Świat kolejek wąskotorowych SMF
18 Kwiecień 2024, 07:26:59 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 119705 razy)
Wądzio
Mechanik
***
Długość toru:: 298 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #80 : 21 Kwiecień 2017, 21:30:24 »
+1

Rozumiem że zniżki dla dojeżdżających ŁKA dotyczą zarówno łodzian, jak i warszawiaków?

Pozdrawiam
Tomek

I tych z Koluszek, i tych ze Skierniewic, i tych z całego świata...
Byleby mieli bilet ŁKA do stacji ROGÓW.
Zapisane
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #81 : 22 Kwiecień 2017, 17:19:51 »
0

Rozumiem że zniżki dla dojeżdżających ŁKA dotyczą zarówno łodzian, jak i warszawiaków?

Pozdrawiam
Tomek

Zniżki dotyczą wszystkich posiadających bilet na ŁKA Sprinter do stacji w Rogowie niezależnie od stacji początkowej. Promocyjny bilet na wąskotorówkę można kupić zarówno w kasie na dworcu Fabrycznym w Łodzi jak i w Rogowie (w kasie kolejki oraz w pociągu). Zapraszamy serdecznie
Zapisane

Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #82 : 03 Lipiec 2017, 16:52:16 »
+1

Biuletyn Historyczny FPKW
http://www.fpkw.org/wp-content/uploads/2017/07/Biuletyn-Historyczny-FPKW-No.-1-z-dn.-30.06.2017-r..pdf
Zapisane

Misza
Młotkowy
**
Długość toru:: 136 m

W terenie W terenie

750 czytam od dawna


« Odpowiedz #83 : 03 Lipiec 2017, 18:04:08 »
+1



Jak się nie otwiera to mozna "na piechote"
http://www.fpkw.org/?page_id=1140
Zapisane

Misza
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #84 : 04 Październik 2017, 11:20:49 »
+1

Rynek Kolejowy donosi:

Fundacja zarządzająca jedyną w województwie łódzkim czynną koleją wąskotorową stara się na różne sposoby podtrzymywać zainteresowanie turystów. Okazją do uruchomienia dodatkowych pociągów turystycznych stała się ostatnio 50. rocznica wyprodukowania rogowskich lokomotyw Lyd1. Mimo dużej popularności przewozów operator ma jednak problem ze zgromadzeniem funduszy na konieczny remont szlaku na wschód od stacji Jeżów. Sytuację mogą zmienić prowadzone z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa rozmowy na temat likwidacji absurdów prawnych - mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Adam Wawrzyniak z Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych.



Skąd pomysł zorganizowania urodzin lokomotyw Lyd1?


Od wyprodukowania dwóch eksploatowanych na Kolei Rogowskiej egzemplarzy – o numerach 204 i 215 – minęło w tym roku 50 lat. Z tej okazji zostały one odnowione – na razie tylko z zewnątrz. Pierwsza z nich otrzymała oliwkowozieloną malaturę fabryczną, druga – według obowiązującego na PKP po 1974 r. schematu z pomarańczowym pasem wokół pudła. Było to możliwe dzięki akcji na portalu zrzutka.pl. Reszta zebranych środków posłuży do uruchomienia w przyszłym roku nieczynnej obecnie lokomotywy nr 204. Mamy nadzieję, że będziemy dysponowali dwiema czynnymi lokomotywami tej serii już na początku przyszłorocznego sezonu turystycznego.

Czy dla obu lokomotyw wystarczy pracy przewozowej?

Z pewnością. Rezerwą taborową muszą dysponować nie tylko wielcy przewoźnicy, ale także mniejsze koleje muzealne, takie jak nasza. Przy historycznym taborze często trzeba dokonywać jakichś prac wymagających czasowego wyłączenia z ruchu. Ponadto posiadanie lokomotyw w różnych wzorach malowania historycznego zwiększa atrakcyjność naszej kolei.

