Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 04:04:49 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Lxd2-454  (Przeczytany 26347 razy)
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« : 14 Lipca 2009, 20:10:57 »
0

Dawniej za czasów świetności PKP na kolejce grójeckiej stacjonowało 8 lokomotyw spalinowych Lxd2:451,452,453, 454, 455, 456, 466. Niestety jak to w życiu bywa wszystkie z nich oprócz Lxd2-454 wyzionęło ducha. Obecnie lokomotywy 451, 452, 455 oraz 456 zostały skutecznie przetopione w hucie i być może mamy zaszczyt używać ich w żyletkach goląc się. Najsilniejszą z nich okazała się 454. Wiele lat stała na hali dniówkowej ponieważ miała awarie przekładni(sama jeździła). Czynnikiem, który spowodował ożywienie tego Rumunka była awaria silnika w 465(woda poszła do oleju). Aktualnie stan 454 ma jeszcze wiele do życzenia. Jak tylko mam czas staram się ją łatać na wszelkie sposoby. Ostatnimi dniami został w niej wymieniony olej w silniku na Superol CC44. Oczyściliśmy filtr odśrodkowy( cały zapchany nagarem), papierowy(prawie nic z niego nie zostało), oraz filterki paliwowe(ktoś chce troche dżemu???). Teraz lokomotywa chodzi jak burza. W tym poście będę starał się pisać co zostało w tym skunksie wykonane.
Zapisane
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 351 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« Odpowiedz #1 : 14 Lipca 2009, 20:34:36 »
0

Widać,że pozazdrościłeś koledze Kucowi wątku o Px`ie :mrgreen:

To ja na początku mam prośbę:obiecałem koledze z pracy dowiedzieć się coś o silniku.
Możesz sypnąć kilkoma danymi technicznymi?
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 14 Lipca 2009, 20:49:03 »
0

Cytat: "buczek_pkp"
Oczyściliśmy filtr odśrodkowy( cały zapchany nagarem), papierowy(prawie nic z niego nie zostało)

 :shock:
Nie macie zapasowych papierowych?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3 : 14 Lipca 2009, 21:02:04 »
0

Brawo Michał!

Jest nowy temat, więc go rozwinąć trzeba.

Rozwinięcie zaczynamy od opier-papier:

Napisałeś:
Cytuj
(Lxd2-454) Wiele lat stała na hali dniówkowej ponieważ miała awarie przekładni (sama jeździła)

Nie sama jeździła, tylko oliwa z przekładni hydraulicznej sama wyciekała, co z resztą sam usunąłeś, więc nie bądź taki skromny, bo Cię za obraz pająki wciągną!


Teraz coś aby Michał urósł w dumę.

Kilka słów Kucyka o Michale:

Gość jest dobrym fachowcem. Pomimo swego młodego wieku jest niezwykle prawą osobą (co nie znaczy że woli wyłącznie prawą stronę w lokomotywie) o nadzwyczajnej sile woli (kto wie o co chodzi, ten wie...).
Bardzo sympatyczny i skromny, z rezerwą podchodzi do zawirowań na kolejce. Cechuje go opanowanie i dobre maniery. W towarzystwie nie wybija się przed szereg, jednak jest bystry i zwraca na siebie uwagę poziomem prezencji i klasą. Lubiany jednakowo przez kolegów jak i przełożonych. Wzorowo wpływa również na postępowanie niektórych pracowników kolejki dając im przykład (i jadąc ostro po ambicji) że praca na kolei wiąże się z odpowiedzialnością. Nigdy nie zawiódł pokładanych w nim nadziei. Zdolny do podejmowania trudnych decyzji w krytycznych sytuacjach. Również bardzo wysoko oceniony przez niewielkiego wzrostem, za to wielkiego duchem maszynistę z IC, o którym już się kiedyś na tym oto zacnym forum 750mm wypowiadałem.


A teraz opier na koniec.

