Przeglądałem ostatnio moje domowe fotoarchiwum i znalazłem trochę fotek z lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku z moich wypraw na linię kolei gnieźnieńskiej oraz na Kujawy. Nie ma tego dużo, gdyż obowiązujący wtedy powszechnie zakaz fotografowania uniemożliwiał bez pozwolenia robienie zdjęć legalnie, czasem jednak kilka udało się zrobić. Jakość zdjęć niestety nie jest rewelacyjna.
Na początek kilka z imprezy "Nostalgia za parą" zorganizowanej przez KMK Poznań w dniu 27.09.1987 roku. Pociąg prowadził Px48-1758
Manewry przed wyjazdem z Gniezna
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Gniezno.JPGhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Gniezno..JPGhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Gniezno...JPGNiechanowo
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Niechanowo.JPGWitkowo Px48-1754 i Lyd1-202
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Witkowo_Px48-1754.JPGhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Witkowo_Lyd1-202.JPGWodowanie parowozu Powidz
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Powidz.JPGManewry w Jabłonce Słupeckiej, skąd dalej pociąg poprowadziła Lxd2-253
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Jab%C5%82onka_Lxd2-253.JPGhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Jab%C5%82onka_Lxd2-253..JPGWyjazd pociągu z Jabłonki w kierunku Kleczewa
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Jab%C5%82onka_Lxd2-253...JPGInne zdjęcia:
Gniezno Wąskhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Px48-1758_Gniezno_grudzie%C5%84_1984.JPGParowozy po naprawach rewizyjnych i średnich w Krośniewicach czy głównych w ZNTK Nowy Sącz zazwyczaj przyjeżdżały z Krośniewic do Gniezna luzem na ciepło, inaczej było w przypadku Px48-1758, który w grudniu 1984 roku po NG nie wiadomo dlaczego został przyciągnięty z Krośniewic do Gniezna na zimno. Z tego powodu korbowody miał zdjęte i położone w skrzyni węglowej na tendrze. Na zdjęciu parowóz ten stoi przed parowozownią w Gnieźnie, a w okienku budki maszynisty jest autor niniejszego wpisu. W tle za parowozem widoczne przewrócone na bok pudło wagonu Bxhpi 1923. Wagon ten w 1983 roku wrócił do Gniezna z Pleszewa, gdzie na rok był oddelegowany. Ponieważ wymagał rewizji, a jego ogólny stan techniczny był nie najlepszy zdecydowano, że będzie skasowany. Wepchnięty został na tor między tylną bramą zasieku węglowego a kozłem oporowym, gdzie pudło przewrócono na bok. Pocięto je na złom w maju 1985 roku. Wózki tego wagonu stały jeszcze jakiś czas na torze za zasiekiem, gdzie z kolegami mieliśmy rozrywkę w postaci jazdy na nich.
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Sldh_37512_Gniezno_1984.JPGWózki do dłużycy (na zdjęciu Sldh 37512 w 1984 roku) w Gnieźnie używano do końca lat 70-tych do przewozu drewna długiego do tartaku w Powidzu, później po kilkuletnim postoju ponownie znalazły zatrudnienie w latach 1983-1984 do przewozu szyn z rozbiórki linii Sokołowo - Mierzewo do Gniezna, a następnie szyny te rozwożono i zładowywano wzdłuż linii Gniezno - Witkowo, gdzie miały być zabudowane w tor w zamian za zużyte szyny dotychczas tam używane. Była to niestety już ostatnia praca tych wózków na kolei gnieźnieńskiej. Później stopniowo zostały skasowane.
Mijanka Jelonekhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Jelonek_wiosna_1985.JPGwidok w stronę Gniezna, widoczny istniejący jeszcze tor mijanki. Wiosna 1985
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jelonek_wiosna_1985..JPGoraz w stronę Żelazkowa. Wiosna 1985
Rozjazdy były w tym czasie już rozebrane, a w ich miejscu położone były odcinki zwykłego toru, tor mijanki rozebrany został niedługo później bo w lipcu 1985 roku. Ostatni raz używany był on do objazdu składu pociągu przez parowóz oraz mijankę z planowym pociągiem osobowym w dniu 1 czerwca 1984 roku, gdy uruchomione zostały 2 pary pociągów Gniezno Wąsk - Jelonek - Gniezno Wąsk z okazji Dnia Dziecka, pociągi dowoziły dzieci na imprezę zorganizowaną w lesie przy letnisku Jelonek.
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Bxhpi_1918_Jelonek_lato_1985.JPGWagon Bxhpi 1918 w pociągu do Powidza. Lato 1985. W tym czasie pociągami osobowymi podróżni jeździli już sporadycznie, dlatego wagon osobowy do pociągów zaprzestano doczepiać w 1987 roku chociaż oficjalnie ruch pasażerski zamknięto całkowicie dopiero 1 stycznia 1989 roku.
Żelazkowohttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Wddx_i_Wddxh_%C5%BBelazkowo_jesie%C5%84_1984.JPGWęglarki na ładowni załadowane burakami cukrowymi czekające na zabranie przez pociąg zbiorowy do Gniezna. Jesień 1984.
http://wstaw.org/m/2016/02/14/%C5%BBelazkowo_3Aw_1964.JPGCzasem przy robieniu rodzinnego zdjęcia w obiektywie aparatu pojawia się pociąg. Tu pociąg z Gniezna do Powidza w Żelazkowie. 1964 rok. Można rozpoznać 2 wagony 3 Aw w fabrycznym kremowo - granatowym malowaniu, w którym jeździły do około 1970 roku.
Malczewohttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Malczewo_wiadukt_1990.JPGWiadukt drogowy nad torem kolejki. 1990 rok.
Grzybowohttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Grzybowo_Plac_1990.JPGZachowany podczas rozbiórki linii Sokołowo - Mierzewo odcinek toru o długości kilkudziesięciu metrów na wjeździe na plac składowy buraków koło Grzybowa przeleżał jeszcze ponad 20 lat, rozebrano go dopiero w 2005 lub 2006 roku podczas likwidacji placu. Na zdjęciu w 1990 roku.
Witkowohttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Witkowo_cysterny.JPGNieodległa przeszłość. Trzy cysterny normalnotorowe na transporterach czekające na załadunek. 1999 rok
Jabłonka Słupeckahttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Jab%C5%82onka_1990.JPGWidok na stację Jabłonka Słupecka od strony niegdysiejszego wjazdu od strony Konina. 1990 rok. Chociaż oficjalnie ruch pociągów na odcinku Złotków - Jabłonka zamknięto dopiero w 1991 roku to w 1990 roku widać było, że od dawna tam już nic nie jeździ.
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jab%C5%82onka_1990..JPGKozioł oporowy na zakończeniu toru w kierunku Konina. 1990 rok
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jab%C5%82onka_1990...JPGPomiędzy tymi drzewami kiedyś był tor do Konina. Widok w kierunku Jabłonki. 1990 rok.
Cegielniahttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-259_Cegielnia_jesie%C5%84_1984.JPGLxd2-259 z pociągiem transporterowo - osobowym do Jabłonki wjeżdża na stację Cegielnia. Jesień 1984.
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-305_Cegielnia_kwiecie%C5%84_1985.JPGLxd2-305 z pociągiem transporterowym do Wilczyna wjeżdża na stację Cegielnia. Kwiecień 1985
Wilczynhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-305_Wilczyn_kwiecie%C5%84_1985.JPGhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-305_Wilczyn_kwiecie%C5%84_1985..JPGLxd2-305 podczas manewrów na stacji Wilczyn. Kwiecień 1985
Półwiosekhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-266_P%C3%B3%C5%82wiosek_lipiec_1985.JPGLxd2-266 z pociągiem transporterowo - osobowym do Jabłonki wyjeżdża ze stacji Półwiosek. Lipiec 1985. Za węglarką normalnotorową na transporterach widoczny unieważniony (górne ramię opuszczone w dół) ustawiony po lewej stronie toru semafor wjazdowy na stację. Na czas przewozów jesiennych stację otwierano dla czynności technicznych i urzędował tam dyżurny ruchu.
Cukrownia Gosławicehttp://wstaw.org/m/2016/02/14/%C5%9Al%C4%85sk_Cukr._Gos%C5%82awice_1990.JPGTrochę odbiegnę od tematu bo parowóz jest normalnotorowy, ale zdjęcie niewątpliwie historyczne. Parowóz Śląsk stoi przy lokomotywowni cukrowni Gosławice. 1990 rok.
Wierzbinekhttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Wls40-1772_GS_Wierzbinek.JPGLokomotywa Wls40-1772 stojąca na terenie GS Wierzbinek. Lata 90-te XX wieku.
Boniewohttp://wstaw.org/m/2016/02/14/MBxd1-168_Boniewo_jesie%C5%84_1984.JPGWagon motorowy MBxd1-168 na stacji Boniewo. Jesień 1984 rok.
Borzykowo PołudnioweI na koniec kilka fotek wykonanych w 1974 roku przez Pana Lechosława Musiałkowskiego na stacji Borzykowo Południowe przedstawiające pociąg z Wrześni do Pyzdr i z powrotem prowadzony parowozem Px29-1703
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._1.jpghttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._2.jpghttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._3.jpghttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._4.jpghttp://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._5.jpg