Świat kolejek wąskotorowych SMF
25 Kwietnia 2024, 21:08:03 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Hamulce kolejowe  (Przeczytany 120543 razy)
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 319 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #140 : 04 Września 2013, 10:00:58 »
0

Fablok już ogłosił upadłość
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #141 : 04 Września 2013, 16:47:29 »
0

ZNTK Radom i IPS Tabor jeszcze istnieją ale nie widzę w ich ofercie zaworów rozrządczych czy kranów maszynisty.
Czyli co nie da się kupić fabrycznie nowego kranu Fv4a albo Est3 ?
Zapisane
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #142 : 04 Września 2013, 21:45:49 »
0

Właśnie pod względem zastanawiałem się czy przy Fabloku nie dać pewnej adnotacji... natomiast jeśli chodzi o pozostałych "graczy" to:
- ZNTK Radom z tego co pamiętam robi tylko różne starocie + nowoczesne kurki końcowe, więc od nich co najwyżej można kupić rozrządczy lokomotywowy.
- IPS "Tabor" natomiast może zbudować stosowną tablicę hamulcową która de facto spełni zadanie zaworu rozrządczego, ale pod warunkiem, że będzie to hamulec EP.

Zatem jak chcesz kupić nowy zawór to "masz problem".
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #143 : 05 Września 2013, 07:54:28 »
0

Ja raczej nie mam problemu bo nawet pieniędzy na taki rozdzielacz nie mam.
Zastanawiałem się tylko czy jak by np jakaś fabryka budowała nowe wagony to czy można jeszcze kupić rozdzielacz Oerlikona. Ale sądząc po powyższych postach zostają tylko produkty firmy Knorr Bremse albo rynek wtórny. Nawet Fablokowski hamulec FL przepadł razem z jego upadłością.
Dobrze, że chociaż części zamiennych do tego jest pełno.
Zapisane
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #144 : 05 Września 2013, 22:11:37 »
0

Ew. jest jeszcze DAKO CZ - dla tych co nie chcą wspierać prawie monopolisty
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #145 : 06 Września 2013, 09:22:13 »
0

To fakt tylko koszty DAKO są porównywalne z Knorrem a jednak renoma nie ta sama i większe problemy z serwisem.


A tak skoro już jesteśmy przy czeskich produktach hamulcowych to poszukuję wszelkich informacji o czeskim zaworze maszynisty Škoda N/O będącym poprzednikiem kranu DAKO BS2 a stosowanym do dzisiaj na czeskich i słowackich parowozach. Zawór ten jako cechę charakterystyczną ma "magiczny" przełącznik  dostosowujący działanie kranu do współpracy z hamulcami luzującymi stopniowo lub luzującymi bezstopniowo.
Zapisane
Vader
Młotkowy
**
Długość toru:: 81 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #146 : 16 Września 2013, 20:48:04 »
0

Jeśli chodzi o części do Dako to nie problemu  można kupić u producenta  co tylko dusza zapragnie i są tańsze od Knora zdecydowanie tańsze a jak chcesz to mogę dzwąknąc do Dako i zapytać o ten zawór Michał
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #147 : 17 Września 2013, 07:58:08 »
0

To widzę masz jakieś lepsze dojścia. Bo pośrednik miał ceny z kosmosu. A mi ten zawór jest nie potrzebny.
Zapisane
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #148 : 18 Września 2013, 01:31:46 »
0

Warto zwrócić uwagę na to, że DAKO nie tylko jest tańsze "na starcie" to jeszcze łatwo od nich pozyskać dokumentację i wsparcie techniczne przy wykonywaniu napraw - a to ogranicza koszty obsługi.
Zapisane
RezerwA
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #149 : 23 Stycznia 2014, 15:31:15 »
0

401DA sterowana radiem hamulec!
Zawór pomocniczy(pomocnik) jest połączony z EV5 a dalej na cylinder,zawór główny maszynisty zasilanie przez EV5.Gdy wyłączymy prąd VIS nie ma hamulca nawet gdy zbiorniki powietrza są pełne 8 atm.
Może ktoś z takimi przeróbkami miał styczność lub widział schemat? Co?


