Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:02:23 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 14 15 [16] 17   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: nietypowe układy torowe - sploty, rozjazdy łukowe i podwójne  (Przeczytany 304783 razy)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #300 : 26 Stycznia 2016, 03:43:37 »
0

To samo miejsce nieco wcześniej:

Zdjęcie Johna Phillipsa ze specjalnego przejazdu 31.07.1995.
https://flic.kr/p/ryLgRq

Inne ujęcia z Reska:
https://flic.kr/p/ztK8s8
https://flic.kr/p/rpSUX3
https://flic.kr/p/khLjHt
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #301 : 31 Sierpnia 2016, 23:45:31 »
+4

Winda wagonowa na dworcu Milano Centrale. Według opisu umożliwiała za- i rozładunek przesyłek ekspresowych w podziemiach dworca.

Foto: Reinhard Todt (05.1961), Źródło
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpnia 2016, 23:55:02 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 407 m

W terenie W terenie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #302 : 01 Września 2016, 18:32:28 »
-1

Co do Gófnośląskich Kolei Wąskotorowych, to wszelkich splotów i skrzyżowań wręcz nie sposób wymienić. W ciągu przeszło 150 lat istniały ich setki.

Do dnia dzisiejszego istnieją 2 skrzżowania z torem normalnym:
- w okolicy nastawni TGB skrzyżowanie pod kątem prostym toru 785mm i normalnotorową bocznicą do koszar - skrzyżowanie jest odłaniane czynnymi semaforami świetlnymi nastawianymi z nastawni TGB
- skrżyżowanie wąskiego i normalnotorowej (nieczynnej już) bocznicy do zakładów Tagor (kilkaset metrów od stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe - kierunek Miasteczko Śląskie). Do dziś stoją unieważnione semafory świetlne.

Jeszcze za "naszych" czasów (tj. od roku 2002 licząc) istniały 3 inne skrzyżowania z torem normalnym:
- tor normalny piaskowy i wąski przy nastawni Łagiewniki, rejon ul. Łagiewnickiej w Bytomiu. Dodać warto, że jakieś 200 m od skrzyżowania z torem wąskim tor normalny krzyżował się z dwutorową linią tramwajową (nieczynny obecnie fragment linii 7 relacji Bytom - Świętochłowice). Dodatkowo osobliwością było to, że nastawnia Łagiewniki (obecnie nieistniejąca) była obsadzona przez pracowników KWK Rozbark i nastawiała rozjazdy na torze normalnym i wąskim oraz semafory na torze normalnym piaskowym, wąskim oraz .... tramwajowym.
- tor normalny i wąski (bocznica do Bytomskich Zakładów Przemysłu Gumowego, czy jak one się tam zwą, popularnie zwanych "Gumami") - jeśli chodzi o tor wąski był to odcinek między Łagiewnikami a stacją Chorzów Przeładownia
- skrzyżowanie toru wąskiego i normalnotorowej bocznicy do KWK Szombierki - skrzyżownie było osłonięte semaforami świetlnymi nastawianymi z nastawni normalnotorowej Bt4.

Prócz tego istaniały liczne skrzyżowania toru wąskiego i tramwajowego - do bardziej znanych należą:
- skrzyżowanie wąskotorowej bocznicy do Elektrowni Zabrze i linii tramwajowej przy ul. Woności w Zabrzu
- skrzyżowanie normalnotorowej bocznicy do Gliwickich Zakładów Urządzeń Technicznych (GZUT) i wąskiego szlaku Gliwice Wąskotorowe - Gliwice Zachodnie (Śródmieście)
- skrzyżowanie wąski / dwutorowa linia tramwajowa przy ul. Strzelców Bytomskich w Bytomiu - o tyle osobliwe, że wg. zachowanego regulaminu technicznego tor tramwajowy był osłaniany .... szlabanami
- podwójnie świętej pamięci skrzyżowanie wąskotorowej bocznicy do śp. Huty 1 Maja (Gliwice) i nieczynnej już dwutorowej linii tramwajowej w Gliwicach przy ul. Jagiellońskiej

Tak a propos Huty 1 Maja - wiele zakładów przemysłowych na G. Śląsku korzystało zarówno z kolei normalnej, jak i wąskiej. Na terenie niemal każdego z nich istniały sploty. Jednym z bardziej rozbudowanych i barokowych był układ torowy Huty 1 Maja (Gliwice). Jak to wyglądało można zobaczyć tutaj:

http://archiwum.785mm.pl/galeriahg/

Dodam, że po obiektach widocznych na zdjęciach dziś nie ma już nawet śladu.

