Świat kolejek wąskotorowych SMF
14 Października 2025, 07:42:39 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Transportery wąskotorowe  (Przeczytany 39540 razy)
dino
Młotkowy
**
Długość toru:: 102 m

W terenie W terenie

M-sta spalinowych i elektrycznych poj. tr.


« : 06 Stycznia 2010, 08:38:50 »
0

Witam

Koledzy mam pytanko jaki minimalny promien łuku mają transportery wąskotorowe na 750 mm.
Jak by ktoś posiadał więcej danych masa wł, średnica kół itp. z góry dzięki za pomoc.

pomyślności w nowym roku
DINO
Zapisane
konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 06 Stycznia 2010, 09:44:53 »
0

poszukaj w download tam któryś plik przedstawia rysunki transportera (a katalogu wagony)
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 10 Stycznia 2010, 17:43:48 »
0

To ja mam pytanie z innej beczki:
Gdzie i kiedy eksploatowano w Polsce rollbocki?
Wiem, że "za Niemca" i "na zachodzie i północy" (koleje Pomorskie, Wrocławska, Wieluńska, Żuławska, ...).
Sprecyzuję więc:
Czy (w jakim okresie) rollbocki były eksploatowane przez PKP/kolejki na terenie II RP?
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #3 : 10 Stycznia 2010, 18:01:35 »
0

w Rudach eksploatowano rollbocki od 1905 roku (na stacji Markowice Raciborskie był punkt styczny). Do kiedy? nie wiem, zapewne do momentu przejścia frontu w kierunku zachodnim...

Obecne 2 sztuki rollbocków (na których ustawiona jest Krytka 2osiowa prod. USA) na stacji niestety nie są oryginalne - przyjechały z JHMD i są na 760mm
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 10 Stycznia 2010, 18:59:05 »
0

...a jak ktoś będzie potrzebował w niecnych celach rysunku transportera na 1000mm to chętnie prześlę.  :mrgreen:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 10 Stycznia 2010, 19:24:10 »
0

Cytat: "2xm"
To ja mam pytanie z innej beczki:
Gdzie i kiedy eksploatowano w Polsce rollbocki?
Wiem, że "za Niemca" i "na zachodzie i północy" (koleje Pomorskie, Wrocławska, Wieluńska, Żuławska, ...).
Sprecyzuję więc:
Czy (w jakim okresie) rollbocki były eksploatowane przez PKP/kolejki na terenie II RP?


A ja zapytam czemu z nich zrezygnowano?? Transportery są lepsze??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 10 Stycznia 2010, 21:47:59 »
0

Cytat: "andrzej2110"
A ja zapytam czemu z nich zrezygnowano?? Transportery są lepsze??
Tutaj  napisano, że zaletą transporterów jest ułatwienie i zwiększenie bezpieczeństwa za- i wyładunku.
Zwróć też uwagę, że transportery umożliwiają transport wagonów czteroosiowych. Przy tym masa rozkłada się na 4 wózki wąskotorowe po trzy osie każdy. Rollbocki do wózków zapewne też dałoby się skonstruować, ale mogłoby być ciężko z przechodzeniem przez łuki i naciskami. Jeden rollbock (może trzyosiowy) odpowiadałby jednemu wózkowi wagonu normalnotorowego.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 10 Stycznia 2010, 21:53:30 »
0

Ale ile waży transporter a ile wózek rollblock.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 10 Stycznia 2010, 21:57:58 »
0

Cytat: "andrzej2110"
Ale ile waży transporter a ile wózek rollblock.
I to jest punkt dla rollbocków. Ponownie wracając do Wiki - piszą, że rollbocki były generalnie udoskonaleniem idei transporterów ("Rollwagen als Vorläufer" - transporter jako poprzednik). Było to korzystne zwłaszcza w epoce lokomotyw o mocach rzędu 40-60 KM. Masa jednego wózka - ok. 1,5 tony. Dodajmy jednak do tego, że ówczesne rollbocki nie miały hamulców.

Uzupełnienie do poprzedniego mojego posta:
Jak widać da się i 4 osie pod każdy wózek wsadzić:

http://www.ig-hsb.de/hbp/hbp4-1/Seite20.htm

Dodam, że rollbocki widoczne na zdjęciu są nową konstrukcją (dostarczono je w 1998 r. prosto od  Bombardiera). Dopracowano mechanizm mocowania wagonów normalnotorowych ułatwiając za- i wyładunek, zamontowano hamulce. Zaczepiono do nich lokomotywy normalnotorowe V 110 przebudowane na 1000mm. W efekcie zastąpiły one transportery. Jak widać, dla chcącego...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 11 Stycznia 2010, 09:56:34 »
0

A jakże, stosuje się je i to często. Oto fotki ze Szwajcarii, kolejka MOB (1000 mm)


Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 11 Stycznia 2010, 10:09:59 »
0

Cytat: "track-and-train"
A jakże, stosuje się je i to często.
Wiem. Tyle, że mnie chodziło raczej o "polskie realia" i historię. Jak wiadomo poziom utrzymania naszych wąskich torów nie powinien być porównywany do tego z Niemiec (nawet DDR) czy Szwajcarii. Może rozboleć głowa, pojawią się trudności w zasypianiu itp.

