Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 22:55:09 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: WMD, WRS... i inne skróty  (Przeczytany 20659 razy)
Phinek
Gość
« : 25 Czerwca 2010, 10:04:12 »
0

Kolega Grzegorz Sykut zapytał się mnie co oznacza WMD, WRS i tym samym ujawnił kolejną lukę w mojej edukacji kolejowej.

Na szczęście wujek Google szybko mnie nauczył, że MD to lokomotywownia, MO to oddział trakcji, MF warsztaty naprawcze, RS to stacja ruchowa... ogólniej:
M - służba mechaniczna
R - służba ruchowa
D - służba drogowa

(Tu sobie przypomniałem, że było coś takiego jak WDZ)

Lecz tu pojawia się zapytanie bardziej ogólne... czy ktoś z szanownych to już kiedyś rozpracowywał dokładniej?
Jakie skróty były na waszych kolejkach?
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 26 Czerwca 2010, 22:28:31 »
0

Na wąskich torach zasadniczo funkcjonowały skróty takie same, jak na torze normalnym poprzedzone jednak dużą literą "W", zdarzały się też skróty specyficzne dla wąskiego toru. Poniżej parę przykładów z GKW:


WMD - lokomotywowia wąskotorowa, np. WMD Bytom Karb
WMDp - wąskotorowa lokomotywownia pomocnicza, np. WMDp Poręba
WRs - stacja (ew. stacja rejonowa, na GKW było ich 5), np. WRs Rudy
WDZ - odcinek drogowy
WDZM - odcinek drogowy zmechanizowany
WTC - odcinek automatyki i telekomunikacji
WMES - odcinek elektroenergetyczny
WDG - rejon utrzymania budynków

WD - naczelnik zarządu kolei dojazdowych
WD1 - zarząd kolei dojazdowych (ZKD), dział ekonomiczny
WD2 - ZKD dział finansowy
WD3 - ZKD dział przewozowo - handlowy
WD4 - ZKD dział mechaniczny
WD5 - ZKD dział drogowy
WD7 - ZKD dział ogólnoadministracyjny

Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #2 : 27 Czerwca 2010, 07:01:22 »
0

No to teraz duża flaszka śliwki z meliny w Rogowie, temu mądremu który rozszyfruje skąd wziął się skrót MD (lokomotywownia). Na odpowiedzi czekam do środy
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 27 Czerwca 2010, 08:25:15 »
0

macierzyste depo ??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Ventlan
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 27 Czerwca 2010, 10:55:57 »
0

Motor Depot?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #5 : 27 Czerwca 2010, 11:36:50 »
0

Od rusków bracie... od rusków... Wszak to czasy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej pamięta
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 27 Czerwca 2010, 12:07:51 »
0

Машини депо ?
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #7 : 27 Czerwca 2010, 12:15:11 »
0

Mechaniczieskoje depo
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #8 : 27 Czerwca 2010, 13:06:49 »
0

Mechaniczieskoje depo
AXEl wygrywa pół litra śliwki. Odbiór nagrody osobisty pod warunkiem spożycia z pomysłodawcą konkursu
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #9 : 27 Czerwca 2010, 16:40:47 »
0

No ja się nie zgadzam z tą interpretacją. Jak napisał parę postów wcześniej Phinek jednostki kolejowe były przyporządkowane do odpowiednich służb i w zaleźności od tego, do jakiej służby była dana jednostka przyporządkowana, taką miała pierwszą literę skrótu telegraficznego. Tak więc wszystkie jednostki podlegające służbie mechanicznej miały pierwszą literę skrótu telegraficznego "M". Lokomotywownia (inaczej: depo) miała zatem skrót "MD", czyli: "służba mechaniczna / depo".
I, analogicznie, stacje podporządkowane były służbie ruchu (litera "R"), więc WRs odcyfrowujemy jako "Wąski tor / służba ruchu / stacja".

Im dalej litera znajdowała się od początku skrótu, tym szczegółowiej określała jednostkę organizacyjną.

Zasady tworzenia skrótów telegraficznych określała "Instrukcja użytkownia ogólnoeksploatacyjnych sieci telekomunikacyjnych PKP R-13" (a konkretnie załącznik do niej).

Co ciekawe - system skrótów telegraficznych ukształtował się w pierwszej połowie lat 20 XX wieku i zasadniczych zmian dotrwał aż do podziału PKP na odrębne spółki. Okres, w którym system ten się ukształtował wyjaśnia, dlaczego jako podstawy do utworzenia skrótu użyto archaicznego dziś słowa "depo", a nie "lokomotywownia", czy "zakład taboru". Co więcej - służba trakcji była w owym czasie częścią służby mechanicznej.

