Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 03:04:35 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 182 183 [184] 185 186 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1758551 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3660 : 06 Listopada 2017, 19:39:08 »
0

He, i dokładnie takie odpowiedzi padają wśród tych 90% błędnych. Wstępne smarowanie nie jest po to aby łatwiej się kręciło, się nie zatarło, się starter uruchomił. No wiec po co jest?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #3661 : 06 Listopada 2017, 20:04:42 »
0

Kucu, Kucu... Ironii nie załapał
W silniku spalinowym najgorszym momentem pracy jest rozruch. Pierwsze kilka sekund pracy przy niewielkim silniku a co za tym idzie niewielkim układzie olejowym jest niemalże "na sucho". W przypadku dużych silników ten moment pracy bez oleju byłby dość długi zanim olej dotarłby w najbardziej oddalone od pompy oleju punkty smarne co może nie zabiłoby silnika od pierwszego strzału ale skróciłoby jego żywotność zapewne kilku jak nie kilkudziesięciokrotnie. Pamiętasz mój wywód na temat panewek ze smarowaniem ciśnieniowym i panewek ze smarowaniem podciśnieniowym? Różnica - pierwsze mają obieg wymuszony, drugie same zaciągają olej. Ot cała mojem skromnem zdaniem filoZOFIJA.
Aha, jeszcze jedno. Panewki wagonowe, parowozowe mają zapas oleju tuż pod panewką a taki silnik ... Oja długa droga od miski do chociażby klawiatury rozrządu.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3662 : 06 Listopada 2017, 20:22:16 »
0

Są oczywiście lokomotywy posiadające silniki które, jak to Axel pisze, mogą być narażone na pracę "na sucho" w początkowym okresie, jednak taki rodzaj silników nie był stosowany w lokomotywach Lxd2 których tyczy się pytanie.  Buziak
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3663 : 06 Listopada 2017, 20:30:03 »
0

A czy tu nie chodzi czasem o smarowanie turbiny??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3664 : 06 Listopada 2017, 20:38:12 »
+1

Turbosprężarki w silnikach Wola-Henschel istotnie mają układ smarowania związany z obiegiem silnika, lecz w motorach Maybach kompresory mają własne zbiorniki oleju, zatem i ta odpowiedź jest zła.
Podpowiem że aby rozwiązać zagadkę należy przypomnieć sobie jak się gasi silnik w Lxd2. Oczywiście pod warunkiem ze właściwe gaszenie jest sprawne... Spoko
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #3665 : 06 Listopada 2017, 20:57:23 »
+1

A dobrą podpowiedzią jest awatar obywatela Kuca 
Zapisane
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3666 : 07 Listopada 2017, 08:29:43 »
0

https://youtu.be/nXC36Otoq4E?t=40
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #3667 : 07 Listopada 2017, 08:47:48 »
0

Moim zdaniem służy do rozłączenia kutacha olejowego co dopiero umożliwia start silnika.
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3668 : 07 Listopada 2017, 09:42:59 »
0

Kolega E583 jest bardzo blisko, ale nadal nie wiemy czemu to smarowanie ma służyć?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3669 : 07 Listopada 2017, 11:42:44 »
0

Cytuję z "OBSŁUGA I UTRZYMANIE
LOKOMOTYWY SPALINOWEJ
SERII Lxd2
"
:Przed zapuszczeniem silnika musi być uruchomiony obieg smarowania za pomocą elektrycznej pompy wstępnego smarowania, która zasysa olej bezpośrednio z misy i tłoczy go przez zawór zwrotny.
Taki kierunek przepływu oleju podyktowany jest ustalonym wlotem do filtra.