Pod względem frekwencyjnym impreza urodzinowa lokomotyw okazała się dużym sukcesem. Frekwencja przerosła nasze oczekiwania. Jesień może nie wydawać się dobrym czasem dla turystyki w centralnej Polsce, tymczasem odwiedziło nas wiele osób. Postanowiliśmy też rozszerzyć program imprezy o atrakcje niezwiązane z koleją – do Rogowa przyjechało ok. 60 zabytkowych samochodów z Łódzkiego Ruchu Klasyków, były też stoiska z regionalnymi produktami. Jeśli chodzi o cały sezon, wiele korzyści przyniosła współpraca z Łódzką Koleją Aglomeracyjną – podsumowanie roku jeszcze przed nami, ale już dziś widać, że dzięki wspólnym promocjom wzrósł udział turystów dojeżdżających koleją. Mamy nadzieję, że współpracę uda się kontynuować w przyszłym roku.

Jakie są plany oferty turystycznej na przyszły rok?

Zamierzamy uruchomić wzorem bieżącego roku weekendowe pociągi w trakcie ferii zimowych w Łódzkiem i Mazowieckiem. Jeśli spadnie śnieg, uruchomimy zabytkowy pług odśnieżny, który jest dla odwiedzających dużą atrakcją. Pociągi wiosenne i letnie w sezonie 2018 będą jeździły od końca kwietnia do końca września, być może także w październiku. Na razie jednak będzie można dojechać tylko do Jeżowa.

Co ogranicza długość trasy, po której kursują pociągi?

Dalszy odcinek wymaga bardzo kosztownych napraw infrastruktury. Nie stać nas na wykonanie ich o własnych siłach. Do dziś spłacamy należności za wykonany dwa lata temu remont torów do Jeżowa – brakuje niecałych 100 tysięcy złotych. Na odcinku Jeżów – Rawa Mazowiecka konieczne są prace warte blisko milion złotych – mowa nie o naprawie, ale o zwykłym przywróceniu przejezdności. Coroczna szczegółowa diagnostyka toru wykazała, że w wielu miejscach trzeba wymienić podkłady (łącznie ok. 7600 sztuk) i wzmocnić tor. Prośba o pomoc do samorządu Powiatu Rawskiego – właściciela infrastruktury - pozostała na razie bez odpowiedzi. Udało nam się uzyskać wsparcie z Fundacji Grupy PKP, która aktywnie pomaga przy rozmaitych przedsięwzięciach związanych z dziedzictwem kolejowym. Część środków pozyskaliśmy z 1% PIT, za co przy każdej okazji gorąco dziękuję. Staramy się o pomoc również w innych źródłach. Problemem jest jednak wkład własny: przy przyznawaniu środków wojewódzkich lub ministerialnych na remont zabytków instytucja wspierająca wymaga na ogół 50% wkładu własnego. Ponadto środki samorządowe na ochronę zabytków w Łódzkiem są niewielkie i oscylują w granicach 1 mln zł dla zabytków w całym województwie. Górna granica dotacji to 50 tys. zł. Moglibyśmy więc liczyć na pozyskanie najwyżej kilkudziesięciu tysięcy złotych, a to pozwoliłoby być może na naprawę najpoważniejszych usterek toru do przystanku w Białyninie między Jeżowem a Głuchowem – ale nasze pociągi i tak nie mogłyby kończyć na nim trasy, bo nie ma tam mijanki.

Na jakim etapie są prace nad przywróceniem rogowskiego parowozu Px48 do stanu czynnego?

Powiat Rawski – właściciel pojazdu – ogłosił w tym roku przetarg, jednak nie wpłynęła żadna oferta. Tymczasem duża część środków na ten projekt pochodziła z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i musiała być rozliczona do końca bieżącego roku. Kwota ta została zatem wycofana. Niestety programy dotyczące ochrony zabytków są z reguły jednoroczne, a rozstrzygnięcia konkursów pojawiają się stosunkowo późno. Na samo wykonanie prac pozostaje więc bardzo mało czasu – szczególnie w przypadku parowozu będącego w stanie pomnikowym i nieczynnego od końca lat 80. ubiegłego wieku. Naprawa główna takiej maszyny jest czasochłonna i skomplikowana. Mamy wstępny „plan B” na przyszły rok, jednak tu też wszystko zależy od wsparcia i zaangażowania samorządów. Najważniejsze jednak, by wyremontować infrastrukturę i mieć sprawny tabor spalinowy - parowóz będzie wisienką na torcie.

Jakie uwarunkowania prawne utrudniają prowadzenie przewozów?

