Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 08:01:33 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 17   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: nietypowe układy torowe - sploty, rozjazdy łukowe i podwójne  (Przeczytany 305047 razy)
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #120 : 13 Listopada 2009, 22:13:53 »
0

Cytat: "andrzej2110"
sam nie wiem jak to nazwać.

Przesuwnica wagonowa
Cytat: "andrzej2110"
splot 750 i 785??

Nie; pomiedzy 750 i 785 jest przecież tylko 35mm różnicy (+- główka szyny), taki splot to tylko ze środkową szyną wspólną, lub czteroszynowy. Tam jest 600/785
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Phinek
Gość
« Odpowiedz #121 : 14 Listopada 2009, 00:14:14 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:25:46 wysłane przez Phinek » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #122 : 16 Listopada 2009, 08:05:24 »
0

Cytat: "andrzej2110"
http://lh3.ggpht.com/_BgYE-7VTDYc/SviN5Ap-61I/AAAAAAAAIog/a-flYqMww3A/s720/IMG_2741.JPG sam nie wiem jak to nazwać. w pewioen sposób jest to zwrotnica bo umożliwia zmianę toru. Fotka z Rozbarku autorstwa olgutek

http://lh4.ggpht.com/_BgYE-7VTDYc/SviOLxfchyI/AAAAAAAAIpM/NvKONwojikU/s720/IMG_2752.JPG splot 750 i 785??


Zdjecie nr 1: zwyczajna, wspolczesna przesuwnica wagonowa
Zdjecie nr 2: w tym miejscu znajdowala sie linia do obreczowania zestawow kolowych, po tym wezszym torze najprawdopodobniej poruszal sie wozek technologiczny.
I na pewno nie jest to 750 - zwroc uwage, ze roznica wspomnianych przez ciebie przeswitow wynosi 3,5 cm, czyli mniej wiecej tyle, co szerokosc glowki szyny.
Co najzabawniejsze - "od zawsze" wiem o istnieniu tego czegos, swego czasu bywalem na Warsztatach codziennie. I jakos nigdy nie przyszlo mi do glowy tego pomierzyc
Zapisane
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #123 : 16 Listopada 2009, 11:39:52 »
0

Znalazłem na niemieckim forum kilka zdjęć rozjazdów i koronowskiego splotu:



Zapisane

Ha!
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #124 : 16 Listopada 2009, 16:04:52 »
0

KWK JULIUSZ -KLIK!

Linia Witaszyce-Zagórów- KLIK!

Gdzieś w Anglii-opis na górze strony- KLIK!

Torfowisko w Niemczech -KLIK!

Źródło: www.ingr.co.uk
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #125 : 16 Listopada 2009, 19:18:30 »
0

no pięknie. szczególnie urokliwe są skrzyżowania z ostatniej fotki
szukając po nazwie znalazłem coś równie interesującego - jak sądzicie jakie tu jest nachylenie toru?

Może zawołamy Małysza

Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #126 : 16 Listopada 2009, 20:33:09 »
0

http://waskotorowka.pl/grafika/mapa_hist.gif
na tej mapce zaznaczone jako rozebrane jest jakby 2 równoległe trasy. Ktoś wie czemu tak tam było??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #127 : 17 Listopada 2009, 00:40:42 »
0

Cytat: "andrzej2110"
na tej mapce zaznaczone jako rozebrane jest jakby 2 równoległe trasy. Ktoś wie czemu tak tam było??
Cóż, nie sprawdzałem zbyt dokładnie, ale... część odpowiedzi znajdziesz w tym samym miejscu ( http://waskotorowka.pl/historia.htm ). Poza tym na stronie Ośrodka Tama Grodzka ( http://www.tnn.pl/Kolejki_waskotorowe_na_Lubelszczyznie,1033.html ) znalazłem taki fragment:
Cytuj
W 1908 r. powstaje kolejka z Opola Lubelskiego do Łazisk, łącząca powstającą cukrownię z kopalnią torfu. By móc eksportować cukier i zapewnić sobie, połączenie ze światem, na początku 1911 r. rozpoczęte zostają prace nad kolejką z tejże cukrowni do portu na Wiśle w Piotrawinie. Jak wiadomo, Wisła stanowi poważną przeszkodę naturalną, co znajduje odzwierciedlenie w doktrynie wojskowej tamtego czasu.  Główny Sztab Wojsk Carskich w Warszawie wyraża w końcu zgodę na otwarcie portu, czy też przystani, stanowiącej punkt przeładunkowy tej kolejki, ale pod warunkiem zachowania określonych przez te władze warunków, np. prowizorycznych mostów, lekkiego toru o standardowym prześwicie 750 mm. i podporządkowaniu się innym, wojskowym, warunkom w przypadku wojny.  Kolej dł. Ponad 15 km (14,4 wiorsty) zbudowana z szyn o ciężarze 6,5 k/mb, na dębowych podkładach, miała biec głównie poboczami, już istniejących dróg gruntowych, by uniknąć wielu prac ziemnych. Zakładano ruch zestawów, złożonych z dwu wagoników dwuosiowych, z których jeden, miał być wyposażony w hamulec. Budowę kolejki zakończono w marcu 1913 r.  

