Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Października 2024, 19:10:45 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 212 213 [214] 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1661763 razy)
MBd1-138
Młotkowy
**
Długość toru:: 109 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4260 : 01 Listopada 2018, 16:32:37 »
0

Cytat: Kucyk
"Abstrahując (lubię to słowo...) od tego czy trzeba 0,5 czy 1 atmosferę upuszczać, czy też ma to być robione lewą, czy prawą ręką - zasada powinna być jedna: próbę hamulców należy wykonać obojętnie jak, ale tak, aby upewnić się czy skutecznie działają. A z tym szerokim problemem na naszych wąskich wyjątkowo cieniutko jest."
No właśnie, każdy Miś na swój strój. O to mi właśnie chodzi!
« Ostatnia zmiana: 03 Listopada 2018, 22:52:03 wysłane przez Ariel Ciechański » Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4261 : 01 Września 2020, 22:34:41 »
0

Kotlet dawno wystygł, ale wart odgrzania bo zabawa przednia.
Na początek myślę że łatwa zagadka.

4898. W jakiej miejscowości byłem dziś służbowo?


* IMG_20200901.jpg (332.3 KB, 1420x804 - wyświetlony 553 razy.)
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #4262 : 02 Września 2020, 06:15:34 »
0

W Brześciu Kujawskim byłeś...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4263 : 02 Września 2020, 19:50:04 »
0

Dokładnie tak.


* IMG_20200901_140601.jpg (216.87 KB, 874x656 - wyświetlony 506 razy.)

* IMG_20200901_140607.jpg (231.1 KB, 874x656 - wyświetlony 516 razy.)
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4264 : 01 Listopada 2020, 10:26:33 »
0

Silniki Wola-Henschel posiadają na każdym cylindrze pojedyncze, żeliwne głowice. Nie są to takie głowice jak w samochodach - długie na 4, czy 6 cylindrów, wykonane ze stopów lekkich - to są puce żeliwa, takie "buty", warzące po 30 kilo każda. Mocne, twarde, zwarte, nieugięte.

Między blokiem a każdą głowicą znajduje się uszczelka mająca zapewnić hermetyczność zarówno cylindra, jak i kanałów wodnych i olejowych.

Całość ściskają śruby - na każdego "buta" 6 szt. potężnych wkrętów wykonanych ze specjalnej, wytrzymałej stali.

Instrukcja podaje, że moment dokręcania ma wynosić 200...210 Nm i należy uzyskiwać go przy użyciu precyzyjnego klucza dynamometrycznego, jednak "fachowcy" mający "wiedzę" gardzą takimi wynalazkami, stosując do dociągania solidną metrową rurę 3/4", twierdząc że jak się głowicę mocniej do-e-bie, to będzie "bardziej" szczelną.

Tylko, że potem następuje... No właśnie, co następuje jak się za mocno dociągnie głowicę w Henschlu? Od razu napiszę, że nie chodzi tu o jakieś odpowiedzi typu szpilki się urwą, albo głowica się zwichruje, bo tam nic nie pęknie, ani nie skrzywi.

4899. Dlaczego nie należy zbyt mocno dociągać głowic w Henschlu?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4265 : 01 Listopada 2020, 16:04:19 »
0

Rozdupcyłeś uszczelkę czy głowica wyszła razem z tuleją?

Co do siły dokręcania. Ruska instrukcja silnika PD1M mówi, że nakrętki głowicy należy dokęcać siłą dwóch malczików x 2 metry truby
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 402 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #4266 : 01 Listopada 2020, 16:20:55 »
0

Rozdupcyłeś uszczelkę czy głowica wyszła razem z tuleją?

Co do siły dokręcania. Ruska instrukcja silnika PD1M mówi, że nakrętki głowicy należy dokęcać siłą dwóch malczików x 2 metry truby
Pytaniem się nie odpowiada na pytanie. A po za tym Panie "mega fachowcu", dlaczego od razu przypuszczasz że  Kucyk coś rozwalił.
Ja osobiście dokonałem w piątek demontażu głowicy w silniku który opisuje Kucyk (głowica nie była demontowana od momentu zakupu silnika czyli od ponad dziesięciu lat) i uwierz lub nie, nic nie jest uszkodzone poza wydmuchaną uszczelką podgłowicową.
Zapisane