Ciekawostką było też znajdujące się w Sosnowcu skrzyżowanie zelektryfikowanej normalnotorowej linii piaskowej z linią tramwajową. Jak to było zrealizowane? Otóż samo skrzyżowanie trakcji było odcinkiem izolowanym (bez napięcia), tramwaje przejeżdżały przezeń bez poboru prądu natomiast lokomotywy z opuszczonymi pantografami.
Skrżyżowanie to istnieje do dziś, jednak trakcja nad torem kolejowym została już ładnych pare lat temu zdemontowana.

I na koniec - na terenie Kopalni Prezydent w Chorzowie najprawdopodobniej istniał splot kolei zakładowej 1050 / 785 mm.
Na ulicy Metalowców w Chorzowie (dojazd do Konstalu) istnieje splot torów tramwajowych 1435 / 1000 mm. Zachował się jedynie odcinek w asfalcie, splot na terenie zakładu został rozebrany.

No i to by było na tyle, bo temat jest jak ocean - nie do wyczerpania

Co do bocznicy do EC Zabrze .
W którym była ona miejscu ?
Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #303 : 11 Września 2016, 15:54:35 »
+1

A to już rzadkość na wyspach brytyjskich. Splot torowy 762/1435mm na The Welshpool & Llanfair Light Railway (tudzież z walijska Rheilffordd y Trallwng a Llanfair Caereinion). Przy okazji jest to jeden z ostatnich śladów po kolejce między aktualnym końcem linii w Welshpool Raven Square a dawniej istniejącą stacją styczną z normalnotorową Cambrian Line. Zdjęcie wykonano na miejscu dziś już nieistniejącego "Targu Bydlęcego" - i to głównie on był obsługiwany przez widoczny na zdjęciu splot.

A to to samo miejsce w ostatnich latach działania kolejki na odcinku między Raven Square a stacją normalnotorową.
http://www7.clikpic.com/Bernard4943/images/A394.jpg


* 20160624_183618-001.jpg (205.65 KB, 1024x683 - wyświetlony 1349 razy.)
Zapisane

Ha!
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #304 : 04 Grudnia 2016, 17:47:27 »
+1

A jak to nazwać? W 5:35
https://www.youtube.com/watch?v=Q82IXjYfy8A
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #305 : 05 Grudnia 2016, 16:25:06 »
0

Normalne przejście szyny wspólnej w splocie.

Pozdrawiam z MMz 
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #306 : 06 Grudnia 2016, 20:12:20 »
+1

A tu ciekawa wykolejnica od 6:40
https://www.youtube.com/watch?v=_hyREcAdveM
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #307 : 06 Grudnia 2016, 21:26:54 »
+1

A tu praktyczne zastosowanie wprawdzie normalnotorowej, ale podobnie ciekawej wykolejnicy:

https://www.youtube.com/watch?v=Yr5EztEPJS8
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #308 : 06 Grudnia 2016, 22:54:44 »
0

Parowóz ino gwizda, tylko mechanik.... nie spojrzał, że nie ma podanej drogi na semaforze.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 241 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #309 : 07 Grudnia 2016, 07:36:02 »
0

Parowóz ino gwizda, tylko mechanik.... nie spojrzał, że nie ma podanej drogi na semaforze.

W opisie filmu jest napisane co innego...
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #310 : 07 Grudnia 2016, 07:39:06 »
0

No właśnie - jaka była przyczyna? Coś jak Szczekociny czy raczej Białystok?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #311 : 07 Grudnia 2016, 11:10:51 »
0

https://goo.gl/maps/SoLKYJvPA3k
Zapisane
matfre96
Młotkowy
**
Długość toru:: 55 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #312 : 07 Grudnia 2016, 22:30:27 »
0

Mam nadzieję że dobrze widać, fotka robiona telefonem więc cudów nie oczekujcie


* 15416816_1351309641580742_385459122_n.jpg (80.76 KB, 540x960 - wyświetlony 1302 razy.)
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #313 : 12 Grudnia 2016, 02:44:42 »
0

No właśnie - jaka była przyczyna? Coś jak Szczekociny czy raczej Białystok?