* 401da.jpg (173.15 KB, 648x486 - wyświetlony 1122 razy.)
Zapisane
Vader
Młotkowy
**
Długość toru:: 81 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #150 : 31 Stycznia 2014, 22:40:03 »
+2

ale gryfne foty robisz chopie
Zapisane
RezerwA
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #151 : 05 Lutego 2014, 20:56:16 »
0

SIE MACIE LUDZIE!
poszukuje karty pomiarowej hamulca 401DA
-rama hamulcowa z odlużniaczem
-rama hamulcowa z towarowo-osobowy
-rama hamulcowa bez odluzniacza
bo tak Fablok robił ramy hamulcowe,może ktoś takie posiada? do wglądu?
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #152 : 28 Marca 2014, 19:33:12 »
0

Panowie pytanie za 100 pkt:

Jaki powinien być zbiornik pomocniczy (pojemność) do zaworu Oerlikona Est3f i cylindra 12". Szukam szukam i nie mogę znaleść...
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 786 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #153 : 28 Marca 2014, 22:02:59 »
0

A powiedz gdzie to było instalowane, bo zwyczajnie typów nie pamiętam.
Kręce się tu i tam to może coś się da radę dowiedzieć...
Pozdrawiam z MMz.
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
cody3223
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #154 : 30 Listopada 2016, 23:09:37 »
0

Cześć, mam pytanie - gdyby hipotetycznie na pozycji Knorra 'Hamowanie' powietrze dużo szybciej uchodziło niż z Pomocniczego to skokowo knorr będzie upuszczał i odcinał dopływ do PG? (przesuwał ten suwak/zastawkę [głównie rozchodzi mi się o fakt, że jeżeli PG>ZP to Knorr upuszcza, ale PG<ZP to już nie dopompuje])
Drugie pytanie - co to jest za typ zaworu rozrządczego (w załączniku) oraz on może hamować stopniowo? Bo jak patrzę na budowę to wygląda jakby hamował zero-jedynkowo em, nie ważne. Ale inne pytanie - jak wygląda cofnięcie się całej tej zastawki/suwaka - ciśnienie w komorze zaworu musi spaść trochę bardziej od PG i różnica ciśnień przepchnie suwak/zastawkę do połowy do góry?


*  (11.09 KB, 361x217 - wyświetlony 1240 razy.)
« Ostatnia zmiana: 30 Listopada 2016, 23:54:52 wysłane przez cody3223 » Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #155 : 01 Grudnia 2016, 17:08:09 »
0

Co do pierwszego pytania to nie za bardzo rozumiem skąd to powietrze miało by szybciej uchodzić. Jeżeli mamy nieszczelność między rozdzielaczem a zbiornikiem pomocniczym, to podczas hamowania rozdzielacz sam przestawi się z położenia hamowania w luzowanie.

Na twoim załączniku jest zawór rozrządczy Knorra prosty, albo westinghouse'a prosty

A cały proces działania tego zaworu znajdziesz tu
http://www.bremsenbude.de/einfachsteuerventil.zip

Co do cofnięcia suwaka, to tak jak piszesz ciśnienie w komorze suwakowej musi być mniejsze niż w PG. Wtedy podnosi się cały suwak powodując luzowanie hamulca. Obojętnie czy zrobimy to świadomie podnosząc ciśnienie w PG, czy zrobi się to awaryjnie tak jak napisałem wyżej przez nieszczelności zbiornika pomocniczego. Luzowanie jest jednostopniowe do zera.


