Phinek
Gość
|
 |
« : 25 Czerwca 2010, 10:04:12 » |
0
|
Kolega Grzegorz Sykut zapytał się mnie co oznacza WMD, WRS i tym samym ujawnił kolejną lukę w mojej edukacji kolejowej.
Na szczęście wujek Google szybko mnie nauczył, że MD to lokomotywownia, MO to oddział trakcji, MF warsztaty naprawcze, RS to stacja ruchowa... ogólniej: M - służba mechaniczna R - służba ruchowa D - służba drogowa
(Tu sobie przypomniałem, że było coś takiego jak WDZ)
Lecz tu pojawia się zapytanie bardziej ogólne... czy ktoś z szanownych to już kiedyś rozpracowywał dokładniej? Jakie skróty były na waszych kolejkach?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #1 : 26 Czerwca 2010, 22:28:31 » |
0
|
Na wąskich torach zasadniczo funkcjonowały skróty takie same, jak na torze normalnym poprzedzone jednak dużą literą "W", zdarzały się też skróty specyficzne dla wąskiego toru. Poniżej parę przykładów z GKW:
WMD - lokomotywowia wąskotorowa, np. WMD Bytom Karb WMDp - wąskotorowa lokomotywownia pomocnicza, np. WMDp Poręba WRs - stacja (ew. stacja rejonowa, na GKW było ich 5), np. WRs Rudy WDZ - odcinek drogowy WDZM - odcinek drogowy zmechanizowany WTC - odcinek automatyki i telekomunikacji WMES - odcinek elektroenergetyczny WDG - rejon utrzymania budynków
WD - naczelnik zarządu kolei dojazdowych WD1 - zarząd kolei dojazdowych (ZKD), dział ekonomiczny WD2 - ZKD dział finansowy WD3 - ZKD dział przewozowo - handlowy WD4 - ZKD dział mechaniczny WD5 - ZKD dział drogowy WD7 - ZKD dział ogólnoadministracyjny
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
E583.002
|
 |
« Odpowiedz #2 : 27 Czerwca 2010, 07:01:22 » |
0
|
No to teraz duża flaszka śliwki z meliny w Rogowie, temu mądremu który rozszyfruje skąd wziął się skrót MD (lokomotywownia). Na odpowiedzi czekam do środy 
|
|
|
Zapisane
|
Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #3 : 27 Czerwca 2010, 08:25:15 » |
0
|
macierzyste depo ??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Ventlan
Nowicjusz

Długość toru:: 33 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #4 : 27 Czerwca 2010, 10:55:57 » |
0
|
Motor Depot?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #5 : 27 Czerwca 2010, 11:36:50 » |
0
|
Od rusków bracie... od rusków... Wszak to czasy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej pamięta
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
MichałŁ
|
 |
« Odpowiedz #6 : 27 Czerwca 2010, 12:07:51 » |
0
|
Машини депо ?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
AXEL
|
 |
« Odpowiedz #7 : 27 Czerwca 2010, 12:15:11 » |
0
|
Mechaniczieskoje depo
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
E583.002
|
 |
« Odpowiedz #8 : 27 Czerwca 2010, 13:06:49 » |
0
|
Mechaniczieskoje depo
AXEl wygrywa pół litra śliwki. Odbiór nagrody osobisty pod warunkiem spożycia z pomysłodawcą konkursu 
|
|
|
Zapisane
|
Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #9 : 27 Czerwca 2010, 16:40:47 » |
0
|
No ja się nie zgadzam z tą interpretacją. Jak napisał parę postów wcześniej Phinek jednostki kolejowe były przyporządkowane do odpowiednich służb i w zaleźności od tego, do jakiej służby była dana jednostka przyporządkowana, taką miała pierwszą literę skrótu telegraficznego. Tak więc wszystkie jednostki podlegające służbie mechanicznej miały pierwszą literę skrótu telegraficznego "M". Lokomotywownia (inaczej: depo) miała zatem skrót "MD", czyli: "służba mechaniczna / depo". I, analogicznie, stacje podporządkowane były służbie ruchu (litera "R"), więc WRs odcyfrowujemy jako "Wąski tor / służba ruchu / stacja".
Im dalej litera znajdowała się od początku skrótu, tym szczegółowiej określała jednostkę organizacyjną.
Zasady tworzenia skrótów telegraficznych określała "Instrukcja użytkownia ogólnoeksploatacyjnych sieci telekomunikacyjnych PKP R-13" (a konkretnie załącznik do niej).
