Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Października 2024, 19:18:32 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Fotki z lat 80-tych XX wieku.  (Przeczytany 28575 razy)
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« : 14 Lutego 2016, 13:59:57 »
+13

Przeglądałem ostatnio moje domowe fotoarchiwum i znalazłem trochę fotek z lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku  z moich wypraw na linię kolei gnieźnieńskiej oraz na Kujawy. Nie ma tego dużo, gdyż obowiązujący wtedy powszechnie zakaz fotografowania uniemożliwiał bez pozwolenia robienie zdjęć legalnie, czasem jednak kilka udało się zrobić. Jakość zdjęć niestety nie jest rewelacyjna.

Na początek kilka z imprezy "Nostalgia za parą" zorganizowanej przez KMK Poznań w dniu 27.09.1987 roku. Pociąg prowadził Px48-1758

Manewry przed wyjazdem z Gniezna
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Gniezno.JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Gniezno..JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Gniezno...JPG

Niechanowo
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Niechanowo.JPG

Witkowo Px48-1754 i Lyd1-202
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Witkowo_Px48-1754.JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Witkowo_Lyd1-202.JPG

Wodowanie parowozu Powidz
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Powidz.JPG

Manewry w Jabłonce Słupeckiej, skąd dalej pociąg poprowadziła Lxd2-253
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Jab%C5%82onka_Lxd2-253.JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Jab%C5%82onka_Lxd2-253..JPG

Wyjazd pociągu z Jabłonki w kierunku Kleczewa
http://wstaw.org/m/2016/02/14/NZP_1987_Jab%C5%82onka_Lxd2-253...JPG

Inne zdjęcia:

Gniezno Wąsk

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Px48-1758_Gniezno_grudzie%C5%84_1984.JPG
Parowozy po naprawach rewizyjnych i średnich w Krośniewicach czy głównych w ZNTK Nowy Sącz zazwyczaj przyjeżdżały z Krośniewic do Gniezna luzem na ciepło, inaczej było w przypadku Px48-1758, który w grudniu 1984 roku po NG nie wiadomo dlaczego został przyciągnięty z Krośniewic do Gniezna na zimno. Z tego powodu korbowody miał zdjęte i położone w skrzyni węglowej na tendrze. Na zdjęciu parowóz ten stoi przed parowozownią w Gnieźnie, a w okienku budki maszynisty jest autor niniejszego wpisu. W tle za parowozem widoczne przewrócone na bok pudło wagonu Bxhpi 1923. Wagon ten w 1983 roku wrócił do Gniezna z Pleszewa, gdzie na rok był oddelegowany. Ponieważ wymagał rewizji, a jego ogólny stan techniczny był nie najlepszy zdecydowano, że będzie skasowany. Wepchnięty został na tor między tylną bramą zasieku węglowego a kozłem oporowym, gdzie pudło przewrócono na bok. Pocięto je na złom w maju 1985 roku. Wózki tego wagonu stały jeszcze jakiś czas na torze za zasiekiem, gdzie z kolegami mieliśmy rozrywkę w postaci jazdy na nich. 

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Sldh_37512_Gniezno_1984.JPG
Wózki do dłużycy (na zdjęciu Sldh 37512 w 1984 roku) w Gnieźnie używano do końca lat 70-tych do przewozu drewna długiego do tartaku w Powidzu, później po kilkuletnim postoju ponownie znalazły zatrudnienie w latach 1983-1984 do przewozu szyn z rozbiórki linii Sokołowo - Mierzewo do Gniezna, a następnie szyny te rozwożono i zładowywano wzdłuż linii Gniezno - Witkowo, gdzie miały być zabudowane w tor w zamian za zużyte szyny dotychczas tam używane. Była to niestety już ostatnia praca tych wózków na kolei gnieźnieńskiej. Później stopniowo zostały skasowane.

Mijanka Jelonek

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jelonek_wiosna_1985.JPG
widok w stronę Gniezna, widoczny istniejący jeszcze tor mijanki. Wiosna 1985

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jelonek_wiosna_1985..JPG
oraz w stronę Żelazkowa. Wiosna 1985

Rozjazdy były w tym czasie już rozebrane, a w ich miejscu położone były odcinki zwykłego toru, tor mijanki rozebrany został niedługo później bo w lipcu 1985 roku. Ostatni raz używany był on do objazdu składu pociągu przez parowóz oraz mijankę z planowym pociągiem osobowym w dniu 1 czerwca 1984 roku, gdy uruchomione zostały 2 pary pociągów Gniezno Wąsk - Jelonek - Gniezno Wąsk z okazji Dnia Dziecka, pociągi dowoziły dzieci na imprezę zorganizowaną w lesie przy letnisku Jelonek.