Obecnie obowiązujący w Grupie PKP system skrótów telegraficznych w swojej logice nawiązuje do tego poprzedniego. Teraz jednak pierwsza litera skrótu określa nie służbę, a spółkę z grupy PKP, i tak:

C - Cargo (więc "CZ" to "cargo / zakład taboru")
I - PLK ("IZ" - PLK / zakład linii kolejowych, "ISE" - PLK / sekcja eksploatacji")

Itd, itp.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #10 : 27 Czerwca 2010, 19:27:32 »
0

No ja się nie zgadzam z tą interpretacją.
Masz do tego prawo co oczywiście nie oznacza, że masz rację. Prawda jest taka iż w kraju Rad również MD oznaczało lokomotywownię. I wspomniana przez Ciebie instrukcja pisana była zapewne pod wzorcem radzienckim:) tym bardziej że po wojnie raczej nie chętnie nawiązywano do symboliki z II-giej RP
Cytuj
Obecnie obowiązujący w Grupie PKP system skrótów telegraficznych w swojej logice nawiązuje do tego poprzedniego. Teraz jednak pierwsza litera skrótu określa nie służbę, a spółkę z grupy PKP, i tak:

C - Cargo (więc "CZ" to "cargo / zakład taboru")
I - PLK ("IZ" - PLK / zakład linii kolejowych, "ISE" - PLK / sekcja eksploatacji")
Sam sobie zaprzeczasz bo "I" nijak ma się do Polskich ani Linii ani tym bardziej Kolejowych. W wypadku PLK-i "I" można podciągnąć pod służbę "Infrastruktury" stąd I.

Nagroda dla AXEL-a nadal ważna i wiążąca.
Itd, itp.

A skoro o skrótach mowa to niech ktoś rozszyfruje mój skrót : MNG ewentualnie MEN
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2010, 19:29:54 wysłane przez Grzegorz Fidler » Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Phinek
Gość
« Odpowiedz #11 : 27 Czerwca 2010, 20:18:45 »
0

@ skróty obstawiam, że MNG to Lokomotywownia na Grochowie.
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2010, 21:11:55 wysłane przez kalito » Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #12 : 27 Czerwca 2010, 20:31:16 »
0

Cytuj
@ skróty obstawiam, że MNG to Lokomotywownia na Grochowie.
No zgadza się, tylko weź Pan wpadnij co oznacza rozwinięcie tego skrótu Chichot
« Ostatnia zmiana: 27 Czerwca 2010, 21:12:09 wysłane przez kalito » Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 27 Czerwca 2010, 20:44:05 »
0

Migiem Naprawy Główne?
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #14 : 27 Czerwca 2010, 20:53:42 »
0

Heh prawie jakby zmienić kolejność to by było Naprawa Główna Młotkiem Chichot
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 28 Czerwca 2010, 02:38:59 »
0

No ja się nie zgadzam z tą interpretacją.
Masz do tego prawo co oczywiście nie oznacza, że masz rację. Prawda jest taka iż w kraju Rad również MD oznaczało lokomotywownię. I wspomniana przez Ciebie instrukcja pisana była zapewne pod wzorcem radzienckim:) tym bardziej że po wojnie raczej nie chętnie nawiązywano do symboliki z II-giej RP

Primo - system skrótów telegraficznych ukształtował się w połowie lat 20 XX wieku, o czym napisałem. Starczy czytać uważnie. Sięganie w tamtych czasach po wzorce radzieckie, choć niewykluczone, wydaje się jednak skrajnie mało prawdopodobne.

Cytuj
Cytuj
Obecnie obowiązujący w Grupie PKP system skrótów telegraficznych w swojej logice nawiązuje do tego poprzedniego. Teraz jednak pierwsza litera skrótu określa nie służbę, a spółkę z grupy PKP, i tak:

C - Cargo (więc "CZ" to "cargo / zakład taboru")
I - PLK ("IZ" - PLK / zakład linii kolejowych, "ISE" - PLK / sekcja eksploatacji")
Sam sobie zaprzeczasz bo "I" nijak ma się do Polskich ani Linii ani tym bardziej Kolejowych. W wypadku PLK-i "I" można podciągnąć pod służbę "Infrastruktury" stąd I.

