Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:36:01 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Polska Federacja Kolei Muzealnych, Turystycznych i Lokalnych  (Przeczytany 23149 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #20 : 30 Listopada 2009, 09:22:54 »
0

Czemu już są dwa stowarzyszenia?

Proszę zwrócić uwagę na post Kolegi Janeczka http://750mm.pl/viewtopic.php?p=32441#32441
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 30 Listopada 2009, 18:30:07 »
0

Cytat: "Kucyk"
Czemu już są dwa stowarzyszenia?


Wiele wiele lat temu mnie uświadomiono, że gdy nie wiadomo o co chodzi ..... to chodzi o pieniądze. Tylko jakie? Duże? To może i ja bym się podłączył ..... przydały by się w czasach trudnych, czasach kryzysu  :cry:
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #22 : 01 Grudnia 2009, 05:08:19 »
0

Cytat: "Adam W"
Też jestem zdziwiony. Czemu ma służyć takie mnożenie organizacji? Czym one się różnią?


Przewidywałem to pytanie, ale nie zdąrzyłem na czas napisać artykułu z wyjaśnieniem sprawy - doba ma niestety jedynie 24 godziny.
Zaraz przejde do tematu.

Cytuj
Moim skromnym zdaniem jeżeli te organizacje mają reprezentować "środowisko", to wprowadzenie dwóch organizacji o bardzo zbliżonych charakterach działalności i nazwach nie wróży nic dobrego i tylko sieje zamęt. Poza tym dla pojedynczego człowieka lub innej organizacji z zewnątrz taka dziwaczna struktura od razu budzi podejrzenia.


Stawiasz pytania i oczekujesz odpowiedzi, czy stawiasz w stan oskarżenia i od razu rozstrzeliwujesz? Mam od razu podnieść ręce i stanąć pod ścianą, czy jeszcze może powinienem najpierw wykopać schludną dziurę w ziemi??

Wyjaśnienie sprawy jest prozaiczne:

1. Nie każda kolej lokalna jest za razem koleją muzealną lub turystyczną, a tylko takie mogą należeć do organizacji zrzeszonych w Fedecrailu.
Mówiąc krótko - gdyby do Polskiej Federacji Kolei Muzealnych, Turystycznych i Lokalnych zechciał należeć operator niezabytkowej i niehistorycznej kolei lokalnej, to Federacja albo musiałaby mu odmówić przyjęcia w poczet członków, albo wystąpić z Fedecraila.

2. Działalność w zasadzie każdej kolei muzealnej czy turystycznej ma w zasadzie trzy podstawowe aspekty:
    - aspekt kolejowy, czyli kwestie związane z prowadzeniem ruchu, eksploatacją taboru czy utrzymaniem toru i innych budowli
    - aspekt muzealno - historyczny, czyli kwestie związane z zachowaniem zabytkowych / historycznych pojazdów szynowych, zabudowań, urządzeń itd
    - aspekt turystyczny - zdobywanie klientów instytucjonalnych, przyciąganie klientów indywidualnych, czyli promocja i marketing, przygotowywanie imprez i wydarzeń, wzbogacanie oferty np. o gastronomię i noclegi itd.

Na każdej kolei historycznej czy muzealnej każdy z tych aspektów występuje, tyle, że w różnym stopniu, ale każdy jest ważny. Każdy z nich wymaga też innego podejścia, innej wiedzy i doświadczenia, jak i podlega innym przepisom. I co z tego? Otóż to z tego, że:

- czasem konieczne jest załatwienie sprawy typowo kolejowej, np. zaopiniowanie projektu rozporządzenia dajmy na to o sygnalizacji, czy ogólnych zasadach prowadzenia ruchu albo rozpoczęcie starań o ponowne umożliwienie kolejom wąskotorowym otrzymywania dotacji do transportu lokalnego (takiej, jaką otrzymują Przewozy Regionalne, czy Koleje Dolnośląskie - zaznaczam, że od paru lat koleje wąskotorowe są pozbawione możliwości korzystania z dotacji do regionalnych przewozów kolejowych)

- czasem konieczne jest wydeptanie u jakiegoś urzędasa pieniędzy z puli "na zabytki" albo "na turystkę i rekreację"

Otóż wieloletnie doświadczenie nauczyło nas, że urzędnik odpowiedzialny za sprawy transportu kolejowego słysząc w nazwie, czy widząc w treści pisma słowa "zabytkowy", czy "turystyczny" odsyła delikwenta niezwłocznie i bez wnikania w szczegóły do ministerstwa czy też wydziału (zależy od szczebla i urzędu) turystyki lub kultury.
Zaś urzędnik zajmujący się tematyką kultury czy turystyki słysząc słowa "transport regionalny", czy "transport pasażerski" niezwłocznie odsyła petenta do urzędasa od spraw kolejowych, czy ogólnotransportowych.