Cytat: "Buczek_pkp"
Superol CC44

Baranie, czy się nie potrafisz nauczyć symbolu oliwy, coś ją sam wlewał, poprawnie!??? :wink:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #4 : 14 Lipca 2009, 21:10:05 »
0

W Rumunku wsadzony jest silniczek Wola-71H12A wyprodukowany na licencji Henschla w zakladach mechanicznych pzl-wola im.M.Nowotki. Silnik ten jest 12 cylindrowy widlasty turbodoładowany o pojemnosci ok. 40 000cm3. Każda głowica ma po 2 zawory ssące i 2 zawory wydechowe.  Pompa paliwowa zamocowana jest na górze silnika pomiędzy głowicami. Smarowanie popmpy odbywa się z układu smarowania silnika. Paliwo ze zbiornika dobowego doplywa do pompy prze maly filterek zgrubny oraz dwa filtry papierowe ktore dokładnie wyłapują znieczyszczenia. Kolektor wodny podzielony jest na 6 części po każdej stronie co ma na celu latwiejszy demontarz elementow przy naprawie silnika, ktory również jest okryty plaszczem wodnym. Pompa wodna znajduje się po stronie prądnicy w lokomotywie. Kolektor wydechowy oslonięty jest kocem azbestowym co oczywiście sprzyja pracy na silniku. Pojemność miski olejowej to ok. 70-80 litrow. Do zapewnienia odpowiedniej czystości oleju zamontowane są 2 filtry oleju(odśrodkowy i z wkładem papierowym z siatką) Zakres obrotów silnika to 650-1500 obotow na minute. Silnik ten nie ma komory wstępnego spalania przez co łatwo go odpalić nawet przy -15 oC bez podgrzewania go jak miało to miejsce w silnikach Maybacha. Jeśli czegoś zapomniałem lub przekręciłem to poprawcie mnie ale pisałem to na jednej nodze  :wink:
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 14 Lipca 2009, 21:13:42 »
0

A są szanse na uruchomienie drugiej Lxd2??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #6 : 14 Lipca 2009, 21:14:15 »
0

A teraz opier na koniec.

Cytat: "Buczek_pkp"
Superol CC44

Baranie, czy się nie potrafisz nauczyć symbolu oliwy, coś ją sam wlewał, poprawnie!??? :wink:[/quote]

Widocznie moj znak zodiaku czyli baran nie potrafił się nauczyć:)  hehe
Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #7 : 14 Lipca 2009, 21:15:40 »
0

Cytat: "andrzej2110"
A są szanse na uruchomienie drugiej Lxd2??


Narazie jest poszukiwany sponsor ponieważ naprawa silnika to koszt 55 000zł.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 14 Lipca 2009, 21:18:15 »
0

Według spisu na wask.pl są 4 loki. Jeden sprawny i 3 odstawione z 3 nie da się zrobić jednego??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #9 : 14 Lipca 2009, 21:29:28 »
0

2 to sa wraki, które są własnością Zakładu Nieruchomości. Z nich to żeby coś zrobić należaloby napaść na bank aby mieć gotówke na to. Lxd2-465, w której woda poszla do oleju w silniku jest w dobrym stanie technicznym oprócz serduszka czyli silnika. Wystarczy naprawić silnik i lokomotywa jest na chodzie.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #10 : 15 Lipca 2009, 18:38:34 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:43:35 wysłane przez Phinek » Zapisane
Jacekglm
Zawiadowca
****
Długość toru:: 351 m

W terenie W terenie


jacenty.wierzchowski
WWW
« Odpowiedz #11 : 15 Lipca 2009, 19:13:18 »
0

Jak o paliwsku mowa,to ja mam takie pytanie:czemu zastosowano zbiornik dobowy,a nie od razu paliwo było podawane z baku głównego?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 15 Lipca 2009, 19:40:27 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:43:26 wysłane przez Phinek » Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #13 : 16 Lipca 2009, 15:34:28 »
0

Cytat: "Phinek"
z tą pojemnością to kolega pojechał...
oficjalnie silnik ma S/D = 155/135 cm
co daje 26,6 l pojemności (inaczej 26,6 dm3 lub bardziej "fachowo" 26600 ccm)



Przepraszam za błąd ale tak zawsze mówił mi pewien mechanik z naszej kolejki   :Co?:
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #14 : 16 Lipca 2009, 18:30:52 »
0

Cytat: "Phinek"
Zaszłość po MB... Po prostu silnik miał grawitacyjne zasilanie pompy wtryskowej. Swoją drogą taki układ ma pewną zaletę ze względu na mniejsze skłonności do zapowietrzeń oraz banalnie prostą procedurę odpowietrzania.