Zapisane
cody3223
Czytelnik

Długość toru:: 8 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #156 : 01 Grudnia 2016, 20:57:49 »
0

Z tym pierwszym pytaniem, to jak to się mówi "never mind".
Ale jeszcze małe pytanie - czy pojemność zbiornika pomocniczego zaworu rozrządczego może być dowolna, ew. jak wygląda jego obliczanie?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #157 : 01 Grudnia 2016, 21:16:38 »
+2

Pojemność zbiornika pomocniczego dobiera się w zależności od ilości i wielkości cylindrów hamulcowych oraz od konstrukcji przekładni i stosowanych rozwiązań w zakresie elementów mających wywołać tarcie. Chodzi o to aby ilość powietrza wystarczała do dobrego, precyzyjnego i pewnego działania hamulca, a jednocześnie nie powodowała natychmiastowego blokowania kół.

Aby zrozumieć zasadę działania tego najprostszego zaworu rozrządczego należy zapamiętać że bada różnicę ciśnień między PG i ZP. Jeśli nie ma różnicy to hamulce są wyluzowane. Jeśli w przewodzie jest więcej niż w zbiorniku, to hamulec luzuje. Jeśli natomiast zbiornik posiada więcej niż przewód to hamujemy.

Dlatego też, aby całkowicie wyluzować wagon przed manewrami bez łączenia na powietrze, trzeba raz - wypuścić wszystko z PG, dwa - użyć odluźniacza.
Bo jeśli w PG zostanie choć 1 atn, to odluźniacz wypuści z ZP ciśnienie do tej 1 atn. A potem podczas manewrów przez nieszczelny kurek znów tlen zejdzie, zawór to wyczuje, zadziała i się będzie ciągnęło shamowaną klasę.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #158 : 02 Grudnia 2016, 16:31:03 »
+1

Pojemność zbiornika dobiera się tak żeby podczas pełnego hamowania ( w PG mamy 3,4 bara) kiedy ciśnienie ZP i cylindra się wyrównują to wtedy ma osiągnąć wartość odpowiadającą maksymalnej wartości jaka ma być w cylindrze czyli przeważnie 3,4-3,5 bara.
W przypadku zaworów prostych nawet skok tłoka ma znaczenie. bo jeżeli jest za duży to ciśnienie maleje, a kiedy jest za mały to ciśnienie rośnie.

Jak obliczać objętość takiego zbiornika ja nie wiem. Ale jak to mówił mój nauczyciel "człowiek wymyślił książki po to żeby nie musiał wszystkiego pamiętać" dlatego jest książka
http://www.bremsenbude.de/kbhandbuch1951.zip
W której w tabeli 1 i 2 są podane pojemności ZP dla różnych cylindrów
np. dla cylindra 14 cali musi być zbiornik 75l a dla 16 cali 100l
Do tego trzeba też dobrać odpowiednią wielkość zaworu. Gdyż w zależności od tego ma on różne dysze, które regulują czas napełniania i luzowania.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #159 : 14 Grudnia 2019, 12:27:58 »
0

Post pod swoim postem ale cóż, czasami trzeba.

Szukam informacji na temat różnicy zaworów Fv4a.
A mianowicie mamy dwa rodzaje wykonania
1. Bez korka pod tabliczką  tak jak tu: https://koban.com.pl/wp-content/uploads/2019/06/G%C5%81%C3%93WNY-KRAN-MASZYNISTY-OERLIKON-FV4.jpg
2. Ze skośnym korkiem pod tabliczką : http://www.stabeg.at/jpg/ventil_fv4a.jpg

Oprócz tego zawory te mają też inne rozmieszczenie kanalików od spodu. Co skutkuje tym że jeśli założymy zawór bez korka na podstawę na, której był zawór z korkiem niby wszystko pasuje, ale kran nie powoduje hamowania składu.
Słyszałem, że wtedy trzeba zamienić jakieś dysze w zaworze. Czy może ktoś posiada jakąś głębszą wiedzę na ten temat ? Ewentualnie posiada rysunki zaworu w wersji z korkiem ?
Zapisane
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!