Zdając sobie sprawę z pewnej komplikacji sytuacji oraz potencjalnych niejasności i wątpliwości oraz po dłuższym namyśle postanowiliśmy nadać Federacji postać dwóch odrębnych, acz ściśle ze sobą współpracujących organizacji. Teoretycznie są to dwie odrębne organizacje, faktycznie jednak są to dwa oblicza jednej organizacji i:

- Polska Federacja Kolei Muzealnych, Turystycznych i Lokalnych zajmuje się turystyczno - muzealnymi aspektami działalności, puka do drzwi urzędników do spraw kultury, turystyki, promocji, rekreacji. Używa słów - kluczy "zabytek", "ratować", "rekreacja", "wypoczynek", "turystyka", "ciufcia", "kolejka" i "retro". Żeby niepotrzebnie nie straszyć i nie narażać na stres naszych "rekreacyjno-kulturalno-muzealnych" urzędników unika wyrażeń "transport kolejowy", "przewozy lokalne i regionalne", "pociąg pasażerski"

- Polska Federacja Kolei Lokalnych zaś troszczy się o kolejowo-transportowy aspekt działalności, opiniuje projekty zmian przepisów kolejowych, prowadzi sprawy związane z Urzędem Transportu Kolejowego, puka do drzwi wydziałów transportu urzędów marszałkowskich. Posługuje się właśnie tymi słowami, których ta pierwsza federacja unika. Kładzie właśnie nacisk na kwestie kolejowe i transportow, zaś unika słów "zabytek", "turysta", "rozrywka", "ciufcia" i "kolejka".

Urzędnicy myślą schematami, tory ich myślenia są utarte i niezmienne. Jeśli coś ma coś wspólnego z turystyką, to niech spada do wydziału turystyki, a jeśli ma coś wspólnego z zabytkiem, to niech zjeżdzą do najbliższego muzeum lub ewentualnie konserwatora zabytków. I vice versa - jeśli coś wozi ludzi, nie daj Boże na podstawie rozkładu jazdy, a co gorsza przez cały rok, to niech zasuwa do marszałka. A jeśli, o zgrozo, wozi towary, to już na pewno nie jest ani zabytkowe, ani turystyczne i niech spada do ministerstwa infrastruktury czy innej izby gospodarczej transportowców, a najlepiej niech radzi sobie samo.

Podział (tylko formalny, bo praktyczny nie) na dwie federacje jest wybiegiem z zakresu public relations i ma charekter jedynie pragmatyczny.


Cytuj
Wnioskując po tych dwóch organizacjach sądzę że nie udało Wam się stworzyć jednej wspólnej inicjatywy i jesteście podzieleni na dwa obozy z których każdy robi to samo tylko w swoją stronę. Taki jest obraz dla osoby z zewnątrz.


Kto pyta - nie błądzi. Spytaj, a zostanie Ci powiedziane. Nie snuj na zapas i bezpodstawnie wydumanych teorii, bo się zmęczysz i na śmierć zadumasz.
Inicjatywa jest jedna i wspólna, co widać choćby po jednym adresie i jednym składzie zarządu.
Przyczyny takiego a nie innego stanu rzeczy postarałem się najjaśniej jak mogę wyjaśnić powyżej. Jeśli jednak dalsze wyjaśnienia będą potrzebne, to służe informacją i niemal niewyczerpanymi pokładami swojej cierpliwości

Cytat: "janeczek"
Wiele wiele lat temu mnie uświadomiono, że gdy nie wiadomo o co chodzi ..... to chodzi o pieniądze. Tylko jakie? Duże? To może i ja bym się podłączył ..... przydały by się w czasach trudnych, czasach kryzysu


A te "duże" pieniądze, to, panie szanowny, skąd niby miałyby się wziąć? Z nieba? Dobry wujek nam je da?
Czegoś nie wiesz, nie rozumiesz, to dowiedz się, zapytaj i nie bądź taki szybki w formułowaniu obraźliwych supozycji - nie przystoi to kulturalnemu człowiekowi.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #23 : 01 Grudnia 2009, 10:42:12 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Stawiasz pytania i oczekujesz odpowiedzi, czy stawiasz w stan oskarżenia i od razu rozstrzeliwujesz? Mam od razu podnieść ręce i stanąć pod ścianą, czy jeszcze może powinienem najpierw wykopać schludną dziurę w ziemi??