Hmmm? Zaprzeczam sobie? W którym miejscu? Litera "I" na pierwszej pozycji skrótu identyfikuje wyłącznie jednostki PLK i przez to ma się ściśle i konkretnie do Polskich Linii Kolejowych. Dlaczego "I"? Zapewne dlatego właśnie, że "infrastruktura", to fakt. Nie rozkminiamy tu jednak dlaczego wybrano takie, a nie inne litery, a co one oznaczają. Sensowność wyboru formy oznaczenia nie ma nic do rzeczy w odniesieniu do jego treści.
Przy okazji - Cargo ma własne jednostki utrzymania infrastruktury (jak wiadomo, w Polsce wbrew nawet polskim przepisom ten przewoźnik zarządza kilkoma kluczowymi elementami infrastruktury kolejowej) i w skrócie telegraficznym mają one na pierwszym miejscu "C" od Cargo, a nie "I" od infrastruktury .

Tak poniekąd a propos - niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego tablice rejestracyjne z woj. lubuskiego mają na pierwszym miejscu litere "F" ? Przecież "F" ma się nijak do Zielonej ani tym bardziej Góry czy Gorzowa, a zwłaszcza Wielkopolskiego, który notabene nie ma nic wspólnego z Wielkopolską bo leży na Ziemii Lubuskiej lub ewentulanie, jak kto woli, w Nowej Marchii. 

Czyżby dlatego, że GorzóF Fielkopolski? Chichot

Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #16 : 28 Czerwca 2010, 11:09:16 »
0

@ tablice rejestracyjne... L było po prostu już zajęte... dlatego Łódzkie zaczyna się od E, zaś osoby z większą dozą humoru mówią na Rawę Mazowiecką - Erewań, dlatego że tablice ma ERW

Jak więc widać na przykładzie współczesnym, ciekawe jest nie tylko przypisanie literom znaczeń, ale też i odnalezienie sensu (lub braku sensu) takiego a nie innego doboru liter. Wszak mając 17 województw, można było dać A, B, C... i tak po kolei.
Podobnie z lokomotywowniami... przecież w tym przypadku chyba L nie jest obsadzone?

Proponuję więc pójść tropem, który Fidzio tu przedstawiał, zaś Kucyk sygnalizował mi telefonicznie... czyli pogrzebania w historii celem rozszyfrowania tego co drzewiej na kolejki drutem telegraficznym przychodziło.

BTW. Czy wyobrażacie, sobie aby Lokomotywownia odebrała telegraf... a może wrotami słuchawkę telefonu by podniosła... może woda z rynny kapała alfabetem Morse'a... czy więc właściwe jest pisanie, że (W)MD to jest lokomotywownia?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #17 : 29 Czerwca 2010, 13:15:44 »
0

Tak w skrócie. System skrótów telegraficznych sięga swymi korzeniami do czasów Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Najstarsze skróty pochodzą od nazw rosyjskojęzycznych - wszak tworzone było w czasie przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. I stąd MD - mechaniczieskoje depo. Pochodzenia innych skrótów nie znam, bo się tym nie interesowałem.

Koleje wąskotorowe posiadały skróty rozpoczynające się literą W. Ale teraz uwaga! Nie są to skróty jednostek organizacyjnych, a stanowisk!
I na przykład:
WMD - naczelnik lokomotywowni;
WMDp - zastępca naczelnika (literka "p");
WMI - maszynista instruktor;
WDZ - zawiadowca odcinka drogowego;
WRS - zawiadowca stacji;
WRSc - dyżurny ruchu;
WTC - zawiadowca odcinka zabezpieczenia ruchu i łączności... itd.
Polecam lekturę załącznika do instrukcji R-13, tylko radzę wybrać jak najstarszą!

Oczywiście, zwyczajowo używano skrótów zwierzchników jednostek do oznaczania taboru (Lxd2 z WMD Piaseczno, czy znaki na drezynach Wmc: producent WMD Koronowo, przynależność WDZ Mogielnica), jednak stworzony na potrzeby łączności telegraficznej "szyfr" mówił o konkretnych osobach do których adresowana była depesza.
« Ostatnia zmiana: 29 Czerwca 2010, 13:20:37 wysłane przez Kucyk » Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #18 : 21 Lipca 2010, 10:18:16 »
0

Dorzucam link podany przez Maćka JKD w poście: http://750mm.pl/index.php?topic=3052.msg40677#msg40677

http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/historia/literatura/Zalacznik%20do%20Nr%2032/index.htm
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!