Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 17:03:52 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Cykle remontowe  (Przeczytany 20193 razy)
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #20 : 26 Grudnia 2009, 06:36:01 »
0

Jacek, halo ziemia Tu Polska, mamy 50-ci letnie lokomotywy w technologii sprzed 100  lat. Wątpię by ktokolwiek chciał w to inwestować. Diagnostyka owszem, ale jak dotąd dotyczyła ona wyłącznie aspektów dotyczących bezpośrednio bezpieczeństwa ruchu czyli np. czujniki gorących osi, płaskich miejsc, badania zestawów kołowych itd. Co do elementów których zużycie może co najwyżej unieruchomić pojazd - długo jeszcze zostanie jak jest.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #21 : 26 Grudnia 2009, 09:51:37 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:06:44 wysłane przez Phinek » Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #22 : 26 Grudnia 2009, 22:27:43 »
0

A no właśnie !!! O tym mówię !!!

Skoro przestarzły system rozruchu oporowego wraz z silinikami trakcyjnymi prądu stałego działa - pewnie jeszcze naszych wnuków doczeka. Tak samo i system napraw i przeglądów. Jeśli producent założył zużyycie łożysk silnika po "n" godzinach pracy to łożysko znaczy trzeba wymienić nie czekając aż rozleci się na szlaku.

Jeżeli przewoźnik dajmy na to EP07 przerobi gruntownie na maszynę z silnikami asynchronicznymi i rozruchem tyrystorowym dlaczego nie wmątować czujników zużycia łożysk wirnika każdego sinika trakcyjnego czy przekładni głównej, tak samo innych podzespołów... Tylko jedno pytanie.

Załóżmy:

4 siliniki = 8 łożysk czyli 8 czujników
4 przekładnie = 8 łożysk czyli 8 czujników

Zastanawiam się czy nie taniej wymienić owe 16 łożysk raz na załóżmy 2-3 lata jak instalować ten system...
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #23 : 26 Grudnia 2009, 23:07:18 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:06:38 wysłane przez Phinek » Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #24 : 27 Grudnia 2009, 09:24:41 »
0

Podam przykład zastosowania tej niby cudownej diagnostyki na kolei.
Na lokomotywach EP09 są montowane czujniki temperatury łożysk. Jeżeli łożysko się zagrzje to na pulpicie zapali sie odpowiednia lampka. Oczywiscie żaden maszynista, ani warsztat na to  nie patrzy bo poprostu to użądzenie diagnostyczne może nadawać się jedynie do rozświetlenia choinki. Bardzo często zdaża się tak, że łożysko mamy zimne a kontrolka już krzyczy RED ALERT RED ALERT. I po co inwestować w coś co i tak nie jest nikomu potrzebne...
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #25 : 27 Grudnia 2009, 12:45:38 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:06:32 wysłane przez Phinek » Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #26 : 28 Grudnia 2009, 21:19:22 »
0

Ale lokomotywa lub jakikolwiek pojazd trakcyjny jak również wagon to też nie same łożyska lecz cała gama osprzętów. Zaczynając od kół ( pamiętając o problemach kół obręczowych), hamulce, zawieszenie, wózki, silniki, ostoja i wiele innych podzespołów zaleznych od typu pojazdu. Jeżeli diagnostyka byłaby taka super to nie latałby ciągle rewident z młotkiem, mechanik nie siedziałby w kanale a wszystko robiłby roboty i aparaty diagnostyczne a na szopie pracowałby jeden pracownik siedzący przed komputerkiem i sterujący tym wszystkim. Nie można też zapominać, że komputeryzacja jest jednym z czynników zwiększających bezrobocie. Już mamy wystarczająco bezroobotnych... (m.in. wykwalifikowani stoczniowcy)
Zapisane
projectps
Nowicjusz
*
Długość toru:: 46 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 28 Grudnia 2009, 21:50:28 »
0

Może się nie znam, ale z tego co pamiętam podstawowym zadaniem diagnostyki zapobiegawczej nie jest relegowanie ludzi z ich miejsc pracy ale podnoszenie czasu efektywnej pracy urządzenia.
Wydaje mi się, że sprawa się zaczęła zanim jeszcze wprzęgnięto komputery do pomocy - to znacznie późniejsza historia.

Oczywiście nie da się oczujnikować wszystkiego, bo do analizy danych potrzebne by były super komputery (i miejsce dla nich).

I dlatego praca dla ludzi zawsze jest - nawet w przypadku tak zaawansowanych urządzeń jak wojskowe Raptory czy promy kosmiczne.
Ale zawsze też to ludzie popełniają błędy - albo na etapie projektowania (maszyn lub ich systemów diagnostyki), czy wytwarzania czy wreszcie nadzoru nad pracą maszyn.