Co do zasilania grawitacyjnego pompy wtryskowej w silniku MB to się nie zgodzę, gdyż pompa wtryskowa w tym konkretnym przypadku firmy Mefin na licencji Boscha posiada pompę zasilającą typu tłoczkowego napędzną wałkiem krzywkowym pompy wtryskowej.Na pompie zasilającej zabudowana jest ręczna pompka służąca do zasilenia paliwem filtrów paliwa i pompy wtryskowej po dłuższym postoju lub przy odpowietrzaniu poszczególnych elementów układu zasilającego.
Zastosowanie tzw.zbiornika dobowego ma równierz tę zaletę iż w przypadku niesprawności pompy zasilającej paliwo grawitacyjnie opada do pompy wtryskowej i zasila układ.
Do wad zastosowania zbiornika dobowego należą:
-konieczność częstej kontroli stanu paliwa w zbiorniku.
-w przypadku awarii pompy zbiornik gł.-->zbiornik db. nie mamy możliwości przelania paliwa i stajemy jak to się mówi w polu.
-w przypadku niedbałej obsługi można łatwo przelać co grozi wylaniem paliwa w pi...du i opier... przez kierownictwo.

Z ciekawostek, w Rogowie wszystkie maszyny miały przerabiany układ paliwowy na zasilanie paliwem ze zbiornika głównego,a jak maszyna wracała z NG to miała z powrotem zasilanie ze zbiornika dobowego i warsztat po okresie gwarancji przywracał wszystko do stanu właściwego.
Dodam że np.Lxd2-265 ma zasilanie ze zbiornikiem dobowym ponieważ jako ostatnia miała NG w 2001roku ,w tym czasie  warsztat już był mocno przetrzebiony z załogi i nie miał kto i czym przywrócić ją do stanu z przed naprawy.
Zapisane

Jakub Szadkowski
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #15 : 16 Lipca 2009, 19:01:53 »
0

W Piasecznie lokomotywa 465 ma zasilanie bezpośrednio ze zbiornika głównego, co okazało się dość kłopotliwe - przed rozruchem po tygodniowym postoju trzeba było za każdym razem przepompować układ w celu odpowietrzenia.

Tematyczna 454 ma zasilanie ze zbiornika dobowego i tylko z niego. Na manewry i do obsługi pociągów na 15 kilometrowej trasie 100L ropki w zupełności wystarcza. Odłączenie zbiornika głównego i przerobienie zasilania pompy podającej paliwo do dobowca bezpośrednio z beki/kanistra zostało wykonane w 2002r. kiedy Towarzystwo zaczynało operować na GrKD. Powodem była bida bo kupowało się po 40L ropy, aby manewry uskutecznić. Potem finans się poprawił, ale rozwiązanie nie było złe, więc tak już zostało.

Powerpack pisał o kiszce w przypadku awarii pompy zębatej podającej paliwo (vide Dni Rawy 2006r.). Na GrKD loki były wyposażone w ręczne pompy skrzydełkowe (takie "kiwajki") umożliwiające ręczne przetoczenie paliwa w razie awarii pompki elektrycznej.

Co do możliwości wylania paliwa w piasek koło podkładu i zagrożenia opierowania przez kierownictwo karami dyscyplinarnymi, to często stosowano wyprowadzenie rurki odpowietrzającej, będącej jednocześnie przelewową, z powrotem do zbiornika głównego.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #16 : 16 Lipca 2009, 19:37:06 »
+1

Cytat: "Kucyk"
W Piasecznie lokomotywa 465 ma zasilanie bezpośrednio ze zbiornika głównego, co okazało się dość kłopotliwe - przed rozruchem po tygodniowym postoju trzeba było za każdym razem przepompować układ w celu odpowietrzenia.


