2xm
|
 |
« Odpowiedz #140 : 15 Marca 2010, 14:34:38 » |
0
|
Szukamy dalej :smile: Niezłą mamy wycieczkę po całej wąskotorowej Polsce.
Kolejka jest stosunkowo mało znana, choć nie tak dawno temu napisano o niej książkę.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #141 : 15 Marca 2010, 14:51:07 » |
0
|
Kolej Cukrowni Klemensów - most na Wieprzu. Linia z Ruskich Piasków.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #142 : 15 Marca 2010, 14:53:19 » |
0
|
Blisko...
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #143 : 15 Marca 2010, 14:57:28 » |
0
|
Klemensów - Wysokie. W roku 1995 penetrowaliśmy te obie koleje i o jednej opowiadali mieszkańcy, że po tym chwiejnym moście puszczano pociąg bez obsługi.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #144 : 15 Marca 2010, 14:59:40 » |
0
|
Bliżej... :wink:
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #145 : 15 Marca 2010, 15:32:33 » |
0
|
Dobrze... Dzięki janeczkowi wiemy, że o Kolejkę Cukrowni Klemensów (czy jak kto woli Ordynacji Zamojskiej) się rozchodzi. Pytanie, gdzie schował się 500 metrowej długości most/wiadukt? Most na Wieprzu na linii Ruskie Piaski - Wierzbica podobno faktycznie się chwiał pod koniec funkcjonowania kolejki, ale na pewno nie miał 0,5 km długości*. Ten, który mam na myśli chwiał się od samego początku i to na tyle skutecznie, że spadł zeń parowóz :roll: .
*Na obydwóch liniach tj. Klemensów - Wysokie i Ruskie Piaski - Wierzbica zbudowano łącznie 398 m.b. mostów (nie licząc przepustów).
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #146 : 15 Marca 2010, 20:45:46 » |
0
|
To może chodzi o linię wąskotorową na północ od stacji Klemensów w okolicach miejscowości Chałupki.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #147 : 15 Marca 2010, 21:30:36 » |
0
|
Myślę, że można zaliczyć :mrgreen: Chodziło mi konkretnie o most/wiadukt zbudowany jako część pierwszej kolejki cukrowni - "Kolei Podjazdowej Cukrowni Klemensów" zbudowanej w 1907 roku (750mm). Miał on 225 sążni (1 sążeń rosyjski = 2,1336m co daje 480 metrów) i składał się z 75 przęseł. W efekcie był jednym z najdłuższych mostów ówczesnego Królestwa Polskiego. W lutym 1914 r. pękła najprawdopodobniej jedna z mostownic i w efekcie parowóz z wagonem wylądowały w bagnie. Kontrola wykazała konieczność gruntownej przebudowy całego wiaduktu... W 1915 roku wycofujące się oddziały rosyjskie zdewastowały cukrownię a sam most najprawdopodobniej spaliły. Po oddaniu do użytku linii normalnotorowej Rejowiec - Bełżec most odbudowano i poprowadzono po nim bocznicę normalnotorową. Nie był to jednak koniec wąskiego toru na tym odcinku, bowiem w latach '20 poprowadzono po nim (w splocie 1435/600mm) bocznicę do kopalni piasku "Borek Bodaczowski" (to właśnie ta bocznica jest zaznaczona na mapie WIG). W międzyczasie jednak most był systematycznie zasypywany - zapewne przy użyciu piasku właśnie z tejże kopalni i w efekcie w 1930 r. na całym odcinku pozostały jedynie niewielkie mostki nad rzekami Świnka i Wieprz. Co znamienne ponad 30 lat później identycznie "rozwiązano" problem wspomnianego chwiejącego się mostu na Wieprzu na linii Ruskie Piaski - Wierzbica. http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/Default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=782174.1320504704,321725.59901222866,785527.2570504704,323997.47401222866&variant=RASTERTrochę przydługi wywód, ale skoro konkurs ma poszerzać naszą wiedzę... Źródło: Hubert Chwedyk - Koleje Wąskotorowe Ordynacji Zamojskiej Janeczek, jedziesz dalej :grin:
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #148 : 15 Marca 2010, 21:39:48 » |
0
|
Ja zaś z uporem powracam do linii WKD ale teraz będzie bardzo łatwe: 15. Ile składów było w obiegu na linii Otwock - Karczew w ostatnim okresie kursowania t.j. w latach 1952-63, w dni robocze?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #149 : 15 Marca 2010, 21:43:34 » |
0
|
Trzy pary?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #150 : 15 Marca 2010, 21:57:58 » |
0
|
Niestety - błędna odpowiedź
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #151 : 15 Marca 2010, 21:59:31 » |
0
|
jedna para?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #152 : 15 Marca 2010, 22:00:57 » |
0
|
Dwie pary?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #153 : 15 Marca 2010, 22:04:14 » |
0
|
jedna para? To jest prawidłowa odpowiedź. Zarówno w dni robocze jak i w świąteczne do obsługi tej linii wystarczał jeden skład. Nastepne pytanko prosimy .....
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #154 : 15 Marca 2010, 22:11:54 » |
0
|
Ok w takim razie coś łatwiejszego: 16. Gdzie znajdziemy najstarszą w Polsce wąskotorową lokomotywę spalinową ? edit (kalito): proszę numerować pytania. To mi ułatwia zliczanie punktów 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #155 : 15 Marca 2010, 22:17:28 » |
0
|
Na zewnątrz MuzKol'u?
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
marekus
|
 |
« Odpowiedz #156 : 15 Marca 2010, 22:18:09 » |
0
|
Sochaczew- za płotem, Lx164?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
px48
|
 |
« Odpowiedz #157 : 15 Marca 2010, 22:18:36 » |
0
|
Pyskowice (nie sprecyzowane czy chodzi o wąskotorówkę)?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #158 : 15 Marca 2010, 22:22:39 » |
0
|
Na zewnątrz MuzKol'u? Tak, to jest prawidłowa odpowiedź. Lokomotywka wyposażona w silnik średnioprężny produkcji Lanz-Bulldog. Lokomotywa ta jest prawdopodobnie z 1924 roku i pracowała w MPWK Kraków(600mm). Teraz stoi na ekspozycji Muzkolu ale może w przyszłości miejsce jej stacjonowania się zmieni... Czekamy na kolejne pytanie... EDIT: Pyskowice (nie sprecyzowane czy chodzi o wąskotorówkę)? Owszem, nie precyzowałem a to dlatego że ta lokomotywka z pytania jest starsza od pyskowickiej Kö i wszystkich innych mi znanych zachowanych lokomotyw spalinowych w Polsce.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #159 : 15 Marca 2010, 22:40:03 » |
0
|
17. Kiedy PKP wzięły rozwód z wąskotorówkami - kiedy zlikwidowano Dyrekcję Kolei Dojazdowych?
Podać należy rok i miesiąc. Dopuszczalna tolerancja uchybu - 1 miesiąc. :lol:
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
|