Jakub Szadkowski
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4267 : 01 Listopada 2020, 17:01:22 »
0

Cytuj
Pytaniem się nie odpowiada na pytanie. A po za tym Panie "mega fachowcu", dlaczego od razu przypuszczasz że  Kucyk coś rozwalił.
Nie jestem pewien odpowiedzi to raz.
Po drugie. Właśnie dlatego że nie jestem "mega fachowcem" i też popełniam błędy  i nie jedną rzecz trzeba było po mnie poprawiać, to mogę sobie wyobrazić ze inni też się mogą pomylić.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4268 : 01 Listopada 2020, 17:01:51 »
0

Kierunek mamy dobry - Michale, sprecyzuj co się dokładnie rozdupcyło!
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4269 : 01 Listopada 2020, 17:45:01 »
0

Jsz napisał ze uszczelkę wydmuchało uszczelkę. To co tu można dodać ?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4270 : 01 Listopada 2020, 18:12:31 »
0

To był taki skrót myślowy - ale dlaczego wydmuchało, zapytuję.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4271 : 01 Listopada 2020, 18:32:47 »
0

Bo dokręcanie głowicy ścisło za mocno uszczelkę powodując jej uszkodzenie.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4272 : 01 Listopada 2020, 18:38:09 »
0

No, jest w tym jakaś prawda, tylko nie o nią mi chodzi - czego uszkodzenie, którego elementu, nadal pytam?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
MBd1-138
Młotkowy
**
Długość toru:: 109 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4273 : 01 Listopada 2020, 20:11:37 »
0

Dokręcenie nakrętek różnym momentem, powoduje nie równomirne ułożenie głowicy...
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4274 : 02 Listopada 2020, 14:35:24 »
0

Nie znam się, ale spróbuję tak na chłopski rozum i wyobraźnię (proszę nie krzyczęć - podkreślam, nie znam się, kombinuję, nie wiem, czy trafnie, hehe): żeliwo jest materiałem kruchym, niezbyt elastycznym. Czy zatem zbytnie dojebanie i ściśnięcie uszczelki nie spowoduje przypadkiem pękanie głowicy tam, gdzie dociska ją śrubsko tudzież gdzieś pomiędzy śrubami, gdzie strzałka ugięcia będzie największa?
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4275 : 02 Listopada 2020, 15:15:19 »
0

Tam przychodzą jeszcze oringi, które też mogły się zniszczyć.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4276 : 02 Listopada 2020, 15:17:28 »
0

Panowie, no pomyślcie - z czego jeszcze składa się taka uszczelka podgłowicowa?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4277 : 02 Listopada 2020, 17:14:08 »
0

W uszczelkach przy krawędzi otworów są miedziane pierścienie które to uszczelniają. Zbyt mocne ścienicie ich powoduje że nie pracuje to pod wpływem temperatury co prowadzi do wydmuchnięcia.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4278 : 02 Listopada 2020, 18:22:44 »
+8

No nareszcie – dobrze że mamy takiego Andrzeja, bo Koń-kuc-kurs dalej by przypominał egzaminy czynione przez naszą komisję kolejową, gdzie trzeba naprowadzać zdających na odpowiedź…


Do rzeczy!
Post ten dedykuje wszelkiej maści mechanikom z bożej łaski, tym co wiedzą lepiej niż instrukcja, kowalom silnikowym co bez walenia 10-cio kilowym młotem nie wyobrażają sobie naprawy i hydraulikom warsztatowym, których atrybutem do wszystkiego jest dwumetrowa rura założona na klucz.

Aby zrozumieć dlaczego awaria przedmuchaniem zwana nastąpiła, trzeba najpierw poznać budowę uszczelki podgłowicowej. Składa się ona z dwóch elementów: płyty uszczelkarskiej i okucia – zwanego saterunkiem.

PONIŻEJ: Uszczelka silnika Wola-Henschel zarzucona na blok. Płyta uszczelkarska jest w kolorze szarym, starerunek – srebrny. Naniesiony nadruk silikonowy zapewnia dodatkową ochronę szczelności kanałom wodnym.



Płyta uszczelkarska ma kilka warstw. Po środku ma zbrojenie z blachy aluminiowej. Po obu stronach znajduje się szczeliwo w postaci masy grafitowo-kauczukowo-chujgowiejakiej.