Aby zapobiec uruchomieniu silnika przed zakończeniem dopływu oleju do wszystkich punktów smarnych, wprowadzono w układzie elektrycznym rozruchu silnika przekaźnik ciśnieniowy, który automatycznie wyłącza dopływ prądu w przypadku, kiedy ciśnienie oleju w układzie smarowania spadnie poniżej 0,75 ÷ 0,1 kG/cm2 /73,3 ÷ 9,8 kPa/.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3670 : 07 Listopada 2017, 15:50:21 »
+1

Oj słabo coś ze znajomością obsługi lokomotyw... Owszem, zdarza się że lokomotywy posiadają presostat dający zezwolenie na start rozrusznika dopiero przy odpowiednim ciśnieniu oleju, ale jest on sprawą wtórną, a z resztą można zawsze próbować sprzęta odpalić "na krótko". I tu pytanie pomocnicze: dlaczego silnik (Mb czy W-H) nie odpali "na krótko" mimo iż rozrusznik kręci.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3671 : 07 Listopada 2017, 16:46:37 »
0

Cytuj
dlaczego silnik (Mb czy W-H) nie odpali "na krótko" mimo iż rozrusznik kręci.
Tak właściwie to odpali tylko musi trooooochę pokręcić, żeby pompa olejowa silnika wytworzyła ciśnienie w układzie smarowania silnika (ale szkoda przy tym męczyć akumulatory i rozrusznik). A tak na poważnie to wstępne ciśnienie oleju silnika powoduje także otwarcie zaworu odcinającego dopływ paliwa na pompie wtryskowej.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3672 : 07 Listopada 2017, 17:47:21 »
+2

No nareszcie - co Majster, to majster!

Zapamiętajcie wszyscy raz na zawsze: W silnikach stosowanych w lokomotywach Lxd2 wstępne smarowanie ma za zadanie odblokowanie pompy wtryskowej!

W silnikach tych na końcu układu smarowania który zasila wał korbowy mamy wyprowadzoną w stronę pompy wtryskowej rurkę połączoną z takim małym siłowniczkiem - coś jak strzykawka ze sprężynką, która gdy nie ma ciśnienia to tłoczek się chowa. Ten metalowy siłownik nazywa się czujnikiem ciśnienia oleju i jest połączony z taką małą dźwignią na pompie wtryskowej która odcina dawkowanie paliwa. Rozumiecie: choćby gazu dawać do oporu, choćby silnik miał 2000 obrotów, to jeśli się tą dźwigienkę przesunie w pozycję WYŁ to wtryskiwacze nie dostaną ani miligrama ropy.

Jeśli na końcu wału nie ma ciśnienia oleju lub jest mniejsze od 0,7bar, to niezależnie czy silnik pracuje, czy stoi, wtedy siłownik zawsze trzyma dźwigienkę w położeniu które wyłącza pompę, czy tego chcemy czy nie. Jest to najpewniejsze zabezpieczenie przed zatarciem silnika podczas pracy, gdyż wszelkie przekaźniki elektryczne można pominąć, a tego "chuja olejowego" bo tak się owo ustrojstwo zwyczajowo zwie - nie.
Ma to znaczenie zwłaszcza w gdy silnik pracuje bez nadzoru na wysokich obrotach np. w agregatach, bo przecież zawsze może pęknąć jakiś przewód i oliwa ucieknie - wtedy takie "twarde" i asertywne zabezpieczenie uratuje jednostkę przed zniszczeniem.

Po to więc tłoczymy olej - aby z czujnika wylazł kutach i włączył nam zasilenie wtryskiwaczy.

Teraz rozwiązanie wątpliwości czy jak bez smarowania wstępnego będziem motor kręcić, to się on przytrze.
Po pierwsze, wstępne smarowanie jest konieczne w silnikach o suchej misie olejowej gdyż tam w pewnych okolicznościach może nastąpić dłuższy, całkowity brak smarowania. Tu mamy mokre misy.
Druga sprawa, panewki zawsze są nasmarowane, wszak luzy między łożyskiem a czopem sięgają setnych milimetra i olej nigdy nie wycieknie z kanałów cały.
Po trzecie pompy oleju silników mają ogromne wydajności i wystarczy sekunda - dwie a już mamy pełne ciśnienie na końcu układu. Wały tych niby-potężnych silników są stosunkowo krótkie - długości metra, zaś kanały smarne to nie Tunel Średnicowy, stąd momentalne zasilenie wszystkich punktów.

A wiecie czemu pytałem jeszcze o gaszenie? Bo w silniku Wola Henschel prawidłowo zainstalowana linka do gaszenia oddziałuje właśnie na kutacha olejowego, zaś w Maybachu jest jeszcze lepiej - tam jest specjalny elektrozawór, który gdy chcemy silnik wyłączyć i naciśniemy magiczny guzik, upuszcza oliwę z przewodu miedzy wałem a czujnikiem, skutkiem czego fiutek się chowa ciągnąć za znaną nam dźwigienkę.