Rozpoczęliśmy dyskusję z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa na temat zmiany przepisów i umożliwienia korzystania ze środków Funduszu Kolejowego. Obecnie mamy do czynienia z paradoksem: wszystkie polskie koleje wąskotorowe, kupując paliwo do pojazdów, wspierają Fundusz, nie mogąc jednocześnie z niego korzystać. Pośrednio finansujemy narodowego zarządcę infrastruktury, jednocześnie sami nie mając żadnego systemowego wsparcia. To prowadzi do nieuchronnego pogarszania się infrastruktury na wszystkich polskich kolejach lokalnych. Wiemy, że w resorcie trwają prace nad zmianą przepisów, która mogłaby pomóc kolejom takim jak nasza - poczekamy na ich efekt.

W jaki sposób można wspierać odnawianie przez FPKW zabytkowego taboru?

Można zostać wolontariuszem i wspierać nas pracą na miejscu – wystarczy zgłoszenie na adres wolontariat@kolejrogowska.pl Inna możliwość to odpisanie 1% podatku na rzecz Fundacji. Formą wsparcia uruchomioną specjalnie z okazji urodzin naszych Lyd1 jest zakup pamiątkowych magnesów odwzorowujących kształt naszych pojazdów. Otrzymujemy też darowizny zarówno od osób fizycznych, jak i od firm. Każda z tych form wsparcia jest ważna i cenna. Wiele osób docenia nasze działania i daje nam to energię do kolejnych przedsięwzięć. To właśnie dzięki nim Kolej Rogowska istnieje i działa do dziś.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 486 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #85 : 09 Grudzień 2017, 23:02:44 »
0

Plan schematyczny stacji Rogów Towarowa Wąsk. w postaci odbitki światłoczułej stan z dnia 15.5.1955 roku, wymiary 29 cm x 68 cm, wykaz torów,  rozjazdów, stan bd

http://allegro.pl/plan-schematyczny-stacji-rogow-towarowa-i7073121665.html#thumb/2

Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #86 : 23 Grudzień 2017, 21:01:01 »
-1

http://www.expressilustrowany.pl/lodz/a/ruszyla-przedsprzedaz-biletow-na-zimowa-ciuchcie-w-rogowie,12789312/

Ruszyła przedsprzedaż biletów na zimową ciuchcię w Rogowie
Już można kupować bilety na zimowe kursy kolejki wąskotorowej w Rogowie. Podobnie jak w ubiegłym roku, ciuchcia będzie jeździć w okresie ferii, czyli na przełomie stycznia i lutego. Zakup biletów jest możliwy wyłącznie przez stronę internetową www.kolejrogowska.pl.
Zimowe pociągi wyruszą w trasę 28 stycznia oraz 11 lutego. Odjazdy ze stacji Rogów Osobowy o godz. 10.35 i 13.15. Natomiast do Rogowa można dojechać z Łodzi Fabrycznej pociągiem ŁKA o godz. 9.44. Jeśli ktoś zdecyduje się kupić bilety na zimowe kursy przed 31 grudnia, za normalny zapłaci 23 zł, za ulgowy 18 zł. Po 1 stycznia ceny nieco się zmienią - normalny bilet będzie dostępny za 25 zł, zaś ulgowy za 20 zł.
Atrakcją przejazdu będzie włączenie do składu pługu śnieżnego.

Więcej na: http://kolejrogowska.pl/?page_id=6
Bilety w promocyjnej cenie tylko do 31.12.2017 r.


Zapisane

dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #87 : 16 Styczeń 2018, 21:00:01 »
+2

Archiwalny film autorstwa mojego taty, kolej rogowska w 2003 roku:
https://youtu.be/377J--4olNM
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #88 : 14 Październik 2019, 18:00:10 »
0

Rynek Kolejowy donosi:

Kolej Rogowska: Czy marszałek przejmie infrastrukturę?



Trwają rozmowy w sprawie przejęcia całej infrastruktury Rogowskiej Kolei Wąskotorowej przez samorząd województwa. Za takim rozwiązaniem opowiada się prowadząca ruch na kolejce Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych. Zaletą takiego rozwiązania ma być stabilizacja finansowa i nowe możliwości rozwoju.