Popieram kolegę!
Faktycznie pompowanie pompką ręczną paliwa w silnikach Wola H nie należy do czynności ani łatwych ani przyjemnych gdyż dostęp do tegoż urządzenia jest po prostu przewalony, zwłaszcza jak silnik jest rozgrzany a razem z nim kolanka kolektorów wydechowych,niedojż  że się człowiek poparzy to jeszcze zapoda sobie trochę azbeściku w do płuc.
Kto miał (nie)przyjemność korzystać ten wie dobrze o co chodzi.
I tu można zastosować kolejną modernizację tzn.do końcówki uchwytu części którą pompujemy należy zamocować przedłużkę  np.z rurki lub pręta w kształcie litery T,przedłużka to powinna wystawać w górę nieco poza blachy z przewodami wtryskowymi.
Miałem okazję z niej korzystać z więc polecam.
Zapisane

Jakub Szadkowski
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #17 : 17 Lipca 2009, 17:59:09 »
0

Co do paliwka to dzisiaj mieliśmy małą fontanne :mrgreen:    Podczas przeglądu razem z Kucykiem zobaczyliśmy dziwne zjawisko tzn. tryskające paliwko z jakiejś rurki przy popmpie. Odrazu zdjeliśmy dach i po odpaleniu silnika okazało się że paliwko ucieka nam przy śrubunku na rurce zwrotnej od pompy paliwa. Okazało się że rurka pękła. Szybko wycieliśmy śrubunek i zastąpiliśmy go gumową rurką 10mm.
Zapisane
Jerzy Ch.
Nowicjusz
*
Długość toru:: 39 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #18 : 05 Sierpnia 2009, 15:10:05 »
0

Buczek jest skromnym człowiekiem i z tego wynika brak informacji o tym, że PTKW podjęło już decyzje o zakupieniu silnika ( nowego - po kapitalnym remoncie do drugiej lokomotywy, którą mamy w użyczeniu. Podkreślam, BĘDZIE TO NASZ WŁASNY SILNIK w lokomotywie, która nie jest naszą własnością. To oczywiście jest dziwne,ale lepiej dmuchać na zimne, aby nie okazało się, że wpakujemy w nie swój sprzęt 49 000,- PLN +VAT, a właściciel kiedyś nam powie - chłopcy, to był wspaniały gest wykonany przez was dla nas. Zatem krótko mówiąc będzie jeździła druga lokomotywa spalinowa bez ciągłego strachu, że coś się w niej wydarzy , co ją unieruchomi.
A swoją drogą, to BUCZEK jest jednym z niewielu wolontariuszy w naszym pięknym kraju, którego należy cenić za jego wiedzę, poświecenie i miłość do kolei jako takich......facet jest młody, ale wie dużo więcej, aniżeli wielu wyjadaczy. BRAWO dla Buczka
Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #19 : 05 Sierpnia 2009, 16:23:34 »
0

Jako że w parowozie skończył się przegląd kotła przez ostatnie 2 dni pociągi turystyczne ciągnął nasz dzielny rumunek. Niestety jak to na tą lokomotywe przystało musiało coś się popsuć :twisted:  Po dojechaniu do Tarczyna podczas odjeżdżania od składu nie chciał się załączyć pierwszy przetwornik. Po paru kombinacjach wkońcu się załączył. Następnie gdy dojechaliśmy do Runowa zobaczyliśmy, że z lokomotywy dosłownie leje się olej hydrauliczny. Było wiele wersji z którego miejca na przekładni on wycieka. Nikt nie potrafił dokładnie powiedzieć skąd to się leje bo wszystko bylo w tym oleju. Wytarliśmy skrzynie, podokręcalismy śróby i przestało cieknąć. Po zjeździe do Piaseczna znów zaczęły się problemy z załączeniem 1 przetwornika. Po tym jak przebralem się w ciuchy robocze  lokomotywa chnyba sama się wystraszyła i zaczęło już wszystko pięknie działać :mrgreen:
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!