A bezrobocie strukturalne - to całkiem inna bajka.

Wasza dyskusja jest - przynajmniej dla mnie - bardzo pouczająca.
Zapisane

Myślenie nie boli...
KLAN PALUCHOWSKICH
Minister
******
Długość toru:: 1332 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #28 : 29 Grudnia 2009, 13:50:20 »
0

Cytat: "buczek_pkp"
Ale lokomotywa lub jakikolwiek pojazd trakcyjny jak również wagon to też nie same łożyska lecz cała gama osprzętów. Zaczynając od kół ( pamiętając o problemach kół obręczowych), hamulce, zawieszenie, wózki, silniki, ostoja i wiele innych podzespołów zaleznych od typu pojazdu. Jeżeli diagnostyka byłaby taka super to nie latałby ciągle rewident z młotkiem, mechanik nie siedziałby w kanale a wszystko robiłby roboty i aparaty diagnostyczne a na szopie pracowałby jeden pracownik siedzący przed komputerkiem i sterujący tym wszystkim.

Komputer nie zapobiega zużywaniu czy awarii lecz jedynie pomaga ją diagnozować oraz z grubsza określać czas jej nadejścia.
Cytat: "buczek_pkp"
Nie można też zapominać, że komputeryzacja jest jednym z czynników zwiększających bezrobocie. Już mamy wystarczająco bezroobotnych... (m.in. wykwalifikowani zstoczniowcy)
Nie chciałbym być złośliwy ale tak samo można powiedzieć o mechanizacji jakiekolwiek, wiesz ilu ludziom kolej zabrała pracę ? Równie dobrze zamiast wozić węgiel węglarkami można nosić go w workach na plecach, policz ile jedna węglarka miejsc pracy zabiera...
Zapisane

projectps
Nowicjusz
*
Długość toru:: 46 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 29 Grudnia 2009, 18:11:52 »
0

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
.. Komputer nie zapobiega zużywaniu czy awarii lecz jedynie pomaga ją diagnozować oraz z grubsza określać czas jej nadejścia.

Dokładnie tak jest. W przypadku diagnostyki "komputer" nie zabiera miejsca pracy lecz wspomaga.
Bo mówimy o wycinku zastosowania "komputera" dla diagnostyki i kontroli stanu zespołów lub kluczowych elementów.
(piszę "komputer" bo chodzi raczej o kompleks czujników i urządzeń rejestrujących niż popularny PC).

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
..Nie chciałbym być złośliwy ale tak samo można powiedzieć o mechanizacji jakiekolwiek, wiesz ilu ludziom kolej zabrała pracę ? Równie dobrze zamiast wozić węgiel węglarkami można nosić go w workach na plecach, policz ile jedna węglarka miejsc pracy zabiera...


Podpisuję się pod tym tekstem i dodam coś od siebie W DUŻYM UPROSZCZENIU - rozwój techniki zna dwa etapy szczególne (pomiędzy innymi):
- mechanizację - kiedy dla pomocy w wysiłku człowieka stosuje się urządzenia wspomagające (przykłady pierwsze z brzegu - zakrętak, klucz grzechotkowy,  obrotnica przy spawania, itd),
- automatyzację - i tu już chodzi o zwiększenie wydajności produkcji NAJCZĘŚCIEJ kosztem stanowisk pracy. Efektem podstawowym jest oprócz zwiększenia produkcji także obniżenie kosztów wytwarzania.

Niestety praca ludzka - w miarę jak nabywa się uprawnień socjalnych - jest coraz droższa.

A kapitał nie po to się wydaje aby z tego nic nie mieć - przecież chodzi o zysk !
I nic na to nie poradzimy.
Zapisane

Myślenie nie boli...
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #30 : 29 Grudnia 2009, 19:23:31 »
0

Elektronika tak ale mądrze pomyślana i dobrze zaprojektowana.
Sam z własnego doświadczenia wiem iż dzięki elektronicznym systemom diagnostycznym,zastosowanym w np.w diagnostyce silników spalinowych można zaoszczędzić wiele cennego czasu i pracy.
Prawda jest taka że wszystkie nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w sterowaniu pojazdów samochodowych i kolejowych są oparte na elektronice np.magistrale CAN,system kontroli zawieszenia ECAS i sterownia silnikiem spalinowym EGAS.
Niestety w naszym kraju wszystko co nowe wywołuje wśród ludzi niepokój i nastawienie na nie,spowodowane najczęściej niewiedzą i brakiem umiejętności.
Zapisane

Jakub Szadkowski
Phinek
Gość
« Odpowiedz #31 : 29 Grudnia 2009, 21:12:03 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:04:53 wysłane przez Phinek » Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!