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Bxhpi_1918_Jelonek_lato_1985.JPG
Wagon Bxhpi 1918 w pociągu do Powidza. Lato 1985. W tym czasie pociągami osobowymi podróżni jeździli już sporadycznie, dlatego wagon osobowy do pociągów zaprzestano doczepiać w 1987 roku chociaż oficjalnie ruch pasażerski zamknięto całkowicie dopiero 1 stycznia 1989 roku.

Żelazkowo

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Wddx_i_Wddxh_%C5%BBelazkowo_jesie%C5%84_1984.JPG
Węglarki na ładowni załadowane burakami cukrowymi czekające na zabranie przez pociąg zbiorowy do Gniezna. Jesień 1984.

http://wstaw.org/m/2016/02/14/%C5%BBelazkowo_3Aw_1964.JPG
Czasem przy robieniu rodzinnego zdjęcia w obiektywie aparatu pojawia się pociąg. Tu pociąg z Gniezna do Powidza w Żelazkowie. 1964 rok. Można rozpoznać 2 wagony 3 Aw w fabrycznym kremowo - granatowym malowaniu, w którym jeździły do około 1970 roku.

Malczewo

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Malczewo_wiadukt_1990.JPG
Wiadukt drogowy nad torem kolejki. 1990 rok.

Grzybowo

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Grzybowo_Plac_1990.JPG
Zachowany podczas rozbiórki linii Sokołowo - Mierzewo odcinek toru o długości kilkudziesięciu metrów na wjeździe na plac składowy buraków koło Grzybowa przeleżał jeszcze ponad 20 lat, rozebrano go dopiero w 2005 lub 2006 roku podczas likwidacji placu. Na zdjęciu w 1990 roku.

Witkowo

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Witkowo_cysterny.JPG
Nieodległa przeszłość. Trzy cysterny normalnotorowe na transporterach czekające na załadunek. 1999 rok

Jabłonka Słupecka

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jab%C5%82onka_1990.JPG
Widok na stację Jabłonka Słupecka od strony niegdysiejszego wjazdu od strony Konina. 1990 rok. Chociaż oficjalnie ruch pociągów na odcinku Złotków - Jabłonka zamknięto dopiero w 1991 roku to w 1990 roku widać było, że od dawna tam już nic nie jeździ.

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jab%C5%82onka_1990..JPG
Kozioł oporowy na zakończeniu toru w kierunku Konina. 1990 rok

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Jab%C5%82onka_1990...JPG
Pomiędzy tymi drzewami kiedyś był tor do Konina. Widok w kierunku Jabłonki. 1990 rok.

Cegielnia

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-259_Cegielnia_jesie%C5%84_1984.JPG
Lxd2-259 z pociągiem transporterowo - osobowym do Jabłonki wjeżdża na stację Cegielnia. Jesień 1984.

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-305_Cegielnia_kwiecie%C5%84_1985.JPG
Lxd2-305 z pociągiem transporterowym do Wilczyna wjeżdża na stację Cegielnia. Kwiecień 1985

Wilczyn

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-305_Wilczyn_kwiecie%C5%84_1985.JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-305_Wilczyn_kwiecie%C5%84_1985..JPG
Lxd2-305 podczas manewrów na stacji Wilczyn. Kwiecień 1985

Półwiosek

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Lxd2-266_P%C3%B3%C5%82wiosek_lipiec_1985.JPG
Lxd2-266 z pociągiem transporterowo - osobowym do Jabłonki wyjeżdża ze stacji Półwiosek. Lipiec 1985. Za węglarką normalnotorową na transporterach widoczny unieważniony (górne ramię opuszczone w dół) ustawiony po lewej stronie toru semafor wjazdowy na stację. Na czas przewozów jesiennych stację otwierano dla czynności technicznych i urzędował tam dyżurny ruchu.

Cukrownia Gosławice

http://wstaw.org/m/2016/02/14/%C5%9Al%C4%85sk_Cukr._Gos%C5%82awice_1990.JPG
Trochę odbiegnę od tematu bo parowóz jest normalnotorowy, ale zdjęcie niewątpliwie historyczne. Parowóz Śląsk stoi przy lokomotywowni cukrowni Gosławice. 1990 rok.