W opisie filmu napisano, że maszynista ruszył nie sprawdziwszy położenia "catchpoints", czyli na nasze, z grubsza, wykolejnicy. Moim zdaniem nie prawdził też sygnału, sygnał pokazywał stój no i się porobiło. Przyjrzyjcie się dobrze "temu semaforu" na filmie.
Zapisane
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 241 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #314 : 12 Grudnia 2016, 14:42:39 »
+1

Dość pobieżne i niedokładne tłumaczenie, pozwolę sobie poprawić.
Cytuj
My comment would be :- Yes the Driver Fireman and Guard had been to signal box and permission was given to pass signal at danger BUT no body had gone to check the catch piont

Mój komentarz byłby taki: Tak, maszynista, palacz i kierownik pociągu byli w nastawni i zostało udzielone pozwolenie na minięcie semafora z zachowaniem ostrożności* ALE nikt nie poszedł sprawdzić wykolejnicy.

*to pass signal at danger - termin którego nie da się dosłownie przetłumaczyć, jest to procedura stosowana na kolei w razie m.in. awarii sterowania sygnałem, maszynista musi skontaktować się z obsadą nastawni, a ta udziela pozwolenia na minięcie sygnału z zachowaniem ostrożności, szerzej opisana tutaj: https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_passed_at_danger

Cytuj
Signal passed at danger in the United Kingdom; Terminology and procedures

[...]

1) Driver obtains signaller's authority to pass a signal at danger.
Once the train has been brought to a stand at a signal which is at danger, the driver should attempt to contact the signaller. If the signal cannot be cleared then the driver must obtain the signaller's authority to pass it at danger. Methods for contacting the signaller may include Cab Radio (NRN, Cab Secure or GSM-R), Signal Post Telephone or Mobile phone.

The driver and signaller must come to a clear understanding, and ensure they agree about how it is to be done. In the UK the signaller tells the driver of a specific train to pass a specific signal at danger, proceed with caution and travel at a speed that enables him to stop short of any obstruction, and then obey all other signals. If the signal is fitted with TPWS, the driver resets the Driver reminder appliance, pushes the TPWS Trainstop Override button in the cab, and proceeds cautiously through the section. If the train reaches the next signal without finding an obstruction, he must obey its aspect, at which point he can revert to normal working.


Minięcie semafora z zachowaniem ostrożności w Zjednoczonym Królestwie; Terminologia i procedury

[...]

1) Maszynista uzyskuje pozwolenie sygnałowego na minięcie semafora z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Kiedy pociąg zostanie zatrzymany przed semaforem, maszynista powinien dokonać próby skontaktowania się z obsadą nastawni. Jeśli sygnał na semaforze nie może zostać zmieniony (np. w wypadku awarii sterowania, przyp. tłumacza) maszynista musi uzyskać pozwolenie na minięcie semafora z zachowaniem szczególnej ostrożności. Wśród metod na skontaktowanie się z obsadą nastawni są: radiotelefon kabinowy, telefon znajdujący się na słupie semafora (nie stosowane w polsce, przyp. tłumacza) albo telefon komórkowy.

Maszynista i obsada nastawni muszą dojść do pełnego porozumienia, oraz zgodzić się na sposób w jakim zostanie to zrobione. W UK obsługa nastawni nakazuje maszyniście konkretnego pociągu minąć semafor z zachowaniem szczególnej ostrożności i poruszać się z prędkością która pozwoli mu na zatrzymanie się w razie wystąpienia przeszkody oraz postępować zgodnie ze wskazaniami wszystkich następnych semaforów. Jeśli semafor jest wyposażony w TPWS (Train Protection & Warning System, pełni rolę podobną do polskiego SHP, przyp. tłumacza) maszynista naciska przycisk czuwaka oraz przycisk obejścia systemu zatrzymywania TPWS w kabinie i ostrożnie kontynuuje jazdę przez odcinek toru do następnego semafora. Jeśli pociąg dotrze do następnego semafora nie napotykając przeszkód, maszynista musi zastosować się do jego wskazania, może w tym momencie kontynuować normalną jazdę.