Pierwej schludny dołek
Dzięki za wyjaśnienie. Teraz już rozumiem. Po prostu opublikowałeś coś co było niejasne i niekompletne. Stąd moje zdziwienie.

S pozdravem Adam
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #24 : 01 Grudnia 2009, 11:22:39 »
0

I Kucyk też przeprasza za ironię. Dzięki za wyjaśnienia, ale nie mogłeś tak od razu???
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #25 : 01 Grudnia 2009, 16:15:21 »
0

Panowie, dotąd tłumaczyłem zawiłości sprawy osobiście zainteresowanym. Przyznaję - można (a pewnie i trzeba było) od razu opublikować artykuł z objaśnieniami, co, jak i dlaczego. Tytułem usprawiedliwienia - zależało mi na jak najszybszym opublikowaniu storny, bo byłem zasypywany pytaniami o statut, deklarację członkowską, dane kontaktowe itd. Przez brak czasu i pośpiech po prostu nie pomyślałem, jakie mogą być skutki opublikowania strony z informacją o dwóch federacjach, a bez wyjaśnień dlaczego są dwie. No cóż, mam za swoje, wybaczcie, że mnie poniosło troche
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #26 : 11 Grudnia 2009, 21:49:30 »
0

Może to trochę off-topic ale polecam zajrzeć na stronę waszego niemieckiego odpowiednika:
http://vdmt.de/
A w szczególności polecam listę sprzedam/kupię:
http://vdmt.de/download/sal.pdf
Ciekawe kiedy u nas lista będzie taka długa....
Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #27 : 08 Marca 2010, 19:32:24 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:18:25 wysłane przez Phinek » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #28 : 09 Marca 2010, 07:31:04 »
0

W pierwszych dniach stycznia uzyskała wpis do rejestru sądowego i formalnie zaczęła istnieć.
W dniach 13 i 14 marca w Zbiersku odbędzie się zebranie aktywu, hehe, oraz zaproszonych gości. Zostanie doprecyzowany plan działań, ich kolejność itd. Myślę, że od tego momentu działania nabiorą kształtu i właściwego tempa.
Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #29 : 15 Marca 2010, 23:37:23 »
0

Będzie jakas relacja (oprócz zdjęciowej Grześka Sykuta), czy ustalenia są tajne/poufne?
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #30 : 16 Marca 2010, 00:33:53 »
0

Otóż i relacja.

Przybyli przdstawiciele wszytkich zrzeszonych organizacji:
- Jarek Lipiński z kolei żuławskiej
- Tomek Strapagiel, Karol Waszak i Robert Matczak z SKPL-u
- Piotr Lamkowski i Paweł Gajdzica z kolei koszalińskiej
- Piotr Rogoziński z kolei bydgosko - wyrzyskiej
- Paweł Niemczuk z SGKW
- Hermann Schmidtendorf wraz z kamerzystą z Interloku

Ponadto przybyli też zaproszeni goście:
- Andrew Goltz
- Grzegorz Sykut

Spotkanie rozpoczęło się w sobotę, 13 marca około 15.30 na stacji w Zbiersku, następnie goście udali się na obiad do Russowa. Część obiadowa miała charakter nieformalny i służyła raczej wzejemnemu poznaniu się tych, którzy wcześniej nie mieli okazji poznać się osobiście. Omawiano też kwestie wzajemnej pomocy (wymiana dokumentacji, przekazanie / sprzedaż różnego rodzaju części, materiałów, dokumentacji). Andrew Goltz przybliżył zebranym sposób działania Fedecraila oraz przedstawił proponowane sposoby współpracy.
Po obiedzie zabrani wrócili do Zbierska i kontynuowali obrady. Omówiono udział przedstawicieli PFKL w kwietniowym walnym zebraniu członków Fedecraila, postanowiono ponadto zaproponować władzom Fedecraila zorganizowanie dorocznego walnego zebrania członków Fedecraila w roku 2013 w Polsce. Najważniejszą omówioną sprawą były konieczne zmiany w obecnie obowiązującej ustawie o transporcie kolejowym - Jarek Lipiński szczegółowo omówił obecny stan prawny oraz jego konsekwencje dla działalności kolei wąskotorowych w Polsce, a następnie przedstawił propozycje zmian do ustawy, które Federacja przedstawi podczas konsultacji społecznych i spróbuje wprowadzić do ustawy. Omawianie spraw związanych z nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym kontynuowano następnego dnia rano. Propozycje te zostaną szczegółowo omówione w odrębnym poście.
Ponadto podjęto decyzję o podjęciu działań w celu wystawienia wspólnego, firmowanego przez Federację, stoiska na targach turystycznych w Polsce i w Niemczech.