Wierzbinek

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Wls40-1772_GS_Wierzbinek.JPG
Lokomotywa Wls40-1772 stojąca na terenie GS Wierzbinek. Lata 90-te XX wieku.

Boniewo

http://wstaw.org/m/2016/02/14/MBxd1-168_Boniewo_jesie%C5%84_1984.JPG
Wagon motorowy MBxd1-168 na stacji Boniewo. Jesień 1984 rok.

Borzykowo Południowe

I na koniec kilka fotek wykonanych w 1974 roku przez Pana Lechosława Musiałkowskiego na stacji Borzykowo Południowe przedstawiające pociąg z Wrześni do Pyzdr i z powrotem prowadzony parowozem Px29-1703

http://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._1.jpg
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._2.jpg
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._3.jpg
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._4.jpg
http://wstaw.org/m/2016/02/14/Borzykowo_P%C5%82d._5.jpg



Zapisane
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 14 Lutego 2016, 14:26:27 »
+2

Zapomniałem dodać, że Lxd2-305 była w tym czasie jedną z trzech (przynajmniej o tylu mi wiadomo) oprócz 327 i 331 lokomotyw Lxd2 pomalowanych na niebiesko eksploatowanych w Sompolnie. 
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 14 Lutego 2016, 16:34:59 »
0

Bardzo ciekawy materiał 
Zapisane

ronnie861
Młotkowy
**
Długość toru:: 82 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 14 Lutego 2016, 17:28:35 »
0

Co do mijanki Jelonek, wydaje mi się, że jest na odwrót. Tzn. pierwsze zdjęcie przedstawia widok w stronę Żelazkowa (widoczny budynek dawnego letniska), a drugie w stronę Gniezna.
Zapisane
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 14 Lutego 2016, 17:51:31 »
0

Jelonek jest jak najbardziej prawidłowo, pierwsze zdjęcie jest w kierunku Gniezna, drugie Żelazkowa, budynek po lewej stronie drogi patrząc w kierunku Gniezna to jest jak my go nazywamy "leśniczówka" i obecnie przy nim jest moto-bar. A budynku dawnego letniska znajdującego się po prawej stronie toru na tym zdjęciu nie widać.
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 14 Lutego 2016, 17:58:33 »
0

W monografii Torzewskiego jest zapis, że za czasów 600 mm znajdowała się tu obrotnica dla wagonów motorowych, a sam Jelonek był popularnym celem niedzielnych wycieczek.
Zapisane

Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #6 : 16 Lutego 2016, 20:57:29 »
+1

Google street views dla porównania:
Wilczyn
Borzykowo 1
Borzykowo 2
Borzykowo 3
i rzeczony Jelonek. Gdzie w tej chwili nie widać ani jednego budynku ani drugiego
« Ostatnia zmiana: 16 Lutego 2016, 21:05:55 wysłane przez Brood.K » Zapisane

ronnie861
Młotkowy
**
Długość toru:: 82 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 17 Lutego 2016, 09:32:30 »
0

Jelonek jest jak najbardziej prawidłowo, pierwsze zdjęcie jest w kierunku Gniezna, drugie Żelazkowa, budynek po lewej stronie drogi patrząc w kierunku Gniezna to jest jak my go nazywamy "leśniczówka" i obecnie przy nim jest moto-bar. A budynku dawnego letniska znajdującego się po prawej stronie toru na tym zdjęciu nie widać.

Faktycznie, mój błąd. Przede wszystkim kierunki można poznać po położeniu toru względem drogi. A czy ta "leśniczówka" to nie jest właśnie ten budynek po letnisku?