Na przyszłość nie bierz się za tłumaczenie nie robiąc tego porządnie.
« Ostatnia zmiana: 12 Grudnia 2016, 17:56:14 wysłane przez WIĆUŚ » Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #315 : 13 Grudnia 2016, 17:01:01 »
+5

Czyli mieliśmy tu jazdę na rozkaz ustny "S".

Wydaję mi się że normalnotorowe koleje historyczno-turystyczne w UK rządzą się takimi samymi prawami jak adekwatne wąskotorowe w PL: miłośnicy w nastawni, miłośnicy w lokomotywie, duuużo, duużo trąbienia i wszechobecne kładzenie pęta na zasady prowadzenia ruchu, byle ludzie, dla których z różnych względów nie było miejsca na prawdziwej kolei, mieli swoją piaskownicę i zabawki.

Co to za oburzenie? Proszę powiedz Kolego jak inaczej wytłumaczyć sytuację:
1. Nastawnia dała zgodę na jazdę nie przestawiając wykolejnicy - to kto dał takiemu co zapomina wypełniania podstawowych obowiązków patent dyżurnego?
2. Może sam maszynista z podekscytowania nie wytrzymał i ruszył bez pozwolenia - kto dał osobie psychicznie niesprawnej dopuszczenie do pracy na lokomotywie?
3. Dobra - zawinili jedni i drudzy, ale że nikt nie obserwował drogi przebiegu - czy to była kolej związku niewidomych?

Mówię - mi to pachnie pracą wykonaną trzęsącymi się rączkami mikoli, którzy wypełnieni euforią poczuli się po założeniu mundurków i kamizelek "prawdziwymi" kolejarzami.
« Ostatnia zmiana: 13 Grudnia 2016, 17:04:35 wysłane przez Kucyk » Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
djsv
SGKW
*
Długość toru:: 79 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #316 : 19 Lutego 2017, 12:55:31 »
+2

Witam, przedstawiam hiszpańskie udziwnienia torowe .

http://s125.photobucket.com/user/zambruno/media/Enlace%20CM%20Tarragona/20110518_zps3cvt9e5n.jpg.html
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1800186
http://www.ferropedia.es/wiki/Tercer_carril
https://es.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADa_de_ancho_mixto


*  (92.83 KB, 658x800 - wyświetlony 1345 razy.)

* 20130415-005_zpswo4aa8l4.jpg (129.83 KB, 1024x768 - wyświetlony 1291 razy.)

* 20110518_zps3cvt9e5n.jpg (332.22 KB, 1024x768 - wyświetlony 1160 razy.)
Zapisane
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #317 : 19 Lutego 2017, 13:16:18 »
0

Google to dobrze opisują:
Cytuj
Możliwości ruchu towarowego są na tyle duże, że FGC postanowiło wyposażyć swoją wąskotorową linię o metrowym rozstawie szyn w trzecią szynę na odcinku Martorell - Manrsa a ponieważ bardzo prawdopodobne jest wyposażenie w trzecią szynę szerokotorowej linii od obwodnicy towarowej Barcelony do fabryki Seata w Martorell również wąskotorówka zyskałaby dostęp do całej normalnotorowej sieci w Europie.

Czytaj więcej: http://inforail.pl/hiszpania-zmierza-ku-standardowemu-rozstawowi_more_52818.html
Zapisane
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #318 : 31 Sierpnia 2017, 07:38:09 »
+2

Nie wiem czy już nie było:

"Przed stacją Skupowo znajduje się skrzyżowanie toru 1520mm z torem 600mm Kolei Leśnej Puszczy Białowieskiej.  Ciekawie jakim cudem nie zostało to jeszcze zdewastowane."

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1785073&page=7

https://www.google.pl/search?q=chryzan%C3%B3w&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJ0dCn34DWAhWI7BQKHf9SD50Q_AUICygC&biw=1194&bih=641#imgrc=KPKpQkWXGqnfjM:
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #319 : 19 Września 2017, 21:33:54 »
+1

Wątek mówi o nietypowych układach torowych, splotach, rozjazdach. Rzucam rękawicę: kto znajdzie większe zagęszczenie wszystkich tematycznych czynników (i to wąskotorowych!) niż te pokazane na poniższym filmiku?

https://youtu.be/VJCPb0fpUJA
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: 1 ... 14 15 [16] 17   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!