Obecna struktura własnościowa infrastruktury RKW jest złożona. – W 96% infrastruktura, po której prowadzimy przewozy, jest własnością powiatu rawskiego. Własnością PKP pozostają jeszcze tylko dwie grupy działek: na stacji w Rogowie oraz przy wiadukcie nad Centralną Magistralą Kolejową. Te pierwsze zostały już jednak wydzielone. Liczymy jednak na to, że również ich przekazanie powiatowi dojdzie wkrótce do skutku – informuje prezes FPKW Adam Wawrzyniak. 49-kilometrowa linia przecina teren 3 powiatów oraz 7 gmin.

Z perspektywy Fundacji głównym argumentem za zmianą właściciela nieruchomości są większe możliwości finansowe UMWŁ. – Oznaczałoby to dla kolejki stabilizację i ogromne możliwości rozwoju. Jako organizacja społeczna nie możemy pozwolić sobie na remont kilkudziesięciu kilometrów linii, który przekraczałby nasze możliwości finansowe – wyjaśnia prezes. Obecnie stan toru między Jeżowem a Rawą Mazowiecką nie pozwala na kursowanie pociągów pasażerskich, przez co połączenia turystyczne mogą być uruchamiane tylko na niepołączonych ze sobą odcinkach Rogów – Jeżów i Rawa – Biała Rawska.

Rozmowy na temat przejęcia linii toczą się od kilku miesięcy. – Jako zarządca infrastruktury i przewoźnik mamy tu mniej do powiedzenia, niż ewentualny przyszły właściciel – zastrzega Wawrzyniak. Fundacja jest jednak przygotowana na różne scenariusze. Jednym z nich jest uruchomienie przewozów regularnych. – Od strony taborowej jesteśmy w stanie przygotować się do tego. Do kursów codziennych potrzebny byłby – być może – bardziej współczesny tabor. Decyzję musi jednak podjąć organizator transportu, którym jest Urząd Marszałkowski lub ewentualnie inne jednostki samorządowe – mówi prezes FPKW. Przewozy komercyjne nie miałyby racji bytu z powodów ekonomicznych.

Urząd Marszałkowski nie odpowiedział na nasze pytania o argumenty przemawiające za i przeciw przejęciu infrastruktury kolejki ani o wizję rozwoju wąskotorówki po jej ewentualnym przejęciu. Jak tłumaczą urzędnicy, rozmowy są dopiero na wstępnym etapie. – Przygotowywane jest kolejne spotkanie w celu omówienia m. in. stanu infrastruktury kolei wąskotorowej i ustalenia możliwości dalszych działań. Na pewno w miarę rozwoju koncepcji będziemy informować o szczegółach – odpisał tylko Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Nie jest też oczywiście znany termin zakończenia negocjacji.

Roman Czubiński
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #89 : 01 Luty 2021, 18:48:48 »
+1

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lodzkie-ponad-400-tys-zl-dla-rogowskiej-waskotorowki-bedzie-dalsze-wsparcie-wojewodztwa--100734.html

Łódzkie: Ponad 400 tys. zł dla rogowskiej wąskotorówki. Będzie dalsze wsparcie województwa?

Samorząd województwa łódzkiego przeznaczył spore środki na realizację prac infrastrukturalnych na trasie rogowskiej wąskotorówki. Zamierza też zlecić wykonanie opracowania wskazującego na możliwe kierunki jej rozwoju. Czy jest to szansa na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego?

Choć zarządzana przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych dawna Rogowska Kolej Dojazdowa jest dziś jedną z najprężniej działających kolei wąskotorowych w skali kraju, jej operator od lat boryka się z problemem złego stanu infrastruktury. Właśnie z tego powodu funkcjonująca obecnie pod nazwą Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała wąskotorówka nie może przewozić pasażerów na odcinku do Rawy Mazowieckiej. Potrzeby są jednak znacznie szersze: licząca 49 km trasa nie była remontowana od dziesięcioleci.