I to było by na tyle. Majstruj Majstrze następne pytanie!
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3673 : 08 Listopada 2017, 16:11:47 »
0

Dobra, coś tam było po drodze też o rozrusznikach, więc takie pytanie na szybko przyszło mi na myśl (pewnie i tak wszyscy wiedzą), w silnikach Wola-Henschel H6 i H12 stosuje się takie same rozruszniki, ale z jedną małą różnicą. Jaką?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3674 : 09 Listopada 2017, 16:44:47 »
0

Pan Majster trudne pytanie zadał - szczerze pisząc nie mam pojęcia co może być różnicą, zatem postąpię jak Anders Breivik - będę strzelał.
Rozruszniki są takie same, ale zębatki są inne dla R6 i V12.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3675 : 09 Listopada 2017, 17:18:14 »
0

Tak, strzał w dziesiątkę, kurczę, a mnie się wydawało, że to będzie łatwe. Dla silnika H12 zębnik ma 13 zębów, a dla H6 oidp 11.
Oczywiście można je od biedy stosować zamiennie, aby zamontować ten z 13 zębami w H6 trzeba pomiędzy łoże a rozrusznik podłożyć jakiś dystans i ma wtedy tą zaletę, że szybciej kręci wałem, odwrotnie też się da ale są dwa minusy: pierwszy - z powodu mniejszej średnicy zębnika tylko pół zęba łapie wieniec, a drugi - wolniej kręci wałem co przy starcie zimnego silnika zwłaszcza zimą daje dużo trudniejszy rozruch.
Kucyk twoja kolej na pytanie.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3676 : 09 Listopada 2017, 17:32:58 »
0

4786. Do czego służy w silnikach lokomotyw serii Lxd2 wstępne podgrzewanie?

Uwaga - jak zwykle pytanie jest podchwytliwe, i są właściwie na nie dwie prawidłowe odpowiedzi. Co nie zmienia faktu że większość na to pytanie i tak odpowiada nieprawidłowo.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 547 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3677 : 09 Listopada 2017, 19:05:18 »
-2

Tu na pewno nie chodzi o to żeby silnik szybciej osiągną temperaturę znamionową.
Czy może w tę mańke: ciepły np. olej jest rzadszy?
Nie, chwila. Mieszanka lepiej pali!
Szit, nie wiem...
« Ostatnia zmiana: 09 Listopada 2017, 19:09:01 wysłane przez Trabant » Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3678 : 09 Listopada 2017, 20:18:24 »
0

Ja bym to ujął tak:

1) Ciepły olej jest mniej lepki, więc łatwiej zakręcić silnikiem
2) Silnik na pracujący na zimno szybciej się zużywa, więc wyeliminowanie tego etapu poprawia żywotność (na ile jest to mierzalne, nie wiem)
3) Silniki diesla generalnie słabo pracują na zimno. Objawia się to obniżoną mocą. Widać to zarówno w samochodzie jak i w lokomotywie (mam przed oczyma obrazek odpalonej 5 minut wcześniej Lxd2 wymagającej ustawienia którejś-tam pozycji żeby w ogóle chciała jako-tako przyspieszać z pociągiem mającym raptem parę wagonów). To oczywiście można załatwić uruchamiając lokomotywę odpowiednio wcześniej.
4) Chyba najistotniejsze: Silnik MB836Bb ma komorę wstępnego spalania, co czyni go jeszcze bardziej wrażliwym na temperaturę i w ogóle utrudnia (jeżeli nie uniemożliwia - nie mam w tej materii doświadczeń) rozruch na zimno.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3679 : 09 Listopada 2017, 20:24:40 »
0

No, Kajetan swym 4. punktem dał poprawną odpowiedź - jedną z dwóch rozwiązujących moje pytanie. Zatem On ma prawo do następnego kłeszyna, ale zanim to nastąpi może ktoś spróbuje odpowiedzieć do czego potrzebne jest wstępne podgrzewanie w silniku Wola-Henschel?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Strony: 1 ... 182 183 [184] 185 186 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!