Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 04:40:11 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nowy peron na stacji Nałęczów Wąsk.  (Przeczytany 26305 razy)
Jacek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #20 : 18 Listopada 2009, 21:19:27 »
0

http://miasta.gazeta.pl/lublin/1,35640,7268211.html

Sławomir Skomra
2009-11-18

Myślę, że Bolesław Prus chciałby przyjechać koleją na taki dworzec - oznajmił dziś Jerzy Wojciech Krzyszczak, aktor z Teatru im. J. Osterwy ubrany z gustowny surdut i kapelusz. Na nosie miał staromodne okulary, jakie nosił Prus. Chwilę później otwarto wyremontowany dworzec w Nałęczowie, z którego turyści przesiądą się do wagonów wąskotorówki

Renowacja gmachu wzniesionego na początku dwudziestolecia międzywojennego trwała dwa lata i pochłonęła 1,5 mln zł. Inwestycję została sfinansowana ze środków lubelskiego oddziału Zakładu Gospodarowania Mieniem PKP.

- Właśnie cofnęliśmy zegar o sto lat - mówił podczas otwarcia Paweł Chmielewski, dyrektor oddziału.

Wczorajszą uroczystość uświetnił... Bolesław Prus (w rolę pisarza wcielił się Jerzy Wojciech Krzyszczak, aktor Teatru im. J. Osterwy) i Oktawia Żeromska (Beata Pietroń, aktorka z lubelskiego Teatru Kameralnego). Na dworzec przyjechali dorożką. To właśnie żona Stefana Żeromskiego w 1911 r. pisała z Nałęczowa do Aliny Sacewiczowej, żeby koniecznie zaprosiła Prusa do wód.

Oktawia Żeromska wysiadając z dorożki miała na sobie staromodną suknię w kratę: - Nadaje się tylko na spacer lub do bryczki. Trudno się w niej poruszać, ale na szczęście w Nałęczowie nie trzeba się spieszyć - mówiła.

Tak naprawdę Prus nigdy nie miał okazji wysiąść na nałęczowskim dworcu. Kiedy przyjeżdżał do uzdrowiska jeszcze go nie było. Dojeżdżał bryczką z pobliskich Drzewiec (stacji oddalonej o siedem kilometrów w stronę Puław). - Dworzec to miejsce rozpoczęcia podróży z domu do celu. To miejsce zawieszenia - powiedział do tłumnie zebranych kuracjuszy Jerzy Wojciech Krzyszczak.

Remont nałęczowskiego dworca, to część większego planu PKP, które odnawiają dworce na trasie linii kolejowej nr 7. W przyszłym roku PKP chce z własnych środków wyremontować dworzec w Puławach. - W ciągu pięciu lat wyremontowaliśmy już 19 dworców, m.in. w Dęblinie, Kraśniku, Białej Podlaskiej i Łukowie - opowiadał dyrektor Chmielewski.

Budynek nałęczowskiego dworca otrzymał nową elewację, dach, peron, a także stylowe latarnie i parking dla rowerów. Jak powiedział Adam Wójcik, który zaprojektował nowy wygląd dworca odrestaurowany budynek niemal w 100 procentach wygląda tak jak przed wojną. - Największe problemy były z wycięciem kasztanów przed budynkiem, bo ich korzenie wzrosły w podpiwniczenie - podkreślał.

Jednak odnowiony gmach to nie koniec atrakcji. Tuż obok wybudowano peron dla wąskotorówki, który otrzymał nawet własną tablicę informacyjną o nazwie "Nałęczów Wąsk.". - To pierwszy krok w stronę przywrócenia wycieczkowego pociągu "Nadwiślanin". Mam nadzieję, że Nałęczów będzie węzłem przesiadkowym - tłumaczył Chmielewski.

Wszystko wskazuje na to, że już w przyszłym roku turyści będą mogli się tu przesiąść z pociągu pospiesznego, czy osobowego do wąskotorówki. - W sezonie wąskotorowy skład będzie jeździł na sto procent. Turyści będą mięli do dyspozycji wagony przeznaczone do przewożenia rowerów. Chcemy też by turyści nie dojeżdżali tylko do Karczmisk, ale po drodze zwiedzali też inne miejscowości - powiedział Janusz Gąsior, wicestarosta opolski.