Województwo chce zapobiec degradacji infrastruktury

Tegoroczny budżet województwa łódzkiego przewiduje stosunkowo wysoką dotację na działania mające zapobiec dalszemu pogarszaniu się stanu technicznego torów KWRRB. – W dokumencie zapewnione zostało wsparcie w wysokości 437 tys. 133 zł dla powiatu rawskiego z przeznaczeniem na realizację niezbędnych w tym celu prac – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd zwraca uwagę na zabytkowy charakter infrastruktury i podkreśla, że funkcjonowanie wąskotorówki podnosi atrakcyjność turystyczną regionu.

Na tym jednak wsparcie samorządu województwa się nie skończy. W listopadzie zeszłego roku UMWŁ, FPKW i Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej podpisały list intencyjny dotyczący współpracy na rzecz rozwoju kolei rogowskiej. Władze regionu pozyskały przy tym środki z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 (w ramach instrumentu Pomoc techniczna), które mają pozwolić na zlecenie ekspertyzy dotyczącej optymalnych kierunków dalszych działań modernizacyjnych i inwestycyjnych.

Szansa na wznowienie regularnych kursów?

UMWŁ chce też, by opracowanie wskazywało możliwe ramy czasowe i finansowe zaproponowanych w dokumencie prac. Eksperci mają także ocenić stan techniczny rogowskiej wąskotorówki, w tym jej infrastruktury liniowej. Będzie to pierwsze tak kompleksowe opracowanie przygotowane od czasu przejęcia dawnej RKD przez FPKW na początku XXI w.

Na razie trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy ekspertyza będzie opracowywana wyłącznie pod kątem ruchu turystycznego. Wydaje się jednak, że przynajmniej w pewnym zakresie wąskotorówka mogłaby być elementem systemu transportowego województwa. Niedawno FPKW opublikowała na swoich stronach analizę uwarunkowań geotransportowych KWRRB w porównaniu z wybranymi wąskotorówkami z Austrii i Niemiec funkcjonującymi w ruchu planowym. Uwarunkowania te w opinii autorów opracowania są zbliżone.

Kasper Fiszer

=====
Opracowanie o którym mowa w artykule do pobrania o TUTAJ.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #90 : 01 Luty 2021, 19:25:12 »
+1

W dokumencie zapewnione zostało wsparcie w wysokości 437 tys. 133 zł dla powiatu rawskiego z przeznaczeniem na realizację niezbędnych prac
Tu trochę obawiam się. Jak do tej pory powiat rawski niespecjalnie przejmował się finansowaniem infry RKD wręcz demonstracyjnie przeznaczając zarobione na gospodarowaniu kolejowymi gruntami pieniądze na inne cele kompletnie niezwiązane z kolejką. Zatem rodzi się pytanie: ile z tych 437 tys. 133 zł pójdzie realnie w tory, a ile na "rozkurz". Bo wątpię że ten pieniądz otrzyma FPKW która najracjonalniej by te fundusze zagospodarowała. No nic - pożyjemy, zobaczymy... Póki co wypada się cieszyć że jednak pomoc nastała.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #91 : 01 Luty 2021, 20:51:42 »
0

FPKW nie dostanie tych pieniędzy, bo nie ma takiej formalnej możliwości. To przesunięcia między budżetami samorządowymi. Natomiast środki które otrzyma Powiat Rawski to pieniądze znaczone. Jak nie pójdą na zadania kolejowe to będą musiały być zwrócone do budżetu marszałka.
Zapisane

Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #92 : 02 Luty 2021, 03:11:58 »
+2

Przypadki sprytnego wydania "pieniędzy znaczonych" tak by grantodawca nie mógł się przy...czepić historia zna. Ale to tak na marginesie, żeby nie było, że marudzę . Co do samej dotacji - to znakomita wiadomość, cieszę się. Jednak moja radość jest co najwyżej umiarkowana -  przy skali potrzeb to, jak mniemam, kropla w morzu potrzeb. Na przeprowadzenie prac na szerszą skalę nie pozwoli, nie ma takiej siły. Jeśli już to raczej na punktowe łatanie tu i tam, gdzie sytuacja robi się dramatyczna...
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #93 : 02 Luty 2021, 07:46:52 »
0

No i właśnie o tym myślałem - punktowo i w ramach naprawy gospodarczej wykonanej przez zarządcę za tę kwotę można pozszywać gdzieś z 5 km toru, a firma zrobi co najwyżej 3 razy po 250 m ciągłej wymiany drewna, bo nikt nie będzie się bawił w jakieś prace typu "co któryś". Sami widzicie jak to jest.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #94 : 02 Luty 2021, 16:50:16 »
0

No i właśnie o tym myślałem - punktowo i w ramach naprawy gospodarczej wykonanej przez zarządcę za tę kwotę można pozszywać gdzieś z 5 km toru, a firma zrobi co najwyżej 3 razy po 250 m ciągłej wymiany drewna, bo nikt nie będzie się bawił w jakieś prace typu "co któryś". Sami widzicie jak to jest.

Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma. Nie było formalnego mechanizmu przekazania tych pieniędzy bezpośrednio do FPKW.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #95 : 02 Luty 2021, 21:51:18 »
+2

Myślałem na początku że z tego będą ładne kwiatki - tulipany, róże, potem pomyślałem że ja chcę zobaczyć co to jest. Bo na pewno coś tam w środku jest. Stwierdziłem, że muszę mieć lepszą wiadomość, dlatego zadzwoniłem do źródła, bo wiadomo że najlepsza jest woda ze źródła.

I okazało się że jest fajna, fajna niespodzianka. Pachnie krauliną. Ale przez kogo montowaną - to ja nie wiem.

Po takim wstępie Majora Suchodolskiego pragnę uspokoić Czytelników iż jednak FPKW ma nad całością kontrolę w znaczeniu decyzyjności co do formy i kierunku wydania dotacji. A ta dotacja, wprawdzie nikła w stosunku do potrzeb, zapewnić ma funkcjonowanie szlaku do Jeżowa, ale przede wszystkim stanowi (być może) początek reaktywacji Rogowskiej KD.

Wiecie - jak się nawiąże raz współpracę z samorządem, to zawsze łatwiej tą współpracę utrzymać, niż nawiązać. Bo wiadomo: żeby żyć trzeba jeść, żeby jeść trzeba żyć. Bardzo dziękuję za tę wypowiedź ogółem.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Referee
Młotkowy
**
Długość toru:: 109 m

W terenie W terenie


PawelSzrajber
WWW
« Odpowiedz #96 : 11 Sierpień 2021, 08:46:19 »
+1

Czy wyjdzie coś z tego?

https://www.nakolei.pl/lodzkie-chce-rozbudowac-kolejke-waskotorowa-rogow-rawa-biala-jest-przetarg-przy-wspolpracy-z-fpkw/
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 402 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #97 : 12 Czerwiec 2022, 20:18:27 »
0

Gruby dzwon, na szczęście bez ofiar w ludziach: https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/40292/sekundy-od-dramatu--ciezarowka-uderzyla-w-pociag-waskotorowy-na-przejezdzie-kolejowym-w-rogowie.html?fbclid=IwAR2DXRucxp55iK-Rzv9oSDKw5AZE35JlBxY1eXSOIkyMbC8bq3r_kSd618k
Zapisane

Jakub Szadkowski
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #98 : 28 Sierpień 2022, 23:12:10 »
0

W serwisie transport-publiczny.pl pojawił się artykuł o studium dla Kolei Rogowskiej. Artykuł chyba miał być "rogowski" ale wyszedł "krośniewicki".

https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/codzienny-ruch-na-rogowskiej-waskotorowce-jest-rozwazany-ale-nie-w-krosniewicach-74968.html

Cytuj
Samorząd województwa łódzkiego nie widzi ekonomicznego uzasadnienia dla wznawiania ruchu pasażerskiego na dawnej Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Argumentuje, że przebieg odcinka z Krośniewic do Ozorkowa pokrywa się częściowo z linią kolejową nr 16 wykorzystywaną przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Mieszkańcy innych miejscowości, w tym samych Krośniewic, mogą zaś skorzystać z finansowanych z FRPA połączeń autobusowych.

Niedawno województwo łódzkie rozstrzygnęło przetarg na wykonanie analizy eksperckiej, która ma wskazać docelowe kierunki rozwoju Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, która dawniej – w strukturach PKP – funkcjonowała jako Rogowska Kolej Dojazdowa. Jednym z rozważanych scenariuszy ma być wykorzystanie wąskotorówki do prowadzenia regularnych, codziennych przewozów pasażerskich. Może być to przełom w dążeniach operatora, Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, do szerszego niż obecnie użytkowania blisko 50-kilometrowego odcinka, na którym od dwóch dekad prowadzony jest tylko ruch turystyczny.

