego pociągi nadchodzące z przeciwnych kierunków na niektórych stacjach musiały poczekać. W tych warunkach, aby te postoje były jak najkrótsze, bardzo przestrzegano punktualności odjazdów i ustalonej szybkości jazdy. Mówiono, że gdy nadchodzi pociąg, to można sobie uregulować wskazówki zegarka. Drugi tor zbudowano w roku 1964. A gdy siedem lat później oddawano do użytku budynek dworca w Starachowicach Zachodnich, z pewnością nie spodziewano się, że w niedługim czasie będzie on także świecił pustkami.
Wracając do początku opowiadania:
Wycieczka ze Skarżyska do Sandomierza ma być połączona ze zwiedzaniem tego zabytkowego grodu nad Wisłą, będącego przez wiele lat naszym miastem wojewódzkim. W programie przewidziano oglądanie na jego rynku turnieju rycerskiego, co z pewnością przyczyni się to do zwiększenia liczby uczestników.
Kolej odegrała ogromną rolę w aktywizacji gospodarczej naszych okolic. W prasie lokalnej jeszcze w 1975 roku ukazał się artykuł, którego autor zaproponował uruchomienie dodatkowych pociągów, tzw. wahadłowców kursujących między Skarżyskiem a Ostrowcem, niezależnie od normalnego rozkładu jazdy. Kolej dawała zatrudnienie wielu mieszkańcom wymienionych, większych miast – Skarżyska, Starachowic i Ostrowca, a także Wąchocka, Kunowa i innych miejscowości położonych przy trasie. Na rzecz kolei pracowali hutnicy, energetycy oraz pracownicy innych działów przemysłu.
Na załączonym zdjęciu, wypożyczonym przez panią Zofię Wadowską, a wykonanym w roku 1938, widzimy grupę pracowników odcinka drogowego z Wierzbnika. W najwyższym rzędzie stoją od lewej – zawiadowca Władysław Herc, torowi Tymoteusz Demiańczuk i Władysław Ławrynowicz. Poniżej Władysława Herca – kancelista Józef Pastuszko, a obok niego torowi Kużdub i Paweł Sulima. Najniżej torowy Władysław Lisowski i kancelista Łaski.

Autor: Aleksander Pawelec.

źródło: http://www.starachowicki.tygodnik.net.pl/index.php?pokaz=wiecej2&kategoria=5&news=1804
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 15 Czerwiec 2009, 22:35:04 »

Pierwsze fotki na:
www.skw.org.pl
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 18 Czerwiec 2009, 02:20:12 »

Echo Dnia z Sandomierza

http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090614/POWIAT0109/187648025

Budynek dworcowy zmieniony został wprawdzie w dyskotekę, opuszczone perony zarośnięte są chwastami i zasłane szkłem, dzisiaj jednak sandomierska stacja, jak za dawnych lat, tętniła życiem. Z pociągu, który przyjechał tu przed południem wysiadło około pół tysiąca osób. Byli to turyści, którzy postanowi skorzystać z niecodziennej oferty oddziału PTTK w Starachowicach i Starachowickiej Kolejki Wąskotorowej: wycieczki pociągiem specjalnym ze Skarżyska Kamiennej do Sandomierza.

Już sam przejazd trasą, na której zlikwidowano przewozy pasażerskie, był sporą atrakcją. Na uczestników czekały dodatkowe niespodzianki, między innymi pamiątkowe pocztówki. Była szczegółowa kontrola biletów, oczywiście pamiątkowych, w role konduktorów wcielili się organizatorzy.

Podczas pobytu w Sandomierzu uczestnicy wyprawy zwiedzili Starówkę, byli nad Wisłą, obejrzeli pokaz w wykonaniu rycerzy.

Wrażenia? - Wspaniałe - tak odpowiadali wszyscy, z którymi rozmawialiśmy. Turyści chwalili pomysł, jedna z uczestniczek przyznała, że od dawna marzyła jej się wyprawa do Sandomierza właśnie pociągiem. Nasi rozmówcy nie kryli, że liczą na kolejne, podobne wycieczki.

Organizatorzy chcą poprzez takie przejazdy nie tylko promować walory regionu. Chcą też pokazać, że na trasie Skarżysko - Sandomierz mogą jeździć pociągi turystyczne, choćby pasażerskie.

Pociąg stojący na sandomierskim PKP budził niemałe zainteresowanie wśród mieszkańców.
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 18 Czerwiec 2009, 11:28:15 »

Oto "siła mediów"!!!
TV Kielce potwierdziły patronat, Radio Kielce objęły opieką, Echo Dnia nie odpowiedziało, TV kablowe zawiadomione, posłowie zmobilizowani - dwóch na peronie w Skarżysku, jeden w Sandomierzu. Efekt, po telefonie posła w Sandomierzu nagranie dla Radia Kielce - niestety, nie śledziłem czy poszło i kilka zdań w Echu - wydanie dla Sandomierza.
Zapisane
Rogoz
Minister
******
Długość toru:: 1035 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 27 Czerwiec 2009, 16:22:44 »

Link do relacji z imprezy: http://skarzysko.pl/content/view/943/
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 28 Czerwiec 2009, 11:54:02 »

Link dzięki:
 J. M.
Izba Tradycji Kolejowej
P.K.P. Stacja Lubartów
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 30 Czerwiec 2009, 14:41:45 »

i filmiki:
Małe | Duże

Małe | Duże
Zapisane
PkL
Mechanik
***
Długość toru:: 187 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 30 Czerwiec 2009, 15:35:31 »

Małe | Duże

Z głosem Zbója w tle ;-)
Zapisane

Pozdrawiam
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 869 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 30 Czerwiec 2009, 20:21:46 »

Małe | Duże
Zapisane
PkL
Mechanik
***
Długość toru:: 187 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 30 Czerwiec 2009, 21:52:50 »

Małe | Duże

Małe | Duże


Więcej na dzień dzisiejszy na YT nie widać.
Zapisane

Pozdrawiam
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!