PS. Na pierwszy rzut oka te z MOB wyglądają na ten sam typ, co te z Harzu powyżej. Co ciekawe, wózki tego typu stanowią rodzaj krzyżówki tradycyjnego rollbocka (gdzie wagon normalnotorowy trzymano za osie) z transporterem w wersji "extra light". Tutaj oś zestawu normalnotorowego nie jest w żaden sposób blokowana. Obrzeża wagonu trafiają w odpowiednio uformowane zagłębienia wózka i gotowe. Znacznie ułatwia to za- i wyładunek:

http://www.hsb-wr.de/hsb_barrierefrei/news/presse/2007/besuch_dr.fadlabi_070316.htm
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
projectps
Nowicjusz
*
Długość toru:: 46 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 11 Stycznia 2010, 23:14:05 »
0

Cytat: "OczeQ"
w Rudach eksploatowano rollbocki od 1905 roku (na stacji Markowice Raciborskie był punkt styczny). Do kiedy? nie wiem, zapewne do momentu przejścia frontu w kierunku zachodnim...


Czy ktoś wie coś na temat użytkowania rollbocków na GKW w latach powojennych??
A czy platformy chodziły na szlaku od Gliwic na południe ?
Zapisane

Myślenie nie boli...
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #12 : 26 Stycznia 2010, 23:14:19 »
0

Na GKW rollbocki byly wykorzystywane nie dluzej niz do konca wojny. De facto byly uzytkowane tylko na odcinku Markowice - Plania (tj. do dzisiejszych Zakladow Elektrod Weglowych), do Rud dojezdzaly tylko prozne.

Obecnie w Rudach sa rollbocki, ale nieoryginalne, kupione z JHMD. Dwa oryginalne, acz nieco przerobione rollbocki znajduja sie na Rozbarku - robia za wozki technologiczne, stoi na nich jedna z naszych rumunskich doczep.
Zapisane
mastif
SGKW
*
Długość toru:: 83 m

W terenie W terenie

coś tam z elektryką


« Odpowiedz #13 : 29 Stycznia 2010, 21:56:47 »
0

Cytat: "dino"
Witam

Koledzy mam pytanko jaki minimalny promien łuku mają transportery wąskotorowe na 750 mm.
Jak by ktoś posiadał więcej danych masa wł, średnica kół itp. z góry dzięki za pomoc.

pomyślności w nowym roku
DINO

z danych technicznych wynika że  transportery wpisywały się w łuki  o rmin=50m
Zapisane

Używaj polskich znaków. Wszak jest różnica, czy robisz komuś "łaskę" czy "laskę". Prof. J. Bralczyk
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 29 Stycznia 2010, 22:22:11 »
0

Na JKD był (jeszcze jest) łuk r=49m (w Pińczowie)
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #15 : 06 Czerwca 2010, 00:27:36 »
0

Poszukuję zdjęć, albo jeszcze lepiej rysunków konstrukcyjnych, bocznych korb hamulcowych razem z przekładnią (czyli mechanizmem, który powoduje że aby zahamować/odhamować należy kręcić kołem zawsze w tę sama stronę niezależnie od boku wagonu) od transporterów wąskotorowych. Będę bardzo wdzięczny za pomoc
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
arsen
Nowicjusz
*
Długość toru:: 12 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 06 Czerwca 2010, 18:40:53 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Na GKW rollbocki byly wykorzystywane nie dluzej niz do konca wojny. De facto byly uzytkowane tylko na odcinku Markowice - Plania (tj. do dzisiejszych Zakladow Elektrod Weglowych), do Rud dojezdzaly tylko prozne.
 Nie mogę się z tym zgodzić, miałem tą mozliwość rozmawiać z byłymi pracownikami Kolejki w Rudach i z tego co oni opowiadali to do stacji w Rudach napewno na rollbockach przyjechała cysterna i kryty i było to po II wojnie światowej.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #17 : 16 Czerwca 2010, 22:21:42 »
0

Cóż, nie można kategorycznie stwierdzić, że jakiś incydentalny transport raz czy drugi się zdarzył. Niemniej można niemal na pewno stwierdzić, że rollbocki nie były w okresie powojennym wykorzystywane regularnie. Świadczy o tym choćby fakt, że w księdze inwentarzowej taboru GKW obejmującej lata 1945 - 1976 rollbocków nie ma. Nie ma ich też w zachowanych kartotekach wagonowych (aczkowliek kartotek zachowało się około 2/3, więc teoretycznie akurat te mogły zaginąć).
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #18 : 27 Lipca 2010, 20:40:02 »
0

Rozwijając temat zaczerpnięty z wątku konkursowego, a odnoszący się do posta Andrzeja2110 http://750mm.pl/index.php?topic=2878.msg40812#msg40812 o rzekomo za krótkich transporterach, pragnę opowiedzieć jak to z za długimi wagonami było.

Wagon czteroosiowy można przewozić na dwa sposoby:
1. Ładując go na dwa transportery połączone zworą - wtedy pierwszy wózek wagonu (patrząc w kierunku jazdy) jest podklinowany na "głucho" zaś wózek na drugim transporterze ma założone kliny, jednak odsunięte są one od kół na odległość ok. 10cm;
2. Ładując bez zwory. I tu upada teoria Andzeja2110 o rzekomo za krótkich transporterach dla wagonów czteroosiowych. Wagon spoczywający na dwóch transporterach jest jednocześnie sam zworą. Zapewnia to podklinowanie obu jego wózków. Warunek jest jeden: taka możliwość transportu dotyczyć może jedynie dwóch ostatnich wagonów w składzie.

A o cysternach MON'owskich pisałem, że aby łatwiej było nimi operować - wszak miały tylko jedno zastosowanie będąc własnością MON'u, to do transporterów po prostu przyspawano zbiorniki z ramami zdjęte z wagonów normalnotorowych i tak załatwiono sprawę jednocześnie upraszczając manewry.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 238 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 25 Kwietnia 2016, 19:29:18 »
+1

https://www.flickr.com/photos/58198050@N03/15075018874/

Pozdrawiam.

PiotrS
Zapisane

PiotrS
Strony: [1] 2 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!