Google street views dla porównania:
Wilczyn
Borzykowo 1
Borzykowo 2
Borzykowo 3
i rzeczony Jelonek. Gdzie w tej chwili nie widać ani jednego budynku ani drugiego


Budynek przy Moto-Barze stoi nadal, po prostu zakrywa go drzewo.
Zapisane
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 20 Lutego 2016, 18:39:51 »
0

"Leśniczówka" to nie jest budynek po letnisku. Letnisko było po drugiej stronie drogi. Poniżej wycinek z mapy.geoportal.gov.pl  z opisanymi budynkami w Jelonku.
http://wstaw.org/m/2016/02/20/Jelonek.JPG
Zapisane
ronnie861
Młotkowy
**
Długość toru:: 82 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 21 Lutego 2016, 16:19:48 »
0

Czyli przez prawie 30 lat żyłem w nieświadomości, że "leśniczówka" jest przy Moto-Barze, a nie w dawnym letnisku  Szok
Zapisane
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 27 Lutego 2016, 17:26:35 »
+7

I jeszcze trochę fotek, tym razem znalezionych w mediach:

Gniezno Wąsk. Nie najlepszej jakości reprodukcja z czasopisma "Przemiany Ziemi Gnieźnieńskiej" z początku lat 80-tych XX wieku.
http://wstaw.org/m/2016/02/27/Gniezno.JPG

Witkowo przed 1918 rokiem. Reprodukcja pocztówki znajdująca się w moich zbiorach. Podobna, czarnobiała jest na: fotopolska.eu
http://wstaw.org/m/2016/02/27/Witkowo.JPG

Widok na stację Witkowo. Stacja jeszcze przed przebudową torów, widoczna parowozownia z obrotnicą. Kadr z filmu "Witkowo 1911-1944. Podróż w czasie"
http://wstaw.org/m/2016/02/27/Witkowo_widok_stacji.JPG

Stacja Powidz w czasie II wojny światowej. Zdjęcie opisane jako "Gdzieś pod Gnieznem" ze strony internetowej: poznan.wyborcza.pl
http://wstaw.org/m/2016/02/27/Powidz.jpg

Stacja Anastazewo. Zdjęcie ze strony internetowej: fotopolska.eu
http://wstaw.org/m/2016/02/27/Anastazewo.jpg

I jeszcze kilka zdjęć - reprodukcji z czasopisma "Dziennik Ludowy" z początku lat 80-tych XX wieku.

Stacja Włocławek Wąsk.
http://wstaw.org/m/2016/02/27/W%C5%82oc%C5%82awek.JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/27/W%C5%82oc%C5%82awek..JPG
http://wstaw.org/m/2016/02/27/W%C5%82oc%C5%82awek...JPG

Rampa transporterowa na stacji Włocławek Wąsk.
http://wstaw.org/m/2016/02/27/W%C5%82oc%C5%82awek_rampa.JPG

Pociąg do Brześcia Kuj. przejeżdża przez osiedle Południe we Włocławku.
http://wstaw.org/m/2016/02/27/W%C5%82oc%C5%82awek_osiedle_Po%C5%82udnie.JPG

Pociąg do Brześcia Kuj. wjeżdża na stację Pikutkowo.
http://wstaw.org/m/2016/02/27/Pikutkowo.JPG
Zapisane
ep08
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 10 Marca 2016, 11:02:55 »
0

No to żeś Panie majster dowalił tymi pierwszymi fotkami.

Z tamtych czasów jest tak mało zdjęć, że jakość nie ma tu żadnego znaczenia

Ekstra materiał!

Pozdrawiam
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #12 : 25 Czerwca 2016, 03:12:33 »
0

Piękne dzięki za publikację! Znów miałem wytłumaczenie, dlaczego poszedłem spać później, niż chciałem
Zapisane
Misza
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie

750 czytam od dawna


« Odpowiedz #13 : 28 Czerwca 2016, 00:15:30 »
0

"I jeszcze kilka zdjęć - reprodukcji z czasopisma "Dziennik Ludowy" z początku lat 80-tych XX wieku.

Stacja Włocławek Wąsk."

Jesli wierzyć że Dziennik Ludowy zamiescił te zdjęcia na początku lat '80 to w chwili publikacji były juz mocno archiwalne. Kolejke przez Falbankę zamknieto w 1978.
Wiecej informacji i fot tu:


http://www.dawnywloclawek.pl/ulice-oraz-place/poludnie-bonus/
Zapisane

Misza
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #14 : 28 Czerwca 2016, 07:08:47 »
0

były juz mocno archiwalne

To zdjęcia z lat 60-tych, 3Aw są jeszcze kremowo-niebieskie
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Pawel
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 02 Stycznia 2024, 07:36:36 »
+1

Niestety zdjęcia są już niedostępne, czy jest szansa, żeby autor wątku ponownie je udostępnił? Najlepiej byłoby je wstawić bezpośrednio tutaj, zamiast linków.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!