Co ciekawe - system skrótów telegraficznych ukształtował się w pierwszej połowie lat 20 XX wieku i zasadniczych zmian dotrwał aż do podziału PKP na odrębne spółki. Okres, w którym system ten się ukształtował wyjaśnia, dlaczego jako podstawy do utworzenia skrótu użyto archaicznego dziś słowa "depo", a nie "lokomotywownia", czy "zakład taboru". Co więcej - służba trakcji była w owym czasie częścią służby mechanicznej.
Obecnie obowiązujący w Grupie PKP system skrótów telegraficznych w swojej logice nawiązuje do tego poprzedniego. Teraz jednak pierwsza litera skrótu określa nie służbę, a spółkę z grupy PKP, i tak:
C - Cargo (więc "CZ" to "cargo / zakład taboru") I - PLK ("IZ" - PLK / zakład linii kolejowych, "ISE" - PLK / sekcja eksploatacji")
Itd, itp.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
E583.002
|
 |
« Odpowiedz #10 : 27 Czerwca 2010, 19:27:32 » |
0
|
No ja się nie zgadzam z tą interpretacją. Masz do tego prawo  co oczywiście nie oznacza, że masz rację. Prawda jest taka iż w kraju Rad również MD oznaczało lokomotywownię. I wspomniana przez Ciebie instrukcja pisana była zapewne pod wzorcem radzienckim:) tym bardziej że po wojnie raczej nie chętnie nawiązywano do symboliki z II-giej RP Obecnie obowiązujący w Grupie PKP system skrótów telegraficznych w swojej logice nawiązuje do tego poprzedniego. Teraz jednak pierwsza litera skrótu określa nie służbę, a spółkę z grupy PKP, i tak:
C - Cargo (więc "CZ" to "cargo / zakład taboru") I - PLK ("IZ" - PLK / zakład linii kolejowych, "ISE" - PLK / sekcja eksploatacji")
Sam sobie zaprzeczasz bo "I" nijak ma się do Polskich ani Linii ani tym bardziej Kolejowych. W wypadku PLK-i "I" można podciągnąć pod służbę "Infrastruktury" stąd I. Nagroda dla AXEL-a nadal ważna i wiążąca. Itd, itp. A skoro o skrótach mowa to niech ktoś rozszyfruje mój skrót : MNG  ewentualnie MEN 
|
|
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2010, 19:29:54 wysłane przez Grzegorz Fidler »
|
Zapisane
|
Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #11 : 27 Czerwca 2010, 20:18:45 » |
0
|
@ skróty obstawiam, że MNG to Lokomotywownia na Grochowie.
|
|
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2010, 21:11:55 wysłane przez kalito »
|
Zapisane
|
|
|
|
E583.002
|
 |
« Odpowiedz #12 : 27 Czerwca 2010, 20:31:16 » |
0
|
@ skróty obstawiam, że MNG to Lokomotywownia na Grochowie.
No zgadza się, tylko weź Pan wpadnij co oznacza rozwinięcie tego skrótu 
|
|
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2010, 21:12:09 wysłane przez kalito »
|
Zapisane
|
Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
|
|
|
konrad
|
 |
« Odpowiedz #13 : 27 Czerwca 2010, 20:44:05 » |
0
|
Migiem Naprawy Główne? 
|
|
|
Zapisane
|
Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga. 