Na mapie WIG (P44 S34 OPOLE) z 1938 r. zaznaczony jest wariant północny. Przytoczona przez Ciebie mapa niczego nie mówi o charakterze i okresie funkcjonowania poszczególnych odcinków. Do głowy przychodzą mi dwa wytłumaczenia:
1. Możliwe, że linia południowa to dawna kolejka z 1908 roku. Gdy w 1913 powstała linia cukrownicza biegnąca "głównie poboczami", kolejka południowa została rozebrana. Zresztą, obie linie mogły nie mieć ze sobą wiele wspólnego i funkcjonować przez jakiś czas równolegle (przykładem niech będzie odcinek Giemlice - Cedry Wielkie na Żuławach, gdzie po jednej stronie drogi biegł tor 750mm WKAG-późniejszej Gdańskiej KD, a po drugiej linia cukrownicza 780mm).
2. Należy również pamiętać o okresie I Wojny Światowej, kiedy to linie były regularnie niszczone i odbudowywane. Odcinek Opole-Piotrawin został zniszczony przez Rosjan w 1915 i odbudowany ponownie (jako kolej konna - później po raz kolejny przebudowana?) dopiero w 1928 roku - być może wówczas zmieniono trasę.

Ostatecznie odcinek Opole Lub. - Piotrawin zlikwidowano w 1968 roku. Swoją drogą warto zwrócić uwagę na jego przebieg przez samo centrum po ulicach miasta. Musiało to ciekawie wyglądać.

Skoro na Lubelszczyźnie jesteśmy, należy wspomnieć o stacji w Nałęczowie - nie tylko przy okazji nowego wspaniałego peronu, ale również ze względu na kolejkę Cukrowni Garbów. Otóż według Wikipedii:
Cytuj
Pomimo styku z siecią normalnotorową na tej samej stacji, oraz takiej samej szerokości toru, kolej Cukrowni Garbów (dochodząca do stacji Nałęczów od strony północnej) nie miała bezpośredniego połączenia z NKD (dochodzącą tam od strony południowej), wymianę taboru pomiędzy obydwiema wąskotorówkami realizowano za pośrednictwem platformy normalnotorowej.

Dodam, że kilka zdjęć pozostałości po tej kolejce można znaleźć tutaj: http://wyjdzzpociagu.most.org.pl/waskitor/w-garb.htm
Opis wycieczki jej szlakiem: http://wyjdzzpociagu.most.org.pl/pulawski/p-nal.html
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #128 : 17 Listopada 2009, 17:50:45 »
0

Linia dwutorowa z splotem

z serii "hardkorowe układy torowe", to w Indiach
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #129 : 24 Listopada 2009, 23:21:24 »
0

A za miedzą kąbinują podobnie
http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?pid=17679#p17679
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #130 : 24 Listopada 2009, 23:45:15 »
0

Tak patrzę, ze w tym miejscu jeszcze nie wypłyneło, al kidyś już gdzieś wklejałem:


Gliwice wąsk.
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
oelka
Nowicjusz
*
Długość toru:: 28 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #131 : 24 Listopada 2009, 23:53:36 »
0

Cytat: "janeczek"
Cytat: "Phinek"
W Warszawie przy rondzie Daszyńskiego też było spotkanie toru tramwajowego z kolejowym

I na ulicy Targowej.