Przypomnijmy, że wąskotorówka w te wakacje po raz pierwszy od wielu lat nie jeździła (rok wcześniej przewiozła ponad 15 tys. turystów). Wszystko przez fatalny stan taboru i konieczność remontu jednego z wiaduktów. Pieniądze na remonty mają pochodzić ze środków unijnych.

Źródło: Gazeta Wyborcza Lublin
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #21 : 19 Listopada 2009, 09:05:01 »
0

Cytat: "Jacek"
(...) - To pierwszy krok w stronę przywrócenia wycieczkowego pociągu "Nadwiślanin". Mam nadzieję, że Nałęczów będzie węzłem przesiadkowym - tłumaczył Chmielewski.

Niby obala to hipotezę o odremontowanym wąskim fragmencie jako podstawa pod pomnik wąskotorówki... z drugiej strony co teraz PKP ma do NKD?...
Ciekawe też, skąd ten optymizm dyrektora oddziału Zakładu Gospodarowania Mieniem PKP pana Pawła Chmielewskiego? Bo jak czytamy dalej (jak rozumiem) jego wypowiedź:
Cytat: "Jacek"

Wszystko wskazuje na to, że już w przyszłym roku turyści będą mogli się tu przesiąść z pociągu pospiesznego, czy osobowego do wąskotorówki.

Wszystko wskazuje? Tzn co?   :shock:
Czyżby PKP tak bardzo zależało na działaniu wąskotorówki? Pewnie, że nie.
Wypowiedzi o przesiadkach na wąski tor, itp... także o odremontowaniu wiaduktu w Rogalowie (że tak się na pewno stanie w przyszłym roku?)... są propagandowe chyba... no bo przecież oczywiste jest, że fakt zaistnienia peronku na wąskim odcinku toru nie spowoduje wznowienia przewozów...  :mrgreen:

...i dalej czytamy ten cytat...
Cytat: "Jacek"

Wszystko przez (...) konieczność remontu jednego z wiaduktów. Pieniądze na remonty mają pochodzić ze środków unijnych.

Pożyjemy, zobaczymy... na razie na Rogalów nie ma mocnych. Mam wątpliwości, czy optymizm dyrektora oddziału Zakładu Gospodarowania Mieniem PKP się sprawdzi, bo niby co człowiek z gospodarki mieniem PKP (oddział terenowy) ma do spraw związanych z Nałęczowską wąskotorówką i działaniami tam dokonywanymi w celu ożywienia przewozów?... Propaganda PKP po zakończeniu remontu Dworca - jak zwykle w takich przypadkach zakończonych inwestycji?

Jestem zwolennikiem remontów - i doceniam fakt odremontowania dworca i tej końcówki wąskotorowej.... Umówmy się - to jest OK. Ale wolałbym nie czytać lania wody "przy okazji" oddawania inwestycji... bo laniem wody okażą się wypowiedzi pana dyrektora, gdy w przyszłym roku wiadukt nadal będzie uszkodzony...
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
X-ped
Nowicjusz
*
Długość toru:: 43 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #22 : 02 Stycznia 2010, 23:10:00 »
0

Cytat: "Jarek Franczyk"
Mam wątpliwości, czy optymizm dyrektora oddziału Zakładu Gospodarowania Mieniem PKP się sprawdzi, bo niby co człowiek z gospodarki mieniem PKP (oddział terenowy) ma do spraw związanych z Nałęczowską wąskotorówką i działaniami tam dokonywanymi w celu ożywienia przewozów?...
A kto mówił o operatorze dla kolejki. Nikt z PKP tylko:
Cytuj
Janusz Gąsior, wicestarosta opolski.

Fakt że nowy operator miał być juz w poprzednim sezonie...

BTW PKP Nieruchomości jeśli już...
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #23 : 15 Stycznia 2010, 07:13:06 »
0

Cytat: "X-ped"
A kto mówił o operatorze dla kolejki. Nikt z PKP tylko:
Cytuj
Janusz Gąsior, wicestarosta opolski.

Fakt że nowy operator miał być juz w poprzednim sezonie...

BTW PKP Nieruchomości jeśli już...

Fakt, moja wypowiedź z tematem PKP była nieco emocjonalna - ale wkurzające jest takie gadanie bez pokrycia, pewnie dlatego... ale masz rację X-ped, podstawowa rola jest na barkach starostwa /powiatu/. Ponoć jest szansa na kasę z UE.
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!