Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2020, 10:25:53 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ostrowite - Brodnica  (Przeczytany 17649 razy)
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 12 Wrzesień 2009, 20:45:17 »
0

Byłem tam, widziałem. Aktualnie stan kolejki można delikatnie uznac za "nieciekawy". Od Dobrego tory są we większości kompletne (o ile można tak nazwa tory bez śrub, podkładek i miejscami podkładów), po za tym strasznie zarośnięte. Od granic Brodnicy linia ma porządne ubytki (razem z 3 km ubytków?!). W pobliżu centrum tor kolejki rozebrano, bo biegł wzdłuż budowanej obwodnicy (nie kolidował z nią). Ogólnie - fatalnie. Tak po za tym, słyszałem, że mieli jedna doczepę i kursowała ona o stałych porach do Brodnicy, najczęściej razem z pociągami towarowymi.

P.S Wiecie może, kiedy dokładnie została zamknięta? Słyszałem, że ostatnie pociągi pojechały (no, niektórzy mówią, że ok. 90, a były pracownik cukrowni mówił mi, że ok. 98-99)


Linia jest wpisana do rejestru zabytków, więc coś mi tu śmierdzi, bo wątpię, żeby uzyskali jakieś pozwolenia na ową rozbiórkę. Wkrótce wrzucę kilka zdjęc.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 23 Wrzesień 2009, 15:10:09 »
0


Zabity dechami budynek dawnej stacji Wąpielsk... Smutny to widok


Dawna lokomotywownia Ostrowite. Na trzecich drzwiach od lewej (pierwsze drewniane) na tabliczce widnieje napis "Kuźnia kolejkowa"

Więcej zdjęc wkrótce. Zdjęcia są mojego autorstwa.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 16 Październik 2009, 21:53:23 »
0

Aktualnie szukam informacji o taborze kolejki. Bo według tabeli na tej  stronie cukrownia jeszcze przed wojną posiadała 4 tendrzaki firmy A. Koppel (czyli O&K). W 1946 cukrownia kupiła jednego Rysia, w 1956 Lasa,a w 1957 dwa kapcie (czyli Kp4). Przypuszczam, że tendrzaki wyłączano równo z otrzymywaniem nowych maszyn, czyli zostałyby one skasowane przed 1957. Pierwszą Wls-kę zakupiono w 1968, drugą odkupiono z Trzebnicy w 1984. Więc przypuszczalnie pierwszego kapcia wyłączono w 1984, bo tak można wywnioskować ze stronki. Co do kapci, to jeden z nich stoi w parku naprzeciw cukrowni i jest łagodnie mówiąc w stanie fatalnym (brak komina, wiązarów, itp). Drugi natomiast kapeć stoi na postumencie przed likwidowaną cukrownią (pewnie pójdzie pod palnik) Moje pytanie brzmi więc: Czy ktoś wie, co się stało z Rysiem i Lasem z tej kolejki, skoro nie były czynne już w 1988?
Zapisane
brok
Zawiadowca
****
Długość toru:: 418 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #23 : 18 Październik 2009, 22:03:30 »
0

Cytat: "marekus"

P.S Wiecie może, kiedy dokładnie została zamknięta? Słyszałem, że ostatnie pociągi pojechały (no, niektórzy mówią, że ok. 90, a były pracownik cukrowni mówił mi, że ok. 98-99)

Kalendarium ostatnich lat kolejki znajdziesz w jednym ze Światów Kolei z 1997 roku, jeśli mnie pamięć nie myli to w 5/1997.
Zapisane

Najpiękniejsze są takie podróże,
Które pamięć na zawsze zachowa,
Gdy dziewczyna jest piękna nad podziw,
A kolejka wąskotorowa...
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 19 Październik 2009, 21:32:38 »
0

Niestety nie posiadam tego numeru. Czy mógłbym prosić o jakiś skan tego artykułu?
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 31 Marzec 2012, 17:32:48 »
0

http://firma.polski-cukier.pl/24,ogloszenia.html?wiecej=1880


Czyli definitywnie koniec... Jak wynika z ogłoszenia, z 30 km linii pozostało 21; więc jak na 20 lat bezczynności to nieźle.

Tak swoją drogą, czy to nie lepiej zrezygnować z remontu jednego z dworców w ramach kolei turystycznej Toruń-Brodnica a zaoszczędzone fundusze przeznaczyć na przełożenie torów na odcinek np. tylko do Łapinoża (jak w Starachowicach) Jeśli ktoś nie wie, o co chodzi mi z tą koleją turystyczną to wujek Gugiel się kłania.

Kolejki szkoda, szczególnie, źe ma one znaczne szanse na rozwój i stałe zainetersowanie turystów.

Kolejkę da się więc uratować. Tu nie chodzi tyle co o pieniądze a o chęci i wolę toruńskiego Urzędu Marszałkowskiego.
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!