Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 17:21:51 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Przejścia międzywagonowe  (Przeczytany 18656 razy)
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« : 07 Stycznia 2010, 21:46:35 »
0

Witam. Ostatnio zaintrygowała mnie pewna rzecz, a mianowicie przejścia międzywagonowe w wagonach motorowych. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby były one w wagonach jednokierunkowych z tyłu. Ale na tym  zdjęciu wyraźnie widać przejście międzywagonowe, które znajduje się na miejscu dawnej kabiny sterowniczej (niewykluczone, że było ono już tam wtedy, kiedy kabina sterownicza jeszcze działała). Jak więc to pogodzono?
http://750mm.pl/dload.php?action=file&id=10
Jak widać na planach, takie rozwiązanie było też w MBxd1. Czy pozostało to w sferze planów, czy może przejścia polikwidowano? Jak pogodzono to z kabina sterowniczą?
Czy na wagonach wąskotorowych stosowano wałki gumowe/harmonie brezentowe?
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 07 Stycznia 2010, 21:50:24 »
0

Były te przejścia. Gdzieś było o tym już pisane.


http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=51418
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 07 Stycznia 2010, 21:53:48 »
0

Na forum nigdzie nie znalazłem.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #3 : 07 Stycznia 2010, 22:15:54 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:54:34 wysłane przez Phinek » Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 07 Stycznia 2010, 22:18:07 »
0

Czy planowane jest ich przywrócenie?
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #5 : 07 Stycznia 2010, 22:18:22 »
0

Te przejścia były wykorzystywane w taki sposób że drzwi do kabiny można było zamknąć tak że dzieliły ją na pół. Do dzisiaj w zachowanych wagonach (203 i 204) można zobaczyć futrynę w przedziałach czołowych. Niestety drzwi czołowe zostały zaspawane a pulpit maszynisty przedłużony na całą szerokość wagonu.
Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #6 : 07 Stycznia 2010, 22:20:54 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:54:28 wysłane przez Phinek » Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 07 Stycznia 2010, 22:20:59 »
0

201 chyba nie ma zaspawanych.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 07 Stycznia 2010, 22:30:26 »
0

http://www.tabor.wask.pl/Zdjecia/MBxd1-201,%20Krosniewice,%2015.09.1997,%20foto%20Sven%20Hoyer.jpg

Tu widać te przejście.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #9 : 07 Stycznia 2010, 22:40:44 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 12:54:22 wysłane przez Phinek » Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 07 Stycznia 2010, 22:45:58 »
0

Dkd-601 to ex MBd1-136. Był wyprodukowany jako wagon jednokierunkowy (wg. R. Witkowskiego "Koleje Wąskotorowe na Żuławach"). Jak było po zmianie oznaczenia tego nie wiem.
Natomiast w wagonach MBxd1 produkcji "Konstalu" oprócz przejścia międzywagonowego umieszczonego niesymetrycznie, były jeszcze drzwi do kabin sterowniczych dziś tez juz nieistniejące.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 07 Stycznia 2010, 22:50:55 »
0

Skoro MBd1-136 był jednokierunkowy, to czemu ma osłonki reflektorów z tyłu?
Zapisane
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #12 : 08 Stycznia 2010, 16:56:39 »
0

Cytat: "andrzej2110"
201 chyba nie ma zaspawanych.

O ile się nie mylę,to ma.Zobaczę w niedzielę.
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 08 Stycznia 2010, 16:59:48 »
0

102N,

Ale jak ma zaspawane, to chyba od niedawna (~2000). Być może nie przebudowano też kabiny sterowniczej.
Zapisane
102N
Zawiadowca
****
Długość toru:: 466 m

W terenie W terenie



jakub.luczak
« Odpowiedz #14 : 08 Stycznia 2010, 17:05:16 »
0

Marku,kabina jest przebudowana.W miejscu drzwi są jakieś bezpieczniki(nie orientuję się jakie,do czego,co i jak.)Wiem,że są powiedzmy,że "nowawe".
Zapisane

1. Admin / Moderator ma zawsze rację.
2. Gdy Admin / Moderator nie ma racji - patrz punkt 1.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 08 Stycznia 2010, 17:10:10 »
0

A co z zimowym remontem 201??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 08 Stycznia 2010, 17:38:28 »
0

Cytat: "marekus"
Skoro MBd1-136 był jednokierunkowy, to czemu ma osłonki reflektorów z tyłu?

Spróbowałem trochę poszperać w temacie. W "Świecie Kolei" 12/2007 jest artykuł p. Witkowskiego o Kolejach Żuławskich (jeden z całej serii). W części poświęconej trakcji spalinowej szczegółów przebudowy nie podano, natomiast w tabelce można wyczytać że wagon MBd1-136 został przebudowany w 1968r. z wagonu MBxd1-112. We wspomnianym artykule jest wzmianka o przebudowie wagonów motorowych czteroosiowych na dwuosiowe. Przypuszczam że te zaślepione reflektory to pozostałość z czteroosiowej przeszłości tych wagonów.
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 08 Stycznia 2010, 18:03:28 »
0

Niekoniecznie. Zdjęcie które opisywałem przedstawia już wagon jako drezynę, a podczas przebudowy na drezyny często wymontowywano jedną z kabin w celu powiększenia powierzchni ładunkowej. Zdemontowano pewnie więc reflektory, a o osłonkach po prostu zapomniano. Wątpię, aby osłonki pochodziły jeszcze z czasów "czteroosiowości" wagonu. Zmiana ilości osi musiała być skomplikowaną przebudową, dziwne więc, aby wówczas zapomniano a takim detalu.
Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 08 Stycznia 2010, 18:22:32 »
0

No niestety wiedza którą posiadam opiera się tylko na publikacjach. W tych które mam jasno stoi że ten wagon był jednokierunkowy. Z całej serii tych wagonów czyli Mz108 MBd1 -123,130,136,137,138 i 139 tylko 130 został przebudowany na dwukierunkowy. Ale wszyscy wiemy ze na kolei często panował, oględnie mówiąc, bałagan (choć mniejszy chyba niż dziś). Więc moze po prostu jakieś szczegóły gdzieś historii umknęły. Tak czy inaczej kwestia zostaje otwarta. Może jakiś fachowiec-taborowiec-wąskotorowiec się wypowie.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #19 : 09 Stycznia 2010, 15:38:30 »
0

W Lisewie budowano zupełnie nowe wagony. "modernizacje" robiono czysto statystycznie... Bo PKP samo nie mogło budować nowego taboru.  Więc wątpię żeby MBd1-136 miał coś wspólnego z wagonem MBxd1-112. Podobnie jak reszta MBd1 z wagonami Bh...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!