Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 06:28:25 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1758682 razy)
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #140 : 15 Marca 2010, 14:34:38 »
0

Szukamy dalej  :smile: Niezłą mamy wycieczkę po całej wąskotorowej Polsce.

Kolejka jest stosunkowo mało znana, choć nie tak dawno temu napisano o niej książkę.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #141 : 15 Marca 2010, 14:51:07 »
0

Kolej Cukrowni Klemensów - most na Wieprzu. Linia z Ruskich Piasków.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #142 : 15 Marca 2010, 14:53:19 »
0

Blisko...
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #143 : 15 Marca 2010, 14:57:28 »
0

Klemensów - Wysokie. W roku 1995 penetrowaliśmy te obie koleje i o jednej opowiadali mieszkańcy, że po tym chwiejnym moście puszczano pociąg bez obsługi.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #144 : 15 Marca 2010, 14:59:40 »
0

Bliżej... :wink:
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #145 : 15 Marca 2010, 15:32:33 »
0

Dobrze...
Dzięki janeczkowi wiemy, że o Kolejkę Cukrowni Klemensów (czy jak kto woli Ordynacji Zamojskiej) się rozchodzi.
Pytanie, gdzie schował się 500 metrowej długości most/wiadukt?
Most na Wieprzu na linii Ruskie Piaski - Wierzbica podobno faktycznie się chwiał pod koniec funkcjonowania kolejki, ale na pewno nie miał 0,5 km długości*.
Ten, który mam na myśli chwiał się od samego początku i to na tyle skutecznie, że spadł zeń parowóz  :roll: .

*Na obydwóch liniach tj. Klemensów - Wysokie i Ruskie Piaski - Wierzbica zbudowano łącznie 398 m.b. mostów (nie licząc przepustów).
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #146 : 15 Marca 2010, 20:45:46 »
0

To może chodzi o linię wąskotorową na północ od stacji Klemensów w okolicach miejscowości Chałupki.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #147 : 15 Marca 2010, 21:30:36 »
0

Myślę, że można zaliczyć  :mrgreen:
Chodziło mi konkretnie o most/wiadukt zbudowany jako część pierwszej kolejki cukrowni - "Kolei Podjazdowej Cukrowni Klemensów" zbudowanej w 1907 roku (750mm). Miał on 225 sążni (1 sążeń rosyjski = 2,1336m co daje 480 metrów) i składał się z 75 przęseł. W efekcie był jednym z najdłuższych mostów ówczesnego Królestwa Polskiego. W lutym 1914 r. pękła najprawdopodobniej jedna z mostownic i w efekcie parowóz z wagonem wylądowały w bagnie. Kontrola wykazała konieczność gruntownej przebudowy całego wiaduktu... W 1915 roku wycofujące się oddziały rosyjskie zdewastowały cukrownię a sam most najprawdopodobniej spaliły.
Po oddaniu do użytku linii normalnotorowej Rejowiec - Bełżec most odbudowano i poprowadzono po nim bocznicę normalnotorową. Nie był to jednak koniec wąskiego toru na tym odcinku, bowiem w latach '20 poprowadzono po nim (w splocie 1435/600mm) bocznicę do kopalni piasku "Borek Bodaczowski" (to właśnie ta bocznica jest zaznaczona na mapie WIG). W międzyczasie jednak most był systematycznie zasypywany - zapewne przy użyciu piasku właśnie z tejże kopalni i w efekcie w 1930 r. na całym odcinku pozostały jedynie niewielkie mostki nad rzekami Świnka i Wieprz. Co znamienne ponad 30 lat później identycznie "rozwiązano" problem wspomnianego chwiejącego się mostu na Wieprzu na linii Ruskie Piaski - Wierzbica.

http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/Default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=782174.1320504704,321725.59901222866,785527.2570504704,323997.47401222866&variant=RASTER

Trochę przydługi wywód, ale skoro konkurs ma poszerzać naszą wiedzę...

Źródło:
Hubert Chwedyk - Koleje Wąskotorowe Ordynacji Zamojskiej

Janeczek, jedziesz dalej  :grin:
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #148 : 15 Marca 2010, 21:39:48 »
0

Ja zaś z uporem powracam do linii WKD ale teraz będzie bardzo łatwe:

15. Ile składów było w obiegu na linii Otwock - Karczew w ostatnim okresie kursowania t.j. w latach 1952-63, w dni robocze?
Zapisane
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #149 : 15 Marca 2010, 21:43:34 »
0

Trzy pary?
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #150 : 15 Marca 2010, 21:57:58 »
0

Niestety - błędna odpowiedź
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #151 : 15 Marca 2010, 21:59:31 »
0

jedna para?
Zapisane

marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #152 : 15 Marca 2010, 22:00:57 »
0

Dwie pary?
Zapisane
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #153 : 15 Marca 2010, 22:04:14 »
0

Cytat: "Marcin117"
jedna para?


To jest prawidłowa odpowiedź. Zarówno w dni robocze jak i w świąteczne do obsługi tej linii wystarczał jeden skład.

Nastepne pytanko prosimy .....
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #154 : 15 Marca 2010, 22:11:54 »
0

Ok w takim razie coś łatwiejszego:
16. Gdzie znajdziemy najstarszą w Polsce wąskotorową lokomotywę spalinową ?





edit (kalito): proszę numerować pytania. To mi ułatwia zliczanie punktów
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #155 : 15 Marca 2010, 22:17:28 »
0

Na zewnątrz MuzKol'u?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #156 : 15 Marca 2010, 22:18:09 »
0

Sochaczew- za płotem, Lx164?
Zapisane
px48
Zawiadowca
****
Długość toru:: 335 m

W terenie W terenie


Prezes TPKŚ


« Odpowiedz #157 : 15 Marca 2010, 22:18:36 »
0

Pyskowice (nie sprecyzowane czy chodzi o wąskotorówkę)?
Zapisane

Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #158 : 15 Marca 2010, 22:22:39 »
0

Cytat: "Kucyk"
Na zewnątrz MuzKol'u?

Tak, to jest prawidłowa odpowiedź. Lokomotywka wyposażona w silnik średnioprężny produkcji Lanz-Bulldog. Lokomotywa ta jest prawdopodobnie z 1924 roku i pracowała w MPWK Kraków(600mm). Teraz stoi na ekspozycji Muzkolu ale może w przyszłości miejsce jej stacjonowania się zmieni...

Czekamy na kolejne pytanie...

EDIT:
Cytat: "px48"
Pyskowice (nie sprecyzowane czy chodzi o wąskotorówkę)?

Owszem, nie precyzowałem a to dlatego że ta lokomotywka z pytania jest starsza od pyskowickiej Kö i wszystkich innych mi znanych zachowanych lokomotyw spalinowych w Polsce.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #159 : 15 Marca 2010, 22:40:03 »
0

17. Kiedy PKP wzięły rozwód z wąskotorówkami - kiedy zlikwidowano
Dyrekcję Kolei Dojazdowych?



Podać należy rok i miesiąc. Dopuszczalna tolerancja uchybu - 1 miesiąc.  :lol:
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!