|
|
|
E583.002
|
 |
« Odpowiedz #14 : 27 Czerwca 2010, 20:53:42 » |
0
|
Heh prawie  jakby zmienić kolejność to by było Naprawa Główna Młotkiem 
|
|
|
Zapisane
|
Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #15 : 28 Czerwca 2010, 02:38:59 » |
0
|
No ja się nie zgadzam z tą interpretacją. Masz do tego prawo  co oczywiście nie oznacza, że masz rację. Prawda jest taka iż w kraju Rad również MD oznaczało lokomotywownię. I wspomniana przez Ciebie instrukcja pisana była zapewne pod wzorcem radzienckim:) tym bardziej że po wojnie raczej nie chętnie nawiązywano do symboliki z II-giej RP Primo - system skrótów telegraficznych ukształtował się w połowie lat 20 XX wieku, o czym napisałem. Starczy czytać uważnie. Sięganie w tamtych czasach po wzorce radzieckie, choć niewykluczone, wydaje się jednak skrajnie mało prawdopodobne. Obecnie obowiązujący w Grupie PKP system skrótów telegraficznych w swojej logice nawiązuje do tego poprzedniego. Teraz jednak pierwsza litera skrótu określa nie służbę, a spółkę z grupy PKP, i tak:
C - Cargo (więc "CZ" to "cargo / zakład taboru") I - PLK ("IZ" - PLK / zakład linii kolejowych, "ISE" - PLK / sekcja eksploatacji")
Sam sobie zaprzeczasz bo "I" nijak ma się do Polskich ani Linii ani tym bardziej Kolejowych. W wypadku PLK-i "I" można podciągnąć pod służbę "Infrastruktury" stąd I. Hmmm? Zaprzeczam sobie? W którym miejscu? Litera "I" na pierwszej pozycji skrótu identyfikuje wyłącznie jednostki PLK i przez to ma się ściśle i konkretnie do Polskich Linii Kolejowych. Dlaczego "I"? Zapewne dlatego właśnie, że "infrastruktura", to fakt. Nie rozkminiamy tu jednak dlaczego wybrano takie, a nie inne litery, a co one oznaczają. Sensowność wyboru formy oznaczenia nie ma nic do rzeczy w odniesieniu do jego treści. Przy okazji - Cargo ma własne jednostki utrzymania infrastruktury (jak wiadomo, w Polsce wbrew nawet polskim przepisom ten przewoźnik zarządza kilkoma kluczowymi elementami infrastruktury kolejowej) i w skrócie telegraficznym mają one na pierwszym miejscu "C" od Cargo, a nie "I" od infrastruktury  . Tak poniekąd a propos - niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego tablice rejestracyjne z woj. lubuskiego mają na pierwszym miejscu litere "F" ? Przecież "F" ma się nijak do Zielonej ani tym bardziej Góry czy Gorzowa, a zwłaszcza Wielkopolskiego, który notabene nie ma nic wspólnego z Wielkopolską bo leży na Ziemii Lubuskiej lub ewentulanie, jak kto woli, w Nowej Marchii. Czyżby dlatego, że GorzóF Fielkopolski? 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #16 : 28 Czerwca 2010, 11:09:16 » |
0
|
@ tablice rejestracyjne... L było po prostu już zajęte... dlatego Łódzkie zaczyna się od E, zaś osoby z większą dozą humoru mówią na Rawę Mazowiecką - Erewań, dlatego że tablice ma ERW
Jak więc widać na przykładzie współczesnym, ciekawe jest nie tylko przypisanie literom znaczeń, ale też i odnalezienie sensu (lub braku sensu) takiego a nie innego doboru liter. Wszak mając 17 województw, można było dać A, B, C... i tak po kolei. Podobnie z lokomotywowniami... przecież w tym przypadku chyba L nie jest obsadzone?
Proponuję więc pójść tropem, który Fidzio tu przedstawiał, zaś Kucyk sygnalizował mi telefonicznie... czyli pogrzebania w historii celem rozszyfrowania tego co drzewiej na kolejki drutem telegraficznym przychodziło.
BTW. Czy wyobrażacie, sobie aby Lokomotywownia odebrała telegraf... a może wrotami słuchawkę telefonu by podniosła... może woda z rynny kapała alfabetem Morse'a... czy więc właściwe jest pisanie, że (W)MD to jest lokomotywownia?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #17 : 29 Czerwca 2010, 13:15:44 » |
0
|
Tak w skrócie. System skrótów telegraficznych sięga swymi korzeniami do czasów Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Najstarsze skróty pochodzą od nazw rosyjskojęzycznych - wszak tworzone było w czasie przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. I stąd MD - mechaniczieskoje depo. Pochodzenia innych skrótów nie znam, bo się tym nie interesowałem.  Koleje wąskotorowe posiadały skróty rozpoczynające się literą W. Ale teraz uwaga! Nie są to skróty jednostek organizacyjnych, a stanowisk! I na przykład: WMD - naczelnik lokomotywowni; WMDp - zastępca naczelnika (literka "p"); WMI - maszynista instruktor; WDZ - zawiadowca odcinka drogowego; WRS - zawiadowca stacji; WRSc - dyżurny ruchu; WTC - zawiadowca odcinka zabezpieczenia ruchu i łączności... itd. Polecam lekturę załącznika do instrukcji R-13, tylko radzę wybrać jak najstarszą! Oczywiście, zwyczajowo używano skrótów zwierzchników jednostek do oznaczania taboru (Lxd2 z WMD Piaseczno, czy znaki na drezynach Wmc: producent WMD Koronowo, przynależność WDZ Mogielnica), jednak stworzony na potrzeby łączności telegraficznej "szyfr" mówił o konkretnych osobach do których adresowana była depesza.
|
|
« Ostatnia zmiana: 29 Czerwca 2010, 13:20:37 wysłane przez Kucyk »
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #18 : 21 Lipca 2010, 10:18:16 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|