PONIŻEJ: Uszczelka silnika Wola-Henschel rozerwana w wyniku demontażu. Widać blachę aluminiową z otworami pozwalającymi na przenikanie się masy uszczelniającej po obu stronach płyty.



W masie zatopiona jest dodatkowo tkana z cieniutkich drucików siatka która jest kolejnym wzmocnieniem.

Blacha z otworami i siatki mają zapobiegać pełzaniu masy uszczelniającej zwiększając jej opór poprzeczny, jednocześnie nie zwiększając twardości, dzięki czemu płyta dokładnie układa się do powierzchni, nawet jeśli nie są one idealnie gładkie. Zbrojenia mają za zadanie przeciwdziałanie pełzaniu materiału, czyli można rzec „wyciskaniu” uszczelki z pod głowicy.

Saterunek, wykonany z cieniutkiej, ale twardej blaszki ze stali jakościowej wzmacnia mechanicznie uszczelkę oraz zabezpiecza materiał płyty przed działaniem ciśnienia i płomieni, oraz dyfuzją agresywnych gazów do wnętrza. Zwróćmy uwagę, iż owe okucie z dwóch stron jest ściskane, a z trzeciej – od strony cylindra, bądź po bokach gdzie wystaje za głowicę - nic go nie przytrzymuje.

Co się zatem stanie jak taką uszczelkę do-e-biemy rurą? Nadmiernie ściskana masa w saterunku wytworzy takie ciśnienie, że blaszka pęknie – ulegnie rozerwaniu.

PONIŻEJ: Uszczelka w której nie żałowano rury. Pękniecie okucia zaznaczono strzałką.



Wraz z przerwaniem blaszki otwiera się dla gazów dostęp do masy uszczelniającej, która po dłuższym czasie zawsze przepuści spaliny. Będzie się to działo na styku saterunku i płyty powodując odspojenie elementów.

PONIŻEJ: Nie zdjęciu nie widnieje smutna żabka paląca papierosa slima, tylko odsklepione od płyty uszczelkarskiej okucie.



Oczywiście gazy będą starały się znaleźć ujście i je znajdą. Popatrzmy na fotografię przedstawiającą to miejsce na uszczelce widziane z drugiej strony.

PONIŻEJ: Widok odwróconej uszczelki z jamą powstałą w wyniku długotrwałego wygryzania masy przez spaliny. Zaznaczona strzałką jest wyrwa w okuciu przez którą ciśnienie gazów odrzuciło fragment saterunku (ten ogonek) na zewnątrz poza zarys głowicy. Widoczny także jest drucik z rozplecionej siatki zbrojeniowej.



Na głowicy widać miejsce przedmuchu w postaci zaczernionego obszaru. Najczęściej są to obszary po bokach głowicy, gdzie jest najmniejsza powierzchnia przylegania uszczelki, zatem najłatwiej o jej „wyciśnięcie”.

PONIŻEJ: Śrubokręt wskazuje gdzie wydostawały się gazy spalinowe.




Teraz mistrzowie dojebki, czyli wirtuozi dwumetrowej rury. III miejsce:



II miejsce:



I miejsce:



Na koniec sama głowica – tu widać jej masywność. Tu nie ma miejsca na jakieś wichrowanie.

PONIŻEJ: Widok boczny na nową głowicę. Taki kloc z żeliwa jest gwarantem sztywności całości.



Pamiętajcie – takich silników i ich instrukcji serwisowych nie tworzyli domorośli entuzjaści, ani mechanicy garażowi. To jest dzieło jeszcze przedwojennych inżynierów, którzy dobrze wiedzieli co robią. Jeśli chcecie ich poprawiać, to myślę iż poniesiecie tego smutne konsekwencje, które – jak w przypadku owych uszczelek, niestety nie wystąpią od razu. Może to trwać kilka, czy nawet kilkanaście lat.

Pozdrawiam tych, co doczytali, i tych, którzy na warsztacie zachowują zdrowy rozsądek i wiarę w to, co producent zaleca.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1483 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #4279 : 02 Listopada 2020, 21:38:53 »
0

Ja mam pytanko. Kolega wspominał, że to jest kawał żeliwa odporny na zwichrowania. Ale zapytam: Czy takiej głowicy, po takiej przygodzie, nie należy zabielić na płaszczyznówce?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: 1 ... 212 213 [214] 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!