Tych skrzyżowan można wymienić jeszcze sporo poza wyżej wspomnianymi:
- 11 Listopada - tor wąski i normalny z tramwajowym.
- Kolo Buczka i Międzyparkowej bocznica do EC Powiśle
- Zdaje się, że na Marywilskiej było i to więcej niż jedno bocznic kolejowych i tramwaju.
- Powsińska - tramwaj i kolej wąskotorowa
- Grochowska, Zamoyskiego tramwaj i kolej jabłonowska
- Okolice pl. Unii Lubelskiej, Filtrowa, Grójecka, tor wąski i tramwaj.
- Bocznica do CIF (AWF) na Marymonckiej
- Pl. Narutowicza - bocznica normalnotorowa na Pole Mokotowskie i tramwaj
- Linia radomska w oryginalnym przebiegu, przy 17 Stycznia z torem tramwajowym.
- Specyficzne były skrzyżowania EKD i tramwaju na Grójeckiej i Chałubinskiego, ze względu na stosowanie wyłącznie szyn tramwajowych.

Resztki splotu torów 1525mm i 1435mm można odnaleźć w Zakładzie Naprawy Tramwajów T3.

Krzysztof
Zapisane

Krzysztof Olszak
oelka.a.yahoo.com  .a. = @
TTClub.pl; Kolej na Rower
Drangnel
Nowicjusz
*
Długość toru:: 39 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #132 : 29 Listopada 2009, 20:05:42 »
0

Takiego rozjazdu tu chyba jeszcze nie było:
http://sampug394.deviantart.com/art/Photo-of-History-136166172
http://sampug394.deviantart.com/art/3-foot-Gauge-Pointwork-136169474

Wiem tylko ,że 'made in USA'
Zapisane

Normalny..... do rzeczywistości.
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #133 : 29 Listopada 2009, 20:45:43 »
0

oj, był... i to jaki: beziglicowy, symetryczny, potrójny, wąskotorowy...
zwracam uwagę na zwrotnik, wreszcie się człowiek schylać nie musi

Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #134 : 30 Listopada 2009, 04:06:03 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:17:10 wysłane przez Phinek » Zapisane
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #135 : 30 Listopada 2009, 21:04:53 »
0

Tak z ciekawości w Polsce nie ma chyba nigdzie i nie było takich rozjazdów beziglicowych ?

Z czego to wynika przepisów, brak takiej tradycji technicznej, czy coś innego ?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #136 : 30 Listopada 2009, 21:07:39 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:15:49 wysłane przez Phinek » Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #137 : 01 Grudnia 2009, 17:57:05 »
0

Znalazłem przed chwilą takie oto nietypowe rozwiązanie na sieci tramwajowej w Poznaniu - z tego co widze na załączonych zdieciach nie używane już dzisiaj, ale istniejące jeszcze:

Trójkąt torowy do obracania tramwajów na krańcówce na ulicy Sczanieckiej:
http://www.psk-poznan.cba.pl/t-infr/t-sczanieckiej-01.jpg
http://www.psk-poznan.cba.pl/t-infr/t-sczanieckiej-02.jpg
http://www.psk-poznan.cba.pl/t-infr/t-sczanieckiej-03.jpg
http://www.psk-poznan.cba.pl/t-infr/t-sczanieckiej-04.jpg

Jeżeli odnośniki nie działają, to można ich poszukac na tej stronie:
http://www.psk-poznan.cba.pl/index.php?s=t-przyst
Zapisane

To jest przekaz.
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #138 : 01 Grudnia 2009, 19:57:49 »
0

Trójkąt do obracania tramwajów istnieje jeszcze w Sosnowcu Okrzei i jest używany. Poniżej podaję linka do mojego filmiku nakręconego w tym miejscu podczas imprezy "Po GOP-ie wagonami 102Na do upadłego", która odbyła się dnia 10.05.2008r.:
 :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=VZ55L_7GlbA
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #139 : 01 Grudnia 2009, 20:42:18 »
0

Sporo było takich trójkątów. Swego czasu funkcjonował jeden w Bydgoszczy na ulicy Grunwaldzkiej - koło stacji Bydgoszcz Wąsk, oraz w Toruniu na ulicy Chełmińskiej - ten został przebudowany w standardową pętlę - rozebrany kilka lat temu.
Zapisane

Ha!
Strony: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 17   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!