Przez cały czas Hermann Schmidtendorf oraz jego kamerzysta pracowali nad przygotowywaniem materiału prezentującego polskie koleje wąskotorowe na walnym zebraniu członków Fedecraila - w tym celu m. in. wyruszył na szlak pociąg złożony z historycznych wagonów wąskotorowych (brankard, wapniarka, wagon kryty).

W niedzielę 14 marca trochę po 14 uczestnicy spotkania zaczęli rozjeżdzać się do domów.

Poza sprawami "dużymi" rozmawiano o wielu drobiazgach składających się na codzienność kolei wąskotorowych w Polsce. I to chyba te drobiazgi, których wręcz nie sposób wymienić były, obok spraw związanych z ustawą, najważniejsze.
Zapisane
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #31 : 27 Czerwca 2010, 11:50:08 »
0

Mam kilka pytań:
Czy słychać coś nowego?
Jakie propozycje do zmian w ustawie chcecie wprowadzać? Jestem ciekaw jakie rozwiązania prawne przyjęliście. Może propozycje zmian w rozporządzeniach wykonawczych?
Czy w jakikolwiek sposób myśląc o dłubaniu przy ustawie myślicie też o tzw. kolejach drezynowych?
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #32 : 28 Czerwca 2010, 02:44:28 »
0

Proponowane zmiany zostaną wkrótce przedstawione. Obecnie trwa ich ostatnie "doszlifowywanie" przed przekazaniem do stosownych instytucji.

A jeśli chodzi o koleje drezynowe, to nie zajmowaliśmy się tą tematyką.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #33 : 29 Czerwca 2010, 06:24:30 »
0

Jakie propozycje do zmian w ustawie chcecie wprowadzać? Jestem ciekaw jakie rozwiązania prawne przyjęliście.
Może uchwała na dobrowolne się opodatkowanie członków Federacji na rzecz paliwa do nowego samochodu braci W. 
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 29 Czerwca 2010, 10:03:03 »
0


A jeśli chodzi o koleje drezynowe, to nie zajmowaliśmy się tą tematyką.


Może warto byłoby pomyśleć zarówno o drezynach, liniach i taborze wąskotorowym, liniach i taborze normalnotorowym. W rozowju linii turystycznych istotnym elementem byłoby zwolnienie z podatku od nieruchomości linii na których prowadzone są prewozy turystyczne, czy to drezynami, czy klasycznym taborem. Mam nadzieję nadzieję, że macie to na uwadze.
Poniżej wyrok  (kazus) w sprawie Hajnówki i Białowieży.
http://www.bialystok.wsa.gov.pl/wybrane_orze/podatki/I_513_08.html
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #35 : 29 Czerwca 2010, 13:27:33 »
0

W swoich działaniach bierzemy pod uwagę przede wszystkim wnioski zgłaszane przez członków Federacji.
Oczywiście wszelkie uwagi i sugestie zgłaszane przez inne organizacje / osoby są jak najbardziej pożądane.

Aktualnie opracowzwany projekt zmian przepisów dotyczy przede wszystkim właśnie kwestii:
- możliwości korzystania z dotacji do przewozów regionalnych
- możliwości korzystana ze środków publicznych na remont infrastuktury oraz zakup i remont pojazdów do przewozów pasażerskich
- podatku od nieruchomości właśnie.

Zapisane
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #36 : 30 Czerwca 2010, 11:53:21 »
0

Czy będziecie chcieli projekt konsultować w szerszym gronie, czy swoje propozycje będziecie chcieli bezpośrednio wdrożyć w życie?
Dobrze by wyglądała ta pierwsza formuła, gdyż zawsze istnieje prawdopodobieństwo uzyskania cennych uwag i opinii.
Pozdrawiam,
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #37 : 30 Czerwca 2010, 12:55:18 »
0

Namiary na na zarząd Federacji są znane - chętnych do współpracy proszę o kontakt.
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #38 : 18 Listopada 2010, 09:53:54 »
0

Małe | Duże


Mam pytanie, jak to przedsięwzięcie Federacji ma się do ogólnych celów działania?
Zapisane

KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #39 : 18 Listopada 2010, 10:48:35 »
0

A ja przewrotnie:
Co będzie jak tak wyraźnie popierani kandydaci przegrają ? Czy wchodzenie w politykę nie spowoduje zaostrzenia stosunków na linii kolej-władze lokalne ?
Zapisane

Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!