Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 13:29:48 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Koniec SN61-183 w Szczecinie  (Przeczytany 7006 razy)
Pt47-106
Ostrzeżony
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie


« : 19 Stycznia 2010, 09:20:47 »
0

http://kolej.mkm.szczecin.pl/news.php?detail=1263663308.news
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 19 Stycznia 2010, 11:52:55 »
0

Czy doszło do jakiejś awarii, której nie opłacało się naprawiać?
Zapisane
Pt47-106
Ostrzeżony
Młotkowy
**
Długość toru:: 88 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 19 Stycznia 2010, 13:40:14 »
0

nie poprostu chca sie pozbyc balastu jak zawsze
Zapisane
adam
Zbanowany
Mechanik
***
Długość toru:: 180 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 19 Stycznia 2010, 18:18:51 »
0

Banda s..........................   ,najlepiej sprzedać , zlikwidować ,a tym bardziej ,ze to przed ostatni czynny ,jaka jest szansa go odkupienia czy po prostu nie sprzedadzą lepiej  zezłomować.
Zapisane

Zarząd Kujawskich Kolei Dojazdowych w Krośniewicach
adam
Zbanowany
Mechanik
***
Długość toru:: 180 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 19 Stycznia 2010, 19:03:14 »
0

Wiadomość z ostatniej chwili:

 PKP Cargo to jednak mają niezły chaos. Właśnie
otrzymałem odpowiedź z biura prasowego spółki, że zaszła
„pomyłka”. Wagon SN nie zostanie skasowany, aczkolwiek
trwają poszukiwania nowego właścicielaa zobaczymy  kto może być owym
właścicielem.
Zapisane

Zarząd Kujawskich Kolei Dojazdowych w Krośniewicach
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #5 : 19 Stycznia 2010, 19:23:50 »
0

hahahahahahahahahahahaha... to żaden haos. Medialne "zamulenie wyborców".
A nowy właściciel... ZTCW a i owszem, jest. Czekajmy zatem na odpowiedź Big Brothera Cargo.
Zapisane
arti281
Dyrektor
*****
Długość toru:: 512 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 09 Lutego 2010, 17:45:26 »
0

Wagon motorowy SN61 stoi na co dzień w lokomotywowni Szczecin Port Centralny. Należy obecnie do PKP Cargo. Starsi pasażerowie PKP z pewnością kojarzą jego charakterystyczną, nieco kanciastą sylwetkę. Jeszcze na początku lat 90. woził pasażerów. To nietypowy pojazd - jakby prekursor obecnych szynobusów. Ma własny, spalinowy napęd, dwie kabiny maszynisty, miejsca dla pasażerów. Może pociągnąć trzy wagony. Takie konstrukcje powstawały w latach 60. i 70. XX w. na Węgrzech, w fabryce Mavag-Ganz (stąd jego ksywka: "Ganz"). PKP skierowało je na najważniejsze linie pasażerskie. Pociągi tego typu obsługiwały m.in. połączenie Szczecin-Warszawa. Po nastaniu ery lokomotyw elektrycznych SN61 skierowano na linie regionalne, gdzie dożyły swoich dni. O tym, że warto zachować tak charakterystyczny pojazd na pamiątkę, pomyśleli kolejarze i miłośnicy kolei ze Szczecina. Uratowali przed złomowaniem dwa wagony, z których powstał SN61 o numerze bocznym 183.

Wagon stał się atrakcją kolejarskich świąt, imprez i często wyjeżdżał na trasy z miłośnikami kolei, nie tylko tymi z Polski. Atrakcja stała się jeszcze większa, gdy okazało się, iż szczeciński "Ganz" jest jedynym z dwóch ocalałych sprawnych wagonów SN61 i jedynym z zachowanym oryginalnym wyposażeniem.

W 2000 r. pojazd wymagał poważniejszej naprawy i zawisła nad nim groźba kasacji. Miłośnicy kolei stanęli jednak na głowie. Sprowadzili potrzebne części i "Ganz" ocalał. Ale tylko na parę lat. Na początku tego roku znów zapadła decyzja, że ma iść na złom.

"Gazeta" sprawdziła informacje miłośników kolei i okazało się, że faktycznie PKP Cargo chce się pozbyć "Ganza". Kolej szybko zorientowała się jednak, że to barbarzyński pomysł i wycofała się ze swoich zamiarów. Rzecznik PKP Cargo Piotr Apanowicz tłumaczył, że plany zezłomowania to błąd wynikający z "pewnego zamieszania". Uspokoił jednocześnie, że dla SN61 wszystko skończy się szczęśliwie.

Jak? To się właśnie w najbliższych tygodniach rozstrzygnie. Z propozycją przejęcia wagonu wystąpił do PKP Cargo zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Pismo w tej sprawie do prezesa PKP Cargo Wojciecha Balczuna wysłał członek zarządu województwa Wojciech Drożdż. Jeżeli udałoby się to sfinalizować, pojazd mógłby stać się czynnym eksponatem muzeum kolejnictwa w Gryficach. Stacjonując w Sekcji Utrzymania Taboru spółki Przewozy Regionalne w Kołobrzegu, mógłby być wykorzystywany podobnie jak dotychczas: do przejazdów promocyjnych i okolicznościowych, w tym do promocji gryfickiego muzeum. Wykorzystaniem "Ganza" zainteresowana jest też gmina Kalisz Pomorski, która widziałaby go na trasie turystycznej do Drawna. Tam podróż starym wagonem po malowniczej trasie miałaby poprzedzać spływ Drawą.

PKP Cargo ma też własną koncepcję. "Ganz" miałby trafić pod skrzydła związanej z ta firmą Fundacji Era Parowozów (utrzymuje m.in. jedyną czynną w Europie parowozownię w Wolsztynie). Fundacja użyczałaby wagon zainteresowanym miłośnikom kolei czy też samorządom. To rozwiązanie oznaczałoby jednak, że szczeciński SN61 mógłby zniknąć z naszego regionu.

Pomysłów na wykorzystanie starych, wciąż sprawnych pociągów jest więcej. Taką koleją mogliby np. podróżować turyści zwiedzający podziemia w Zdrojach, pod Dworcem Głównym, a na koniec - ruiny hitlerowskiej fabryki w Policach.

Autor: Andrzej Kraśnicki jr
Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin
Zapisane
Grzesiek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 15 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 14 Lutego 2010, 22:09:53 »
0

Oby "Ganz" znalazł dobrego właściciela. Mam pytanie do kolegów z forum czy ma ktoś z was informacje o przejazdach okolicznościowych dla miłośników kolei w regionie szczecińskim.
Zapisane

!!!Wyrzyska Kolej Powiatowa!!!!
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 25 Sierpnia 2010, 15:22:15 »
0

Aktualizacja: „Ganz" uratowany!
Cytuj
Szczecin. Urząd Marszałkowski w Szczecinie kupi stary wagon motorowy SN61-183, jeden z dwóch ostatnich w Polsce sprawnych „Ganzów”. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego 19 bm. zaakceptował ofertę sprzedaży pojazdu przedstawioną przez PKP Cargo SA.

Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!