Wąskotorówka musiałaby konkurować z koleją normalnotorową

Na terenie województwa znajduje się jednak jeszcze jeden system kolei wąskotorowej, który był wykorzystywany do prowadzenia regularnych przewozów pasażerskich znacznie dłużej, bo do 2008 r. Mowa tu o Krośniewickiej Kolei Dojazdowej, fragmencie dawnych Kolei Kujawskich, który w ostatnich latach funkcjonowania był zarządzany przez ówczesne Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych, z którego później wykształcił się przewoźnik SKPL operujący aktualnie m.in. na Podkarpaciu. W tym przypadku szanse na odtworzenie ruchu planowego wydają się jednak o wiele mniejsze. – Przebieg linii wąskotorowej z Ozorkowa w kierunku Krośniewic pokrywa się częściowo z linią kolejową nr 16 i tworzenie dwóch równoległych ciągów komunikacji publicznej wydaje się nieuzasadnione ekonomicznie – stwierdza bowiem Zespół Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Rzeczywiście wbiegająca do ścisłej aglomeracji łódzkiej odnoga dawnej KrKD obsługiwała nie tylko Ozorków, ale i Sierpów czy Krzewie, a więc miejscowości położone przy linii kolejowej nr 16 Łódź-Widzew – Kutno bądź na magistrali E20 łączącej Poznań z Kutnem i Warszawą. Na jej trasie znajdowało się jednak również kilka wsi, które torowisko o standardowym prześwicie omija. Kolej normalnotorowa nie dociera też do samych Krośniewic. Największym miastem na trasie wąskotorówki, do którego dojeżdżają też pociągi ŁKA, jest natomiast Łęczyca. Jak zauważył UMWŁ, Ozorków, Łęczycę i Krośniewice połączyły niedawno linie autobusowe uruchomione przez marszałka województwa dzięki dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Linie te stanowią uzupełnienie transportu kolejowego – usłyszeliśmy.

Nie będzie połączenia z nieczynnym tramwajem 46

Do lat 80. zeszłego stulecia pociągi KrKD zapełniały się m.in. dzięki węzłowi przesiadkowemu w Ozorkowie, gdzie wąskotorówka stykała się z linią tramwajową do Łodzi przez Zgierz. Później linia tramwajowa została nieco wydłużona w śladzie kolei, zaś tę skrócono o końcowy odcinek w taki sposób, że sieci przestały się stykać. Od 2018 r. nie kursują nie tylko pociągi do Krośniewic, ale i tramwaje do Łodzi. Odtworzenia przesiadkowego połączenia w jakiejkolwiek formie raczej jednak nie będzie. – Ewentualne odtworzenie infrastruktury tramwajowej, a także jej eksploatacja i organizowanie przewozów leżą po stronie jednostek samorządu terytorialnego, przez teren których infrastruktura ta przebiega – podkreśliły bowiem służby prasowe marszałka.

Co oczywiste, jedną z jednostek samorządu, przez których obszar przebiega nieczynne torowisko tramwajowe, jest województwo łódzkie. Stanowisko urzędu należy jednak odczytywać jako odnoszące się do gmin, które pozostają właścicielami niewykorzystywanej infrastruktury. – Nie dysponujemy informacjami dotyczącymi planów inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego – podkreślono w przesłanym nam komunikacie UMWŁ. Nie toczą się więc żadne rozmowy o ewentualnym opołączeniu inwestycji tramwajowej z kolejową.

Autor: Kasper Fiszer

Data publikacji: 2022-08-27 09:00

Ostatnia modyfikacja: 2022-08-28 01:35

Tagi: kolej wąskotorowa, Krośniewicka KD, Krośniewicka Kolej Dojazdowa, ŁKA, UMWŁ

Tagi geolokalizacji: Krośniewice, łódzkie
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #99 : 02 Maj 2023, 11:43:29 »
+3

To się przenosimy w czasie wstecz o 15 lat: https://www.youtube.com/watch?v=fiLCYaKrgJA
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!